Tirana: 48 sati u najnepoznatijem glavnom gradu Evrope

tiranin

Tirana, jedna od najegzotičnijih evropskih prestonica u Evropi

Danas smo ovdje da razgovaramo s vama o jednoj od najegzotičnijih i najpopularnijih evropskih prijestolnica u posljednje vrijeme. Tirana se ponovo pojavila silom nakon decenija stradanja od paranoične diktature Envera Hodže, one koja je Albaniju ostavila potpuno izolovanom od sveta i koja joj na neki način daje taj tajanstveni smotuljak, blago koje treba otkriti, koji nam danas šapuće na uši kao pjesma sirene.

Slijetanje u glavni grad ove zagonetne zemlje čini to u pomalo haotičan grad, u kojoj saobraćaj gužva puteve stvarajući neprestane saobraćajne gužve automobila devedesetih, gdje se ulične pijace odvijaju na trotoarima i ezan odjekuje iz njegovih nekoliko džamija.

Tirana nije lijepa, ne, ali ima "ne znam šta" koje je uhvati. To vas iznenađuje i poziva da ga skidate sloj po sloj dok ne otkrijete njegovu pravu suštinu. I spremni smo da je skinemo. Za 48 sati, ni manje ni više.

48 sati u Tirani

DAN 1

9:30 ujutro Nakon što smo se opskrbili doručkom šampiona dostojnim dana turizma koji nas očekuje, krećemo prema onome što bi po obavezi trebalo biti početna tačka svake rute kroz grad: Čeka nas Skenderbegov trg i njegovih 40.000 kvadratnih metara.

Sa ovog ogromnog prostora odaje se počast taj nacionalni heroj koji se suprotstavio Osmanlijama u XV veku i čiji konjički kip dominira svime. Ali to je i savršeno mjesto za uzimanje pulsa grada: pješački je od 2017., ako zastanemo da gledamo kako život prolazi, Vidjet ćemo starije muškarce kako opušteno šetaju, mlade na biciklima na putu na posao i povremene turiste kako masakriraju ogroman mural koji fotografskim snimcima kruniše Muzej nacionalne istorije. Tvoj naslov? Albanci.

Naravno: nekoliko klupa za sjedenje. Ni jedno drvo u čiju hladovinu da se skloni u vrućim danima. Ovdje je razmetljivost upadljiva po svom odsustvu.

Nacionalni istorijski muzej

10:00 ujutro Čim muzej otvori svoja vrata, mi smo tu da uđemo u njegove galerije i naučimo, širokim potezima, istoriju Albanije. A mi kažemo široko jer cela poseta bi mogla da potraje ceo život, a mi bismo i dalje bili nestali.

Napravimo sažeti privremeni izlet koji nas vodi od prapovijesti do njene ilirske prošlosti; od osvajanja od strane Osmanlija do Drugog svjetskog rata; od proglašenja nezavisnosti Albanije do, naravno, godina mračne diktature. Sat i po vremena za razmatranje dragulja kao što je Apolonova glava iz 4. veka pre nove ere. C., i prvi mozaik otkriven u Albaniji: Ljepota Drača.

11:30 ujutro nazad na trgu Bacimo pogled na Narodnu banku, hotel Tirana Internacional i Palatu kulture sa Operom na vrhu: trezvene i monumentalne konstrukcije racionalističkog stila koje i dalje govore o prošlim vremenima i koje su u suprotnosti sa modernim neboderima koji se uzdižu tamo, u daljini, u pozadini. ispred nas, istorijska džamija Ethem Bey iz 18. vijeka, jedna od najstarijih zgrada u Tirani. I njegove vanjske freske i unutrašnje slike su apsolutno oduševljenje.

Ali panoramski pogled na trg pruža se sa vrha Kule sa satom , još jedan od gradskih arhitektonskih relikvija, iako to znači jedva penjanje strme i uske stepenice do vidikovca na 35 metara visine. Pogledi, smiri se, nadoknadit će to.

Skenderbegov trg, Ethem-begova džamija i Skenderbegov kip

12:00 podne Okolina Skenderbegovog trga nastavlja da briše prašinu sa starih priča: nailazimo na one ulice koje su bile — i još uvijek jesu— Toptani, jedna od najvažnijih i najbogatijih plemićkih porodica Albanije , i sa svojim raskošnim zgradama.

Do sada ćemo to shvatiti Tirana je grad koji treba više osjetiti nego pogledati. Grad koji vapi za nama da mu zagrebemo duboko u utrobu. I to učiniti, ništa slično posetite jedan od hiljada bunkera koje je Hodža naručio da se izgrade širom zemlje dirnut svojim ogromnim strahom od nuklearnog napada njegovih neprijatelja.

Tirana ima dva koja su neophodna. Da biste posetili Bunk'Art 1, moraćete da provedete nekoliko sati, jer se nalazi na periferiji istorijskog centra: Čitav kompleks koji je uključivao kancelarije i spavaće sobe za vladine službenike, stanove za političke lidere, pa čak i kantinu: ukupno 106 soba. Za blizinu i praktičnost, Odlučili smo se za Bunk'Art 2, pored Skenderbegovog trga, koji je podzemnim hodnicima bio povezan sa Ministarstvom unutrašnjih poslova, koji bi služio u slučaju ofanzive.

Duž njegovih hodnika, u podzemlju grada, skrivene su do 24 sumorne sobe, raspoređene između bivše sobe za ispitivanje, ćelije zatočenika, soba za dekontaminaciju, luksuzni stan za ministra unutrašnjih poslova, pa čak i neke moderne umjetničke instalacije. Sve, da, opremljeno je informativnim panelima i video zapisima sa svedočanstvima koji ne samo da nas mnogo uče o političkoj istoriji Albanije, Od njih se i naježimo.

tiranin

Bunkere morate posjetiti da biste razumjeli Tiranu

14:00 Kada shvatimo da želudac traži od nas benzin, a um nešto lakše. Šta kažeš na ručak? Odlučili smo se za bulevar sa drvoredom Murat Toptani , samo nekoliko koraka dalje, gde se nalaze i Narodno pozorište**, kino Milenijum, povremena bašta i nekoliko terasa**.

U ovom dijelu grada život teče ležernijim tempom, automobilske sirene su daleko. Bliže se čuje cvrkut ptica, koje lepršaju oko stolova čekajući da pokupe mrvice. Mirno i savršeno okruženje za povremenu užinu prije nastavka rute.

15:30 Baterije napunjene, vrijeme je za umjetnost. I ispostavilo se da smo se tek upoznali pored Nacionalna umjetnička galerija , pravi spomenik kulturnog naslijeđa i idealan svijet odvojen da ponovo prođemo kroz istoriju Albanije, ovoga puta od stvaralaštva njenih umetnika.

Na njegovim se zidovima odvija čitav festival slika i radova sa kojima se otkriva od primjera struje socijalističkog realizma do vrlo zanimljivih primjera komunističke propagande . Paradoksalno, bilo je to upravo ovo vrijeme kada je najstroža cenzura bila ona s najvećim umjetničkim rastom u zemlji.

A to je da je svako odstupanje od umjetnosti koje je promoviralo socijalistički pokret bilo strogo zabranjeno, pored Od radova se očekivalo da eksplicitno predstavljaju idealizovanu figuru Envera Hodže. Oni koji su se usudili da prekrše pravila bili su strogo kažnjeni. Sreća za nas je to njegove slike i skulpture danas su izložene u muzeju.

Poslednja napomena? Cloud, vrlo originalno umjetničko djelo japanskog arhitekte Sou Fujimoto koje ukrašava vanjski vrt od 2016. godine, to je jedan od najupečatljivijih i najupečatljivijih kutaka u cijeloj Tirani. Ostavljamo to tamo...

17:30 Krenuli smo na put do jedne od najdekadentnijih ikona glavnog grada, ne a da prethodno ne prođemo stari zamak Tirane — Kalaja Tiranës na albanskom—, vlasništvo porodice Toptani —naravno—, koji je odlučio da ga preuredi i nedavno otvori kako bi u njemu mogli uživati lokalno stanovništvo i posjetioci. Sada se neki ostaci mogu vidjeti razbacani unaokolo moderna pješačka zona za slobodno vrijeme u kojoj se miješaju restorani savremene kuhinje —paste koje pripremaju u Luga e Argjendtë su spektakularne— sa originalnim dizajnerskim radnjama —umiremo sa keramikom Seferi—, preduzeća fokusirana na nacionalne delikatese —kao maslinova ulja proizvedena u Vorë de Subashi- i najoriginalnije zanatske radionice.

18:30 A sada da: nakon kratke šetnje koja nas vodi do rijeke Lane, susrećemo se licem u lice zgrada piramide —La Pirámide—: pravi napad na estetiku koji je izvršila ćerka Envera Hodže. Konstrukcija, koja nikako ne prolazi nezapaženo, bila je zamišljena da u njoj bude smešten muzej u čast njegovog oca takođe je služio kao konferencijski centar i sedište NATO-a tokom rata na Kosovu.

Danas je potpuno napušten iako nije kontrolisan: Nije malo onih koji se usude da se popnu njegovim strmim zidovima do vrha, uz rizik koji avantura nosi. Naravno, ima onih koji kažu da je posmatranje zalaska sunca odozgo jedna od najboljih stvari u Tirani...

19:30 I konačno stižemo moderni kvart, Bloku, kvart u kojem je živio veći dio komunističke nomenklature —uključujući i samog Hodžu— tokom godina diktature, bio je zatvoren za obične smrtnike tokom te četiri decenije. Kada je diktatura završila i tirani su konačno mogli da prošetaju njenim avenijama, pronašli su ogromne vile spektakularne lepote koje nisu imale nikakve veze sa zgradama u komunističkom stilu u ostatku grada. **

Danas je većina tih kuća kuća dizajnerski restorani, koktel barovi, šarmantni kafići i povremeni klub. Šetamo njegovim ulicama i uživamo u živoj atmosferi i improvizovane pijace polovnih knjiga koje se često postavljaju u parkovima.

Kada je došlo vrijeme za večeru, odlučili smo se za Sol, u ulici Pjetër Bogdani, avangardni, stilski i prefinjen restoran , čiji dizajn u duplex formatu čini da se zaljubimo. Specijalizovan za Mediteranska kuhinja, plodovi mora i suši , ima i klupski prostor u kojem je gazda koktel bar. Još jedna jeftinija i šarenija opcija — samo morate vidjeti njenu fasadu da biste je razumjeli — je Çoko: Njegovi prijedlozi spajaju tradicionalno i moderno u istom jelu.

Za piće posle večere, Nunu Club ima visoke stolove i terasu na kojoj možete uživati u bilo kojem od ukusnih koktela na njegovom meniju.

DAN 2

10:00 ujutro Nakon intenzivnog prvog dana, pravimo pauzu da se još malo zadržimo između posteljine prije nego što izađemo da nastavimo istraživanje. I to radimo vezano za upoznavanje Pazari i Rio ili, drugim rečima, do Nove čaršije. Da, „novo“, iako u stvarnosti njegovo nastanak datira iz 1939. godine.

ovaj prostor gde jutra su ispunjena atmosferom sokova Istoka , a štandovi s voćem, ribom i mesom osvajaju sve, preuređen je krajem 2018. godine kako bi postao tržište više u skladu s onima koje se razmnožavaju u ostatku Europe. Zbog toga, od podneva se zatvaraju prodavnice ali otvaraju restorani u kojima se možete oduševiti svim vrstama delicija. Često je domaćin kulturnih događaja kao što su festivali, koncerti i sajmovi zanata.

12:00 podne Nakon dobrog kupanja albanske esencije idemo u šetnju po najoriginalnijem itinereru: onom koji nas vodi u otkrivanje sve one fasade koje su dio jednog osebujnog projekta koji je promovirao bivši gradonačelnik grada Edi Rama — inače aktuelnog premijera zemlje — kojim je od 2000. godine pokušavao da svim tim sivim i beživotnim komunističkim stambenim zgradama raštrkanim po gradu da novi izgled. Kako? Oslikavanje njegovih fasada jarkim bojama i figurama.

Vodič sa označenom rutom je besplatan i možete ga nabaviti u Turističkom uredu pored Skenderbegovog trga —postoje i itinereri o komunističkoj arhitekturi, istoriji i drugim temama—i uključuju mnoštvo najiznenađujućih fasada razbacanih oko istorijskog centra Tirane.

Učestvovao u projektu domaći i strani umjetnici — kao što su Ann Edholm iz Stockholma, Franz Ackermann iz Berlina ili Tala Madani iz Irana— koji i danas nastavljaju da izražavaju svoju kreativnost kroz originalne crteže i murale na zgradama. Uspijeva da Tiranu pretvori u autentičnu umjetničku galeriju na otvorenom.

14:30 Za ručak se kladimo na tradicionalnu albansku kuhinju u restoranu Oda , ugodan i skroman restoran smješten u staroj kući čija kuhinja spaja doživotne recepte sa ostalim modernijim ponudom, naše je mjesto.

Okoliš? Najautentičnije. Toliko o tome S vremena na vrijeme povjerujemo da ručamo u kući tiranina: niski drveni stolovi, pomalo osebujna dekoracija i najpažljivija pažnja obezbeđuju doživljaj od 10. Na tanjiru svakakvi predlozi sa albanskim ukusom: **pečeno jagnje, kolač od spanaća i punjeni patlidžani su na vrhu. **

4:30 popodne Morat ćemo prošetati niz danak, a koji bolji način da to uradimo na putu do Kuća od lišća. Ovaj muzej, otvoren 2017. godine, zauzima staru zgradu iz komunističkog doba služio je kao baza za Sigurimi, albansku tajnu policiju.

Njegove sobe pokazuju sve što se može zamisliti o špijunskim procedurama i sistemima koji su vođeni kako nad posjetiteljima tako i nad stanovnicima: fotografska oprema, sistemi za snimanje, mikrofoni, video zapisi, intervjui... Paralelni univerzum koji još jednom pokazuje da je stvarnost ponekad čudnija od fikcije.

kuća od lišća

Unutrašnjost Kuće lišća

18:30 Idealno mjesto za oproštaj od Tirane, ovog grada koji nam je pokazao toliko različitih lica, jeste zelena pluća glavnog grada: 289 hektara Velikog parka Idealne su za šetnju, bavljenje sportom, pecanje u svom vještačkom jezeru ili odmor, ležanje na travi nakon napornog dana.

Na ovom mjestu, Ako nam je nešto jasno, to je da se Tirana mijenja velikim koracima, nastojeći da nadoknade izgubljeno vrijeme, ali **bez odustajanja od svoje prošlosti, što je bitno za razumijevanje ko su danas postali. **

A da saznate, bolje požurite, jer kada ga novi vjetrovi Evrope završe sa osvajanjem, možda će biti kasno.