Putovanje kroz Egipat i njegovu hiljadugodišnju istoriju

"Ovdje nemamo keruvima, nemamo nebeska vrata, nemamo večere sa Elvisom i Isusom", objašnjava Egiptolog Hala Sayed , naš vodič. To kaže u svojoj besprekornoj bluzi i belim farmerkama koje joj daju izgled filmske zvezde život posle smrti šta su zamislili stari Egipćani Nije bilo tako daleko od života na Zemlji. Ovog septembarskog jutra stojimo u gotovo praznoj glavnoj sali Muzeja u Kairu, impresivnoj zgradi boje lososa na trg tahrir . Veoma je rano, a autobusi puni posetilaca još nisu stigli.

The grobovi , kako Hala objašnjava, nekada su se ukrašavale svakodnevnih razloga : ljudi koji melju žito ili prave pivo, seksualne scene... Pokazali su i voljene koje je pokojnik želio ponovo vidjeti, kao svoje porodice ili kućni ljubimci . Ova vrlo prozaična verzija Raja nije nastala zbog nedostatka mašte (ne zaboravimo da su to bili ljudi sposobni da zamisle boginju Ahti sa glavom ose i tijelom nilskog konja), već zato što su „živjeli vrlo dobro “, kaže Hala. “ Raj je bio sam Egipat”.

Ali sadašnjost je, barem za Joea, mog dvanaestogodišnjeg sina, mnogo manje nebeska. U devet ujutro temperatura je već oko 32 stepena i jedva smo spavali. Početak je sedmice kada ćemo putovati kroz Egipat, posjetiti Kairo i krstarenje nilom , sa zaustavljanjem na hramove i grobnice koji graniče sa rijekom između gradovi južnog Egipta, Asuan Y luxor . Ovo je putovanje naših snova i danas je veliki dan: muzej, Piramide u Gizi i Sfinga.

Razne jedrilice i trajekti na Nilu na ruti između Asuna i ostrva Elephantine

Putnički brodski put između Asuana i ostrva Elephantine, istorijskog kontakta između Egipta i Sudana.

Stubovi ugravirani hijeroglifima u hramu Edfu.

Hram Edfu, koji je završen 57. godine p.n.e. C., za vrijeme vladavine Kleopatre VII.

Ali kako se Joeova boja mijenja iz njegove uobičajene kasnoljetne preplanule u blijedozelenu, pretpostavljam da on nema mnogo veze s tim. the jet lag i vrućina. Dok prihvatam da moram da izgubim dan, kako to obično biva majke koje putuju sa decom, Hala preuzima uzde.

Nazovite koordinatora obilaska i za nekoliko minuta su smislili plan s kojim se svi slažu: pokupe Joea autom (treba da se odmori mnogo više nego da vidi Gizu) i odvezu ga u hotel, da me kontaktiraju sa doktora da mi kaže kako je i Idem sa Halom da vidim piramide. Tako je najbolje, ali i dalje se osjećam krivim jer će Joe propustiti dan kojem se najviše radovao. Obećavam da ću te vratiti ovamo.

Hala i ja smo prešli užurbani podnevni saobraćaj razgovor o raznim temama: naša djeca, politika iza arapsko proljeće i brief predsjedništvo Muslimanskog bratstva u Egiptu. TO JE Kairo čitavog života, i radi od 1990. u Abercrombie & Kent , biznis koji radi više od četrdeset godina organizira putovanja u Egipat . Kao i većina vodiča koji rade sa kompanijom u ovoj zemlji, od kojih su mnogi univerzitetskih profesora ili bivših diplomata , magistrirao je islamsku umjetnost i arhitekturu i radi doktorat.

pokaži mi nova naselja koji se pojavljuju između Kaira i Gize , koji su se spojili, formirajući jedan megalopolis sa a ukupna populacija koja dostiže 21 milion . On mi takođe priča o tome novi administrativni kapital ko gradi Predsjednice Sisi oko 50 kilometara od Kaira i koji će, kada bude završen, biti najveći planirani grad na svijetu . Ovo je jedna od stvari koja mi je najviše nedostajala na putovanju: opušteni, ali duboki razgovori koji se dešavaju u trenucima tranzita.

Velika piramida u Gizi jedina je preživjela od sedam čuda antičkog doba.

U Kairo , prošlost i sadašnjost se prepliću na načine koje ne vidite nigdje drugdje u svijetu, a dok smo razgovarali, približili smo se piramidama koje se nadvijaju nad većinom njegovog urbanog pejzaža. S obzirom na to koliko sam puta vidio fotografije Velika piramida u Gizi , the najstariji u tri sata jedini preživjeli sedam čuda antičkih vremena , mislio sam da imam ideju kako bi to bilo uživo.

Pogriješio sam. Njegova veličina, tekstura i način na koji svjetlost pada na njega kada se sunce odbija od pustinje, filtrirana povremenim oblacima, je nešto da osetim lično . Hala je zakazala posjetu za poslijepodne, u vrijeme kada su vrućine malo manje ugnjetavajuće, a gomila se počela razilaziti. Ljudi šetaju okolo, ali čini se da je danas prilično miran dan. Čak i prije covida, brojke u turizmu nisu se vratile u normalu nakon revolucije 2011. godine.

Vlada se nada da će ih ponovo povećati velikim projektima kao što su Veliki egipatski muzej , čiji je datum otvaranja odgođen skoro deceniju. U daljini se vidi njegova ogromna silueta od stakla i betona, a najsavremeniji objekat koja je koštala milijardu dolara i kojoj 5.600 predmeta izvađenih iz Tutankamonove grobnice biće premješteno , između ostalih vrijednih elemenata. Ima dovoljno komada da ispuni oba poznata kairski muzej poput novog, koji kada konačno otvori svoja vrata krajem 2022. to će biti najveći arheološki muzej na svijetu.

Unutra je još manje ljudi. Prolazim pored samo jedne osobe dok se penjem strmim tunelom niskog stropa koji vodi do grobna komora , koji je pronađen u centru velike piramide . Čuvar mi kaže da ću, ako stojim na sredini sobe i zatvorim oči na par minuta, osjetiti čudnu energiju. Ostavlja me na miru da probam, i ja se osjećam nešto kao neka vrsta tišine, ravnoteže.

Možda zato što znam da sam ispod više od dva miliona granitnih blokova, od kojih svaki teži preko dve tone. Ili je to možda zato što sam sama na mestu gde sam Tijelo faraona Kufua ležalo je prije oko 4500 godina.

Asuan je ključna kontaktna tačka između Egipta i ostatka Afrike, poznata po trgovini začinima.

Egipat , barem onako kako mi znamo, ne bi nastao bez Nila . To se može osjetiti za sat i po leta od Kairo a Asuan , nekima 800 kilometara južno r. Pustinja Sahara pokriva 94 posto zemlje , a većina stanovništva živi nekoliko kilometara od rijeke.

Odozgo, the trake plodne zemlje uz njegove obale formiraju smaragdno zelenu zmiju koja klizi po isušenoj zemlji. Gotovo sve svakodnevni aspekti života u Egiptu ili su došli diktirane poplavama Nila . Čak i na 70 dana da je trebalo balzamirati tijelo nastali su zbog ovoga: Nil je poplavljen kada se zvijezda Sirius ponovo pojavi na nebu nakon odsustva od 70 dana; the ponovno rođenje zemlje takođe je predstavljao ponovno rođenje mrtvih.

Faraonovi porezi su takođe zavisili od ovoga: većina hramova je imala a nilometar , duboka struktura nalik na bunar dizajnirana za mjerenje nivoa vode; što je bila veća, to su građani više naplaćivali. Obilazak ove zemlje brodom čini se najprikladnijim, putovanje kroz vodama koje su održavale drevni Egipat i to rade do danas.

Grad Asuan To je hiljadama godina dodirna tačka između Egipta i ostatka Afrike , kao i važan centar trgovine. Pored ogromnih plijen koji je završen 1970. godine, dio njegove slave potiče od razmjena dva veoma dragocena dobra: začini i kamile.

"Deve su najodanije pripitomljene životinje, a ujedno i najnepokornije", objašnjava Mohamed Ezzat, duhoviti egiptolog s odličnim smislom za humor koji će nas pratiti sljedećih nekoliko dana. Iskorištavamo slobodan sat prije povratka na brod za šetnju asuansko tržište začina.

Svojim vragolastim osmehom nam to govori kamila njegovog strica prestala je da jede i pije dve nedelje da bi bila u pratnji svog vlasnika, bio je bolestan i u krevetu. Mohamed se kune da je nekoliko dana kasnije vidio tog istog dilera droge kako nosom puši cigaretu s hašišom.

Zaustavljamo se kod spice shop Mohamedov favorit za čašicu intenzivne Čaj od nane sa vlasnikom, koji strpljivo čeka dok sve nanjušimo, i sa njim odlazimo male vrećice kima jarko narandžasto-žuta, kardamom opojan miris i dukkah , mješavina začina koja je spektakularno pomiješana sa humusom.

Tezge sa kontejnerima, korpama i vrećama raznih boja na pijaci začina Edfu

Prodaje se štand na gradskoj tržnici Edfu sa velikim asortimanom začina.

Jedrilica na Nilu uokvirena narandžastim zavjesama

Felucho, tradicionalni drveni čamac, prima vjetar u jedra.

Krstarenje je Sanctuary Sun Boat IV , prostrano plovilo s 40 kabina u Art Deco stilu s dovoljno mjesta za ležanje i gledanje kako život prolazi na Nil . Putovanje rijekom ima određenu rutinu. Gotovo uvijek počinjemo sa a izlet u hram , vraćamo se da jedemo na brodu, izlazimo da vidimo još jedan hram, vraćamo se na večeru i krećemo u marš do sljedeće stanice.

Prvo popodne, još uvek Asuan , jašemo dalje felucca , a tradicionalna drvena jedrilica . Dok kapetan ide s jedne strane na drugu, bos, uspijevajući da se dva jedra snažno okrenu i uhvati vjetar, Mohamed ističe važna mjesta, kao što je bujna Asuanska botanička bašta , na kitchener island , i the 1899 Old Cataract Hotel (sada upravlja Sofitel), gdje je filmska adaptacija Roman Agate Kristi , Smrt na Nilu, 1937.

Takođe je ovde gde su sve poznate ličnosti u poseti Asuanu , od britanskog arheologa Howard Carter do Princeza Diana . Najdraži trenutak mi je kasno popodne, kada se vraćamo na brod i dijelimo utiske dok se punimo hladnim napitcima i beskrajnim činijama slanog kikirikija. Joe i ja hodamo rijekom očima od obale do obale, promatrajući je djeca skaču u vodu sa dokova i pozdravljaju nas dok prolazimo . Predanje brodskih motora prati ribari se vraćaju kući . Jednog popodneva, dok sunce zalazi, obasjavajući pejzaž zlatnim tonovima, vidimo tri dečaka koji vode desetak konja da plivaju u reci.

Sve hramovi koje obilazimo tokom putovanja su impresivni: the Kom Ombo , nekima 48 kilometara od Asuana , ima nešto farbani plafoni koji su još netaknuti, i karnak , u blizini luxor , nalazi se hramski kompleks čije je kućište posvećeno Amun-Ra je li on najveći verski objekat u istoriji . Ali Izidin hram u Philéu je možda najdirljiviji. To je mjesto gdje je a natpis iz 394. godine d. c. , a procjenjuje se da je ovo posljednji uzorak hijeroglifa starog Egipta.

Ova labava linija na bog Mandulis je posljednji poznati ostatak a sistem pisanja celine i načina života koji je pratio, a koji je ovde prestao posle tri milenijuma. Mohamed ističe mjesta na kojima su kršćani koji su preuzeli hram u 5. stoljeću unakazili lica egipatskih božanstava. Pokazuje nam neke male križeve koji su navodno ugravirali red maltezera u toku krstaški ratovi , grafit koji je ostavio Napoleonove trupe 1799 i a danak , ugravirano na vrhu jednog od vanjskih zidova, sa imenima nekoliko pali britanski vojnici u Sudanu 1884.

Cijeli kompleks je impresivan primjer modernog inženjeringa: kasnih 1960-ih, zbog opasnosti da hram bude potopljen u poplavama uzrokovanim novoizgrađenim asuanska brana, egipatska vlada i UNESCO premjestili su sve zgrade , kamen po kamen, do najbliže agilkia island , gdje se i danas nalazi. Hram je svjedočio događajima u posljednjih 2.000 godina, a slojevi istorije koji su na njemu naslagani su impresivni kao i sama struktura.

The Egiptolog Mohammed Abdelrehim govori mi kakav je život bio luxor 1970-ih: "Pronašli smo kosti i turistima prodali smolne ogrlice od perli." Mohamed, koji je odrastao u susjedstvu blizu Doline kraljeva, doživotni je prijatelj Mohameda, našeg prethodnog vodiča.

“Ovdje je kao da se zove Paco”, šali se prije nego što nam kaže da ga možemo zvati Mohammed Bueno. On će nas odvesti u privatni obilazak antičke nekropole u kojoj je sahranjen Novo kraljevstvo , u dubokim grobnicama uklesanim u okolna sušna brda. Novo kraljevstvo Egipta je ime dato period između 1550. i 1070. godine. c. i šta je bilo a zlatno doba egipatske umjetnosti , sa velikom političkom stabilnošću. Muhamed je poznat luxor od gore do dole.

Sa svojom intelektualnom bradom i istraživačkim šeširom, izgleda kao tipičan studiozan, pouzdan lik iz filma tipa Indiana Jones. Kada prođemo ispred polusrušenih kuća koje se nalaze oko arheološke zone, kaže nam da je Vlada kupila nekoliko njih da bi se moglo nastaviti sa iskopavanjima, jer postoje grobovi koji još nisu otkriveni . Muhamed kaže da je, kada je bio mali, bilo uobičajeno da, ako se u bilo kojoj kući podigne tepih, tunel koji je iskopala porodica u potrazi za blagom.

Poslednji hijeroglifski natpis starog Egipta nalazi se u Izidinom hramu u Fileu.

Čekamo na ulazu grobnica Amenhotepa II dok stražari otvaraju vrata. Muhamed je zakazao otvaranje grobnice koje je, kako nam kaže, prošlo 20 godina zatvoreno a to se sada vidi samo u privatne posjete kako bi se spriječilo propadanje. Joe i ja smo možda prvi ljudi koji će je posjetiti za godinu dana.

I dalje se čudimo koliko smo sretni što smo u mogućnosti da uđemo u ovo mjesto, a uz to polako i pažljivo posmatramo. Vodičima nije dozvoljen ulazak u grobnice , pa nam Muhamed unaprijed objašnjava šta treba da tražimo. I srećom, jer bih inače cijelo vrijeme provela hipnotizirana s njim. krov grobnice, oslikana kao noćno nebo , sa tamnoplavom išaranom žutim zvijezdama.

Zatim sami ulazimo u grobnicu kralja Tutankamona, a stražar nam govori da priđemo vidi mumiju izbliza . Gledamo u lice kralj Tutankamon , nekoliko centimetara dalje i kroz stakleni list.

grobnica kraljica nefertari ima neke zidne slike precious. Zahvaljujući Muhamedovim naznakama, nalazimo samu kraljicu na jednom od reljefa, sa Tetovaža oko Horusa (Očigledno, to je prva tetovaža predstavljena u umjetničkom djelu). Vidimo i crvene linije sa kojima je a majstor slikar ispravljao je poteze najpočetnijih majstora.

prilikom povratka u Kairo , Hala nas vodi do novootkrivenog wahtie's tomb na Saqqara nekropola , oko 24 kilometra jugoistočno od piramida u Gizi . Smijali smo se, možda malo nepravedno, na račun jadnog Wahtyea, koji je živio prije 4.100 godina i, kako nam Hala sa smiješkom kaže, zaista je želio da svi znaju koliko je važan. Grobnica je puna njegovih ogromnih slika koje kao da žele da istaknu veličinu osobe koja je, iako je bila kraljevski sveštenik, nije bio kraljevska porodica.

Osoba između stupova egipatskog hrama

Hram kralja Setija I, poznat i kao Veliki hram Abydosa, sagrađen oko 1279. godine prije nove ere. C. u Dolini kraljeva.

Statua sfinge u hramu Karnak Luxor

Hramski kompleks Karnak u Luksoru, u čijem su stvaranju učestvovali brojni egipatski faraoni tokom nekih 2.000 godina.

Kasnije, dok se vozimo do islamski okrug u Kairu da vidite Džamija-medresa sultana Hasana , of XIV vijek Hala kaže nešto na arapskom vozaču. Stajemo pola sata kasnije, a Hala zamoli Joea da pođe s njom.

Nalazimo se u sporednom ulazu, znatno manje korištenom, u Sfinga i Piramide u Gizi . Joe nema vremena da ih istražuje tako temeljito kao ja, ali svejedno je stekao iskustvo. Oduševljen sam što sam uspio održati obećanje da ću mu se vratiti, a to je "jednog dana" bilo samo sedmicu dana kasnije.

Primećujem to fotografiše sa piramidama u pozadini i pošaljite jedan svojim prijateljima. Zatim ga otpremite na Instagram , njegov trenutak da se preda toj bezvremenskoj ljudskoj potrebi, istoj istoj koju su osjećali Wahtye, i stari kršćani, i Napoleonove trupe: pošaljite poruku svijetu" Ja postojim. i ja sam bio ovde”.

Najbolji trenuci

1. dan: veličina Piramide u Gizi , zadivljujuća domišljatost njegove strukture, fascinirala me. Ako niste klaustrofobični, vrijedi otići u veliku piramidu grobna komora koji se nalazi u tačno centru ove strukture 4500 godina.

2. dan: Felucca vožnja kroz Nil na zalasku sunca pored prelepe botanički vrt a veličanstveni hotel bio je savršen završetak dana punog emocija.

3. dan: Još uvijek me pogađa ideja da su krajem 1960-ih sve zgrade u Izidin hram u Philéu na svoju sadašnju lokaciju kako bi se izbjegla moguća šteta od poplava.

5. dan: Ne mogu objasniti koliko je jedinstveno iskustvo privatne posjete grobnica Amenhotepa II u King's Valley , ta šetnja bez ijedne druge osobe na vidiku između njegovih lijepo oslikanih zidova.

planiranje putovanja

Rami Girgis, koji je u Abercrombie & Kent-u od 2005. godine i koji se nekoliko godina za redom pojavio na Condé Nast Travellerovoj listi najboljih stručnjaka za putovanja, osmislio je ovo putovanje u Egipat sa dva bitna detalja : a u trajanju od jedne sedmice , i the prisustvo dječaka od 12 godina.

Vaše znanje o Egipat su opsežne: odrastao je i studirao u Kairo i proveo je nekoliko godina radeći kao egiptolog prije nego što se preselio u SAD . uradio bezbroj ture po Egiptu , a vraća se barem jednom godišnje kako bi provjerio nove destinacije i sastao se s vodičima. Zahvaljujući tome, uspio je osmisliti kompletan itinerar, zasnovan na jednom od A&K Classic Nile Cruises , ali to je ostavilo malo prostora za improvizaciju.

Rami je uspio posebne posjete dvjema grobnicama i, s namjerom da pokaže zanimljive detalje o svakodnevni život starog Egipta zamijenili posjetu hramu za a zaustaviti se u Deir el-Medini , protiv luxor , ruševine sela u kojem su živjeli zanatlije koje su radile na kraljevskim grobnicama. I samo putovanje se pokazalo fleksibilnim, od mogućnosti da se svratim u prodavnicu eteričnih ulja Asuan posjetiti školu kako bi saznali kakvo je obrazovanje u tom području.

Duboka i trajna veza koju i Rami i lokalni vodiči imaju sa lokalnim stanovništvom daje im nevjerovatnu agilnost i uspijevaju stvoriti personalizovana putovanja to pobjeći od osjećaja paket aranžmana . Desetodnevno putovanje, od kojih tri u Kairu, sa četvoronoćnim krstarenjem rekom između Asuana i Luksora, može koštati oko osam hiljada evra i uključuje smeštaj, puni pansion, obilaske sa vodičem (takođe sa ulaznicama do mesta i parkova) i prevoz do i od aerodroma.