Druga etapa: Cape Verde

Poznajete li Mindela?

GPS popravka u 08:20 UTC u petak, 11. marta. 25 N 25.117 i 22 W 05.739 - Kretanje 225- Lagani vjetar 10 Knts NE - Brzina 4,5-5 Knts (samo sa Genovom).

Atlantik Ući Kanarska ostrva i Cape Verde arhipelag. Spavam cijelu noć nemirna jer ploveći polako i sa samo jednim jedrom, pitam se koje opcije da aktiviram nakon izlaska sunca . Čamac sa Genovom kao jedinim pogonskim gorivom nije balansiran i trese se, previše se naginje da bi mi omogućio odmor kakav bi mi bio potreban zbog nakupljene napetosti.

U snu mislim da mi nije teško da se naviknem na stalnu plavu, plavo-zelenkastu, sivkastu koja me okružuje već mesec dana . Kažu da more dobija boju u zavisnosti od dubine i planktona. Kao i pustinja, more nikad nije isto, iako je uvijek isto more. Ono što se mijenja je ko njime upravlja . I kao more, ne nosimo istu boju svaki dan. Napustio sam La Gomeru vjerujući da više nikada neću kročiti na kopno sve do Antila. Bio sam veoma nestrpljiv da vidim svoje lice nasamo sa tim beskonačnim horizontom na koji mogu da pokažem skoro u pravoj liniji prema W, Zapadu, da se uputim prema Zapadu i da skupljam zalaske sunca. Ali sudbina ima svoju gramatiku i svoju kartu.

Od loma glavnog jedra malo smo napredovali i uz slab i slab vjetar. Moram pronaći odgovarajuće rješenje i donositi prave odluke . Pokušaj popravljanja jedra, uz valove koji nas neprestano tresu, je neizvodljiv. Prije donošenja velikih odluka moram pokušati popraviti s materijalom koji imam, ali moram spustiti jedro i odnijeti ga u kabinu. Samo ako radim na suhom i stabilnom, koliko god to bilo neugodno, moći ću obaviti razuman posao. Za manevrisanje mi treba skoro ceo dan : zakrpu, što je moguće urednije, i ponovo dotjerati jedro na njegovo konačno mjesto. Sada je 18:00 UTC i ponosan sam na obavljeni posao, vidjećemo kako će izdržati, Morate misliti da je pred nama 2400 milja!

Karta Zelenortskih ostrva koja prikazuje napad Francisa Drakea na špansku tvrđavu 17. novembra 1585.

Karta Zelenortskih ostrva, koja prikazuje napad Francisa Drakea na špansku tvrđavu, 17. novembra 1585.

GPS iscrtavanje u 20:20 UTC u petak, 11. ožujka 24 N 47,400 i 22 W 37,900 - smjer 225- Lagani vjetar 5-10 Knts NE - Brzina 4,5 Knts (sa glavnim jedrom + Genova). Ukupna udaljenost do odredišta 2.388 Nm

Malo je talasa koji povoljno nosi, vjetar je vrlo promjenljiv i slab pa se brzina ne stabilizuje. U 21:00 odlučujem da upalim motor da malo podržim hodanje jer smo već izgubili dosta vremena u zadnjih dan i po i bez dovoljno brzine hidrogenerator ne puni baterije dovoljno. Ako stavim navigaciona svetla, dodana u frižider koji sam držao ugašenim ceo dan, ozbiljno rizikujemo da ćemo ostati bez dovoljno energije . Iskoristiću priliku da napravim večeru sa puno povrća. Danas je ručak, zbog intenzivnog posla, bio samo Jabugo šunka, sir i Quilmes pivo! Morate korektno da se ophodite prema osoblju...

Odlučio sam da napravim rižoto sa povrćem i autentičnim parmezanom, koji mi je odlično ispao. Dodam čašu vina Malbec , neophodnu satisfakciju da nadoknadi razočarenja u posljednjih nekoliko dana. Nakon večere, rutinski povratak da provjerimo da li sve ide kako treba i oh, iznenađenje! Popravka jedra nije izdržala! Plastični lijekovi su ponovo padali zbog prevelike napetosti koju podržavaju.

Moram spustiti jedro usred noći. Na kraju manevra vraćam se u kabinu i odlučujem da ništa ne odlučujem do sljedećeg jutra. Jedina mjera koju smatram sposobnim je da odredim kurs dalje na jug, u slučaju da konačno, kako osjećam, odlučim krenuti prema Cape Verde da popravi glavno jedro prije nego nastavite. Subotnje jutro osvane izuzetno mirno, sa malo vjetra. Palim motor nakon odluke da promijenim kurs. Nova destinacija: Zelenortska ostrva, ostrvo San Vicente, luka Mindelo, gde me iz baze obaveštavaju da postoji marina sa svim dostupnim uslugama . To je najmudrija opcija.

Velika mahuna delfina

GPS iscrtavanje u 17:20 UTC u subotu 12. ožujka 23 N 30.521 i 23 W 19.782 - Naslov 200 - Vjetar gotovo nepostojeći 3-5 Knts - Brzina 6 Knts (sa motorom). Udaljenost do Mindela 406 Nm Ukupna udaljenost do odredišta 2.520 Nm (preračunato zbog obaveznog obilaska).

Pred noć pokušavam da podignem jedro sreće, koje je ništa manje od najboljeg, takmičarskog, od kevlara. Ali ima nedostatak: solo manevar je veoma težak i rizičan . Ovaj razlog me sprečava da pomislim da nastavim sam s njom do svog odredišta. Da sam bio na pola puta, očito bih pretpostavio tu poteškoću, ali uz opciju Zelenortskih otoka, znam da sam donio najbolju moguću odluku. Tri dana od moje kvarne pozicije do Mindela, drugog po važnosti grada u arhipelagu Zelenortskih otoka, glavnog grada ostrva Sao Vicente i luke u koju želim da stignem, prolaze glatko. Jedva vjetar do prilaska otocima. Preteća bela, ona sumnjivih oblaka i uzburkane pene, nestaje.

GPS popravka u 09:40 UTC u nedjelju 13. marta. 22 N 32,200 i 23 W 39,360 - Kurs 202- Lagani vjetar 8-9 Knts NE - Brzina 3,5-4 Knts. Udaljenost do Mindela 346 Nm Ukupna udaljenost do odredišta 2.460 Nm.

Nedelja bez vesti. Pokušavam da pecam, ali ne mogu.

GPS točka u 21:30 UTC u nedjelju 03/13 21 N 41.210 i 23 W 52.498 - Naslov 202 - Vjetar slab 10 Knts NE - Brzina 5 Knts. (u magarećim ušima) Udaljenost do Mindela 293 Nm Ukupna udaljenost do odredišta 2,408 Nm

U ponedjeljak ujutro, čini se da se vjetar vraća dok se približavamo Zelenortskim ostrvima. Čini se da su problemi nestali. Savršeno jutro jedrenja. Postoji mali uznemirujući otok.

GPS popravka u 08:20 UTC u ponedjeljak, 14. marta. 20 N 49.098 i 23 W 59.235 - Naslov 195 - Lagani vjetar 11-12 Knts NE - Brzina 5-6 Knts. Udaljenost do Mindela 241 Nm Ukupna udaljenost do odredišta 2,355 Nm.

Dan velikog zatišja, prvi put na putovanju od početka prologa na Poluostrvu da nisam plovio opušteno. To mi daje vremena za razmišljanje, nešto što sam jedva uspio prethodnih dana, dok nastavljam preživarski dijalog sa samim sobom i sa onima koji su ostali na zemlji. Nove tehnologije sprečavaju apsolutnu samoću. Ali ni to nije ono što želim.

Udaljena ostrva imaju neobičan magnetizam. Oni su izolirani komadi zemlje koji su zamišljeni prije nego što su istraženi. Konačno osjećam da sam zadovoljan događajem koji me tjera da odstupim. To će mi omogućiti da istražim svoju kartu ostrva. Pokušavam da pecam. Opet bez uspeha.

Navigacija se nastavlja sa olovnim mirom uprkos teretnjacima koji se na oko mogu razlikovati i koji izazivaju koncert bipova AIS alarma koji me podsjeća da nisam sam. Teretari mi kažu da sam barem na dobrom putu, na direktnom pravcu jug ili zapad. Dok se približavam i razmišljam kuda ću , shvaćam da nisam došao spreman za ovu stanicu i stoga nisam predvidio nikakvo pismo ili program.

Dopustite da vas ponese lagani tempo Mindela

Izgubite se u ležernom tempu Mindela

GPS popravka u 14:00 UTC u ponedjeljak, 14. marta. 17 N 59.211 i 24 W 38.240 - Odredište 235 - Lagani vjetar 5-10 Knts NE - Brzina 4 Knts. (u magarećim ušima) Udaljenost do Mindela 68,5 Nm Ukupna udaljenost do odredišta 2,182 Nm

Ponedjeljak prolazi bez bola i slave, polusiv dan, bez vrućine, ali ni svježine, sve dok se u zalazak sunca nije pojavila velika mahuna delfina. Zbog blizine Mindela, Odlučujem da sebi ponudim laganu ali elegantnu večeru, kremu od jastoga i kozice uz par čaša kanarskog vina.

Nekoliko sati prije nego što ugledam kopno, postaje potpuni mrak i osjećam se kako plovim slijep. To je najopasnija plovidba koja postoji, ujedno i najarhaičnija i kojom se i dalje bave ribari, posebno zanatski. Zvezde nisu sa mnom , doduše sonar jeste, ali ostatak modernog pribora mi nije od koristi. Mrak u moru ne ostavlja mjesta ni za jednu drugu boju i moram oporaviti vještinu starih navigatora. Izoštrite izgled, razlikuju kontraste između različitih crnih i sivih. Najteže je obuzdati tjeskobu da naleti na nešto što je vidio tek u posljednjem trenutku ili čak ni do udarca...

Odredište Mindelo na sjeveru otoka São Vicente

Odredište: Mindelo, na sjeveru ostrva São Vicente

U 02:30 UTC stižem na ušće u luku Mindelo, ali ima vrlo malo i loše signalizacije da bih mogao pronaći marinu. Ne javljaju se na radio ili telefon. Izlazim sve dok ne vidim neke jarbole u pozadini i prilazim, privezujući sam na ponton benzinske pumpe. 04:00 je i drago mi je što sam se odmarao na krevetu koji se više ne pomera u svim pravcima... Stigli smo.

Cape Verde. Šta znam o Cape Verdeu kada se probudim? jedva ništa. Cesaria Evora . Slatki glas i bose noge, autentični i izmučeni umetnik. Kreolske balade, meke, nostalgične, ta muzika koja mazi i uči da cijeniš saudade . Još malo. Ritmični tekstovi, reči koje cepaju tvoju dušu. Slatko je umrijeti na moru, pjevala je... moja omiljena, iz razloga koje neću objašnjavati.

Zeleni valovi mora

One noći kada nije došao

to je bilo tužno za mene

Barža se vratila sama

Za mene je bila tužna noć

Zeleni valovi mora

Barka je otplovila, bila je noć

Jutro se nije vratilo

zgodan mornar

Odnijela ga je sirena mora

Talasi medenog zelenog mora

Vulkanski pejzaži u Mindelu Cape Verde

Vulkanski pejzaži u Mindelu, Zelenortska ostrva

Prvo što me iznenadi kada stignem na Zelenortska ostrva je svjetlost, intenzivna, kakva je uvijek u tropima. Svjetlo koje ne dopušta nijanse. Boje su ovdje sve na svom mjestu. Neravnina terena. Vulkanski, da, ali tvrd. Zemlja koja ne izgleda prijateljski . Ko hoda njegovim ostrvima, noge su mu oguljene. Cesária Évora je nosila otvorene tabane, "korake", kako je rekla nakon pedeset pet godina hodanja bosonog, od luke Mindelo do drugih luka. Zelenortska ostrva: devet ostrva, 300 milja od kopna, Atlantski okean, severozapadno od Senegala , milion i četrdeset hiljada duša, sedamsto hiljada Zelenortskih ostrva u emigraciji, devet kreolskih dijalekata koji su ostali od vetrovitog portugalskog, pomešani sa pjesmom ptica. Bila je to portugalska kolonija, nezavisna 1975. godine, agrarna i ribarska zemlja, kažnjena vremenom i sušom. L Glas Cesárije Evore imao je miris Zelenortskih ostrva na njenoj tamnoj koži i njenom laganom, širokom osmehu.

Okolina Mindelo Cape Verde

Okolina Mindela, Zelenortska ostrva

Ljudi me iznenađuju. Za razliku od zemlje koju naseljavaju, ljudi Mindela, Zelenortskih ostrva, oni rekonstruišu moju sliku sreće . Ono o čemu sam toliko govorio svom štitonošu, mom Clinamenu, u našim satima noćnih razgovora. Daleko od svega, daleko od svih, neužurban, miran, malo očekujem, jer se malo ima nadati, čeznuti za malim, jer malo je čeznuti, ambiciozan za onim što je ispravno. Dobar ribolov, dobro mjesto pod suncem, zelenilo mora. Sreća se destilira nevezanošću, distancom. Može li biti da je lakše biti srećan – ili se pretvarati da si srećan – usred Atlantika, nego to učiniti u Parizu ili Barseloni. Ostalo mi je preko 2100 milja da to shvatim. Ova ostrva, koja su oduvek bila utočište mornara, bila su i baza trgovine robljem. Afrički Karibi, poput Haitija, takođe odiše tugom zbog iščupanja . Može li biti da sreća ima veze sa prihvatanjem sudbine koja dotiče, sa neprovociranjem proročišta, sa određenom krotošću duha? Ili je moguće da su se oslobodili tjeskobe da budu sretni po svaku cijenu? Ne želim da povezujem krotost sa srećom, niti sa rezignacijom. Osećam u tim ljudima osećaj dostojanstva. Možda je to sreća.

Odlučujem da sebi dam priliku da prošetam ostrvom, da upoznam njegove ljude. Cenite, ako mi dozvolite, mali deo njihovih tajni. Kao i u La Gomeri, hodam ulicama i stazama jer svojim nogama poznaješ zemlju. Na drugoj strani ostrva Šetam sam stazom uz more . Hodam bos. Pijesak i kamenje. Deset kilometara pod suncem dok hiljade misli prolaze kroz moj um po volji. Biram ih nasumično: „ne prestaje se ploviti stupajući na kopno; ne prestaje se putovati pristajanjem u luku. Beskonačno putovanje je stav, a ne prevozno sredstvo . Ona apsorbuje „drugo“. Oduvijek sam mislio da su tuđe priče zanimljivije od mojih, zato sam strastven za književnost i umjesto toga se iznenadim kada me ohrabre da ispričam svoje anegdote, što je istina skupljam hiljade. Da bismo razumeli svetske nauke su neophodne, da bismo ih razumeli, neophodna je književnost. Putujemo dok čitamo, putujemo dok upoznajemo "drugog", dok se postavljamo na njegovo mjesto. Beskonačno putovanje je beskonačno saosećanje, jer će sve oko nas "jednog dana" prestati da postoji.

Market u Mindelu

Vraćam se i zaustavljam se na ribarnici, na pijaci, na izložbi Cesária Évora. Dok mi se popravlja Jedro, dopuštam da me zavedu priče koje mi pričaju, glasovi koji mi govore. Nisam se pretvarao da poznajem Cape Verde i danas se pitam nije li Cape Verde bila neophodna faza ovog putovanja. Zahvaljujem Bogu šavova što mi je slomio glavno jedro, Bogu niti što me spriječio da ponovo sašijem krpu. Bogovima mora, njihovim sirenama i sirenama, zahvaljujem što ste mi dali da se odmorim na ovom komadu zemlje. Sve dolazi iz mora, a onda more lomi živote i tek ponekad ih vraća. Donesite bogatstvo i ostavite saudade. Iz mora dolazi i muzika Cise, kraljice morne.

Uvek ću sa sobom nositi Zelenortska ostrva i njegove talase medenog zelenog mora.

_ Možda i vas zanima..._*

- Prva etapa: La Gomera

- Propratno pismo: Clinamenovo beskonačno putovanje

- Sindrom 'ostavljam sve'

- Savjeti za samostalno putovanje

- Savjeti za savršen solo izlazak

- Restorani u kojima možete jesti sami u Madridu (i da se ne osjećate čudno)

- Savršene destinacije za putovanje sami - Najbolje destinacije za putovanje sami

- Sindrom 'ostavljam sve'

- Filmovi i serije koji će vas inspirisati na morsko putovanje