Ruta hiljada Kasbah, od planine Atlas do marokanske pustinje Sahare

Zalazak sunca iznad starog grada Ait Ben Haddou u sjevernom Maroku.

Zalazak sunca iznad starog grada Ait Ben Haddoua, sjeverno od Maroka.

Kako za sobom ostavljamo snježne planine Atlasa, marokanski pejzaž se mijenja. Ovdje se čari afričkih zemalja množe među šumarcima palmi, kanjonima, klisurama i dolinama okrunjenim kasbama. Kraj naše rute je najfascinantnija slika putovanja: zvjezdano nebo pustinje.

IZMEĐU VELIKOG ATLASA I UARZARZATA

Po oker i crvenkastim bojama najnepoznatijeg Maroka razasute su bezbrojne građevine od ćerpića obdarenih velikom istorijskom i kulturnom vrednošću. Predstavljaju tradicionalnu arhitekturu juga zemlje pod nazivom kasbah. Većina njih nije stara više od 100 godina, ali postoje neki koji čak datiraju iz 18. vijeka kako bi ispričali priče o moćnim porodicama koje su ih naseljavale.

Nakon prirodnog prolaska Tizi n'Kitcha kroz planine Atlas, stižemo u Telouet, prvi kontakt koji ćemo imati sa kasbama. Oronuli izgled njegove fasade ne sprečava nas da otkrijemo raskošan enterijer. To otkriva luksuzna dekoracija zidova ovu kasbu, čiji najstariji dijelovi datiraju osamnaesti vek, Bila je to berberska palata porodice El Glaoui. Na gornjem katu možemo uhvatiti prekrasan pogled na regiju.

Kasbah Palace of the Glaoui u Telouetu.

Kasbah Palace of the Glaoui, u Telouetu.

Sat vremena udaljena, rijeka Ounila dočekuje Ksar Ait Ben Haddou, jedan od najboljih arhitektonskih primjera u ovoj oblasti. Ovaj grad opasan zidinama, sa nekoliko karaula i monumentalnih ulaza, U davna vremena služio je kao stanica za karavane iz Sudana.

Palme okružuju građevine od ćerpiča, koje se uzdižu kao da je utvrđenje izvajano u prirodi. Desetine malih radnji ispunjavaju njegove ulice bojom sa trgovcima spremnim da se cjenkaju oko proizvoda za koje nismo ni pokazali interes. Penjemo se na najvišu tačku koja nas nagrađuje slikama dolina i planina reprezentativnih za regiju.

Ait Ben Haddou jedno je od najturističkijih mjesta u Maroku. Njegovu slavu pomirili su brojni filmovi i serije, kao što su Igra prijestolja, koji su ovdje snimani, i upis u UNESCO kao mjesto svjetske baštine 1987. godine. Najbolje vrijeme za posjetu je uz svjetla koja se projektuju na njegovom kamenju rano u toku dana ili kasno popodne, kada su turistički autobusi odsutni.

Male trgovine u uličicama Ksar Ait Ben Haddou Maroko.

Male radnje u uličicama Ksar Ait Ben Haddou, Maroko.

MOVIE SCENARIOS

U pravcu Uarzarzata, najvećeg grada na vratima pustinje, pejzaži nastavljaju da nas uranjaju u filmske setove: Ratovi zvezda, Lorens od Arabije, Gladijator... Dolazimo do dekadentnog Atlas studija, koji je upravo napustio zapis o koliko je bioskop bio važan za region.

U podnožju planine Atlas, gdje se rijeke Draa i Dades spajaju da bi zagrlile jedna drugu u branu, pojavljuje se još jedan grad oblikovan u blatu i glini: Ouarzarzate.

Dobro očuvana kasba Taourirt je najzanimljivija posjeta u Ouarzarzateu. Sagrađena je u 18. vijeku, također od strane Glaouija, as strateška lokacija za zlatni put između Marakeša i Timbuktua. Njegova luksuzna unutrašnja dekoracija, napravljena od drveta i polihromnih plafona, u kontrastu je sa jednostavnom eksterijerom od ćerpiča. Između karakterističnih rešetki njegovih prozora možete vidjeti prekrasan pogled na siluetu grada sa velikom branom u pozadini. Taourirt sobe su labirint, tako da će se izgubiti među njima biti još jedan dio posjete.

Labirintska kasba Taourirta u Ouarzarzateu.

Labirintska kasba Taourirta, u Ouarzarzateu.

IZMEĐU NAJVEĆE PRIRODE

Da bismo nastavili naše putovanje i uronili u najautentičniji kasbaš, moramo putovati putevima Dolina ruža i Dolina Dades, u pravcu Tinghira – ako idemo nacionalnom rutom 10 – ili putem doline Draa, ako idemo nacionalnim putem 9.

Krševite planine snježnim vrhovima okružuju cestu koja nas prati s druge strane prozora. Boja mu je promjenjiva. Između brda i brda, neka nomadska naselja tjeraju nas da istražujemo drugi način života.

Nastavljamo itinerar zaustavljajući se na vidikovcima kako bismo promatrali kanjone, klisure, planine, doline i sve one geografske nezgode koje je priroda zacrtala ispunjavajući područje šarmom. Među njima, dvije klisure čine panoramu još očaravajućom ako je moguće. Klisura Dades, sa fotogeničnom vijugavom cestom na kojoj se nalazi nekoliko napuštenih kasba, i klisura Todra, kroz koju možemo pratiti tragove lokalnog života između klisura visokih 300 metara.

Klisura Dadès je klisura koja se nalazi između planine Atlas i planinskog lanca Anti-Atlas.

Još jedan pejzaž koji nas očarava je onaj beskrajnih šumaraka palmi. Hiljade palmi prate jedna drugu tokom našeg putovanja kao sjajne oaze koje nas vode prema pustinji. Ona u Skouri, duž rute 10 ili ona u Agdžu sa kasbom u pozadini, duž rute 9, savršeni su za pritiskanje dugmeta kamere iznova i iznova.

Neprekidni put kontrasta između trnovitih bagrema zaustavlja nas i u gradovima kao što su Nkob ili Tazzarine, gdje ćemo uhvatiti zavičajnu esenciju. Proći ćemo kroz arapska i berberska sela, kao što je Toirog, smještena među urminim palmama. Stajanja će biti dobri trenuci za degustaciju čaja od mente uz hurme, zvjezdani proizvod ovih dolina.

Drevna kasba Amerhidila u Skouri.

Drevna kasba Amerhidila, u Skouri.

RUTA 10: DOLINA RUŽA I DOLINA DADE

Ovom cestom punom kasba putovaćemo kroz impresivne doline i najpoznatije klisure u Maroku, Dades i Todra, kao dio spektakla prirode.

Prije nego što stignemo u Dolinu ruža, ogroman šumarak palmi Skoura nas tjera da zastanemo i otkrijemo jednu od najvažnijih kasba na ruti. Kasbah Amridil, pretvoren u kompletan muzej, pojavio se na novčanicama od 50 dirhama. Napolju ga okružuje više od 700.000 urminih palmi.

Dolina ruža Svoju najljepšu sliku otkriva u vrijeme cvatnje, između aprila i maja. Obližnji gradovi poput Kelaat M'Gouna žive od proizvoda koje prave od ruža.

Približavajući se klisurama Todre, prozor automobila približava nas desetinama kasba jevrejskog porekla.

Posljednja kasba našeg obilaska rute 10 je El Khorbat, jedan od najbolje očuvanih. Vaša posjeta je idealna za upoznavanje života koji je bio unutar ovih građevina. S druge strane, napolju, krivudave uličice pokazuju nam dan u dan u senkama svojih kutaka.

Ksar El Khorbat u regiji Tinejdad.

Ksar El Khorbat, u regiji Tinejdad (Maroko).

RUTA 9: U DOLINI DRAA

Nacionalni autoput 9, koji prolazi blizu doline Draa, smatra se jednim od najspektakularnijih u Maroku. Prve kasbe koje ćemo vidjeti na ovoj ruti su one u Agdžu, skrivene među voćnjacima palmi.

Dalje, grad Tamnougalt skriva brojne od ovih građevina povezanih unutrašnjim hodnicima. Među njima se ističe Kasbah des Caids. Unutra se ukrštaju goli hodnici, koji nas još jednom gube. Uličice koje ga okružuju spajaju život prošlosti sa životom sadašnjosti. Odavde, sušni pogledi na grad, sa smeđim planinama Atlasa u pozadini, ostavljaju nam sliku usamljenih horizonata u kojima je ništavilo sve.

Zatim istražujemo malo poznatu kasbu Timiderte, koja je naizgled napuštena. Nalazimo se kako hodamo prašnjavim i praznim ulicama s jedinom svrhom traženja inspiracije za pisanje ovih redova. Ne nalazimo ništa drugo, pa se vraćamo na iznenađujuće staze kako bismo pustili svoje misli da se i dalje rasipaju među palminim šumarcima prema pustinji.

Palmov gaj Agdz u dolini Draa.

Palmov gaj Agdz, u dolini Draa.

I KONAČNO, PUSTINJA!

Udaljavamo se od kasba kako bismo osvojili još jedno od čuda Maroka: njegovu pustinju. Ima li boljeg načina da se završi ovo čarobno putovanje od spavanja šator pod zvezdanim nebom ?

Zlatne dine marokanske Sahare čine krajolik iz snova u kojem, uprkos dodirivanju i čak bacivanju kroz njega, sve izgleda nestvarno. Između tog mora peska, kamile nas vode u logor stapanje sa okolinom.

Stižemo u Caravanserai Luxury Desert Camp, gdje nas elegancija i udobnost pozdravljaju da nam pokažu da spavanje u pustinji nije u suprotnosti s udobnošću: bračni kreveti, privatna kupatila sa toplom vodom, pa čak i Wi-Fi veza.

Dočekuju nas tradicionalnim čajem uz koji uživamo najposebniji zalazak sunca na putovanju. Ona od intenzivnih narandži koja zasjenjuje dine i gaseći, malo po malo, svjetlo pustinje da ustupi mjesto tami i tišini. Nakon obilne večere u šator-restoranu kampa, muzika Berbera uz lomaču ukida muziku pod najljepšim zvjezdanim nebom.

Putovanje završava spavanjem pod pustinjskim zvijezdama u luksuznom pustinjskom kampu Caravanserai.