Tuscany tidak diketahui dengan basikal

Anonim

Inilah sebab mengapa anda perlu pergi ke Tuscany dengan basikal

Tuscany ada set filem dan pelana a basikal Ia adalah tempat duduk yang sangat baik untuk menikmatinya. tidak hairanlah itu Ridley Scott pilih sudut ladang gandum di wilayah Itali ini untuk menunjukkan daya tarikan landskap rumah daripada protagonis Gladiator.

Jalan raya dan kaki lima kawasan Itali ini membiarkan diri mereka dibelai ladang anggur, ladang zaitun, padang rumput.. . dan bagi mereka yang tidak dapat disangkal cemara tuscan , begitu banyak kali digambarkan oleh pembuat filem, jurugambar dan pelukis. Jelajah Tuscany dengan basikal ia adalah keseronokan untuk deria.

Musim Berbasikal Tuscany Ini adalah inisiatif sempurna yang cuba menunjukkan bahawa rantau ini adalah persekitaran yang indah untuk berbasikal dalam mana-mana musim tahun ini dan terdapat Tuscany yang indah, jauh dari litar pelancongan utama . Dan inilah yang kami akan temui untuk anda, pengembara.

Mengayuh selaras dengan alam semula jadi yang dijamin di Tuscany

Mengayuh selaras dengan alam semula jadi, dijamin di Tuscany

TITIK PERMULAAN

Kami memulakan pengembaraan di wilayah Grosseto, yang dekat dengan Latium dan melihat ke arah pulau Corsica. Mengambil kesempatan daripada penginapan anda di Grosseto, anda tidak boleh melepaskan lawatan ke kilang basikal artisan di kampung itu, yang legenda ** Tommasini .** Ia merupakan demonstrasi murni cinta sejarah untuk berbasikal yang wujud di rantau ini.

bandar raya Grosseto , sebuah bandar zaman pertengahan yang pernah menjadi wilayah yang dikawal oleh Florentine Medici. Manjakan diri anda dengan makan malam alu-aluan di Locanda de' Medici (Posada de los Medici), beberapa gua purba dengan kantin yang sangat baik dan hidangan tipikal yang teliti di kawasan itu.

Anda akan mula faham kultus makan yang baik dan minum yang baik tempat di mana anda akan mengayuh. Penduduk wilayah ini (the maremmanos ) mempunyai roti bakar khusus mereka, berkaitan dengan persekitaran tenusu dan pasukan berkuda.

Ia dikira dalam Maremma (laut Tyrrhenian ) yang tertentu Encik Peccianti dia mempunyai kuda betinanya sebagai seorang lagi ahli keluarga dan mereka berdua sangat menyayangi satu sama lain; kuda betina itu terkena serangan pengeboman Amerika pada hari Isnin Paskah 1943 dan, apabila hampir mati, dia tersenyum kepada tuannya sebagai rasa terima kasih atas layanan baik yang selalu diberikannya.

Jika kami mencipta versi "itañola", roti bakar itu mengatakan sesuatu seperti: " Mari kita toast tutti quanti untuk kuda betina Encik Peccianti!” . Dengan roti bakar yang dibuat, kami mengesyorkan yang lain masuk Grand Hotel Bastiani , bersebelahan katedral dan dinding zaman pertengahan Grosseto.

Dari sini, hari-hari mengayuh menanti anda di Tuscany yang dimandikan oleh Laut Tyrrhenian. Ia dahulunya tanah berpaya dan banyak pekan terletak di puncak bukit. Itu membolehkan pengembara pedalo menikmati naik ke enklaf zaman pertengahan yang indah dengan nama seperti itu Pitigliano, Manciano atau Sorano.

Kami bermula di Tuscan Maremma

KITA MULA BERPEDELE

Hari pertama dikhaskan untuk meneroka kawasan pedalaman pada waktu pagi dan sampai ke laut ketika matahari terbenam. Kami meninggalkan mengayuh ke arah utara wilayah. Beberapa kilometer pertama berkhidmat untuk memanaskan kami dan membawa kami ke atas bukit di mana Montemassi , sebuah bandar dengan istana zaman pertengahan di atas bukit tertingginya. Idea bernas. Dari runtuhan istana kami mempunyai pemandangan luar biasa padang di sekitarnya.

Turun bukit memberikan kami a selamat datang adrenalin . Kemudian, beberapa kilometer jalan desa dan laluan, laluan yang indah antara cemara dan ladang anggur , di pinggirnya terdapat rumah agam yang dikelilingi oleh ladang dengan kuda dan keldai meragutnya.

Pengaruh Tyrrhenian dirasai di udara dan, seperti yang disahkan oleh kurator ladang anggur yang kami pergi melawat, juga di anggur jenis sangiovese yang tumbuh di kawasan tersebut. Penanam wain tempatan berbangga bahawa merah mereka, bernama Morellino di Scansano , diperkaya oleh efluvia yang dibawa angin dari laut.

Dari Montemassi, laluan membawa kami ke bandar Ribolla . Kami mula-mula tiba dengan basikal ke beberapa ladang anggur, di mana beberapa penjaga mereka sedang menunggu kami; Mereka dengan teliti menerangkan kepada kami ciri-ciri pokok anggur dan sentuhan sejarah tempat itu.

Montemassi

Makan tengah hari pada hari pertama berlangsung di bilik-bilik rumah resepsi pusat wain ladang anggur yang telah kami lawati, l ke kubu Montemassi. Pagi itu sejuk, jadi ia sangat selesa untuk ditemui wain yang baik dalam haba perapian yang menyala , untuk mengiringi sosej yang baik dari kawasan itu.

Selepas menambah kekuatan kami, kami membuat lawatan pantas ke muzium pertanian dan bermula mengayuh ke arah laut r. Nasib petang tadi Castiglione della Pescaia , sebuah bandar pantai yang indah terletak dalam persekitaran keadaan persekitaran yang sangat baik.

Pantai di kawasan ini telah menerima "5 lilin" daripada Liga Alam Sekitar Itali, iaitu, lima bintang yang mengiktiraf pantai yang paling bersih dan terjaga.

Kami melalui jalan yang sangat sunyi ke Tirreno. Dari Castiglione della Pescaia, kami bergerak di sepanjang pantai ke sudut alam semula jadi yang indah di mana hutan dan laut bergabung, roccamare . Di sana penulis tulen mendapat inspirasi dalam percutiannya Italo Calvin.

Fattoria Maremmana

Rehat pendekar

Selepas menikmati matahari terbenam dan senja di tepi laut, mereka menawarkan kami minuman beralkohol di Tempat peranginan Roccamare , ladang milik **Carlo Ponti (suami sophia Loren) ** dan kolam yang dibina khas olehnya untuk aktres itu. Tuscany sentiasa dalam filem.

Tetapi makan malam yang sangat baik menanti kami di Restoran Gallinaccio daripada a bikeresort, terletak setengah jam dengan kereta dari tempat kami akan bermalam dan di mana basikal telah diletakkan sehingga keesokan paginya.

Kami bangun dengan sangat segar selepas tidur di dalam bilik yang selesa Fattoria Maremmana . Asal usul pemilik rumah, vila dan hotel luar bandar yang sederhana dan rapat memberikan pengalaman tetamu a rona lembut dan ini ladang ditukar menjadi pusat peranginan pelancong Ia adalah contoh yang baik bagi ciri-ciri ini.

Mungkin sarapan pagi berasaskan kek bukanlah diet yang paling disyorkan untuk seharian berbasikal, tetapi Siapa yang boleh menahan mencuba manisan asli buatan sendiri mereka yang indah?

Kilometer pantai dalam ruang persekitaran yang sangat baik

Apabila anda mengembara dengan basikal, masa seolah-olah membentang. Perjalanan dirasai setiap saat dan hari-hari kelihatan lebih panjang. Kami sedang menyusuri pantai, kini menuju ke selatan, dan rasanya kami telah berada di Tuscany selama beberapa hari.

Hari kedua itu akan memberi kami a mengayuh menawan di sepanjang pantai. Kami pergi dari satu tempat musim panas pantai, seperti Castiglione della Pescaia , ke tempat lain yang menakjubkan di tepi laut, iaitu semenanjung Argentina.

Kami bersempadan dengan seluruh semenanjung melalui jalan pantai dan meninggalkannya di sepanjang laluan melalui hutan yang terletak di tanah genting. Perbezaannya sangat mengagumkan.

Dalam beberapa saat, kami pergi dari menyusuri tebing laut di bawah matahari, kepada menyelami diri naungan rizab alam semula jadi yang menakjubkan . Di kedua-dua belah hutan ini terdapat pantai dan sepanjang perjalanan kami bertemu beberapa keluarga rusa roe. Kemudian, di antara kebun zaitun, kami memanjat ke peninggalan Bandar Rom Cosa , yang terletak di bahagian atas tanjung Ansedonia.

Semenanjung Argentario

Tinggalan bandar Rom Cosa, di Ansedonio

Beberapa kilometer lagi, di sepanjang jalan antara padang rumput, mereka membawa kami ke tempat di mana mereka telah menyediakan makanan untuk kami. Tempat itu ialah sebuah perkampungan desa bucolic bernama ** La Capalbiola **, yang terletak, seperti namanya, di perbandaran Capalbio.

Walau bagaimanapun bandar capalbio Ia terletak di atas bukit dan kampung yang dimaksudkan adalah di kaki bukit tersebut. Mereka memberi kami untuk mencuba ribollita (sup roti, sayur-sayuran dan kekacang) dan juga wain, keju dan jem buatan sendiri yang sangat baik.

Mariella Zezza, ketua pengarang di Berita RAI , menguruskan kampung. Dia memberitahu saya bahawa pantai di sebelahnya **(pantai Capalbio) ** adalah sangat panjang berbanding dengan pantai-pantai lain di negara ini.

Laut tempatan terletak di puncak selatan Santuari Cetacean Antarabangsa , kawasan perlindungan untuk ikan paus dan ikan lumba-lumba, yang terbesar di Mediterranean. Terdapat juga beberapa kilometer maquis Mediterranean di kawasan yang dilindungi oleh Dana Sedunia untuk Alam Semula Jadi . Secara keseluruhannya, salah satu bahan landskap yang paling memikat dalam Maremma ialah kolam semula jadi Saturnia. Ini adalah perairan belerang, yang suhu malarnya ialah 37º dan alirannya banyak sepanjang tahun.

Air terjun terma Saturnia keajaiban alam semula jadi

Air terjun terma Saturnia, keajaiban alam semula jadi

Tuscany ialah salah satu wilayah di dunia yang mempunyai lebih banyak mandian terma dan spa, antaranya menyerlahkan Pusat Peranginan Mata Air Panas Saturnia , yang mana kami dijemput hari ini. Tepat ke arah mata air panas Saturnia, laluan itu membawa kami pada sebelah petang. Sudah tentu, bukan tanpa mengayuh terlebih dahulu ke puncak Capalbio, dari dindingnya anda boleh melihat ufuk Tyrrhenian di sebelah barat dan profil padang pedalaman Tuscan di sebelah timur.

Kami tiba di Termas de Saturnia Resort pada waktu matahari terbenam. Di sana kami diberi peluang untuk berenang di bawah bintang-bintang di kolam terma peribadi mereka, untuk pulih dari satu lagi hari yang panjang mengayuh.

Mereka juga menawarkan kami makan malam yang indah; yang penting risotto dengan ragout babi hutan , dipersembahkan dalam pengganti kaserol yang dibuat dengan mengosongkan bahagian dalam keju Parmigiano dan menggunakan kulit keju sebagai rim bekas. Mamma mia bagaimana mereka memberikan diri mereka di Itali untuk keseronokan mempersembahkan resipi mereka dengan cara yang asli!

Pada hari ketiga mengayuh, dari Saturnia kami menuju untuk menemui beberapa bandar paling indah di rantau ini, dengan lawatan awal ke Taman Arkeologi , di mana kami dapat mengayuh melalui beberapa koridor Etruscan yang menarik yang digali di dalam batu.

Terme di Saturnia Spa Golf Resort

Antara mengayuh dan mengayuh, kelonggaran Tuscany

Selepas rehat yang luar biasa ini di sepanjang jalan, kami membiarkan basikal kami membawa kami ke tempat-tempat di mana masa seolah-olah telah berhenti. Dengan basikal kami, kami menyambung Sovana, Sorano dan Pitigliano.

Di sebuah kampung bernama Albino ialah rumah ladang **Le spighe (The spikes) **. Kunjungan kami ke rumah ini digunakan untuk merasmikan a tempat perlindungan basikal, di samping menyediakan kami hidangan lazat yang kaya dengan makanan laut.

Terdapat pepatah Tuscan-Maremman yang mengatakan "Jangan pergi ke jalan raya jika mulut anda tidak rasa seperti wain" dan ungkapan tradisional yang memanggil “gelas kaca” kepada seteguk terakhir wain yang digunakan oleh tuan rumah kepada tetamu yang sudah menaiki kudanya untuk berlepas. Menghormati tradisi mereka, tuan rumah yang menerima kami semasa mengayuh hari ini memastikan bahawa kami tidak pergi tanpa rasa wain mereka di bibir kami. Dalam kes ini, kami tetamu bermula dengan kaki kami pada pedal, bukannya pengayuh.

Aku tersengih

Rumah luar bandar ini, sesuai untuk menamatkan perjalanan

PUNCAK PERJALANAN

Dan bagaimana pula dengan laluan lain, tenang dan indah, untuk mengucapkan selamat tinggal kepada Tuscany? Kami mengesyorkan satu perjalanan terakhir melalui ladang anggur yang berprestij wain chianti , di wilayah Siena. Di sini anda boleh menyertai projek yang indah Hab Basikal di Lands of Casole , yang menawarkan laluan berbasikal dengan tahap kesukaran yang berbeza melalui landskap yang indah di kawasan luar bandar di sekitarnya.

Satu malam tadi? Di ** Hotel Terre di Casole **, di mana anda boleh menikmati a makan malam dengan produk organik dan tiramisu yang telah dibongkar yang akan membuat anda menangis dengan keseronokan.

Toscana meninggalkan senario filem pada retina dan keseronokan di lelangit. Jika anda mahukan lebih banyak petunjuk untuk mencari sudut yang membangkitkan skrin besar, saya akan berikan anda satu: anda boleh pergi berjalan-jalan Arezzo , di mana Robert Benigni merakam adegan tahun bahagia watak-watak dalam sejarah Hidup ini indah . Jika anda berani mengembara Tuscany dengan basikal, pengalaman itu akan menjadi lazat, jadi Perjalanan yang baik, filem yang bagus, selera makan yang baik!