Apa yang sesuai dengan bukit pasir sepanjang 100 km?

Anonim

The Great Dune of the Curonian Spit

The Curonian Spit Ia adalah kehendak wilayah yang menunjukkan bahawa di atas bukit pasir muat dua negara, sembilan bandar dan bandar, beberapa muzium , a Warisan UNESCO Y dua taman semula jadi, dengan ruang untuk basikal dan kereta . Tetapi mari kita pergi dalam bahagian.

Ia adalah set bukit pasir terbesar di Eropah . Purata ketinggian ialah 35 meter , tetapi ada yang mencapai setinggi 60. Seolah-olah itu tidak cukup jarang, lihat sahaja peta untuk memahami ciri-ciri tempat ini. Hampir seratus kilometer jalur tanah nipis (titik terluasnya kurang daripada empat kilometer) yang tertanam dalam Laut Baltik untuk membentuk salah satu sempadan yang paling ingin tahu yang boleh dilawati. Ia berlepas dari eksklave Rusia Kaliningrad untuk hampir sampai ke bandar Lithuania Klaipeda , yang anda mesti navigasi dengan feri.

Pemandangan pantai Nida dari laut

Di satu pihak, laut terbuka; kepada yang lain, laut tertutup atau Teluk Curonian . Dan di tengah, pagar dan sistem radar yang mengesan sempadan gembira. Dan perkara yang paling menarik adalah tepat pada kedua-dua belahnya. Jadi tidak mudah untuk kita melawat semua ini Tapak Warisan Dunia UNESCO , dianggap sebagai contoh integrasi manusia dalam alam semula jadi dan keupayaannya untuk membalikkan kesan yang kelihatan tidak dapat dipulihkan. Sebenarnya, kepelbagaian biologi yang kaya yang kita lihat hari ini adalah hasil daripada penghutanan semula yang dilakukan oleh kerajaan Prusia, untuk menghentikan kemaraan bukit pasir yang datang untuk menelan seluruh bandar pada abad ke-16, apabila flora mereka digunakan sebagai kayu untuk tapak daripada Königsberg (Kaliningrad).

Di sebelah Lithuania, kami dapati bandar peranginan Nida . Dia berlindung ke arah bahagian dalam tanah genting (teluk), di mana mandi dilarang. Walau bagaimanapun, ia menawarkan berkilometer pasir putih halus ke arah Baltik. Iklim yang keras boleh membuatkan musim panas terasa sedikit, tetapi warga republik Baltik, Jerman dan Poland memenuhi kawasan ini setiap musim panas . Sehinggalah 300 ribu orang boleh datang untuk menyambut bandar di kawasan perumahan dan pusat peranginan. Pelabuhannya yang kecil dan rumah kayu biasa memberikannya sentuhan yang indah, yang membuatkan kita lupa bahawa kita berada di atas bukit pasir.

Adalah dalam sarang di mana kebanyakan kemudahan kebudayaan tertumpu. Yang utama ialah rumah tempat Thomas Mann menghabiskan musim panasnya , yang menawarkan perjalanan melalui kehidupan penulis dan sebahagian daripada surat-menyurat dengan abangnya. Perkara yang paling menarik ialah pembinaan itu sendiri, tipikal rantau ini dan dalam keadaan sempurna. Berdekatan kita boleh menemui muzium ambar, yang kemasyhurannya dipertikaikan dengan Kaliningrad yang berdekatan.

Muzium Rumah Thomas Mann

Apabila angin memberi rehat di bahagian tertinggi bukit pasir, alam kembali untuk menuntut kita. Menyerlahkan gumuk parnidis , yang menawarkan perspektif terbaik wilayah walaupun bukan yang tertinggi. Laluan kayu membawa kami dari Nida sejauh dua kilometer di kakinya. Sungguh mengagumkan untuk melihat bagaimana ia naik hampir menegak dari paras laut, tetapi laluan menjadikan pendakian lebih mudah untuk kita. Dengan yang sama, kami tiba di jam matahari ikonik , obelisk gergasi yang terletak di satu-satunya titik di negara yang anda boleh melihat matahari terbenam dan matahari terbit di laut - dan dari minat khusus pada musim panas , memandangkan tempoh minimum malam itu.

Jika kita maju di sepanjang bukit pasir kita sampai ke sudut pandangan utama taman, dengan pemandangan dua laut yang sangat biru, kampung Nida, hutan dan kembar Kaliningrad mereka.

Jalan melalui Nida adalah sejenis pinball. Jika kami terus ke selatan, sempadan Rusia akan memerlukan visa dan menghantar kami kembali ke utara; ke arah itu, selepas 50 km (beberapa bas meliputi laluan) kami perlu menunggu feri untuk pulang ke tanah besar Lithuania . Ia adalah laluan yang juga boleh disiapkan dengan basikal, kerana terdapat beberapa laluan yang didayakan, atau sebahagiannya berjalan kaki.

Visa itu, bagaimanapun, memberi kami akses percuma ke kawasan paling liar dan paling tidak teratur di tanah genting ini: bahagian Rusianya. Kebanyakan taman semula jadi tidak berpenghuni. Pekan terakhir juga merupakan bandar pelancongan Zelenogradsk dan Svetlogorsk , daripada gaya baltik tulen . Dari sana, beberapa pusat bandar yang minimum menghiasi taman semula jadi yang jauh lebih lasak dan berdaun daripada rakan sejawatnya di Lithuania.

Zelenogradsk

Menyerlahkan hutan menari (atau hutan mabuk), yang ditanam pada awal 1960-an . Laluan utama kira-kira satu kilometer melintasinya dan menunjukkan kepada kita bentuk-bentuk yang tidak mungkin dari batang pokok-pokok ini. Walaupun tidak begitu mencolok sejarahnya berkaitan dengan sekolah Jerman yang terkenal "licin" yang wujud sehingga sebelum Perang Dunia II memang memberi rasa ingin tahu.

mereka kawasan berpaya jadikan taman ini sebagai stesen utama di laluan migrasi ratusan spesies haiwan. Salah satu tempat yang paling berkarisma dan paling jarang dikunjungi ialah Laguna de los Cisnes, yang terletak di antara pokok dan bukit pasir.

Di sekelilingnya, laluan sepanjang 4 kilometer menunjukkan kepada kita bahagian kompleks semula jadi yang paling kurang dikenali dan daripadanya satu-satunya bukit pasir mudah alih paling dihargai . Daripada bukit pasir Olenya Buddha anda lihat yang disebutkan Parnidis : Kami berada di titik tertinggi tanah genting, dengan pemandangan bukit-bukit pasir yang lain, Tasik Swan sendiri dan tebing pasir yang luas.

hutan menari

Dari situ, taman semula jadi adalah seperti a bendera biru besar (laut), kuning (pasir) dan hijau (pokok). , yang sentiasa menjadikan sudut ini tanah fantasi di hadapan mata kita. Tanah purba Curonian yang telah pupus dan hanya dimodenkan semasa kita bergerak ke arah eksklave Kaliningrad. Pantai liar sepanjang berpuluh-puluh batu dipenuhi dengan resort terbiar, kedai ais krim, muzik awal tahun 90-an atau perhentian bas yang tersembunyi oleh rumpai.

Di satu pihak atau yang lain, dalam apa jua keadaan, bendera itu kedua-dua Rusia dan Lithuania melambai bersama-sama dengan kebanggaan seorang yang memelihara persekitaran semula jadi yang unik.