Wilayah Sueve di Asturias: percutian terbaik untuk musim luruh ini

Anonim

Sudut pandangan Fitu

The rantau Sueve Ia menduduki 421 kilometer persegi dan berjaya mengimbangi dengan sempurna keghairahan untuk tanah dengan cinta untuk laut. Ia diedarkan dalam majlis-majlis Caravia, Parres dan Piloña , dan ia adalah salah satu tempat yang menggoda dengan mengekalkan intipati tradisi. Keindahan setiap hari. Walaupun itu tidak menghalangnya daripada terbuka untuk ditaburi dengan sentuhan inovatif kecil.

Oleh kerana kami perlu memulakan lawatan kami di suatu tempat, kami pergi ke Arriondas , terkenal di peringkat antarabangsa kerana menjadi ibu kota keturunan Sella.

Jika pada musim panas sebahagian besar pelancongan di kawasan itu tertumpu di sini, tertarik terutamanya dengan tawaran pelancongan aktif yang besar, pada musim luruh perkara berehat. Kami meninggalkan air di tepi – buat masa ini, berkayak, berkanu atau berakit tidak sepenuhnya meyakinkan kami- untuk menikmati tempat itu dengan memakai kasut dan jaket, yang di latitud ini dan pada masa ini sudah ia mula sejuk.

Dan perkara pertama yang kami lakukan ialah fokus pada anda seni bina india, yang menjadikan berjalan-jalan di jalan Arriondas satu keajaiban. Pada akhir abad ke-19, orang Asturia yang telah berhijrah ke Amerika untuk mencari peluang baru, dan telah berjaya, kembali ke tanah mereka dengan penuh semangat untuk menunjukkan kepada rakan senegara mereka kejayaan pengembaraan anda.

Dan bagaimana jika mereka tahu bagaimana untuk melakukannya: mereka membina rumah dan chalet yang masih berdiri hari ini dan yang menunjukkan Asturias yang paling megah daripada semua. Fasad berwarna dan tangga tengah yang hebat adalah tuan di sini. Contohnya, butang: **Villa Juanita atau La Teyería buktikan**.

Fitu dan pemandangannya yang mengagumkan

Tetapi, jika anda perlu berhenti di titik "India" yang sebenar, lebih baik melakukannya di mana seni " xintar ” ialah kategori. The Corral of the Indianu , restoran yang dikendalikan oleh chef Jose Antonio Campoviejo , mempunyai a bintang michelin dan hidangannya, yang menggabungkan tradisional dan kreatif, adalah syurga untuk selera sesiapa sahaja yang tahu menikmati makanan.

The Indianu Corral

Michelin di antara gunung

Dengan perut yang kenyang kami bertolak dengan kereta ke Sierra del Sueve . Landskap Asturian, landskap indah dan benar yang terlintas di fikiran dalam bentuk padang hijau dan hutan , kemudian muncul di hadapan kita. Dan di dalamnya, sebilangan besar lembu yang merenung dengan tenang, memeriahkan perjalanan.

Sudah tentu, lengkung berliku-liku juga tidak akan meninggalkan kita, walaupun tidak perlu takut: sebelum kita mempunyai masa untuk pening, kami akan sampai ke Mirador del Fitu , yang paling indah daripada semua yang membolehkan anda menikmati Picos de Europa.

Pemandangan laut dari Mirador del Fitu

Anda perlu keluar dari kereta dan lihat apa yang kami nampak seperti piring terbang: sesungguhnya, itulah tempat peninjau . Dari sini pandangan akan membuatkan kita terdiam: ke utara, perairan bergelora Laut Cantabrian; di selatan, pergunungan Picos de Europa yang dipenuhi putih.

Jika anda mempunyai masa dan rasa seperti itu, anda boleh melakukan sedikit laluan mendaki . Sebagai contoh, yang naik ke titik tertinggi Sierra del Sueve: yang Puncak Pienzu , dengan ketinggian 1,149 meter. Sekiranya tidak ada keinginan untuk memakai but, pilihan lain ialah pergi lebih dekat, kerana kami hanya lima kilometer jauhnya, ke pantai.

Pemandangan Sierra del Sueve dari Mirador del Fitu

Dan ia akan berada di sini sebelah laut r, di mana angin bertiup kencang di muka kami dan kami menghirup bau garam yang pedas yang Bay of Biscay tahu bagaimana memberikan kami dengan baik. Walaupun paru-paru kita terisi penuh, bukan idea yang buruk untuk membuat perjalanan dari Pantai Espasa ke pantai Arenal de Morís . Laluan yang indah sesuai untuk dibersihkan.

Pantai Espasa

Balik dalam kita singgah dijangkiti . Dalam Rumah Masa Pedro bercakap dengan kami, dengan semangat yang sama seperti hari pertama dia membuka pintu muziumnya, tentang sejarah pembuatan jam. Sementara itu, dia menunjukkan kepada kami koleksi keluarga lebih daripada 100 jam tangan dan lagi 500 keping dari masa dan tempat yang berbeza di dunia.

Di pinggir bandar, Tempat Suci Perawan Gua , dari abad ke-16, adalah satu lagi persinggahan yang berbaloi. Jika hanya untuk melihat tempat yang mustahil di mana ia dibina: di bawah perlindungan batu besar yang berfungsi sebagai dinding dan siling. Cetakan yang sangat unik.

dijangkiti

'Berkabus' Dijangkiti

Tetapi Sueve terus mengejutkan kami: rantau ini menyimpan begitu banyak khazanah sehingga kami bimbang untuk menemui kesemuanya. Jadi, tanpa teragak-agak, kami menetapkan haluan Thornthorn , salah satu sudut kecil Asturian di mana kedamaian dan kedamaian dirasakan hanya dengan menjejakkan kaki.

Kami berjalan melalui jalan berbatu, menikmati kehidupan seharian penduduknya dan menemui protagonis hebat: hórreo. Di sini terdapat kepekatan terbesar semua Asturias, kira-kira dua puluh , hampir semuanya dibina antara abad ke-16 dan ke-17.

Perincian! Di pintu masuk kebanyakan rumah tergantung yang terkenal ibu-ibu : tiang kayu yang diperbuat daripada sekeping yang digunakan di persekitaran luar bandar -dan biasanya- bekerja di ladang.

Jelapang Espinaredo

Beberapa kilometer jauhnya kami mempunyai Kawasan Rekreasi La Pesanca : sekali lagi, alam dalam bentuk yang paling tulen. Di persekitaran, dan mengikuti sungai neraka , kami mempunyai pelbagai kemungkinan untuk melakukan semua jenis aktiviti, termasuk mendaki. Mereka bertolak dari sini banyak laluan peringkat yang sesuai untuk dilakukan walaupun dengan keluarga yang paling kecil.

Kawasan rekreasi La Pesanca

Tapi kita balik, perut kita mungkin memohon belas kasihan lagi. Dalam penyakit radang sendi kami perlu berhenti untuk menjamu selera, itulah sebabnya kami berada di Asturias. Kami akan Penginapan di Antrialgo , di mana kita boleh tinggal berdua dan membiarkan diri kita dimanjakan oleh dapur Eugenia García dan Eduardo Cofiño . Lebih baik biarkan diri anda disyorkan: pastinya permintaan kami sangat tercapai.

Dengan perut yang kenyang dan tidur yang terasa, sudah tiba masanya untuk tidur. Jika kami tidak tinggal di posada yang sama, pilihan lain ialah memandu ke Sevares dan tinggal di salah satu rumah luar bandar ** Caserías Sorribas **.

Perapian, dinding batu dan pemandangan luar biasa apabila bangun tidur, dengan Picos de Europa di hadapan mengucapkan selamat pagi, itu sahaja yang anda perlu fahami, jika masih belum jelas kepada anda dalam perjalanan ini, betapa mudahnya untuk mencapai kebahagiaan penuh di Asturias.