Mengapakah Massif Central Ourensano perlu ditandakan dengan warna merah pada senarai perjalanan anda?

Anonim

Ke Ponte Navea dalam Trives

Ke Ponte Navea, di Trives (Ourense)

Saya akan memulakan perjalanan saya di sebuah rumah luar bandar, Casa Grande de Cristosende, di Kepada Teixeira . Saya akan melakukannya, khususnya, di dalam bilik, yang mempunyai balkoni yang membuka ke Ngarai sungai Sil . Dan saya akan melakukannya kerana rumah itu adalah salah satu tempat penginapan yang menarik di kawasan itu dan kerana pemandangannya patut mendapatnya. Tetapi saya lakukan, di atas segalanya, kerana di dalam bilik itu atuk saya dilahirkan 101 tahun yang lalu . Dan mungkin itu membantu menjelaskan daya tarikan yang selalu saya rasai untuk kawasan ini.

Datuk saya meninggalkan kampung pada usia 11 tahun untuk ke sekolah berasrama penuh dan rumah itu sudah berpuluh tahun tidak menjadi milik keluarga, tetapi Cristosende masih merupakan kem asas yang sempurna untuk bergerak di sekitar tempat itu di dunia di mana wilayah Lugo dan Ourense saling berpandangan dari tebing sungai yang bertentangan, di mana Ribeira Sacra menjadi lebih lasak dan sedikit demi sedikit ia memasuki hutan dan gunung tertinggi Galicia.

Rumah Besar Cristosende

Pesona pedalaman Galicia terkondensasi di satu tempat

Ke satu sisi, dari rumah, dewan bandar Sil berhenti , penuh dengan sudut pandangan yang menarik nafas anda. Catatan: Cabezoás, Balcóns de Madrid, Vilouxe, A Cividá … Kilang wain yang tidak dapat dilupakan seperti Ronsel do Sil , dengan taman jenis anggur asli di tebing sungai, dan berjalan kaki seperti laluan titian sungai Mao.

Di seberang tanah liar Caldelas dan Trives , yang tidak diketahui besar. Ia adalah anxo fernandez yang semua orang tahu sebagai Anxo Trives , yang menjelaskan betapa dia terpikat dengan wilayahnya, yang menyuburkan saya dengan ketagihan ke wilayah ini.

Saya tahu tukang masak ini, generasi ketiga dengan kakaknya di ketua Restoran Asrama La Viuda , di hati Kasihan Trives , beberapa tahun yang lalu. Kami telah bekerjasama dalam beberapa projek dan selalu, sama ada kami dalam pembentangan akhbar, dalam kursus atau dalam lawatan wartawan, dia akhirnya bercakap tentang sudut yang tidak diketahui yang dia tahu seperti beberapa orang lain.

Asal usul Restoran Asrama La Viuda

Jadi pada suatu hari semasa kami minum sebahagian daripada bacon yang menakjubkan yang mereka ubati di rumah , saya mencadangkan agar beliau bertindak sebagai pembimbing bagi rantau ini. Untuk membawa saya ke tempat-tempat, tetapi lebih-lebih lagi untuk memperkenalkan saya kepada orang ramai, untuk membenarkan saya mencuba produk, untuk menunjukkan kepada saya secara praktikal mengapa Massif Central begitu istimewa.

Dan dia melakukannya, sial kalau dia buat . Malam itu kami makan di Rumah Agenor, di kaki stesen gunung Manzaneda , tempat yang menentang label dan tidak mudah untuk dijelaskan: bahagian dalam yang dibarisi kayu, tetapi dibarisi pada tahap yang tidak dibayangkan sehingga seseorang masuk ke sana; menu tidak alih selama beberapa dekad -daging sejuk dari kawasan itu, daging dengan cili dan trout rebus- pasangan menawan di hadapan dan kenangan mereka yang tinggal bersama anda untuk masa yang lama.

Tidak jauh adalah Kampung Manzaneda , kecil tetapi penuh dengan kejutan. Anxo memberitahu saya bahawa ia adalah salah satu bandar di rantau ini yang paling terpelihara jejak zaman pertengahannya . Dan, sebenarnya, apabila anda merayau-rayau tanpa hala tuju anda terjumpa pintu pagar di dinding lama, rumah-rumah dengan jata dan ke bangunan penjara lama.

Sehelai batu dari kampung, di sepanjang laluan bertanda, anda sampai ke Souto de Rozabales , a hutan berangan berusia berabad-abad di tengah-tengahnya ialah Castiñeiro de Pumbariño , pastinya pokok berangan terbesar di Galicia . Dengan diameter 14 meter dan sekurang-kurangnya lima abad sejarahnya, ia adalah, dalam satu cara, datuk rantau ini.

Dan di sana, di sebelah, tempat yang sesuai untuk bermalam. Pazo da Pena adalah salah satu penginapan luar bandar yang paling menakjubkan di Barat Laut. rumah agam ini, dibina pada abad ke-16 di atas batu besar (A Pena) mempunyai beberapa bilik di mana anda ingin menginap sebentar, seperti yang dipanggil Ke Trasfega, di bahagian atas Torreón.

Pazo da Pena

Sebuah rumah agam yang dibina pada abad ke-16

Tetapi, sebagai tambahan kepada bilik-bilik yang menawan, O Pazo da Pena menempatkan banyak sudut di mana anda boleh tersesat: perpustakaan, solaina, katakombe, gua dan walaupun satu pameran etnografi pada alat tenun lama, pertukangan tradisional atau bilik bawah tanah. Saya tidak memberitahu lagi. Anda perlu datang ke sini dan biarkan ia berlaku Carla, pemiliknya , yang akan menerangkannya kepada anda dan membimbing anda. Anda tidak akan mahu pergi.

Anxo memberitahu kami bahawa kami tidak boleh meninggalkan kawasan itu tanpa mencuba bica , kek itu yang sebenarnya bukan kek dan itu aroma tenusu tulen . Dan dia memberitahu kami tentang persaingan mesra antara Trives dan Castro Caldelas tentang asal usulnya.

Memandangkan kita bukan orang yang boleh mengambil ringan, kita pergi ke Kedai roti Caneda, di Pobra de Trives , untuk mencuba bica yang Sayoa dan keluarganya membuat tradisional . hebat. Dan kemudian kami pergi ke Castro Caldelas, hanya 15 minit jauhnya, untuk naik ke O'Forno , di atas curam Rua do Toural , di mana mereka telah menyediakan manisan ini selama beberapa dekad. Sangat baik juga. Saya mengambil satu daripada setiap bengkel ini. Mengapa memilih jika kita boleh menikmati kedua-duanya?

Dan kerana saya di sini, saya turun ke pusat dan turun ke Rúa Grande ke istana , yang telah menjadi salah satu sudut pandangan terbaik untuk mengawal rantau ini selama berabad-abad dan yang masih mengagumkan hari ini apabila anda berjalan melalui menaranya.

Kedai roti Bica Caneda

Satu lontar batu dari bandar, memasuki ngarai lagi, adalah Adega Vella, kilang wain di mana Jorge menghasilkan wain yang berkualiti di salah satu tempat di mana ladang anggur menandakan landskap, merebak di teres dari ketinggian ke tebing sungai. Kami boleh terus turun, menyeberangi sungai di tepi sungai jambatan doade dan teruskan menerokai pantai Lugo, yang juga menakjubkan.

Walaupun itu untuk hari lain. Kali ni kita balik, sebab masih banyak Massif Central nak explore. Kembali ke Trives, di San Xoan de Rio , kami menyeberangi hutan oak terbesar di Galicia. Di bawah sana di suatu tempat terdapat sebuah jambatan zaman pertengahan dan sisa-sisa yang kelihatan seperti sebuah kuil Rom.

Anxo menyediakan saya a rebus buah berangan , hidangan yang dia cipta diilhamkan oleh tradisi kawasan itu dan dia boleh buat, dia memberitahu saya, terima kasih kepada Amarelante, projek kecil tempatan yang berkisar tentang produk ini - buah kering, tepungnya, gula-gula. mengiringinya dengan a alcouce , wain yang dihasilkan di sebelah, di Kilang wain Chao do Couso , dan siapa yang mempunyai Xiana di belakangnya, seorang lagi wanita muda itu, seperti orang di belakangnya kekuningan , yang percaya bahawa kawasan itu mempunyai banyak perkara untuk ditawarkan dan bahawa penuaan dan pengurangan populasi kawasan luar bandar dilawan dengan semangat, dengan idea dan dengan meletakkan produk seperti wain hebat ini di pasaran.

Castro Caldelas

Kami mengikut laluan, kali ini turun ke arah sungai bibei , yang memisahkan tanah sebutan asal Ribeira Sacra dan Valdeorras . Titik had telah ditanda, selama 2,000 tahun, oleh jambatan Rom: the Ponte Bibei . Dalam perjalanan ke sini, ular jalan dan pemandangan yang menakjubkan. Berdiri pada titik ini dan menyeberangi jambatan dengan berjalan kaki, seperti yang dilakukan oleh legion Rom pada zaman mereka , mempunyai sesuatu yang simbolik. Hanya bunyi sungai yang kedengaran.

Di sekeliling, menghiasi cerun, adalah beberapa nama mitos wain di Galicia dalam beberapa tahun kebelakangan ini: Daterra Viticulturists, Dominio do Bibei , sesuatu di luar yang baharu Kilang wain Viña Costeira atau, jika kita turun ke arah Valdeorras, Quinta da Peza, Rafael Palacios, Joaquín Rebolledo, José Arístegui atau Alán de Val dengan pemandangannya ke lembah.

Kita perlu tentukan laluan mana yang hendak dilalui, tetapi kita berhenti dahulu Larouco , salah satu majlis perbandaran terkecil di Galicia dan yang, bagaimanapun, mempunyai sekurang-kurangnya dua sebab yang menjadikan berhenti di sini hampir satu kewajipan: yang pertama ialah bilik bawah tanah gua purbanya , jarang diukir di dalam batu cerun batu tulis yang patut dikunjungi jika anda berpeluang.

Ponte Bibei

Sebab lain ialah Nacho, orang di belakang La Perdida , salah satu kilang wain kultus yang dibicarakan oleh peminat wain dengan rasa kagum dan hormat. Wain membenarkannya, tetapi datang ke sini dan membiarkan Nacho mengira mereka memberi mereka dimensi lain. Kerana wain mabuk, tetapi di sini orang juga bercakap dan hidup , sesuatu yang selepas melawat penanam wain yang tidak boleh diklasifikasikan ini menjadi sangat jelas.

Kami akhirnya memutuskan untuk meneruskan ke pergunungan, meninggalkan lembah di belakang. Jadi kami belok ke selatan dan menuju ke Terras do Bolo . Perhentian pertama adalah yang kecil bandar perlindungan As Ermidas , dibina di sekeliling gereja barok yang mengagumkan yang, terletak di tengah-tengah lereng bukit di antara pokok zaitun dan cemara yang iklim mikro lembah membenarkan tumbuh, mempunyai udara yang aneh, seolah-olah dari masa lain dan tempat lain.

Kita teruskan. ke kiri jalan tanah A Veiga, ibu kota gunung, di kaki Trevinca, bumbung Galicia . Selama beberapa tahun bandar kecil ini telah memulihkan penanaman serigala faba , kacang mentega yang besar.

Kami mempunyai tapa kacang di bar Penatrevinca -anda perlu tahu apa yang kami bincangkan- dan kami meneruskan perjalanan kami. Dalam perjalanan saya melihat sekumpulan rusa di padang rumput , hanya 50 meter dari jalan raya.

Kampung perlindungan As Ermidas

Kami mahu makan Viana do Bolo , di mana restoran ke rumah kami Ia menawarkan menu harian dengan daging dari kawasan itu dan di mana, pada hari-hari yang paling sejuk, yang agak sedikit, bermula dengan sepinggan sup kukus sentiasa menjadi pilihan yang baik. Mula-mula kita nak pergi ke istana dan singgah Vizcaya Prieto , salah satu ketuhar biasa itu, untuk sebahagian daripada roti itu yang mempunyai aroma zaman lain.

Dan mungkin dapatkan bica lain, yang juga sedang disediakan di sini. atau turun ke Vilarino de Conso dan pesanan mononico, manisan yang mereka hanya buat di sini dan bahawa ia adalah penggantian lapisan pastri puff, dulce de leche, meringue dan perdition. Tetapi mereka hanya perlu memesannya. Memutuskan: Saya minta esok dan saya akan tinggal satu malam lagi.

Nasib baik dekat sini Atau Tracallo , sebuah rumah luar bandar yang baru dibaik pulih, di mana Nathalie, pemiliknya , menawarkan dengan sarapan jem yang dia buat sendiri dan kacang dari pokok yang terletak di belakang ladang.

Dengan cara ini kita boleh turun ke Verín pada waktu pagi, untuk merasai yang terkenal Torta do Cigarron , dan untuk makan di Regueiro da Cova . Atau mungkin kita akan kembali dan saya akan mengenali tanah kering Pena Folenche, atau mengambil laluan melalui puncak kepala epal.

Mungkin saya akan mengenali biara-biara Montederramo atau Sobrado . Saya perlu tinggal satu malam lagi. lebih baik saya telefon Pazo de Barberiron . Dan jadi, keesokan harinya...