Anonim

Ini adalah Jalan yang meletakkan anda (lebih-lebih lagi) kepada ujian, haji

“Jemaah haji tiba di Compostela dalam keadaan anil akibat asfalt. Ia layak mendapat jalan yang benar, cinta dan keindahan pemandangan”.

Dengan moto ini, Campio Salgueiro, isterinya Maite dan dua anak mereka menyelidiki dokumen wilayah Pontevedra sehingga mengesan Camino de Santiago enxebre (asli). Daripada 175 km melalui tanah Galicia, hanya 15 km adalah bandar.

Jadual perjalanannya mengambil laluan penyeludupan garam, 'emas putih', kartografi tentera, denai ekuestrian dan menyeberangi sungai yang memaksa pejalan kaki menukar seluar untuk pakaian renang dan berlalu dengan beg galas di kepala. Berjalan kaki untuk pakar yang memulihkan kegunaan botafumeiro Katedral: untuk menyembunyikan bau jemaah haji.

Camino de Santiago tanpa asfalt yang menguji jemaah haji

Kenaikan hanya sesuai untuk pakar

PERINGKAT PERTAMA. PRAIA DE CAMPOSANCOS - TORROÑA

Titik permulaan kami ialah pantai Camposancos, di A Guarda, di mana Sungai Miño mengalir ke Atlantik. Dalam perjalanan ke Santiago (kita mesti membayangkan garis lurus di sana), Kami akan melalui laluan batu dengan kesan kereta, gunung, pertapaan, curros dan pelayaran.

Peringkat pertama ini menawarkan pemandangan unik bandar Castro Bandeira , dengan lautan, Sungai Miño, Val do Rosal dan tapak Celtic Monte de Santa Tecla dalam bingkai yang sama.

Selepas kira-kira 24 km kami melengkapkan hari di puncak Torroña. Di sana kita boleh tidur di sekolah jika kita tidak berani di kandang kuda, di mana anda juga boleh bermalam. Di setiap perhentian, jiran-jiran telah menyediakan bumbung untuk bermalam dan bar menawarkan menu jemaah haji.

PERINGKAT KEDUA. TORROÑA - SAN JOSE DE PRADO

Hari kedua kami bangun awal untuk menghabiskan bahagian Serra da Groba dan pegang erat Serra do Galiñeiro , sistem granit 10 km yang tidak kekurangan walaupun puncaknya.

Camino de Santiago tanpa asfalt yang menguji jemaah haji

Laluan yang pernah digunakan oleh muleteers, pengasah dan penyeludup kini membimbing langkah anda

Melalui Val Miñor kita melihat khazanah besar muara: taman semula jadi di Kepulauan Cíes. Kami terus ke San José de Prado menggunakan laluan yang adil. Ini adalah laluan yang digunakan oleh muleteers, pengasah dan penyeludup yang mengedarkan garam ke rumah borjuasi.

Bapa Sarmiento, seorang sarjana Galicia yang menjalankan pengeluaran benih, meninggalkan dalam tulisannya rancangan pemasaran yang mengambil kesempatan daripada Camino de Santiago ini.

PERINGKAT KETIGA. SAN JOSE DE PRADO - OS VALOS

Kami mara melalui Val Louriña, sebahagian daripada Sungai Louro, ke Val do Fragoso, yang sempadan Vigo . Tiba di universitinya, CUVI, kami menuju ke arah paroki Bembibre ke lapangan terbang.

Kami tidak bimbang tentang tiada pasport. Ia adalah kawasan transit yang diilhamkan oleh dokumen penerbangan Amerika yang ditugaskan oleh Franco semasa Perang Saudara. Pusat kebudayaan Alto de Os Valos menawarkan kami makan tengah hari, makan malam dan katil.

PERINGKAT KEEMPAT. OS VALOS - AMIL

Ia adalah peringkat ratu 37km dan ia boleh dilakukan dalam dua hari atau dalam satu. Pada waktu pagi kita berjalan 8 km dari Senda da Auga dan kami makan antara carballeiras (hutan oak). Di sinilah pescantinas biasa berlalu, wanita yang pergi mendapatkan ikan dari dok dan mengagihkannya di sepanjang laluan pedalaman, seperti kebanyakan peniaga, supaya tidak membayar tarif di pantai.

Jemaah haji, Santiago menanti anda

Kami mengambil gambar Jejambat Redondela dan mendaki ke Pedras Agudas. Dari situ kita lalui Kristus Raja, kami meninggalkan syiling di 'peto de ánimas' berhampiran Pio Bora dan menghadap ke sungai Almofrei. Jika ia mempunyai banyak aliran, ia biasanya sekitar satu setengah meter, tidak ada pilihan lain selain tarik baju renang dan salib dengan beg galas di kepala.

HARI KELIMA. AMIL - CUNTIS

Kami mengucapkan selamat tinggal kepada Ría de Pontevedra dan Kami tabik kepada Ria de Rianxo dilihat dari atas Moraña.

terdapat Pazo la Buzaca , titik penting untuk muleteers dan semua trajektori medan. Di Moraña kami makan untuk meneruskan dua jam lagi pada sebelah petang sehingga Cuntis, dengan kawasan riadah yang sesuai untuk jemaah haji yang mempunyai spa dan air pancut di mana untuk menyejukkan kaki anda.

HARI KEENAM. CUNTIS - OS TILOS

Sekiranya carballeiras dari Chan de Bea bercakap, mereka mungkin akan mengingati lebih daripada satu pertukaran perkataan untuk menggerakkan bingkai ladang, kecemerlangan sukan Galicia. Iaitu, untuk menukar tempat batu yang membatasi lanjutan ladang, menyebabkan perbincangan antara jiran.

Rehat pejalan kaki

Campio dan keluarga menemui sisa-sisa kebun yang paroki membenarkan orang miskin bekerja pada hari Ahad. Dalam kerja dokumentasi mereka untuk ziarah mereka juga menyusun toponim dan kegunaan herba perubatan dan aromatik.

Dalam pontevea, paderi membenarkan kami berehat di kapel. Paderi dan pengawal hutan adalah dua sumber maklumat yang sangat penting untuk mengesan keseluruhan laluan ini.

HARI KETUJUH. OS TILOS- SANTIAGO

Ia adalah pentas kecil, 12 km dari perbandaran Teo ke Santiago. Jika bertepatan pada hari Sabtu, kita boleh membeli kentang, salad atau susu di pasar jiran Peleteiro.

Kami menyeberangi landasan kereta api, lebuh raya dan, walaupun kami bermula dengan Miño, kami menamatkan Camino dengan Sar. Sungai picheleiro menemani kami sehingga kami memeluk Rasul.

hari ini, Camino de Santiago sin Asfalto sedang dalam proses untuk diiktiraf oleh Xunta dan oleh Patrimonio , jadi ia masih tidak mempunyai isyarat atau penjelasan pegawai. Untuk minat anda, Campio Salgueiro mengatur kumpulan untuk melengkapkan laluan ini atau secara berperingkat melalui telefon 674 26 24 61.

"Saya tidak pernah mengenakan bayaran, tetapi mereka biasanya menanggung perbelanjaan saya dan memberikan wasiat", jelas lelaki ini yang telah bekerja selama lapan tahun dalam projek itu tanpa sebarang bantuan. "Kami hanya mahu keindahan alam semula jadi Galicia dihargai dengan hormat" , membuat kesimpulan dan menggalakkan untuk melakukannya dengan menunggang kuda atau dengan haiwan peliharaan.

Camino de Santiago tanpa asfalt yang menguji jemaah haji

Dan ya, berani melakukannya dengan kawan baik anda