Saya mahu ia berlaku kepada saya: Guilin, hilang dalam terjemahan

Anonim

Nelayan di Sungai Li, Guilin

** China jauh, malah lebih jauh lagi pada tahun 1991. Masa itu musim panas.** Rakan saya bekerja di sebuah syarikat barang kemas di Hong Kong. Saya memutuskan untuk melawatnya.

“Perjalanan moden bukanlah perjalanan; ia dihantar ke suatu tempat, dan ia sangat serupa dengan diubah menjadi pakej”. John Ruskin

Pesawat 747 itu melencong di antara dua bangunan dan berhenti di landasan. Carlos sedang menunggu saya. Tidak mungkin dia dapat mencari apartmen itu tanpa bantuannya, katanya.

Panas, bunyi bising, bau dan jeritan yang dihasilkan kesan yang menyesakkan. Rakan saya tinggal di salah satu bangunan kediaman besar yang meliputi kejiranan Kowloon.

Pangsapuri itu berada di tingkat dua puluh tiga. Ia adalah udara yang kecil dan jarang. Kami menaiki feri ke pusat bandar. Lelaki itu meludah tanpa henti.

Kelembapan meliputi air, asfalt, perniagaan yang berkembang biak di jalanan. Semasa kami dalam perjalanan ke restoran, ribut melanda. Hujan lebat. Panas tak reda.

Hong Kong

Jalan Wan Chai yang huru-hara di Hong Kong

“Kakinya ingin mengembara, terbakar untuk pergi ke hujung dunia. Di hadapan! Hadapan!hatinya seakan menjerit. Senja jatuh di atas laut, malam melanda dataran, dan fajar bersinar di hadapan pengembara itu dan menunjukkan kepadanya ladang, bukit, dan wajah yang aneh. Di mana?". Potret artis remaja, James Joyce.

Pada hujung minggu kami pergi Teluk Air jernih. Kami bersesak-sesak ke dalam teksi bersama rakan Carlos dan teman lelakinya. Semasa kami meninggalkan bandar, tumbuh-tumbuhan tropika menyerang ufuk dan bangunan-bangunan hilang.

Pantainya besar, pasir putih, tiada kemudahan. Kami mempunyai bekalan dan minuman. Kami mandi pada waktu petang, dan fosfor membuat badan kami bersinar seperti dalam filem animasi.

Pulang ke bandar saya memutuskan untuk tidak menangguhkan pemergian saya. Saya mempunyai dua minggu lagi sebelum saya kembali dan agenda tersembunyi. telah melihat bukit Guilin di atas sawah dalam National Geographic. Saya mahu pergi ke sana. Saya menguruskan visa Cina dengan persiapan terlebih dahulu.

Teres padi di Longji, Guilin

"Setiap ratus meter dunia berubah." Robert Bolano

Atas cadangan Carlos, Saya menaiki kereta api ke Shenzhen yang bertindak sebagai zon bebas. Hong Kong masih menjadi sebahagian daripada Wilayah Mahkota British. Kawalan sempadan tidak relevan.

Kereta api itu selesa, berfungsi. Kesukaran menanti pada skala. Apabila saya tiba di stesen dan bersiap untuk membeli tiket ke Guangzhou, tirai bahasa jatuh, dan saya ditinggalkan dalam kegelapan. Abjad saya hilang dalam beberapa minit selepas gelembung polyglot Hong Kong.

Panel besar dengan tanda-tanda yang tidak dapat difahami muncul di sekeliling saya. Barisan penumpang beratur di tingkap. Saya bercakap dalam bahasa Inggeris kepada seorang, dua orang yang lalu.

Aku menjatuhkan beg galas dan duduk. Selepas beberapa minit, saya memutuskan untuk memilih barisan secara rawak. Saya menunggu giliran saya dan Saya menyatakan suku kata Guangzhou dengan kejelasan orang bodoh.

Saya mendapat tiket yang tidak dapat dijelaskan seperti panel. Ada masa yang bersetuju dengan salah satu kereta api. Saya turun ke platform dan mempercayai ketepatan masa Asia.

Guilin

Kerbau dan petani yang bekerja di ladang Guangxi

“Melancong adalah kekejaman. Ia memaksa anda untuk mempercayai orang yang tidak dikenali dan melupakan segala-galanya yang biasa dan selesa kepada anda.” Cesar Pavese

Di Canton lama Saya merayau-rayau, makan di gerai dan tidur di hotel yang saya tidak akan jejak kaki di bandar saya. Saya cuba membeli tiket kapal terbang ke Guilin, tetapi penerbangan telah ditempah sepenuhnya.

Planet Lonely saya memberitahu saya bahawa saya boleh mendaki Sungai Mutiara ke Wuhan, dan dari sana perjalanan dengan bas ke destinasi saya.

Pelabuhan sungai lebih bermusuhan daripada stesen, tetapi di China sentiasa ada lelaki yang bersedia untuk menyelesaikan masalah komunikasi untuk mendapatkan tip.

Kapal itu bertindak balas kepada model asas feri. Dari dek saya tidak dapat menghilangkan keinginan saya untuk Orientalisme. Kilang dan loji janakuasa mengikuti satu sama lain di tebing. Saya belajar bahawa yang jauh tidak sama dengan yang eksotik.

Guilin

"Saya tersesat di sawah dan datang ke sungai"

"Perjalanan penemuan sebenar bukan dalam mencari landskap baharu, tetapi melihat dengan mata baharu." Marcel Proust

Dari Wuhan, saya masih ingat sebuah balang kaca dengan seekor ular di pasar dan seorang budak lelaki yang menjemput saya ke sepinggan nasi di rumahnya. Saya pergi ke Guilin pada waktu malam.

Apabila tiba, saya mengesahkannya tidak ada yang mengancam seperti bandar yang tidak dikenali dalam kegelapan. Apabila subuh saya menemui tempat yang hampir sama dengan yang sebelumnya.

Guilin

"Tiada apa-apa yang mengancam seperti bandar yang tidak diketahui dalam kegelapan"

Ia perlu pergi lebih jauh, ke Yangshuo. Di sana saya dapati gunung yang terdapat dalam lukisan Cina.

Selepas seharian bersiar-siar, saya makan malam di tempat yang kelihatan seperti perayaan dan bertemu dengan seorang budak tempatan. Sakit hati saya tak ingat nama dia. Dia baik, ingin tahu. Dia bercakap bahasa Inggeris dan mahu mempraktikkan bahasa itu.

Pada keesokan harinya Dia meninggalkan saya basikal dan membawa saya ke majlis perkahwinan. Pasangan pengantin menyambut saya dengan senyuman.

ada jamuan di ladang yang dikelilingi oleh ladang. Pinggan mangkuk mengikut satu sama lain di atas meja kayu panjang. Kami sedang duduk di atas lantai. Kami minum teh dan minuman keras beras.

Kawan saya adalah seorang guru di sebuah sekolah. Saya pergi ke sana bersamanya pada suatu petang. Semasa dia bermain kad dengan kawannya, saya keluar berjalan-jalan. Saya tersesat di sawah dan datang ke sebatang sungai.

Terdapat seorang wanita sedang mencuci, dan sebuah jambatan tanpa pagar yang melukis bulan sabit. Seorang budak lelaki melintasinya, berhenti, dan berkata sesuatu kepada wanita itu. Saya tahu detik itu tidak akan terpadam.

“Perjalanan adalah pengembara. Apa yang kita lihat bukanlah apa yang kita lihat, tetapi apa yang kita ada”. Fernando Pesso

Guilin

Sungai semasa ia melalui pergunungan Guilin