Pontinas, Ischia dan Capri: dari pulau ke pulau di Laut Tyrrhenian

Anonim

Biarkan diri anda dibawa oleh angin ke arah Pulau Pontine Ischia dan Capri

Biarkan diri anda dibawa oleh angin ke arah Kepulauan Pontine, Ischia dan Capri!

HARI 1

Kami belayar pada waktu matahari terbenam dari **Pelabuhan Nettuno (Rom)** menuju ke peringkat pertama kami, the pulau palmarola , salah satu yang paling indah di Mediterranean. Kami akan tiba pada waktu malam, jadi kami perlu menunggu sehingga keesokan harinya untuk dapat berenang di salah satu daripadanya teluk murni pulau ini dengan air yang jernih , sesuai untuk snorkeling.

Pada sebelah petang kami belayar ke Ventotene , sebuah perkampungan nelayan kecil, yang pelabuhannya menawarkan perkhidmatan mandi (pada harga 4 euro), sekiranya anda masih tidak mengendalikan bot dengan baik... Selepas memikirkan matahari terbenam di salah satu titik panorama pulau itu , tiba masanya untuk memilih restoran untuk makan malam.

Perkampungan nelayan Ventotene

Ventotene, perkampungan nelayan

Salah satu yang paling terkenal, serta Spartan, ialah Mar Pizza, yang hidangan utamanya ialah pizza sotong. Jika anda lebih suka memilih beberapa tempat yang lebih elegan, kami mengesyorkan Il Giardino , Mezzatorre atau Da Maria , pakar dalam ikan dan kerang.

HARI 2

Pada waktu subuh kami berlayar Ischia , jadi kami merebut hari untuk mandi di perairannya yang menakjubkan dan melawat Istana Aragonese , yang telah mentadbir pulau itu dari sebuah pulau kecil selama beribu-ribu tahun. Selepas beberapa kejadian tanah runtuh, perobohan dan kerja-kerja pemulihan, istana itu kini berada dalam segala kemegahannya dan menganjurkan pameran tetap.

Dari sini adalah mungkin untuk melihat beberapa pemandangan indah laut dan pulau-pulau berdekatan , juga jambatan batu menghubungkan istana ke bandar lama Ischia . Sebaik sahaja kami tiba di sana, kami boleh menikmati a apericena (Aperitif Itali dengan makan malam) di Ischia Salumi, enoteca yang buat sosej sendiri , kerana, bertentangan dengan apa yang mungkin difikirkan, di pulau ini tidak ada tradisi pelayaran, melainkan ternakan.

Istana Aragons hari ini dipersembahkan dalam segala kemegahannya

Istana Aragonese, hari ini dipersembahkan dalam segala kemegahannya

Salah satu yang penting pada menu tidak diragukan lagi adalah casatiello, kek lazat khas masakan Neapolitan yang biasanya dibuat dan dihidangkan pada Paskah dan termasuk salami, sosej lain, keju seperti pecorino (susu biri-biri) dan telur rebus.

HARI 3

Pada waktu pagi kami belayar menuju Capri , pulau yang terkenal di seluruh dunia kerana Faraglioni dan Gua Biru . Sebaik sahaja anda masuk, anda mempunyai sensasi bahawa lampu sorot menerangi air di bawah, oleh itu dinamakan biru, tetapi sebenarnya fenomena ini benar-benar semula jadi dan disebabkan oleh pembukaan lain, tenggelam dan terletak di bahagian bawah batu. , yang membenarkan kemasukan cahaya matahari.

rasa ingin tahu yang lain, Maharaja Rom yang berehat di chalet di Isle of Capri pernah menggunakannya sebagai tempat mandi peribadi.

Selepas beberapa tenggelam dengan pemandangan Farallones , bermain untuk menjadi protagonis kacak iklan terkenal untuk minyak wangi…. Masanya telah tiba untuk menaiki funikular untuk bersiar-siar di sekitar pulau glamor.

Capri pulau yang terkenal di seluruh dunia untuk Faraglioni dan Blue Grotto

Capri, pulau yang terkenal di seluruh dunia untuk Faraglioni dan Blue Grotto

Sebaik sahaja, kami mencadangkan mempunyai minuman beralkohol (Itali, yang diambil pada sebelah petang) dalam bar funicolare, tempat dari mana kita boleh mengagumi seluruh bandar dari atas , dengan harga mampu milik.

Dan untuk makan malam, kami menunjukkan anda ke Al Grottino , sebuah restoran sederhana dengan a tiket purata 30 euro , di mana ia adalah mungkin untuk merasai beberapa resipi tempatan, kedua-dua ikan dan daging, dilaksanakan dengan sangat baik.

Kalau rasa nak berjaga malam dalam gaya tulen selebriti dari seluruh dunia , pergi ke Anema & Core Tavern , sejenis karaoke dan bar piano di mana anda boleh menari dan menyanyi mengikut irama muzik Itali dan antarabangsa Sehingga ke pagi . Pintu masuk, dengan minuman bernilai 50 euro, tiada kod berpakaian , tetapi kami mengesyorkan kanak-kanak lelaki memakai baju.

HARI 4

Kami belayar menuju Ponza, pulau utama Pontines dan kami berlabuh di yang terkenal teluk frontone . Salah satu keperluan pulau itu ialah minum aperitif di Le Terrazze di Chiaia di Luna pada waktu matahari terbenam , untuk dapat merenung matahari terbenam di atas laut di satu sisi dan di sisi lain, tebing pantai yang mengagumkan Chiaia di Luna dan bandar Ponza dari atas

Berendam di teluk yang menakjubkan

Bufet makanan (piza, sushi, pasta, salad), termasuk minuman, bernilai 30 euro. Jika anda ingin meneruskan malam di sana, selalunya terdapat bar piano harian dan sesi set dj jika tidak anda boleh memilih pulang ke bandar lama dan berjaga lewat di O'sarracino atau Winspeare.

HARI 5

Kami ikut masuk Ponza . Kami menuju ke arah Pantai Chiaia di Luna , untuk menikmati landskapnya yang indah juga pada waktu siang dan dapat mandi dalam persekitaran seperti mimpi ini.

Tetapi kali ini untuk makan malam kami bergerak dari pelabuhan kira-kira 10 minit dengan kereta dan sampai ke bandar bidang bahasa inggeris , di mana terletaknya Trattoria Il Core, pakar dalam hidangan ikan, seperti salad sotong, tenggiri kuda bakar atau linguine dengan udang galah.

Ponza pulau utama Pontines

Ponza, pulau utama Pontines

Jika anda salah seorang yang sentiasa mempunyai ruang untuk pencuci mulut, pastikan anda mencubanya pastiera , pastri kerak pendek Neapolitan biasa dengan ricotta, gula, tepung dan susu, berperisa dengan vanila, oren dan juga air bunga oren. Restoran yang sama menawarkan perkhidmatan ulang-alik percuma.

HARI 6

Ketika setiap perjalanan akan berakhir, hari ini kita berlayar menuju Palmarola , untuk berenang semula di teluknya yang bersih dengan air yang jernih. Dan pada lewat petang, kami pergi ke Pelabuhan Nettuno , di mana kita akan tiba pada waktu malam.

Nasihat, berikan diri anda satu hari lagi di Rom, berjalan melalui beberapa tempat yang paling lambangnya dan tempah meja di trattoria , untuk menikmati beberapa hidangan khasnya.

Palmarola teluk dengan perairan yang jernih

Palmarola, teluk dengan perairan jernih

Di antara kesemuanya, kami mencadangkan Dar Bruttone , yang terkenal dengannya spageti carbonara dengan tartufo, la gricia (cacio e pepe dengan guanciale) atau yang coda alla vaccinara (rebus atau rebus ekor lembu dalam sos tomato dan kismis) .

DALAM DATA

Perjalanan dengan bot layar adalah salah satu cara paling selesa untuk menghabiskan musim panas di beberapa pulau Itali , kerana kebanyakan daripada mereka tidak mempunyai pantai yang besar dan kerana hampir kesemuanya mempunyai banyak sekatan untuk bergerak dengan kereta.

Laman web yang berbeza seperti Sailsquare membolehkan anda mengatur perjalanan yang paling sesuai dengan keperluan anda, bersendirian atau bersama ; laluan seminggu mengelilingi 750 euro, yang mana anda perlu menambah kira-kira 150 euro perbelanjaan setiap orang untuk diesel dan pantri.

Pengalaman belayar tidak diperlukan, walaupun semua nakhoda dengan senang hati akan mengajar anda beberapa petua.

Perjalanan dengan perahu layar dan mandi dalam persekitaran impian