Sumba, di pinggir hutan

Anonim

Menunggang ke pinggir hutan

Semasa Pesta Pasola, para penunggang mempertaruhkan nyawa mereka.

**Hanya satu jam dari Bali**, salah satu destinasi pantai paling popular di Asia , pulau Sumba ia menunjukkan tulen dan tulen serta-merta . Dengan poblasi sebanyak 600,000 dan pembangunan komersial yang tidak menentu, Sumba adalah salah satu pulau termiskin di Indonesia . Berbeza dengan Bali, anda tidak datang ke sini untuk membeli , dan wajah yang anda temui adalah milik penduduk tempatan: kerumunan kanak-kanak yang tersenyum melambai semasa mereka berjalan pulang dari sekolah dan ratusan, mungkin beribu-ribu, skuter secara melulu menganyam melalui trak yang lebih muatan di jalan yang berliku dan bergelombang.

Bentuk muka buminya berbukit dan juga landskap kering haba sebelum musim hujan. Penduduk tempatan memakai ikat bulu tradisional mereka pedang yang kelihatan seperti parang , pimpin segelintir kerbau air perak melalui landskap gersang, di mana petani sabar menunggu hujan untuk menanam tanaman mereka. Dimana - mana wanita dan kanak-kanak membawa bekas air yang besar . Keluarga melambai teruja dari pelantar buluh di rumah mereka. Ini binaan nenek moyang , terletak bersebelahan makam megalitik keluarga, mempunyai siling alang-alang yang terlalu tinggi, sama seperti Topi jemaah haji abad ke-17 , dan ia unik untuk pulau terpencil dan berceranggah ini.

Menunggang ke pinggir hutan

Salah satu khazanah resort Nihiwatu ialah pantai yang hampir lengang ini.

Menyeberangi Sumba, dari lapangan terbang di Tambolaka ke selatan pulau dan resort Nihiwatu yang indah, hampir seperti mengembara ke masa lalu . Sebaik sahaja saya membelok sudut terakhir lintasan dan mula turun ke arah resort, saya melihat gerbang terbentuk olehnya. 2.5 km pantai di bawah sana . Sangat hebat. Pasukan hotel mengalu-alukan saya dan memperkenalkan saya Jenny yang akan menjadi pembantu rumah peribadi saya . Kebanyakan kakitangan adalah dari Sumba dan layanan mesra dan mesra mereka akan menjadi ciri penginapan saya. Jenny membawa saya dari bangunan Menara yang tersergam indah, melalui taman-taman tropika sempurna, di mana saya dapati pintu masuk bijak ke vila terpencil dan tempat penetasan penyu yang menawan, malah chalet saya sendiri. Setiap vila mempunyai kolam renang peribadi , kerusi malas berkain dan taman.

Musim ini Nihiwatu telah memulakan kemunculan sebuah estet dengan lima bilik tersergam indah, Raja Mendaka, serta Mamole, satu set tiga rumah yang saling bersambung di atas tiang kayu. Di pintu masuk saya, Maranga, ada mesej di pasir yang dihiasi dengan bunga: "Selamat datang, Ibu Lucinda." Saya menyelam ke dalam keanggunan bijaksana dan dipanaskan bilik saya dikuasai oleh katil kanopi kayu jati dan pemandangan menakjubkan "patah tangan kiri" yang terkenal di mana resort ini terkenal. Saya merasa sukar untuk membuat keputusan antara pancuran mandian luar, bilik basah yang besar atau tab mandi bulat gergasi kaki yang saya boleh berenang, tetapi sebaliknya saya tinggal dengan berenang yang menyegarkan di dalam kolam.

Menunggang ke pinggir hutan

Pemandangan dari salah sebuah restoran di Nihiwatu.

Makan tengah hari di Nio Beach Club, di mana Saya menanggalkan kasut saya di pasir dan semak semula pelayar di ombak . Inilah yang pertama kali menarik bekas pemilik resort, Claude dan Petra Graves, pada tahun 1988. Mereka membina resort pada tahun 2001 dan pemilik semasa, ahli perniagaan Amerika Chris Burch dan pengusaha hotel Afrika Selatan James McBride, memperolehnya pada tahun 2012 . Gelombang itu hipnosis, bergolek dengan megah dan boleh diramal selari dengan resort. Kawasan ini terhad kepada sepuluh peluncur pada masa yang sama . Saya tidak melayari, tetapi ia mesti seperti bermain ski di Zermatt tanpa perlu beratur untuk lif ski.

Kemudian, di Boathouse Bar, di mana mereka menguruskan semua aktiviti air (dan terdapat berpuluh-puluh daripadanya), saya bertemu Duke, warga California sawo matang yang memberitahu saya bahawa dia telah melayari seluruh planet ini dan Nihiwatu adalah yang terbaik . Memancing laut dalam, memancing lembing dan selam skuba, menurut Duke, juga terkemuka. Dia tahu betul. Dia telah datang ke sini selama 12 tahun. Jenny dan Natalia, pasukan Pengalaman Pelanggan, mencadangkan saya melawat Kandang Cendana , di mana saya menerima a Pembisik Kuda Australia Clare Sharpe . Selepas segelintir nasihat yang berguna, saya tinggal bersama David, ketua lelaki yang stabil, untuk keluar mencongklang di sepanjang pantai dan melalui ombak pada salah satu kuda tempatan yang kukuh. Ciptaan terbarunya dan sesuatu yang unik kepada Nihiwatu ialah luncur kuda: anda memanjat di atas papan yang ditarik oleh kuda, yang berlari melalui cetek.

Menunggang ke pinggir hutan

Teres di salah satu pantai Nihiwatu.

Di pantai saya bertemu Chris, seorang nelayan British veteran , dan beberapa lelaki dari rumah bot yang membawa saya menaiki pelayaran matahari terbenam di sepanjang pantai dalam salah satu bot besar mereka yang selesa. Saya minum segelas ais sejuk sedap bidadari bisikan dan mengagumi merah pekat matahari kerana ia hilang di belakang ufuk akuatik yang jauh . Jika saya berpaling dan melihat lebih daripada 100 hektar ladang Nihiwatu Nampaknya beberapa bumbung jerami menjadikan resort ini sebagai penempatan tempatan yang tenang . Saya menjamu selera di restoran Ombak, di mana saya berehat di kerusi rotan yang luas, mengagumi pencahayaan yang hebat dan perabot yang diilhamkan oleh ikat. Saya melihat kembali ke lautan hitam dan juga dapat melihat gelombang bercahaya jauh. Jenny memastikan saya mempunyai semua yang saya perlukan dan tukang masak, bernard , keluar dan memperkenalkan dirinya sebelum memberi saya laporan terperinci tentang ikan segar yang ditangkapnya hari ini. Mungkin esok, dia memberitahu saya, Saya boleh menangkap makan malam saya sendiri. Saya mengenali seorang penyiar berita Indonesia dan teman lelaki Swissnya yang bertanggungjawab ke atas ikan dalam menu malam ini dan memilih s sepinggan ringkas tetapi elegan dengan tripletail dan mahi mahi dengan sayur-sayuran dari taman organik resort. Perkhidmatan ini sempurna dan senarai wain sangat panjang. Saya menanggalkan kasut saya sekali lagi, dan pasir yang digaru dari lantai restoran mengalir di antara jari saya. Saya berasa seperti di rumah . Ini terasa kurang seperti resort berjenama dan lebih seperti rumah kawan, mungkin resort yang lebih canggih dan menarik.

Boathouse Bar, dari mana semua aktiviti air diselaraskan.

Terdapat kemungkinan yang tidak berkesudahan pada hari berikutnya . Jika saya datang ke Nihiwatu dengan anak-anak saya Saya mungkin telah mencuba menaiki dayung di muara Sungai Wanukaka. kami akan lakukan snorkeling, naik basikal gunung dan, selepas melihat tetamu lain memancing dan menyelam, kami ingin mencubanya juga. Saya akan mempunyai masa yang sukar untuk menjauhkan anak saya daripada bot dan pasukan meluncur dan menyelam muda yang bekerja di sana, dan anak-anak perempuan saya pasti berseronok pergi ke pantai setiap hari dan di kampung itu sendiri. Dan pasukan itu akan menawarkan sesuatu untuk dilakukan di luar menu. Tetapi selepas pertemuan dengan Dr Claus Bogh dan Alexandria Wyllie pada waktu makan malam sehari sebelumnya, saya tidak sabar untuk meneroka pulau itu dan temui lebih lanjut tentang Yayasan Sumba, yang mana mereka berdua bekerja.

Persatuan itu, yang dicipta oleh Claude Graves dan Sean Downs pada tahun 2001, mempunyai rekod yang mengagumkan projek pendidikan dan kesihatan . Dengan melibatkan warganya dan tanpa mengubah tradisi budayanya yang kuat dan unik, yayasan itu telah mengurangkan kejadian malaria sebanyak 85% . telah menggali 164 telaga , menjalankan ratusan pembedahan katarak penting dan makanan sekolah yang diinstitusikan dan program untuk mencegah kekurangan zat makanan. Dia ada memperkayakan kehidupan hampir 20,000 orang. Semua keuntungan dari resort, ya semuanya, dilaburkan semula dalam yayasan.

Menunggang ke pinggir hutan

Kerbau digunakan sebagai mata wang. Kuasa ekonomi diukur dari segi bilangan mereka.

Selepas bersungguh-sungguh sesi yoga di platform baharu, terletak di bahagian atas resort dengan pemandangan pantai yang indah, saya pergi dengan Iskandariah untuk melihat secara langsung apakah akses kepada air, kelambu dan rawatan perubatan untuk wilayah Sumba ini. Klinik ini sederhana tetapi sesak dan dihuni sepenuhnya oleh jururawat yang dilatih di sini. nanti kita pergi a sekolah tempatan , salah satu daripada 16 yang yayasan itu menyokong berdasarkan buku, perabot, makanan pemakanan sekolah untuk ratusan kanak-kanak yang bersemangat dan memerlukan. ada yang mengarut €10 sudah cukup untuk memberi makan kepada salah seorang daripada anak-anak kecil ini sepanjang tahun! Tidak banyak untuk seseorang yang berkemas untuk percutian mewah di Indonesia . Saya tidak pernah membayangkan kedermawanan yang dinamik dan sensitif budaya ini. Saya terus terang kagum.

Binaan purbanya, dengan bumbung alang-alang yang dibesar-besarkan, adalah unik di dunia.

Kembali ke resort, saya menghabiskan waktu petang membaca buku di sofa pantai saya, menonton pelayar dan menyemak e-mel (wifi mereka menakjubkan) dan kemudian menikmati Urutan Jungle Spa . Awal keesokan harinya, saya menahan diri dari perjalanan ke a pasar tempatan dan berkelah di Air Terjun Biru dan saya akan lakukan mendaki bersama Jenny dan Damien untuk menyiasat bandar berhampiran weihola . Kami berjalan di antara loji air kitar semula (sistem terkini yang turut menyahsalin air laut) melalui landskap gersang Weihola, di mana kehidupan hampir tidak berubah selama berabad-abad.

Dibina di atas bukit, seperti bandar lain yang saya lihat di lembah, ia dikelilingi oleh dinding perimeter batu. Tiada air dan elektrik di sini , walaupun saya melihat a panel solar kecil muncul dari salah satu bumbung yang diabaikan. Sedozen atau lebih rumah buluh berdiri di atas tanah dan penuh sesak di sekitar plaza di mana beberapa makam megalitik dan meja korban batu . Di sini mereka kerap mengorbankan haiwan untuk menghormati dan menenangkan roh nenek moyang Marapus. Pekan itu kelihatan hampir lengang . Babi dan anjing mencucuk di bawah rumah dan segelintir lelaki yang lebih tua tersenyum malu kepada kami dengan mulut bernoda merah pinang. Di dalam salah sebuah rumah, bakul-bakul indah yang dipenuhi nasi tergantung di siling dan a perempuan tua yang kecil dia cenderung kepada api berasap, dinyalakan walaupun pada hari panas, betul-betul di tengah-tengah bangunan.

Menunggang ke pinggir hutan

Lelaki Marapu dari dekat.

Semasa kami mula menuruni bukit menuju ke laut kami terserempak ibu dan anak membawa air pulang ke rumah , mendaki jalan yang curam dan sempit dengan baldi terbuka bertengger tidak menentu di atas kepala mereka. Pengumpulan air adalah sebahagian daripada rutin di Sumba . Kami turun dengan berhati-hati, melewati teres yang tidak sabar untuk musim hujan sebelum mereka ditanam dengan padi, dan tiba, dahaga dan keletihan, di Nihi Oka , koleksi barang kemas. Teluk yang terletak di bawah rumah pokok yang menarik, dihiasi dengan bunga dan tergantung di atas air.

Sarapan pagi muncul secara ajaib dan menggoda saya dengan buah tropika, telur rebus dan kopi yang lazat sambil saya tengok penyu dan dugong terapung di bawah saya , dalam air biru. Selepas sarapan pagi, a urutan kaki yang begitu lembut dan menenangkan Ia hampir membuat saya kembali ke mimpi. Pada penghujung musim hujan, sehingga lawatan saya, Nihi Oka telah pergi lebih jauh dengan Safari Spa sehari di mana tetamu disediakan buaian anda sendiri dan ahli terapi menyediakan rawatan kecantikan dan kesihatan , berenang di lautan atau di kolam yang menyegarkan, minum champagne atau teh herba berperisa serai , sambil merenung rama-rama dan makhluk laut.

Menunggang ke pinggir hutan

Air terjun Lepopo di Wanokaka.

Balik resort, kita tengok sekumpulan anak muda berlatih dengan tempuling di tanah tandus sebelah jalan. Damien berlari ke arah mereka dan tersenyum menunjukkan kehebatannya dengan tempuling. Jenny menjelaskan bahawa mereka adalah berlatih untuk Pasola , yang menakjubkan upacara kesuburan sebelum musim menuai yang berkumpul beratus-ratus peserta dari puak yang berbeza menunggang kuda . Permainan ini adalah tentang baling tempuling buatan tangan antara satu sama lain . El Pasola berlaku pada bulan Februari atau Mac dan tarikhnya diberikan oleh penampakan, sejurus selepas bulan penuh , daripada Nyale cacing laut yang mengalir ke pantai untuk bertelur. Adakah paderi marapus tempatan , berpakaian dalam pakaian upacara, yang memeriksa cacing, kerana mereka boleh meramalkan bagaimana tuaian tahunan akan berlaku dan oleh itu mereka memberi kebenaran untuk memulakan. Hari ini pihak berkuasa menegaskan bahawa tempuling mesti tumpul, tetapi Marapus percaya bahawa mana-mana darah yang tertumpah memperkaya dan menyuburkan tanah dan hasil tuaian yang baik bergantung kepada darah di tanah. Mujurlah Damien hanya bersuka ria memandangkan perayaan masih berbaki beberapa bulan lagi.

Malam terakhir saya, Martyn pelayan bar menggoda saya dengan contoh beliau Teh Ais Sumba , sesuatu yang **tidak kelihatan terlalu sihat atau jinak (sebenarnya ia)**. makan malam ialah a sedap kenduri keluarga indonesia di meja besar yang menghadap ke lautan dan apabila kebanyakan tetamu telah pergi, saya menyertai pasukan di bar. Daisy dan Borgas memulakan beberapa gerakan tarian. Saya berasa santai dan diperbaharui. Jenny kelihatan letih dan gembira. Dia memberitahu saya bahawa motonya ialah: "Sayangi kerja anda dan bekerja dengan hati anda" dan sudah tentu dia mempraktikkannya. Tempat peranginan ini nampaknya tahu apa kemewahan dan "patah tangan kiri" terdiri daripada , tetapi saya telah menyedari bahawa ia adalah pasukannya dan kehidupan penduduk Sumba apa yang menukar Nihiwatu di destinasi yang tiada tandingan . Sukar untuk saya meninggalkan Sumba. Saya berjanji untuk kembali.

resepi indonesia.

* Artikel ini diterbitkan dalam majalah Condé Nast Traveler edisi 85 Jun dan tersedia dalam versi digitalnya untuk dinikmati pada peranti pilihan anda.

*Anda juga mungkin berminat...

- Bagaimana berkelakuan dalam upacara di Bali - Bali, badan anda adalah kuil

- John Hardy atau kemewahan lestari di Bali - Senarai Emas 2015: pusat peranginan terbaik di dunia

• Negara terkecil di dunia - Cara berkelakuan di kolam hotel - Cara berkelakuan di hotel mewah