Bali, badan awak adalah kuil

Anonim

Kolam Infiniti Vila Alila Soori

Kami meninggalkan Semenanjung Uluwatu pada waktu matahari terbenam, dan matahari belum terbenam ketika kami tiba di Alila Soori Villas, sangat dekat dengan Tanah-Lot. Pemandangan kolam renang dengan matahari perlahan-lahan memudar di atas pantai membuatkan kami merenung betapa mudahnya untuk jatuh ke dalam pelukan meditasi apabila landskap mengelilingi anda dan membebaskan anda daripada beberapa peraturan kehidupan moden yang menindas. “ Jadi sesiapa pun adalah mistik dan bahkan suci ", Álex memberitahu saya sambil merakam kameranya cuba merakam detik apabila seorang wanita muda, hanya dia, mengagumi matahari terbenam dari dalam kolam. Kami tidak tahu namanya, tetapi kami membayangkan bahawa dia adalah dewi Bali yang membuat persembahan kepada kami. Ralat, kami bermula dari sudut pandangan yang salah. Ia ada kerana keinginan kita telah menyerunya, kerana ia adalah sekelip mata yang berlalu dari siang ke malam dan perkara-perkara ini hanya berlaku dalam sekelip mata. Tangkap atau ia akan lenyap, ia tidak akan pernah wujud jika hatimu tidak memanggilnya.

Pengurus hotel adalah Perancis, dia muda dan sangat bijak. Dia tahu bahawa perniagaannya adalah berdasarkan sensasi dan bukannya angka dan dia membenarkan kami bersiar-siar melalui vila, sudut mengambil gambar dan menemui harta karun. Salah seorang daripada mereka adalah seorang pelayan wanita yang cantik halus dan pemalu yang luar biasa. Kami meminta dia bergambar untuk kami, dan dia memandang bosnya dan pada anggukannya dia mula bergerak. Jika penari Bolshoi melihatnya, mereka akan menjadi pucat kerana iri hati. Tangannya, bahunya, pinggulnya bergerak seperti buluh yang bergoyang ditiup angin.

Pada akhir sesi kami menjemputnya untuk duduk dan minum minuman ringan dan dia menggelengkan kepalanya dengan makanan istimewa yang kelihatan dari planet lain sambil menjelaskan bahawa dia tidak akan berasa selesa jika rakan sekerjanya terpaksa melayannya. Malam ini wartawan dan jurugambarnya menerima beberapa pelajaran secara percuma: satu kecantikan, satu lagi kerendahan hati dan satu pertiga keanggunan. Apabila kami bangun keesokan harinya, nampaknya sesuatu daripada tiga kebaikan itu telah melekat pada kulit kami kerana kami tidak bertengkar tentang jadual perjalanan yang perlu diikuti, kami tidak tergesa-gesa untuk meninggalkan Alila, dan kami tidak menggunakan Blackberry sepanjang hari. Kami mula faham.

Bali agak lebih besar daripada Majorca dan kisahnya bercanggah dengan beberapa 'kebenaran' yang kita semua ambil mudah . Sebagai contoh, bahawa orang Bali tidak mampu melakukan keganasan, bahawa mereka sentiasa tersenyum. Terdapat perkataan Bali, amok, yang bermaksud "teknik berdarah", dan ia adalah sejenis pertarungan tangan ke tangan dengan bunuh diri dengan musuh, yang berjaya dipraktikkan oleh orang Bali dalam perang mereka melawan Belanda, yang mereka kalahkan dalam pertengahan abad XIX. Orang Bali digeruni di darat dan di laut, dan sistem kuku besi kasta keluarga (anda tergolong dalam puak atau anda tidak wujud) pada masa ini dikekalkan, dengan kekuatan yang sama seperti perayaan, persembahan dan kawalan tanah.

Walau bagaimanapun, sejarah seolah-olah tidak tercermin dalam apa yang kita lihat, dalam apa yang kita rasa. Orangnya ramah, tenang dan tersenyum. Ya, dia tersenyum dengan mulut dan dengan matanya. Mereka bersedia membantu anda, untuk mengajar anda, untuk membawa anda dari satu tempat ke tempat lain, malah ke perayaan keluarga mereka. Saya berada dalam tawaran yang sangat istimewa dalam kuil ulluwatu dan mereka menjemput saya ke majlis perkahwinan. Adakah itu mungkin berlaku dalam masyarakat barat? Berapa bulan atau tahun mesti berlalu sebelum seorang kawan menjemput anda ke majlis perkahwinan kakaknya? Saya terkoyak (sedikit sahaja) antara prasangka cerita dan keinginan saya untuk memberi perhatian kepada perasaan saya apabila kami tiba di Ubud. Ibu kota seni Bali adalah gabungan sempurna jalan-jalan dengan kedai-kedai, jalan-jalan dengan kedai-kedai, jalan-jalan dengan dewan pameran, hotel, kuil, restoran dari semua jenis dan keadaan dan semua kemanusiaan yang anda boleh impikan sebelum anda berfikir bahawa anda telah jatuh ke dalam. menara Babel.

Kami dilintasi oleh pasangan yang cantik berpakaian putih, berkaki ayam dan dengan udara seperti telah masuk dalam keadaan suci. Mereka tidak gentar di hadapan kamera, mereka sudah melintasi sempadan duniawi. Di hadapan sebuah bar yang menawan, Casa Luna, yang kami dapati adalah bergaya di kalangan orang barat di Bali, kami menemui croissant terbaik di pulau itu (dan saya rasa di dunia selepas yang di Paris). Duduk di salah satu meja, versi terkini Marlene Dietrich memandang saya (saya rasa dia memandang saya, kerana cermin mata gelapnya menghalang saya daripada mengetahui) dari sudut pandang kemegahannya. Di dalam, dan semasa saya mencari rupee untuk membayar dua jus betik, saya bertemu mata biru Lindsay, seorang warga California yang kelihatan seperti Jane Fonda semasa dia muda dan bermain Barbarella.

Lindsay ialah ringkasan sempurna orang Amerika yang ingin tahu: dia segera menghubungi anda, serta-merta menjemput anda untuk mendengar keesokan harinya, iaitu hari Jumaat, jazz di Flava Lounge, yang merupakan tempat yang bergaya untuk menyentuh atau bertemu orang, dan kemudian menjemput anda untuk minum di rumahnya. Saya suka semua ini dan kerana empati boleh kita berdua, esok saya akan mendengar muzik sehingga subuh. Lindsay mempunyai dua anak yang cantik dan seorang suami yang berpindah dari Bali ke California. Kedua-duanya berada di sini untuk "mencari diri mereka dan berkomunikasi dengan dunia rohani yang mustahil di Amerika Syarikat."

Lif Hotel Hanging Gardens

Kami agak letih, jadi kami mengambil keputusan untuk ke Hanging Gardens, hotel rangkaian Orient Express di tengah-tengah hutan, terkenal kerana menempatkan Julia Roberts dan Javier Bardem semasa penggambaran filem yang sudah terkenal itu. Dari Ubud ke Hanging Gardens, perjalanan selama empat puluh lima minit, jalan di Bali, berliku dan curam. Kami sedang mendaki dan tumbuh-tumbuhan semakin lebat kerana malam juga menyelubungi kami. Ketibaan adalah sempurna. Kaunter luar tempat kami diterima. Lif kolonial yang turun ke vila, setiap satunya dipisahkan antara satu sama lain, setiap satunya dengan kolamnya yang menghadap ke pokok tempat burung bersarang dan pokok anggur yang paling indah berjerat. Saya tidak menerima walaupun sepuluh peratus maklumat.

Selepas meninggalkan beg saya, menyedut bunga dan duduk selama beberapa minit di teres besar yang membuka ke hutan Bali, saya memutuskan untuk melawat bar dan restoran hotel. Luar biasa. Ia seperti berada di atas pentas, dengan balkoni terbuka dan di hadapan anda berdiri, bercahaya dengan bijak, sebuah kuil yang hebat. Di sana mereka menyediakan makan malam romantis untuk dua orang. Kami juga mengambil gambar salah satu daripadanya dua pengembara Sepanyol sedang berbulan madu . Untuk upacara yang benar-benar keagamaan, anda perlu pergi ke dalam hutan, menyeberangi jambatan kayu dan elakkan berfikir bahawa terdapat ular dan makhluk alam lain sehingga anda sampai ke sebuah kuil kecil di mana seorang imam menyeru tuhan dermawan untuk anda.

Saya makan dalam ekstasi. Saya mengambil gelas terpesona. Saya tidur seperti bayi dan saya bermimpi bahawa hujan turun dan bumi berbau seperti bunga dan humus. Tiupan angin membuka tingkap dan memang hujan turun dan malam berbau seperti saya jarang menghidu dalam hidup saya. Saya basah (ritus permulaan kecil) dan saya terus berfikir bahawa kehidupan yang baik dibuat daripada detik-detik ini.

Keesokan harinya saya bertemu pengurus hotel, Nicholas Pillett, seorang lelaki Perancis yang mengetahui banyak tempat dan banyak hotel dan telah jatuh cinta dengan yang ini selepas berada di Polinesia Perancis yang terbaik. Rancangan aktivitinya ialah kita mengenali hotel itu, its spa (tukang urut hebat pakar dalam refleksologi), persekitaran dan kami mengikuti kelas memasak Bali di vila peribadinya. Saya katakan ya kepada segala-galanya, saya akan menjadi bodoh jika saya menolak sesuatu yang begitu indah.

Saya menonton dari teres restoran dua kolam batu tulis hitam dari hotel dan ia membuatkan saya ingin bermalas-malasan, untuk tinggal di sana, di dalam air, melihat kuil yang berdiri di dalam hutan. Adakah saya sudah memberitahu anda ia menakjubkan? Nah, pada siang hari, ia masih. Ia juga tidak buruk untuk menikmati jus betik di bar, dikelilingi oleh lukisan artis tempatan bernama Dana.

Hotel ini sangat bergaya, dengan buku di dalam bilik dan patung tanah liat penari Bali di rak stuko putih. Terdapat perabot kayu gelap, peti dan peralatan tempat tidur yang sangat lembut. Ia seperti berada di rumah, tetapi lebih baik, kerana di rumah anda sentiasa sedar tentang katil, mesin basuh dan membeli-belah, dan di sini kerumitan itu telah hilang (ia akan kembali, saya tidak gila, saya tahu bahawa perkara yang baik tentang pergi ialah anda boleh kembali, bahawa jika anda tidak melihat bayang-bayang anda tidak akan tahu apa itu cahaya, dan semua yang pada masa ini kelihatan seperti jenaka yang buruk kepada saya) .

Y ubud . Kami tidak melihat walaupun sepersepuluh daripadanya, kami tidak memasuki hatinya. Kami mempunyai beberapa hari di hadapan kami, dan kami mengambil kesempatan daripada mereka untuk bersiar-siar di taman Muzium Antonio Blanco Renaissance, impian Dalinian dan mediatik seorang pelukis separuh Sepanyol, separuh Filipina yang tiba di Bali pada pertengahan- abad ke-20 dan mendedikasikan dirinya untuk melukis wanita Bali separuh bogel pada masa masyarakat di sini lebih cerdik berbanding Mary Poppins . Hancur. Dia mencipta istana ini di mana burung merak, burung semua bulu dan impian fantasi berkeliaran bebas, yang kini dipasarkan oleh anaknya Mario, juga seorang pelukis. Muzium ini adalah salah satu tempat kegemaran Michael Jackson dan dengan itu saya menerangkan. Walau apa pun, dari teresnya yang dikawal oleh penari emas, anda boleh melihat Bali yang tidak terhingga. Dan "Encik Mario" ialah watak unik yang kami dedikasikan untuk temu bual pendek. Jiwanya juga berasal dari Bali.

Selepas pengalaman yang agak lysergik di muzium ini, adalah baik untuk saya mengetahui kehidupan sebenar, produk ketara, dengan harga dan tarikh luput. Biasa ialah kedai pereka Itali yang berpangkalan di Ubud , dan mempunyai butik lain di Semyniak dan di hotel Bvlgari . Di sana saya membeli pakaian kapas panjang, untuk pesta pantai, yang mengingatkan saya banyak buatan Ibiza. Sensual, segar, licin. Bagaimanapun, dan tanpa mengkhianati asal usul saya, perkara yang bagus pada harga yang berpatutan. Saya berhenti di hadapan tingkap Treasures, kedai barang kemas yang mereka bentuk kepingan emas dengan batu Bali. Harga antarabangsa. Di sebelahnya terdapat bar dan restoran koktel yang bagus, Arys Warung, di mana seorang chef Kanada, Michael Sadler, menawarkan saya minuman biasa dan memberi saya buku masakan Bali yang saya simpan seperti harta karun.

Saya telah memutuskan untuk mendedikasikan waktu petang untuk seni. Di Ubud terdapat galeri terbaik di Bali, dan ini disahkan oleh pemilik galeri Inggeris yang muda dan dinamik yang mengesyorkan, antara lain, Muzium Seni Agung Rai (ARMA), Galeri Alila Living, Galeri Buluh, Ruang Seni Gaya, Muzium Neka, Seni Kontemporari Sika Galeri dan mengesyorkan bahawa selepas overdosis artis tempatan, artis asing dan janji muda, saya pergi ke spa untuk melupakan segala-galanya untuk menenangkan semangat saya dan tidak jatuh ke dalam apa yang mereka panggil di sini "tepu warna".

Saya melakukannya dan saya masuk ke dalam beberapa gua yang menakjubkan, spa hotel yang sangat terkenal yang dipanggil Tjampuhan, dan di antara tangga batu yang penuh dengan imej yang kelihatan seperti Hutan Bali, jika ia wujud, anda tiba di kabin urut luar yang, walaupun mereka mengekalkan harga yang baik, tidak mengukur apabila ia datang untuk kepada kecantikan dan penjagaan. Mungkin saya menjadi terlalu cerewet selepas pengalaman di Bvlgari, Alila dan Taman Tergantung, tetapi begitulah keadaannya. Dan bukan semuanya. Saya membuat temu janji di Como Shambala Spa yang berprestij, a kuil tempat bapa Uma Thurman kerap mengajar dan di mana pengalaman yoga hampir seperti mengambil ijazah sarjana di Harvard. Malah, mereka membuat temu janji untuk saya pada pukul tujuh pagi keesokan harinya dan memandangkan saya tiba lewat setengah jam (kerana kesesakan lalu lintas di pintu masuk ke Ubud) mereka meminta maaf tetapi tidak membenarkan saya melawat. kecewa? marah? Tidak. Ia bukan hari Como Shambala saya. Sayang sekali kerana semua orang mengatakan bahawa ia adalah pusat yang hebat, hotel yang mengagumkan dan dihormati dalam disiplinnya. Lain kali, saya merenung dengan ketenangan yang diperbaharui.

Perlumbaan lembu khas Bali

Tubuh saya adalah kuil saya, saya memberitahu diri saya sendiri. Dan jika saya tidak memberi anda kegembiraan dari bahagian yoga, saya mesti melakukannya dari sisi gastro. Agenda saya penuh dengan restoran dan saya telah menunjukkan satu, Mozaic , tempat chef Chris Salans melakukan kerjanya di dapur. Hebat. Suasana yang baik, menu terbaik, wain yang hebat. pilih syarikat. Ia adalah eksklusif, dan itu ditunjukkan dalam harga dan hakikat bahawa anda perlu membuat tempahan. Tetapi adakah ia berbaloi. Semasa saya memikirkan tentang River Café sambil menikmati salad alpukat dan kopi ais (kopi Bali tidaklah buruk sama sekali dan ditanam di tanah utara) mengapa saya tidak tiba di Como Shambala tepat pada masanya dan makan malam yang indah malam tadi di Mozaic. Mereka menjemput saya untuk pergi ke sawah padi tagalaland , iaitu, mari pergi ke foto. Yang paling banyak keluar dalam semua panduan apabila mereka ingin menentukan Bali.

Mereka luar biasa, walaupun arus penjual agak menyakitkan, beberapa kanak-kanak, ramai orang tua, yang kerana putus asa cuba menjual sarung, ukiran kayu, dan segala yang anda boleh bayangkan dan tidak mahu membeli. Keluar dari kereta adalah satu pengembaraan kerana ini adalah bahagian B Bali: banyak keperluan dan serangan ke atas pelancong . Tidak seperti latitud lain dengan masalah yang sama, saya mesti mengatakan bahawa di Bali mereka tidak meletakkan tangan mereka di dalam kereta atau menarik pakaian anda. Tetapi beban untuk membeli beberapa dan meninggalkan orang lain dalam kesusahan menghantui anda untuk masa yang lama.

Bahagian belakang sawah menyembunyikan kejutan yang indah, sebuah restoran keluarga kecil di mana saya mempunyai smoothie mangga yang lazat dihidangkan dengan bunga dan kopi hitam pekat. Saya melihat dan bermimpi dengan pemandangan sawah padi yang indah ini. Di sini dan sekarang tiada siapa yang mengganggu fikiran saya kecuali pemandu kami dan Alex yang telah pergi ke sawah untuk menangkap intipatinya. Tiba-tiba saya teringat diberitahu bahawa terdapat dua belas jenis ular berbisa dan saya berasa risau. Gadis remaja yang menghidangkan susu kocak itu tersenyum manis sambil membawa persembahan bunganya ke sebuah tokong kecil. Imej apa!

Kembali ke Taman Gantung hanya meningkatkan keadaan saya aman. Hujan, tetapi kami masih pergi ke tokong kecil di dalam hutan. Kami berjalan tanpa mementingkan hakikat bahawa kami tenggelam dalam lumpur, berpegang pada pokok anggur, melintasi jambatan kayu yang rapuh dengan cahaya tanglung minyak. Apabila tiba, doa kami akan dimakbulkan oleh seorang imam yang sangat tua yang turun dari gunung dengan berpakaian putih bersih (dia tidak kelihatan basah dan lumpur tidak mengotorkan pakaiannya). Laungannya, manteranya, kehadirannya yang mengagumkan membuatkan saya berasa kecil dan dilindungi. Upacara itu tertutup dan malam melanda kami ketika butiran nasi mengalir dari tangannya yang bertulang ke dahi saya, dan saya minum sekali, dua kali, tiga kali air dalam mangkuknya. Saya berasa suci dan kembali ke hotel tanpa menyedari bahawa saya telah melakukannya.

Berhampiran Denpassar, di sebuah pekan bernama Kampung Tatassan , disana ada tukang besi milenial , keluarga terkemuka yang datang dari Jawa dengan seni mereka. Mereka membuat pisau ritual daripada permata berharga. Permata tajam yang telah melewati lima ratus kali (tepat lima ratus) melalui tempa dan tukul. Saya melihat koleksi keris yang indah, keris tajam kecil bertatahkan delima dan emas. Mereka menelan belanja yang banyak dan hanya dibuat mengikut pesanan.

Sedikit ke utara kami mengambil jalan yang penuh dengan selekoh yang membawa kami ke the Pura Luhur Batukaru temple. Dari jalan raya anda boleh melihat salah satu gunung berapi terbesar di pulau ini, yang mempunyai tujuh, dan semuanya aktif. Batukaru adalah mengagumkan dengan 1,717 meter dan mahkota awan menyembunyikan kawah. Tidak setinggi atau sehebat Agung, hampir 2,000 meter, tetapi sama mengganggu. Di sini anda merasakan banyak keajaiban, banyak kekuatan, tarikan perut bumi. Juga kuil itu mempunyai sihir. Pada ketinggian 1,300 meter di atas paras laut, ia bermula pada abad ke-11, ia adalah salah satu daripada enam kuil Bali yang hebat , dan tempat kerohanian yang hebat. Diapit oleh bunga raya dan frangipani, misteri dan bercahaya pada masa yang sama.

Nak balik Ubud memang susah. Waktu sibuk mengejar kita, waktu sibuk di sini adalah mimpi ngeri tergesa-gesa. Perjalanan yang sepatutnya kita lakukan dalam satu setengah jam menjadi empat. Nasib baik Arta Wibawa, Pengurus Operasi di Lux2Asia, adalah mesin pengetahuan dan mencintai tanahnya. Masa yang singkat untuk mempelajari kisah-kisah pulau itu dan perbezaannya dengan seluruh negara, terutamanya dengan Jakarta yang tidak begitu dihargai, simbol hampir semua penyakit perampasan tamadun yang cuba dielakkan oleh Bali. Tanah Utara. Pantai-pantai gunung berapi. Lembu jantan berlumba. Adakah sesiapa memberi lebih? Kami bertolak pada waktu subuh, iaitu pada pukul enam pagi. Destinasi kami: Kabupaten Jembrana. Peliknya, di sekitar sini jalan raya lebih luas, kurang sampah di tepi jalan. Ia adalah kawasan yang lebih kaya, dengan pembiakan lembu jantan dan emporium kayu kecil. Pantai boleh dilihat di sebelah kiri, panjang, tidak berkesudahan, di antara pokok palma. Pasir gunung berapi yang gelap.

Kehampiran empat gunung berapi di Taman Negara Bali Barat ia boleh dirasai dalam angin, dalam landskap. Dekat Negara kita tinggalkan Pura Perankak temple dan kami memasuki negeri lembu jantan. Haiwan lebih daripada tujuh ratus kilo dilatih untuk berlari berpasangan, disebat sehingga darah. Lumba lembu jantan, dipanggil Makepung, adalah purba di Bali dan mempunyai nilai simbolik yang tinggi: kekuatan, kejantanan, kasta. Kereta-kereta itu dilukis dengan tangan dan lembu jantan dihias dengan indah. Setiap ‘pasukan’ berebut tempat pertama dalam perlumbaan rasmi pada bulan Julai. Setiap tahun ada harapan yang besar. Pertaruhannya tinggi dan keluarga saingan mengambilnya dengan sangat serius: lebih daripada wang dipertaruhkan. Lembu jantan juara akan berfungsi sebagai kuda jantan.

Kami melawat rumah pemilik juara tahun ini: datuk, bapa, anak-anak. Kisah penuh menunjukkan kepada kita banyak trofinya. Perlumbaan berlangsung di padang bersebelahan pantai. Semasa lelaki ekspedisi kami memerhati gladiator dan binatang buas mereka, saya berjalan di sepanjang pantai hitam, melewati nelayan yang keras melemparkan jala prasejarah ke dalam laut kelabu yang bergelora. Saya berjalan dan berjalan memikirkan bahawa saya tidak sepatutnya bersikap keras dengan tradisi, tetapi sebenarnya saya tidak boleh berhenti memikirkan haiwan yang disebat itu, dengan punggung yang berdarah. Budaya atau kebiadaban? Kami, di sini, membincangkan perkara yang sama. Itulah sebabnya lebih mengejutkan saya untuk minum teh pada petang yang sama di Matahari Beach Resort, sebuah kompleks Relais & Chateaux yang indah dikhaskan untuk roh halus. Di pantai Bali hotel ini berdiri sebagai monumen kepada keamanan, keindahan dan kecanggihan.

Berdekatan dengan Kabupaten Jembrana, di pesisir pantai terdapat sebuah kampung, Kampung Purankan , di mana bot tradisional Bali telah dibina sejak abad keenam belas. Galleon dengan prows yang mencabar, berhias dan cantik. Pembinaan yang sangat kompleks yang dibuat oleh tukang kayu dan pakar marin. Kapal-kapal ini melayari lautan China, India dan menyeberangi Indonesia dari Bali ke Papua. Mereka terus dibuat seperti yang telah berlaku selama berabad-abad dan membuatkan saya terdiam. Sayang sekali pantainya kotor. Orang Bali telah menemui plastik dan membuangnya ke dalam laut. Dan laut sentiasa mengembalikannya, membanjiri pantai dengan tanda-tanda yang mengerikan.

Ia membuatkan saya ingin menubuhkan persatuan untuk melindungi pantai Bali, dan tinggal bersama sukarelawan saya untuk membersihkan semua pantai dan semua pelabuhan, tetapi ia akan mengambil beberapa nyawa dan terlalu ramai sukarelawan, jadi saya meletakkan diri saya untuk berfikir bahawa penduduk tempatan pihak berkuasa mungkin memutuskan untuk meletakkan tangan mereka pada kerja itu Papan iklan berlapik di lebuh raya menunjukkan ahli politik tempatan yang sedang bertanding untuk pilihan raya atau pemilihan semula. Saya harap mereka mendengar doa saya dan dihormati, saya berkata kepada diri sendiri semasa kami melawat Rambut Siwi , salah satu kuil yang paling indah di pulau itu dan tapak ziarah rohani yang luar biasa.

Hanging Gardens seperti seorang ibu, menunggu saya dan juga menunggu saya dengan hidangan udang terbaik yang pernah saya makan dalam hidup saya. Pedas, sedap, unik. Saya suka wain putih tempatan, saya tidak tahu sama ada ia kerana kebaharuannya atau kerana ia tidak buruk sama sekali. Dengan warna merah, adalah lebih baik untuk kekal setia kepada orang Perancis, yang sangat ramai di sini, atau kepada orang Australia atau New Zealand. Terdapat juga wain Itali dan Sepanyol. Saya mandi bersendirian di vila saya, saya membalut diri saya dengan jubah mandi yang sangat lembut dan mula membaca salah satu buku yang ada di vila saya, Bali yang dilihat dan dilukis oleh Miguel Covarrubias, artis Mexico yang tinggal di Bali selama bertahun-tahun dan diasuh oleh keajaibannya , menawarkan Bali miliknya dan memanggil Bali "syurga tuhan-tuhan yang baik hati".

Keesokan harinya saya melakukan sesuka hati dan pergi ke semua kedai buku di Ubud sehingga saya menemui buku itu dan membelinya. Saya tahu saya mempunyai harta karun dalam beg pelana saya. Perpisahan tidak menyedihkan di Bali, atau sekurang-kurangnya tidak di Taman Gantung. Pagi itu kami membuat kursus memasak yang terakhir, mencuba rempah yang benar-benar eksotik. Kami memakai apron cubitan kami dan rasa yang sangat halus pada bibir, sebagai tambahan kepada sijil yang sepadan.

Dan kami pergi ke utara semula. Kami telah diberitahu bahawa seorang Perancis yang celik dan nakal , Dominique Guiet Luc Olivier, tahun yang lalu dia menjumpai sebuah inskripsi di atas batu di pantai gunung berapi dan di sana, didorong oleh tuhan-tuhan, dia membina vila-vilanya untuk menghormati ikan duyung dan ikan. Anda perlu melihat apa itu. Vila-vilanya mewah, tetapi dengan cara yang berbeza. Sembilan belas di sepanjang laluan yang dijaga rapi yang menuju ke tebing yang ganas. Di bawahnya, batu hitam, pasir hitam dan laut biru gelap. Dominique membawa kami ke sana dan menerangkan bahawa pada suatu hari, berjalan di sepanjang pantai, dia menemui tulisan di atas batu itu dan mengetahui bahawa dia berada di tempat yang sangat istimewa. Impiannya telah menjadi kenyataan dan kini dia menikmati domainnya bersama isteri Indonesia yang manis, kedatangan dari Jakarta yang bising untuk mencari cinta dan ketenangan di tempat ini seindah terkurung. Saya tidak suka mendedahkan syurga, tetapi dalam kes ini, dan selepas makan tengah hari di tepi kolam renang, berenang dan melawat salah satu vila, yang membuka ke pantai pasir hitam yang tidak berkesudahan, saya berasa murah hati.

Sedih rasanya meninggalkan taman berdinding ini, tinggalkan Gajah Mina Beach Resort dan pergi ke jalan raya, kali ini menuju ke lapangan terbang, menuju ke Denpassar, Singapura, Milan, Barcelona dan Madrid. Saya telah melihat banyak perkara, saya telah merasai banyak lagi. Saya telah masuk dan meninggalkan badan saya berkat kuasa minda saya. Saya telah menjadi saya dan saya telah menjadi orang lain. Jika dalam lima belas hari saya mengalami pengalaman ini, ia adalah kerana kekuatan Bali, yang keluar dari pusat pulau dan mengelilingi anda. Adakah saya berjaya memahami maksud tempat ini ? Saya tidak tahu, tetapi saya berani mengatakan bahawa tempat ini telah berjaya memahami saya. Dan itu sudah lebih daripada yang dia minta kepada tuhan-tuhannya.

Laporan ini diterbitkan dalam isu 35 majalah Pengembara.