Saya jatuh cinta dengan Norway kerana fjord

Anonim

Salahkan ia pada fjord. Khususnya Geiranger. Jika ia tidak diisytiharkan sebagai Tapak Warisan Dunia kerana nilai semula jadinya, jika saya tidak melihat foto-fotonya yang mengagumkan, jika saya tidak mengalami filem Norway The Wave...

Kemudian saya tidak akan berkeras mahu melihat dengan mata saya sendiri lidah air yang megah yang membanjiri tanah untuk mencipta lembah curam tebing hijau dengan air terjun yang mengagumkan. Dan saya juga tidak akan jatuh cinta dengan Norway.

Dengan jarak yang jauh antara utara dan selatan, idea di sini adalah untuk berpegang kepada rantau fjord, Fjord Norway, dari Bergen ke Molde, dan ikuti beberapa daripada 18 laluan indah –sekurang-kurangnya sebahagian– yang merentas negara.

Jalan-jalan sekunder lama dahulunya sedikit dilalui Mereka adalah, terima kasih kepada inisiatif kerajaan - projek yang telah mengambil masa lebih daripada dua dekad untuk disiapkan - agak tuntutan dalam diri mereka sendiri.

Geiranger Fjord

Geirangerfjord.

Dengan lebih daripada 2,136 kilometer, ia meliputi barat, tengah dan utara Norway di sepanjang jalan yang paling indah di negara ini, yang telah berpengalaman dengan seni, seni bina, monumen, sudut pandangan dan juga bilik mandi yang luar biasa, untuk menikmati pengalaman yang lebih lengkap.

Kerja-kerja ini telah direka oleh arkitek dan studio muda Norway dengan keperluan kualiti tinggi, seperti Snøhetta, Reiulf Ramstad Arkitekter, Jensen & Skodvin, dan Carl-Viggo Hølmebakk , kesemuanya menjamin kejutan dan benar-benar menakjubkan.

BERGEN, BANDAR HUJAN

Titik permulaan kami ialah Bergen, dikenali sebagai pintu masuk ke fjord. Bandar pelabuhan ini, salah satu yang paling penting dalam Liga Hanseatic, kini merupakan pelabuhan pelayaran pelancong terbesar di Norway dan juga salah satu yang paling indah di negara ini.

Bergen mempunyai taburan hujan tertinggi di Eropah, jadi tidak hairanlah bahawa hujan turun semasa ketibaan kami. Walau bagaimanapun, air tidak membusuk keindahan Brygge, kejiranan tertua dan Tapak Warisan Dunia.

Brygge suku lama Bergen sebuah Tapak Warisan Dunia UNESCO.

Brygge, kawasan lama Bergen, Tapak Warisan Dunia UNESCO.

Melalui titisan air sekilas deretan rumah kayu dicat warna-warni yang menerangi pinggir laut seakan-akan pelangi.

Bandar ini telah musnah oleh beberapa kebakaran selama bertahun-tahun. Yang paling dahsyat adalah pada tahun 1702, yang menyebabkannya menjadi abu. Walau bagaimanapun, ia telah dibina semula di atas asas asal yang sama dari abad ke-12.

Berjalan melalui kawasan ini, anda membayangkan para pedagang Liga Hanseatic menjalankan perniagaan labirin ini lorong-lorong sempit di mana, dari semasa ke semasa, petak-petak kecil bentuk tidak teratur terbuka.

untuk makan dalam Fisketorget, pasar terbuka yang menawarkan semua jenis ikan segar dan makanan laut , kita mesti cepat, kerana ia ditutup pada pukul tiga petang.

Kaviar Norway di pasar Fisketorget di Bergen.

BINAAN TUNGGAL

Hujan reda dan perut kenyang. Kami mengambil peluang untuk mendaki dengan funikular ke puncak Gunung Fløyen. Dari sini anda akan menikmati pemandangan umum bandar, pelabuhan dan tujuh gunung yang mengelilinginya.

Mengambil jalan dari Bergen ke arah Balestrand kita tidak boleh mengelak daripada berhenti di bahagian yang kelihatan indah. Sepasang kabin kayu yang digelapkan oleh peredaran masa dan dengan bumbung ditutup dengan rumput –sumber semula jadi untuk menyediakan penebat– adalah satu-satunya tanda kehidupan yang menghiasi padang rumput hijau ini, jauh dari segala-galanya dan semua orang.

Ketenangan dan kegembiraan yang aneh menyerang kami: adalah hubungan dengan alam semula jadi, panggilan friluftsliv, yang tidak akan meninggalkan kita lagi sepanjang perjalanan.

Jalan terus berzigzag ke tepi gunung. Lebih baik kita membiasakan diri dengan keluk, kerana nampaknya ini bukan satu-satunya bahagian yang berliku.

Kotej dengan rumput di atas bumbung di Håholmen.

Di seberang gunung kelihatan salah satu daripada sedikit stvkirke (Gereja Kristian zaman pertengahan dibina sepenuhnya daripada kayu) yang terselamat daripada undang-undang 1851.

Undang-undang ini menetapkan bahawa kuil harus mempunyai ruang untuk, sekurang-kurangnya, satu pertiga daripada penduduk paroki, yang mana banyak yang telah dirobohkan. Gereja kecil Hopperstad di Vik adalah salah satu daripada hanya 28 yang tinggal di seluruh Norway.

Dibina sekitar tahun 1130, Walaupun sebahagian besarnya dibina semula pada abad ke-19, ia dianggap sebagai salah satu yang paling indah di seluruh negara.

Kami berhenti di Balestrand untuk makan –sejenis salmon tradisional dengan hiasan sayuran– masuk hotel bersejarah itu Kviknes, terletak di dalam bangunan gaya Switzerland, dikendalikan dari awal oleh keluarga Kviknes.

Selain keistimewaan seni bina, titik kukuhnya ialah lokasinya di tebing Sognefjord, fjord terpanjang dan terdalam di negara ini. Banyak laluan trekking dan lawatan bot atau kayak bermula dari sini.

Gereja Kristian zaman pertengahan Hopperstad di Vik.

GAULARFJELLET, AIR TERJUN DAN SUDUT PANDANGAN YANG TIDAK DITANDINGKAN

Perjalanan diteruskan di sepanjang salah satu laluan panorama, jalan Gaularfjellet, gunung Gaular.

Laluan itu melalui cabang-cabang fjord Sogne, bersebelahan dengan ladang-ladang kecil dan landskap semula jadi yang indah, sehingga sampai ke sudut pandangan Utsikten, karya seni bina sebenar yang seimbang di pinggir gunung.

Namanya, yang diterjemahkan bermaksud 'pemandangan', memberikan petunjuk tentang perkara yang akan anda temui di sana, pada ketinggian 703 meter.

Rumah tradisional melalui hujan

Rumah tradisional melalui hujan.

Satu lagi khazanah laluan ini ialah sungai Gaular, salah satu daripada segelintir aliran air yang dilindungi yang menawarkan segala-galanya daripada jeram liar dan air terjun hingga ke kawasan yang lebih tenang di mana air mengalir dengan tenang.

Kami ingin merasai kekuatan sungai, jadi kami singgah ke menyeberangi jambatan keluli fleksibel sempit yang terbang di atas air terjun Likholefossen.

Tiada pilihan lain selain mengikat baju hujan anda dengan baik jika anda tidak mahu basah kuyup, tetapi sensasi yang diberikan oleh kuasa air tidak dapat digambarkan dan berbaloi dengan beberapa percikan.

Sebelum sampai ke Førde, tempat kami akan bermalam, kami berhenti beberapa kali di tasik yang kelihatan di tepi jalan. Kita perlu merasakan kedamaian itu semula, friluftsliv itu. Dan bagaimana jika kita berjaya, kerana tidak ada jiwa yang ditemui. Di mana sahaja anda melihat anda hanya melihat alam semula jadi: hutan, gunung, air... dan kesunyian.

Pertumbuhan cendawan di Norway.

Di mana sahaja anda melihat: alam semula jadi.

GLACIER BRIKSDALSBREEN

Pada waktu subuh kami bertolak ke Olden untuk sampai ke Taman Negara Josedalsbreen dan melawat Briksdalsbreen, salah satu senjata glasier yang paling mudah diakses.

Mereka menawarkan kemungkinan untuk melakukan pendakian dengan berjalan kaki - ia adalah mudah, walaupun curam - atau mendaki a kereta troll, SUV boleh tukar yang dilengkapi dengan selimut kalis air, kerana jalan itu melalui sangat dekat dengan air terjun dan air terjun.

Memandangkan kita 'dalam mod friluftsliv' kami lebih suka cabaran mendaki sendiri, keputusan yang berbaloi. Glasier, yang berakhir di tasik kecil 300 meter di atas paras laut, sangat menarik dan sentiasa bergerak, jadi anda tidak akan melihatnya dengan cara yang sama.

Sangat dekat dengan Olden adalah yang Loen Skylift, kereta kabel mengagumkan yang dirasmikan pada 2017 yang membawa kami dari pantai Nordfjord ke puncak gunung Hoven, pada ketinggian 1,011 meter, dalam pendakian berpusing hanya lima minit.

Panoramik dari Loen Skylift.

Yang paling takut atau vertigo tidak akan berani mendekati pagar kaca sudut pandangan, kerana ia sedikit condong ke luar dan menyerlahkan sensasi yang mengganggu apabila digantung di udara.

Kami melihat keluar dan salah satu panorama paling menakjubkan yang anda boleh bayangkan terbentang. Tontonan 210º sudah cukup untuk dilihat Gunung Skåla, Tasik Lovatnet, Glasier Jostedalsbreen, Kampung Olden dan Nordfjord.

Dari sudut ini juga terdapat via ferrata untuk yang lebih mencabar. Harga tarikan ini tidaklah murah, tetapi pengalaman itu berbaloi.

Selepas turun -yang sama cepat-, kami menetapkan haluan Geirangerfjord, fjord yang telah membawa kita ke sini. Diperhatikan dari atas Sudut pandangan Flydalsjuvet, mungkin tempat yang paling kerap mengambil gambar, magnitudnya boleh dihargai, walaupun tidak panjangnya.

Geirangerfjord adalah sebahagian daripada Warisan UNESCO dan dianggap sebagai salah satu tarikan semula jadi yang paling penting di negara ini. Perjalanan bot bertolak dari bandar Geiranger yang menawan dan, sudah tentu, kami tidak melepaskan peluang untuk melihat fjord dari dekat.

Sudut pandangan Gudbrandsjuvet.

Air terjun yang mengagumkan jatuh ke bawah cerun gunung yang hampir menegak, di antara mereka Syv Søstrene (Seven Sisters) yang terkenal, Friaren (The Suitor) dan Brudesløret (The Wedding Veil), mencipta paparan pelangi yang berubah-ubah yang membuatkan kita terdiam dan yang mengingatkan kita betapa kecilnya kita sebelum kehebatan alam semula jadi.

Selepas akhirnya belayar melalui perairan fjord, sudah tiba masanya untuk melihatnya semula dari pandangan mata burung. Kami mula mendaki Eagle Road, jalan curam yang meninggalkan Geiranger ke arah Eidsdal.

Ia telah dirasmikan pada tahun 1955 dan menghubungkan bandar itu dengan seluruh dunia sepanjang tahun, sejak sehingga itu ia kekal terpencil pada musim sejuk. Dari sudut pandangan Ørnesvingen, kami mengucapkan selamat tinggal kepada fjord dan bertolak ke Trollstiegen.

Pemandangan dari sudut pandangan Dalsnibba.

TANGGA PARA TROL

Walaupun kelihatannya luar biasa, orang Norway percaya troll, makhluk gergasi yang hidup pada waktu malam dan mendapati manusia sangat menyelerakan. Begitulah akar makhluk-makhluk ini dalam budaya Norway yang telah mereka baptiskan trollstigen (tangga troll) ke jalan yang berliku dan curam terletak di antara gunung berceranggah dan penuh selekoh.

Dirasmikan pada tahun 1936, ia adalah sebahagian daripada laluan pemandangan Geiranger-Trollstigen, salah satu laluan yang paling dramatik dan menarik untuk dipandu, kerana lengkung 180º.

Di bahagian atas terdapat platform dari mana tiga sudut pandangan muncul, masing-masing dengan pemandangan indah jalan dan pergunungan Bispen, Kongen, Dronningen, Stigbottshornet dan Storgrovfjellet, semuanya dengan ketinggian sekitar 1,500 meter.

Saya berjalan ke arah sudut pandangan Dalsnibba.

Tiba di bandar Molde kami lawati yang Muzium Romsdal, dikenali sebagai Corona dengan bentuk bangunan utamanya (ia bermaksud mahkota), sebuah muzium terbuka yang mempamerkan bagaimana rumah-rumah Norway antara abad ke-17 dan ke-20.

Mereka telah dibawa dari pelbagai bahagian negara dan disusun sedemikian rupa Mereka menyerupai sebuah kampung.

Adalah menarik untuk melawat gereja kecil dan gelap - di mana majlis perkahwinan masih dirasmikan - dan bahagian dalam salah satu rumah, itu termasuk perabot asal, seolah-olah pemiliknya akan kembali pada bila-bila masa. Di Krona terdapat ulasan yang sangat menyenangkan tentang sejarah dan budaya Norway.

Bengkel rekreasi di muzium Krona.

CAPRICHO, TIDUR DI PULAU

Dari Molde kami mengakses jalan Atlantik, salah satu laluan panorama terpendek, hanya 36 km. Walau bagaimanapun, setiap kilometer yang dilalui membuatkan seseorang tercungap-cungap. Untuk melompat dari pulau ke pulau, anda melalui jambatan sempit yang digantung di atas laut. Ia seperti melayari, tetapi kepada binatang.

Di Geitøya kami dijemput oleh kapal Viking purba. Ia adalah feri untuk tetamu hotel-pulau Håholmen . Pada zaman dahulu, apabila ikan tongkol dipancing di sini, bandar ini sibuk dengan aktiviti.

Selama bertahun-tahun, orang muda pergi ke bandar dan ia ditinggalkan untuk masa yang lama, sehingga pemilik semasa mempunyai idea bernas untuk mengubahnya menjadi tempat yang indah, mengekalkan penampilan asalnya, walaupun menyediakannya dengan keselesaan moden.

Bilik-bilik terletak di rumah nelayan s. XVIII, dipulihkan dengan teliti. Ketenangan yang dihirup di udara dan matahari terbenam selepas makan malam berasaskan ikan gourmet di restoran Ytterbrygga Mereka meletakkan aising pada kek untuk perjalanan jalan ini. Tetapi ini bukan penamat Ia hanya permulaan yang indah dengan Norway.

Hotelisla Håholmen.

Hotel-pulau Håholmen.

BUKU NOTA PERJALANAN

BAGAIMANA UNTUK MENDAPATKAN bahasa Norway: Syarikat Norway itu menawarkan penerbangan terus ke Bergen dari Alicante dan Gran Canaria dan dengan persinggahan di Oslo dari Madrid, Malaga, Barcelona dan Palma de Mallorca.

MANA NAK TIDUR Berkhemah: Terdapat undang-undang aneh di Norway yang membenarkan anda memasang khemah di mana-mana sahaja (walaupun di taman persendirian) sehingga 48 jam, selagi anda menjaga jarak 150 m dari rumah terdekat.

Kampung nelayan tunas.

Hotel Magic Korskirken (Bergen): Untuk lebih keselesaan anda mempunyai hotel pusat ini, moden dan berfungsi.

Hotel Kviknès (Balestrand): Di bandar ini anda perlu tidur sekurang-kurangnya satu malam di hotel bersejarah ini, terletak di dalam bangunan gaya Switzerland yang mengagumkan yang dibina pada tahun 1877 di tebing fjord dan yang telah dihiasi dengan karya seni dan barangan antik yang membawa anda ke era lain .

Hotel Geiranger (Geiranger): Walaupun mempunyai populasi hanya 200 penduduk, Geiranger mempunyai pelbagai jenis hotel. Hotel Geiranger terserlah –yang ditenggelami air dalam filem Norway The Wave–, menghadap ke fjord dan terletak tidak jauh dari jeti.

Thon Hotel Moldefjord (Acuan): Moden, berwarna-warni dan mesra, ia mempunyai butiran yang sangat istimewa, seperti hiasan yang berbeza di semua bilik dan buah-buahan dan jus asli, yang datang terus dari taman pengarah.

Hotel Kviknes yang bersejarah di Balestrand.

MANA NAK MAKAN

Bryggen Tracteursted (Bergen): Di Bergen anda akan mendapati restoran ini terletak di daerah bersejarah Brygge, yang menawarkan masakan Norway berkualiti dalam suasana tradisional dan selesa.

Restoran Hoven (Loen): Satu tingkat di bawah dek pemerhatian Loen Skylift ialah Restoran Hoven, dengan pemandangan yang menakjubkan. Mereka bertaruh pada bahan-bahan tempatan untuk mencipta hidangan yang ringkas tetapi lazat. Adalah dinasihatkan untuk membuat tempahan lebih awal.

Restoran di Loen Skylift.

UNTUK DIBUAT

Rancang laluan anda: Sebelum membuat perjalanan anda, sediakan dan cari maklumat di halaman rasmi laluan panoramik.

LANGGAN SINI untuk surat berita kami dan terima semua berita daripada Condé Nast Traveler #YoSoyTraveler