Laluan musim luruh dalam suasana kisah dongeng adalah di El Bierzo

Anonim

Beech Forest Busmayor El Bierzo Leon

Laluan daripada Hutan beech Busmayor berada di dalam Ancares Leonese (El Bierzo) garpu salah satu hutan bic yang terpelihara terbaik di seluruh Sepanyol, Ini disebabkan oleh pengasingan nenek moyangnya dan kehendak rakyatnya yang telah mengekalkan ekosistem semula jadi ini.

Menyelam ke dalam hutan beech Busmayor adalah pengalaman deria untuk menikmati bukan sahaja warna, tetapi juga bau dan bunyi yang dikeluarkan oleh air sungai dan air terjunnya. Monumen semula jadi ini boleh difahami sebagai hutan purba, tempat ajaib dan salah satu persekitaran hutan yang paling luar biasa di Eropah. Bagaimana? Awak tak kenal dia lagi ke?

DI MANA NAK TIDUR: VILLAFRANCA DEL BIERZO

kita bangun dalam Villafranca del Bierzo, 30 minit dari Busmayor, Ia adalah bandar besar yang paling hampir dengan laluan ini, Camino de Santiago melalui sini.

Kami memilih MicroHostal Gerbang Pengampunan untuk bermalam, tempat yang menawan yang membuatkan kita berasa seperti di rumah. Laut, El Nidito atau El Camino adalah beberapa nama tujuh biliknya yang penuh dengan sejarah dan banyak legenda.

Herminio Dia adalah pemilik rumah ladang ini. Tahun lalu dia menjual kereta di sebuah pengedar di Soria sehingga Camino de Santiago membawanya ke sudut ini di mana dia jatuh cinta, seperti cinta sejati, daripada beberapa cinta yang berlaku pada pandangan pertama. Herminio berhenti kerja dan memulakan kehidupan barunya rumah penginapan ini yang menghadap ke istana Christopher Halffter abad ke-15. Dia tidak pernah menyesali keputusan itu, ramai pengunjung yang lalu di sini yang akhirnya menjadi kawannya. Ceramah, gelak tawa, roti bakar… Dinding La Puerta del Perdón menyimpan banyak rahsia.

Di dalam ruang makan kayu Dari asrama yang menawan ini kami mengecas semula bateri kami dengan sarapan pagi yang lazat. Kami mendapati diri kami berada di dalam bilik bermandikan jazz, dengan aroma buah-buahan dan croissant segar. Herminio bertanggungjawab menyediakan kami sarapan pagi yang sihat dan menyelerakan dengan cadangan berair berdasarkan Roti bakar alpukat, roti bakar salmon, jem buatan sendiri, telur hancur, keju yang diselitkan moringa, kek span buatan sendiri… Kami memilih sarapan pagi berasaskan antioksidan dan vitamin dengan teh matcha, smoothie sayur-sayuran dan semangkuk yogurt dengan buah-buahan, makanan istimewa yang sebenar. Kami mahu tinggal dan tinggal di sini untuk seketika!

BAGAIMANA UNTUK KE SANA: BUSMAYOR

Jalan yang menghala ke Busmayor (LE-5110) ialah letupan kromatik tulen: coklat, kemerahan, hijau, emas... Nampak macam festival pelangi. Kami beredar melalui lembah sempit penuh dengan pokok, terutamanya oak dan buah berangan. Ia adalah jalan yang sempit, kadang-kadang melekat pada dinding berbatu yang membentuk gaung.

Kami tiba di Busmayor, pada ketinggian 1,100 meter, yang memisahkan wilayah Bierzo dari tanah Galicia. Busmayor tergolong dalam perbandaran Barjas dan 40 jiran tinggal di sini dalam syurga yang aman dengan pemandangan istimewa Sierra del Caurel. Seni bina rumah mereka adalah tipikal pergunungan Bercian, fasad batu dan bumbung batu tulis. Kami meletak kereta di hujung bandar di mana kami menemui panel maklumat laluan dan terdapat esplanade untuk meninggalkan kereta.

APA YANG PERLU DIBUAT: LALUAN HAYEDO BUSMAYOR

Laluan hutan beech Busmayor Ia berbentuk bulat, 6 kilometer panjang dan sederhana kesukaran, dan ia mengambil masa lebih tiga jam untuk disiapkan. Kami mula berjalan melalui Laluan faixeral yang perlu kita ikuti sepanjang laluan itu. Yang emas bersinar oak, birch, hazel, chestnut, yang masih ada daun.

Selepas berjalan 10 minit kami sampai ke aliran pertama dan kami tahu bahawa ia bukan satu-satunya kerana laluan ini penuh dengan air terjun bertanda kecil dengan beberapa papan tanda kayu yang menunjukkan namanya.

Beech Forest Busmayor El Bierzo Leon

Laluan bulat itu penuh dengan air terjun dan anak sungai kecil

Sedikit lagi, selepas melalui jambatan kayu kecil, adalah salah satu titik paling menarik dari keseluruhan laluan, berikut adalah meja tercantik di dunia di hadapan air terjun Frevencia do Beiro, salah satu air terjun tertinggi di kawasan itu. Meja marmar ini mempunyai pantun yang diukir di atasnya: "Busmayor, airmu mengalir hari ini seperti semalam, hanya aku yang berubah kerana langkah yang aku ambil adalah langkah menuju ketiadaan".

Kami bergambar dan terus mendaki gunung sehingga sampai Cova Raposa, Itu memerlukan sedikit lencongan. Dan sedikit lagi adalah Gua Cimera Veiga. Penduduk tempatan mengatakan bahawa kedua-dua gua berfungsi sebagai tempat perlindungan dalam Perang Saudara.

Laluan Faixeral juga membawa anda ke sejenis amfiteater semula jadi yang dicipta oleh pokok dan gunung di mana Batu Penyair berdiri, tempat yang setiap musim panas menghimpunkan pencinta puisi untuk mengambil bahagian Ayat di Hutan Beech, acara yang telah diadakan sejak 2009.

Separuh daripada laluan mengalir melalui jantung hutan manakala separuh lagi membawa kita ke jalan yang kita perhatikan relief gunung yang luas. Di bahagian terakhir, menuruni cerun yang curam, kami sampai ke titik yang sama dari mana kami bermula.

Beech Forest Busmayor El Bierzo Leon

Setiap musim panas pencinta puisi berkumpul di tempat ini untuk mengambil bahagian dalam Versos en el Hayedo

DI MANA MAKAN: THE BUSMAYOR CANTINA

Kami makan di Cantina de Busmayor tempat kami telah menempah meja dengan pemandangan gunung. Luisa ialah pemilik restoran ini di makanan buatan sendiri dengan hidangan khas kawasan itu. Kami terkejut dengan kemahiran orangnya dan kedekatannya seolah-olah kami telah mengenali antara satu sama lain sepanjang hidup kami.

Dia menghidangkan kami papan sosej, bahu babi dengan lada, sup Galicia, daging rebus dan untuk pencuci mulut puding nasi dan flan telur. Semua buatan sendiri dan hanya 13 euro. Anda juga mempunyai kemungkinan untuk meminta macam-macam tapas seperti patatas bravas, empanadilla, tapa de ear atau kroket buatan sendiri. mengesyorkan kami wain D.O Bierzo, dipanggil Merayo, Mencía segar, dengan nota buah-buahan dan bunga hutan. Ia hebat! Kami bersulang kerana mengetahui bahawa kami akan kembali ke laluan ini dalam mana-mana musim lain tahun ini.