48 jam di Amsterdam (di luar kedai kopi dan Daerah Lampu Merahnya)

Anonim

48 jam di Amsterdam , ibu negara Belanda, dipersembahkan sebagai percutian hujung minggu yang sempurna untuk dinikmati pada bila-bila masa sepanjang tahun, tetapi terutamanya sebaik sahaja musim bunga dan cuaca baik menetap di bandar.

Hakikat bahawa ia adalah perkampungan nelayan pada masa lalu Ia telah menjadi sebuah bandar kosmopolitan di mana seni, gastronomi, fesyen, inovasi dan sejarah dihirup di kedua-dua tebing terusan. Hilang sudah kedai kopi atau daerah lampu merah (di mana lawatan berpandu dilarang) sebagai satu-satunya tarikan pelancong, untuk memberi laluan kepada bandar yang kini mempunyai semuanya.

Walaupun Amsterdam sentiasa merupakan rancangan yang baik, tanpa mengira masa tahun di mana kita mendapati diri kita, ia kini –dengan ketibaan musim bunga– apabila bunga tulip mula meregang.

meliputi taman, pasar dan taman daripada palet paling polikromatik yang mungkin, teres mula penuh dan hari cerah menjadi lebih kerap. Pada masa itu, tiba masanya untuk mengemas beg anda dan mengatur percutian kepada apa yang dikenali sebagai Venice of the North.

Kami memperkenalkan anda Amsterdam kerana anda tidak pernah melihatnya sebelum ini, sehingga kini. Perjalanan itu berjanji tidak akan mengecewakan, kata-kata saya!

amsterdam holland

Amsterdam, Belanda

JUMAAT:

4:00 petang . Hubungan pertama dengan bandar dilakukan seperti yang sepatutnya: merayau ke atas dan ke bawah untuk sambungan salurannya yang luas.

Oleh kerana keesokan harinya kami akan mendedikasikan sepanjang pagi untuk dataran empangan dan persekitarannya, di mana kami juga menemui pilihan seperti Daerah Lampu Merah atau Daerah Yahudi, kali ini kita pergi ke bahagian selatan daerah Grachtengordel , biasanya dikenali sebagai 'gelang terusan'.

terbina dalam abad XVII mengelilingi –dan meluaskan– bahagian lama bandar secara membulat, rangkaian jambatan dan terusannya Ia adalah satu keajaiban sebenar yang mengambil kaitan pelancong dengan sendirinya seolah-olah ia adalah Colosseum itu sendiri di Rom, Menara Eiffel di Paris, Brandenburg Gate di Berlin atau Plaza Mayor di Madrid.

Pemandangan udara Grachtengordel.

Kita patut berjalan-jalan empat terusan utama (Singel, Herengracht, Keizersgracht dan Princegratch) yang minum dari sungai Amstel untuk mengagumi basikal yang tidak terkira banyaknya yang disambungkan ke jambatan.

Juga fasad rumah yang landai dengan maksimum tiga atau empat tingkat dan lebar yang tidak masuk akal berbanding ketinggiannya -perlu diingat bahawa cukai dibayar berdasarkan lebar rumah-, maka penggunaan maksimumnya ke atas dan bukan ke tepi.

Menjaga Singel, kita dapati Bloemenmarkt -pasar bunga yang paling indah di seluruh Amsterdam- tempat yang sempurna untuk pembelian bunga tulip dan apa-apa cenderahati yang berbaloi.

Hanya lebih dari 5 minit, jalan itu berdiri dengan bangga Nieuwe Spiegelstraat, arah untuk menunjukkan api di jalan –terutama jika seni adalah antara hobi kegemaran kita–.

kedai-kedai barangan antik dan galeri seni yang datang untuk menunjukkan bahawa Amsterdam adalah sebuah muzium terbuka. permata mahkota? AbrahamArt, salah satu galeri seni kontemporari terbesar dan paling penting di Eropah.

Berpusat di Eindhoven dan Amsterdam, ia boleh berbangga kerana mempunyai kepingan Takashi Murakami, Jeff Koons, Kaws atau Bram Reijnders itu adalah keseronokan sebenar dalam seni zaman kita. Di jalan selari ialah Foam (Keizersgracht 609), a muzium fotografi tempat untuk menemui karya artis terkenal dunia, serta bakat muda.

6:30 petang Jika kami meneruskan sepanjang Nieuwe Spiegelstraat menuju ke selatan, selepas kira-kira 15 minit berjalan kaki kami tiba ke Muzium Van Gogh yang ikonik . Pada petang Jumaat ia mempunyai waktu buka khas dari 9:00 pagi hingga 9:00 malam, jadi ia menjadi permulaan yang sempurna untuk seni sebelum memberi laluan kepada makan malam.

Di sini kita dapati lebih daripada 200 karya pelukis Belanda Vincent van Gogh antaranya menonjolkan Potret diri dengan topi rasa kelabu, Bunga Matahari, bilik tidur di Arles atau Almendro en flor, antara lain.

Muzium Van Gogh di Amsterdam.

9:00 Malam. . Untuk mengatakan 'makan malam' adalah untuk bercakap tentang Moeders dan masakan tradisional Belanda di ruang kitsch yang menterjemah di bekas sekolah tarian yang ditukar menjadi restoran.

Tarikan terbesarnya? Beribu-ribu gambar ibu dan nenek yang menghiasi semua dinding premis, pinggan mangkuk vintaj mereka, serta sup mereka - berhati-hati dengan sup hari ini -, rebusan dan hidangan campuran.

11:00 malam Sentuhan penamat sebelum berehat dipanggil Tales & Spirits, bar koktel di mana menikmati koktel penyangak hanya sesuai untuk yang paling hedonistik.

Pada waktu tidur, kumpulan hotel The Hoxton dengan hotelnya yang terletak lima minit berjalan kaki dari Dam Square sentiasa popular.

Jika pengalaman di luar kotak adalah perkara anda, mengapa tidak tidur dalam a rumah jambatan di atas air terusan? Hotel SWEETS telah mengubah 28 rumah jambatan ikonik menjadi suite hotel.

Tidur di 'rumah jambatan' di Amsterdam.

SABTU:

9:30 pagi Tidak seperti bangun awal untuk berjalan-jalan pada waktu pagi -dengan syarat cuaca baik- melalui taman terbesar di seluruh Amsterdam: Vondelpark.

Paru hijau kegemaran orang Belanda di mana mereka boleh pergi untuk berbasikal, berkelah di udara terbuka, berjalan kaki atau berlatih apa-apa jenis sukan.

Sangat dekat dengannya ialah The Coffee District (Willemsparkweg, 8), titik pertemuan yang sempurna untuk memulakan pagi dengan tenaga dengan secawan kopi dan beberapa hidangan istimewa pastri yang manis dan berperisa.

11:00 pagi. Selepas sarapan pagi, kita boleh sama ada berjalan kaki atau menaiki trem (No. 2 atau 12) ke Dam Square ke yang lawatan percuma dengan tegas untuk mempelajari sepenuhnya bandar dalam masa yang sesingkat mungkin.

Dalam masa dua atau tiga jam berikutnya, pengembara menyerap semua sejarah dan lawatan Amsterdam perkara utama pusat bersejarah itu Apa Dam Square, Jewish Quarter, Pasar Bunga, Amsterdam Chamber of the Dutch East India Company atau Begijnhof –salah satu hofjes tertua di Amsterdam–.

Apakah a hofie? Set rumah sosial yang dibina di sekeliling teres. Di Begijnhof hidup pada abad keempat belas wanita yang tergolong dalam persaudaraan Katolik awam yang dikenali sebagai Beguines.

Begijnhof di Amsterdam

Begijnhof di Amsterdam.

2:00 petang Kini tiba masanya untuk mengecas semula sebelum meneruskan mod pelancongan. Perhentian seterusnya kami dinamakan sempena Pasar Albert Cuyp dan ia adalah pasaran asing terbesar di Eropah.

Dengan tradisi lebih seratus tahun, gerainya dibuka enam hari seminggu (kecuali Ahad) dan dijual dari buah-buahan, sayur-sayuran, daging dan ikan sehingga pakaian, beg dan kamera vintaj.

Pilihan untuk menjimatkan sedikit wang semasa perjalanan adalah dengan membeli makanan di salah satu kedai jalanan di mana kita akan menemui yang klasik keju asli atau terkenalnya stroopwaffel baru dibuat

Sebaliknya, jika kita lebih suka duduk di meja, di jalan yang sama kita dapati pilihan restoran seperti Pho 91 (Albert Cuypstraat 91), tempat yang sangat baik untuk masakan Vietnam. Cadangan kami? Sayap ayam, mi Pho dan hidangan vegan dengan sentuhan kari Ca Ri Chay.

4:00 petang Bahagian manis sebagai pencuci mulut tiba di The Pancake Bakery (Prinsengracht 191) dengan poffertjes yang lazat, begitu tipikal masakan Belanda. Sebaik sahaja kita mempunyai perut yang gembira, sudah tiba masanya untuk terus menemui sejarah Amsterdam.

Pada kesempatan ini, langkah kami membawa kami ke jalan Westermarkt nombor 20 di seluruh dunia yang dikenali sebagai rumah anne frank.

Ia berada di belakang pejabat bapa Ana – di belakang rak mudah alih – ketika pada tahun 1942 seluruh keluarga Frank bersembunyi bersama empat saudara lagi, sehingga mereka ditemui pada tahun 1944. Selebihnya adalah sejarah.

Hari ini tempat persembunyian orang Frank telah menjadi muzium rumah yang merupakan permata untuk mengetahui lebih lanjut tentang segala yang berlaku dalam tempoh masa itu baik kepada keluarga Frank, dan kepada seluruh orang Yahudi yang mendiami Amsterdam pada masa itu.

5:30 petang Selepas lawatan, kita boleh maju ke penemuan sekarang muzium seni moden Muzium Moco . Juga berpusat di Barcelona, di Amsterdam ia terletak di kawasan Museumplein, beberapa langkah dari Rijksmuseum dan Muzium Van Gogh. Karya oleh lebih ramai artis semasa menanti kami di sini, seperti Banksy, KAWS, Jeff Koons, Andy Warholm dalam kalangan yang lain.

Muzium Moco Barcelona

Muzium Moco Barcelona, dibuka tahun ini.

Berhati-hati apabila kita sampai ke tingkat bawah sebelum pergi! kami akan sampai paling banyak 'instagrammable' keseluruhan muzium, jadi sediakan telefon bimbit anda apabila tiba masanya.

7:30 malam Menjelang petang, sudah tiba masanya untuk berehat bersiar-siar di sekitar daerah lampu merah antara kedai kopi, kedai seks, bilik pameran dan tingkap kedai di mana-mana. Lawatan ke gereja Oude Kerk adalah penting, bangunan tertua di Amsterdam dan pada waktu malam -apabila tiada cahaya di dalam - ia memancarkan warna kemerahan untuk menggembirakan orang yang lalu lalang.

Jam bir yang ketat boleh didapati di Café Hill Street Blues (Warmoesstraat 52A). Grafiti, estetika grunge dan perabot vintajnya mengingatkan bar runtuhan Budapest. Anda pasti mahu mencuba semua bir mereka!

9:00 Malam. . Jika pada waktu makan malam kita adalah salah seorang yang suka mencuba serba sedikit, Foodhallen (Bellamyplein 51) adalah tempat yang sesuai.

timur pasaran gastronomi ditutup dengan gerai jalan yang berbeza meliputi cadangan yang berjalan dari Jepun, melalui Thailand atau Itali, ke Vietnam atau Amerika Syarikat. Kami hanya perlu memilih restoran yang paling menarik perhatian kami dan menikmati makan malam berkongsi yang lazat di meja biasa mereka di tengah-tengahnya.

AHAD:

10:00 pagi Jika kita rasa ingin mendedikasikan waktu pagi ke pinggir Amsterdam, hanya setengah jam perjalanan dengan kereta api, kereta atau bas, mereka sedang menunggu kita. bandar Volendam, Marken dan Edam.

Yang pertama sesuai untuk bersiar-siar di sekitar pelabuhan nelayannya dan –sudah tentu– rasa di beberapa restorannya yang terkenal ikan&kerepek . Jika kita suka mencuba perkara baru, di Amsterdam salah satu resipi yang paling tradisional adalah herring segar. Mengapa tidak memesan hidangan yang berbeza untuk dibawa pulang dan merasainya di hadapan jeti? Sudah tentu, berhati-hati dengan burung camar!

Marken ialah bandar utama rumah berwarna-warni , tamannya dan pelabuhan nelayannya yang jauh lebih tenang daripada Volendam. Dan akhirnya, kami mempunyai Edam yang –seperti namanya– ialah bandar yang paling terkenal dengan kejunya, jadi mengunjunginya dan kilang tenusunya adalah lebih bijak.

Rumah berwarna Marken Holland.

Rumah berwarna Marken, Holland.

2:30 petang Setelah kembali ke Amsterdam, jika mereka menghantar kami ke Stesen Sentral Selain mengagumi fasad bangunan ini - hasil kerja arkitek Pierre Cuyper dan jurutera mekanikal Dolf van Gend – yang merupakan lambang itu sendiri, kita boleh bergerak sedikit dari pusat bersejarah untuk terus menemui intipati asli bandar ini yang masih mempunyai segala-galanya untuk diceritakan.

Kami menuju ke arah kejiranan NDSM dengan feri percuma yang diambil dari belakang Central Station sendiri.

Kawasan yang agak baru ini kepunyaan daerah utara (utara) berbentuk seperti a bekas limbungan kapal ditukar menjadi kawasan kejiranan bawah tanah dari Amsterdam. Ruang tempat pasar loak, pameran, galeri seni, bengkel dan cadangan lain yang tidak berkesudahan yang melampaui yang telah ditetapkan dalam lawatan kami ke Amsterdam bertemu.

Beberapa perhentian wajib? Karya Biarkan saya menjadi diri saya sendiri oleh artis jalanan Brazil Eduardo Kobra, dengan Anne Frank sebagai protagonis; IJ-hallen Flea, pasaran lambak terbesar di Eropah ; dan konsep pemulihan Pllek, IJver dan Noorderlicht.

Ya, kami juga telah mahu membelanjakan yang lain 48 jam di Amsterdam, jadi, kami akan kembali tidak lama lagi!