Kyrgyzstan, Switzerland di Asia Tengah

Anonim

Kyrgyzstan Switzerland di Asia Tengah

Perkara pertama yang menarik perhatian saya ialah apabila meninggalkan terminal lapangan terbang tidak berbau apa-apa. Tiada yang istimewa, maksud saya ; hanya udara. Apabila seseorang tiba di tempat yang aneh dan terpencil seperti Kyrgyzstan, seseorang membayangkan bahawa walaupun aroma atmosfera pasti berbeza daripada apa-apa yang diketahui sebelum ini. Nasib baik, itu adalah satu-satunya idea prasangka tentang Kyrgyzstan yang mengecewakan saya. Selebihnya jangkaan yang saya letakkan di dalam beg galas saya apabila saya dicadangkan untuk pergi ke negara yang begitu asing, iaitu –buat pertama kali dalam kehidupan pengembaraan saya– Saya terpaksa menggunakan peta untuk mengetahui di mana ia berada , lebih daripada dipenuhi.

Kyrgyzstan adalah salah satu daripada lima bekas republik Soviet Asia Tengah, tanah Kyrgyz. Sebidang padang rumput melintas ke utara oleh pergunungan yang mengagumkan Tian Shan, dengan kepadatan penduduk yang sangat rendah –27 penduduk setiap kilometer persegi–, dan di Barat kita mengabaikan hampir segala-galanya, bermula dengan cara namanya ditulis: ¿ Kyrgyzstan? Kyrgyzstan? Kyrgyzstan? Kyrgyz?

Tetapi jika ejaan toponimnya menyebabkan kekeliruan kepada pengembara Barat, ia lebih banyak dihasilkan oleh pelbagai sifat dan budaya yang dia amati semasa jam pertamanya di Bishkek , ibu negara dan bandar paling ramai penduduk, sambil melengkapkan persiapan untuk ekspedisi hebat ke pedalaman. Kyrgyzstan, seperti empat republik saudara perempuannya yang 'kulit sawo matang' (Uzbekistan, Tajikistan, Kazakhstan dan Turkmenistan), telah menjadi tanah laluan bersejarah di sepanjang Jalan Sutera (Turks, Mughals, Uzbeks...); jika kita menambahnya lebih daripada 100 tahun penguasaan Rusia (Tsaris pertama, kemudian Soviet), penggabungan itu layak untuk Menara Babel.

Ada kalanya anda bersiar-siar di jalanan Bishkek bahawa anda fikir anda berada di bekas Kesatuan Soviet; masa lain, membelok, pemandangan dan landskap berubah dan kemudian anda fikir anda sedang tenggelam dalam pemandangan filem mongolia . Orang Rusia adalah minoriti dan walaupun mereka tidak lagi mengawal kuasa, mereka masih menjalankan banyak perniagaan.

Di luar penyediaan keperluan perjalanan terkini dan makan malam di beberapa restoran yang bagus untuk kali terakhir dalam beberapa hari Bishkek bukanlah sesuatu yang istimewa untuk pengembara; Ia adalah bandar yang rasional dan laluan grid yang ditetapkan oleh Soviet.

Ini adalah negara yang menjadi indah dengan ketinggian; di ruang terbuka dan kosong yang tidak berkesudahan di tanah tingginya. Kyrgyzstan sebenar itu bermula sebaik sahaja anda mengambil jalan yang menuju ke selatan, ke arah Osh . Jalur sempit asfalt naik ke cerun pelabuhan 3,400 meter di mana trak dan kenderaan yang pincang dari Soviet - sezaman dengan mumia Lenin – mereka melihatnya dan mahu mengatasi cerun sebanyak 12%. Kyrgyzstan masih negara miskin , dengan sedikit infrastruktur, dan pemindahan jalan mesti diambil dengan sabar.

Kenderaan dihiasi dengan upholsteri tradisional

Kami berhenti di beberapa sudut pandangan, bukan untuk menikmati pemandangan tetapi untuk merehatkan enjin Lada lama. Pemandu saya mengeluarkan sejenis harmonika nada tunggal yang dipanggil os-komuz dan memeriahkan pemandangan dengan melodi monochord, minimalis seperti dataran herba yang terbuka di sana di bawah, di seberang pelabuhan sama ada. Oskomuz adalah alat yang sangat tipikal di kalangan orang nomad di padang rumput Asia Tengah ini. Mereka biasanya mengiringinya dengan gitar yang dibuat dengan tulang kuda yang mereka gunakan dalam perayaan dan tarian suku kaum.

Sebaik sahaja anda melintasi ketinggian pertama, jalan itu memasuki dataran yang sukar dibayangkan di mana rumput dan bijirin tumbuh hijau dan tempat kuda dan kambing meragut. Cakrawala, lebih daripada sebelumnya, menjadi tidak terhingga ; udara memperoleh kesucian yang menyakitkan lubang hidung dan biru langit kelihatan dicat. Saya diceroboh oleh perasaan kebebasan yang menyenangkan . Di ruang terbuka dan berkuasa ini jauh dari mana-mana laluan konvensional seolah-olah masalah duniawi tidak lagi wujud. Di sana sini anda boleh melihat yurt pertama, khemah silinder ciri orang nomad Kyrgyz. Orang Kyrgyz kekal sebagai petani dan penggembala yang bergerak semasa musim panas dengan kumpulannya untuk mencari padang rumput. Soviet menggalakkan sedentarisasi supaya hanya tinggal beberapa nomad tulen. Kebanyakan keluarga mempunyai rumah di sebuah kampung dan pada penghujung musim bunga mereka pergi ke padang rumput yang tinggi dengan kawanan biri-biri, lembu dan kuda mereka. Di kawasan yang lebih sejuk, seperti Sonkul, Kami perlu menunggu musim panas datang dengan baik kerana masih banyak salji dan sejuk di laluan gunung.

Kami singgah malam pertama di rumah tumpangan yang sederhana berhampiran Chon Kemin , kira-kira 160 kilometer dari Bishkek. Semua penginapan di pedalaman negara adalah asas, tetapi anda hampir berterima kasih kerana ia adalah cara terbaik untuk menghubungi bandar ini orang baik dan pendek, memakai topi felt yang tidak masuk akal yang kelihatan seperti periuk terbalik dan mereka sentiasa tersenyum. Berhampiran kampung terdapat beberapa yurt dan seorang lelaki yang fasih berbahasa Inggeris menawarkan diri untuk menunjukkannya kepada kami. Khemah dibuat dengan bingkai kayu dan ditutup dengan kain bulu tebal.

kem pangkalan yurt

Dia menerangkan kepada saya bahawa bahagian atas adalah bulatan kayu yang dipanggil tunduk ; bahawa rasuk dipanggil uuk dan ia juga diperbuat daripada kayu. Dan bahawa permaidani tradisional yang menutupi tanah, dipanggil kiiz , daripada yang tergantung di dinding, yang dipanggil tuch kiiz . Tidak ramai orang asing yang datang ke sini dan orang Kyrgyz suka untuk berhubung dengan beberapa pengembara yang membenarkan kami melihat mereka di kampung mereka. Mereka bukan lagi perantau tulen, tetapi keramahan kehidupan di padang rumput masih tertanam dalam gen mereka dan sangat mudah bagi mereka untuk mengalu-alukan anda ke rumah mereka, untuk menawarkan anda teh dan chak-chak (pencuci mulut dengan biskut, madu dan kismis ) atau sekadar cuba memulakan perbualan dengan anda dengan bertanya kepada anda dalam bahasa Inggeris yang kasar dari mana anda berasal atau siapa nama anda . Walaupun hampir tidak mempunyai perabot, yurtnya selesa dan luas ; Dia memberitahu saya bahawa sepuluh ahli keluarga yang sama sesuai tanpa masalah.

Salah satu pengalaman terbaik yang saya boleh tinggal di Kyrgyzstan ialah menunggang kuda . Kuda itu Kawan baik Kyrgyz ; kehidupan mereka sebagai perantau berlaku di belakang tunggangan mereka, yang mereka pandu dengan kepantasan yang luar biasa. Imej tipikal Kyrgyzstan masih merupakan siluet bergaya penunggang kuda yang memecah mendatar dataran , memakai topi felt mereka dan sentiasa dengan cambuk di tangan untuk bersorak pada kuda mereka. Di mana-mana perhimpunan Kyrgyz, sama ada perayaan tahunan atau perhimpunan klan, sentiasa ada Ulak Tartish , salah satu permainan kuda kegemaran padang rumput Asia di mana penunggang mempertikaikan bangkai biri-biri sebagai bola; Pada masa kini, sisa haiwan itu biasanya ditukar dengan bola kain merah.

Kenderaan terbaik kuda

Kenderaan terbaik: kuda

Kami mengambil peluang untuk membuat lawatan menunggang kuda melalui Taman Negara Chon Kemin , beberapa landskap pertengahan gunung dengan tanah kemerahan di mana hakisan telah menggali parit yang dalam. Kami mara melalui tempat-tempat sunyi di mana kekuatan sebenar negara ini dihargai: sifat yang utuh, hampir tidak mencemarkan . Perindustrian belum mencapai Kyrgyzstan dan penduduk dunia luar bandar hidup sama seperti ketika, pada tahun 1874, tentera tsarist menyerang tanah Kyrgyzstan, secara teori dengan persetujuan khan Uzbekistan, yang pada masa itu menguasai utara. negara.

Apabila malam tiba, pemandu memandu kami turun, menyalakan api dan menyediakan minuman panas dan lagman, pasta dengan sos sayuran dan daging panggang . Berjuta-juta lampu berkelip dalam peti besi gelap. Angin segar bertiup dari utara dan udara telah diharumkan dengan wangian yang tidak diketahui. Keajaiban yang mengelilingi adegan itu kekal bersama kita sepanjang hayat.

Keesokan harinya kami meneruskan perjalanan melalui kesunyian padang rumput untuk mencari tasik Issyk-Kul . Di tepi jalan saya melihat gerai tidak menentu yang dibuat dengan empat batang tempat menjual madu dan susu kental. Mereka kelihatan sunyi hampir hantu di tengah jalan , dengan setengah dozen botol melekit di atas meja; tetapi jika anda melihat lebih sedikit, sentiasa ada kanak-kanak yang berjaga-jaga tidak jauh , di pintu yurt atau duduk di hadapan kawanan biri-biri, bersedia untuk melayani bakal pelanggan.

Pemandangan JetiOguz

Pemandangan Jeti-Oguz, tempat yang sesuai untuk trekking

Jauh, di pinggir dataran, banjaran gunung bersalji sentiasa boleh dilihat . Mereka melihat jauh, seolah-olah mereka tidak pernah dekat. Tetapi terhadap mereka kita maju sekarang. Di tengah-tengahnya terdapat bukit-bukit pertengahan gunung dengan lembah-lembah besar yang terhakis dengan tanah merah tua, sama seperti yang kami lalui semalam. Saya terkejut dengan ketelanjangan gunung, tanpa pokok atau batu longgar; seolah-olah ia diperbuat daripada tanah liat yang telah dibentuk dengan susah payah oleh seseorang.

Kyrgyzstan adalah sebuah negara yang sangat pergunungan , dengan puncak berceranggah dan hutan konifer yang sangat padat. Mereka memanggilnya, dan memang betul, Switzerland Asia kerana ia mempunyai landskap bucolic yang kelihatan seperti sesuatu daripada kisah alpine.

Kami kini bersempadan dengan tebing selatan Tasik Issyk-Kul , tasik gunung kedua terbesar di dunia selepas Titicaca (Peru dan Bolivia) . Laut pedalaman gergasi ini Ia adalah salah satu sumber pelancongan yang hebat di Kyrgyzstan dan salah satu kawasan yang paling banyak dikunjungi. Infrastruktur pelancongan kecil yang wujud di negara ini tertumpu di sekitar kolam perairan biru elektrik ini yang, seperti semua takungan gunung yang besar, mempunyai cahaya dan warna yang istimewa. Kami berada pada ketinggian 1,620 meter tetapi tasik kekal bebas ais walaupun pada musim sejuk.

JetiOguz

Kheti-Oguz

Kami berhenti di spa di mana pelawat Rusia mendominasi. Tempat peranginan menawarkan sampan untuk mengemudi tasik dan pantai batu di mana anda boleh mandi dan bermandi-manda. Satu kontras yang ingin tahu jika anda perasan bahawa di latar belakang mereka sudah berdiri puncak lebih daripada 7,000 meter dilitupi salji kekal.

Ke arah banjaran gunung yang jauh itu kita sedang menuju sekarang. Mereka adalah Tian Shan, 'gunung syurga', kaki bukit Himalaya yang membentuk sempadan antara Kazakhstan, China dan Kyrgyzstan. Bahagian atasnya masuk Jengish Chokusu , yang pada ketinggian 7,439 meter adalah titik tertinggi di negara ini. Kami menubuhkan kem asas kami di kem yurt di Kheti-Oguz dan dari sana, keesokan harinya, kami menyusuri dasar lembah glasier purba melalui persekitaran yang sangat besar di puncak tinggi, glasier dan serak. Sekali lagi saya tenggelam dalam kehebatan negara yang tidak dikenali ini, dengan sifatnya yang berkilauan. Anda merasai daya telurik lipatan yang hebat itu , kelima tertinggi di planet ini; bayangkan ekspedisi yang diikat oleh tepi itu, epik pendaki yang mampu memanjat dinding menegak yang kekurangan oksigen. Timur Laut Kyrgyzstan adalah kawasan yang paling lasak dan lasak dan, tanpa ragu-ragu, yang paling indah di negara ini.

Perincian sebuah rumah di Karakol

Apabila kembali, kekuatan kami sangat rendah sehingga kami berhenti untuk berehat di sekumpulan yurt di mana beberapa gembala tinggal. Lelaki itu melihat kami begitu gelisah sehingga mereka meminjamkan kuda untuk membawa beg galas kami dan menghantar seorang budak lelaki untuk membimbing kami ke kem kami dan kemudian kembali dengan baghal itu. Keramahan padang rumput! Bersama-sama dengan landskap, hubungan dengan bandar ini yang telah hidup selama berabad-abad dengan kuda mereka, ternakan mereka dan yurt mereka yang boleh dilipat di tanah tinggi ini, tanpa keraguan, perjalanan terbaik melalui Kyrgyzstan.

Perjalanan saya berakhir di karakol , sebuah bandar dengan kira-kira 75,000 penduduk di hujung timur tasik Issyk-Kul . Bukannya ia bandar besar, tetapi selepas berhari-hari yurt dan B&B sederhana serta makan bersama keluarga Kyrgyzstan, ia adalah peluang yang baik untuk menyambung semula kehidupan moden dan pergi ke pusat bandar (boleh dipanggil begitu) untuk makan di restoran tanpa menggunakan tangan sebagai sudu dan garfu. Atau biarkan perut anda memulihkan rasa yang berdekatan di restoran pizza.

Saya memasuki tanah perkuburan, adat yang saya ada di mana sahaja saya pergi: orang mati sentiasa memberikan banyak maklumat tentang orang yang hidup di tempat itu. Dan saya menyemaknya di Kyrgyzstan Terdapat banyak ibadah kematian. Selain nama, batu nisan itu diukir hampir keseluruhan kurikulum si mati: untuk apa dia bekerja, kedudukannya dalam masyarakat, kekayaannya, dsb. Makam tidak menghadap Mekah , walaupun orang Kyrgyz beragama Islam, tetapi ke jalan masuk tanah perkuburan. Ada yang mempunyai bulan sabit, tetapi ramai yang masih mempunyai bintang merah Soviet. "Mereka dari pejuang Perang Dunia II, dihiasi atas sebab tertentu semasa pemerintahan Soviet," pemandu saya menjelaskan dengan semangat ilustrasi.

Karakol juga mempunyai beberapa monumen yang patut dikunjungi. Yang paling terkenal ialah masjid dunghuan, contoh hebat seni bina Sino-Muslim dari era dinasti Qing, dibina pada tahun 1910 sepenuhnya daripada kayu dan tanpa menggunakan satu paku pun. Lebih fotogenik ialah gereja Holy Trinity , sebuah kuil Ortodoks Rusia abad ke-19 dengan lima kubah emas yang elegan. Pencinta sejarah penerokaan juga akan menikmati memorial dan muzium Nikolaï M. Prjevalski , seorang penjelajah dan askar Rusia yang pertama memasuki kawasan Asia Tengah ini dan sampai ke Tibet.

Renungan terakhir saya adalah seperti berikut: walaupun saya, warga abad ke-21, telah mendapati seluruh dunia padang rumput Asia ini liar dan eksotik, saya boleh bayangkan -dan sudah tentu iri hati- keadaan kejutan berterusan di mana pengembara abad kesembilan belas Nikolai Przewalski mendapati dirinya semasa pengembaraannya untuk senario yang sama ini.

* Artikel ini diterbitkan dalam majalah Condé Nast Traveler edisi 84 Mei. Nombor ini tersedia dalam versi digitalnya untuk iPad di iTunes AppStore dan dalam versi digital untuk PC, Mac, Telefon Pintar, iPad dan iPhone dalam kios maya Zinio (pada peranti Telefon Pintar: Android, PC/Mac, Win8, WebOS, Rim, iPad, iPhone). Selain itu, anda boleh menemui kami di Google Play Newsstand (untuk telefon pintar dan tablet Android) .

* Anda mungkin juga berminat dengan... - Apa yang ada di Turkestan?

- Bandar perlahan: pelancongan yang tenang

- Pelancongan tanpa jiwa: tempat terbiar

- Sebelas tempat yang paling kurang dikunjungi di dunia

Kanak-kanak lelaki menjadi penunggang hebat padang rumput