Istanbul: di mana segala-galanya bermula dan tidak berakhir

Anonim

Istanbul 1

Pemandangan bandar dari Masjid Suleiman

"Jika dunia adalah satu negeri, Istanbul akan menjadi ibu kotanya." Tidak kira berapa banyak penjelasan yang dibaca tentang maksud frasa Napoleon ini, hanya ada satu cara untuk memahaminya sepenuhnya: renungkannya, tersesat dalam keluasannya dan rasakan vertigo berada di tengah-tengah pusaran sejarah bertahun-tahun bercampur dengan fikiran resah yang keinginan terbesarnya adalah untuk terus menulis lebih banyak halaman.

Fikiran pelbagai warna, dengan berjuta-juta idea, bahawa di mana-mana bahagian dunia lain mungkin akan bertembung dan memusnahkan satu sama lain. Tetapi tidak di sini, bukan di ibu kota tiga empayar, bukan di bandar tempat Eropah dan Asia berjabat tangan.

Di Istanbul kepelbagaian dipuji dan masjid, gereja dan rumah ibadat naik beberapa meter di jalan yang sama. Orang ramai makan di gerai jalanan dan menjamu selera di atas bumbung yang menghadap ke Bosphorus, mendengar alunan baglama di kedai teh dan menari electronica di kelab malam. Dan di jalan-jalan ia berbau rempah, buah berangan dan jagung, tetapi sensasi terakhir yang kekal di dalam badan apabila melangkah ke bandar adalah keinginan untuk berkembang lebih banyak lagi.

Kami tiba di bandar Turki meninggalkan matahari terbenam, melintasi langit merah yang beransur pudar sehingga kegelapan malam membanjiri segala-galanya. Melalui tingkap pesawat anda dapat melihat lukisan terbelah dua: laut lepas dan Istanbul. Sedia atau tidak, pelajaran di ibu kota dunia telah bermula, dan kami tidak boleh terlepas apa-apa.

Istanbul 1

Pemandangan bandar dari Masjid Suleiman

HARI 1. BEYOGLU: REMIX TURKI

Kami memulakan lawatan kami di Dataran Taksim yang berlambang dan berjalan di sepanjang arteri utama daerah Beyoglu, Istiklal Avenue. , atau jalan yang tidak pernah tidur. Kami menyelam masuk dan keluar dari orang ramai dan gerai jalanan simit (roti biasa dengan biji), buah berangan dan telinga jagung.

Tiba-tiba, warna tingkap kedai menarik perhatian kami dan pemandu kami tersenyum ketika dia membuka pintu Hacı Bekir, kedai manisan yang tidak kurang dari tahun 1777. Tempat pertama yang kami masuki, tempat pertama kami menemui keramahan Turki yang terkenal yang semua orang bercakap tentang ketika melawat negara itu (ia seperti itu dari hari pertama hingga hari terakhir).

Kerani menawarkan kami pinggan dengan makanan istimewa yang dikenali sebagai lokum , gula-gula lembut serupa dengan kacang jeli dengan kepingan buah-buahan kering dan semua perisa yang boleh dibayangkan: pistachio, pudina, lemon dan juga dengan sedikit merah jambu. Kami kemudian memasuki Avrupa Pasaji, di mana banyak buku dan majalah lama dilonggokkan di atas rak, meja dan kerusi kedai, dan perasaannya adalah seperti mengembara ke masa lalu.

Istanbul 4

Salah seorang penduduk Istanbul yang paling terkenal memandang kami dengan wajah "ini adalah wilayah saya"

Kami keluar dari masa itu dan menuju ke jalan Çukur Cuma, di kawasan kejiranan Galatasaray, tempat peniaga antik wujud bersama kedai reka bentuk dan lampu. Matahari terbenam di kawasan kejiranan Karaköy, teres kafe mula penuh, seekor kucing melintas dengan cepat dan menyelinap melalui lubang di dinding dengan grafiti Frida Kahlo.

Kucing, bersama-sama dengan nelayan yang menduduki jambatan yang melintasi Tanduk Emas dan burung kormoran yang menyelam untuk mengambil hasil tangkapan mereka pada hari itu, adalah pemilik bandar yang tidak dipertikaikan. Mereka telah melihatnya menukar nama dan kerajaannya, tetapi jauh di lubuk hati mereka tahu bahawa ia akan sentiasa menjadi milik mereka.

Kami naik ke bumbung hotel Adahan dan Istanbul, yang tidak berhenti mengejutkan kami sejak kami tiba, melayan kami, untuk hari kedua berturut-turut, dengan matahari terbenam filem. Langit beransur-ansur berubah menjadi merah, memberi laluan kepada merah jambu dan ungu sehingga ia bersembunyi di kaki langit di belakang kubah Santa Sofía. Dan barulah kita berhenti menahan nafas.

poskad istanbul

Perincian poskad di kedai antik di jalan Çukur Cuma

HARI 2. BALAT: TEMPAT-TO-BE BARU

Selepas menyeberangi Tanduk Emas dan melawat Masjid Suleymaniye kami menuju ke arahnya kejiranan Balat. Bandar hiruk pikuk yang baru kami lalui bertukar menjadi sebuah perkampungan kecil yang tenang dengan rumah berwarna-warni sebaik sahaja kami menjejakkan kaki di jalan vodina.

Metin, pemilik Jabatan Kopi, menjelaskan bahawa apabila dia menemui tempat ini tiga tahun lalu, kafe yang kini kita lihat di tingkat bawah di sekelilingnya, dengan kerusi dan meja kayu, kek buatan sendiri dan hiasan yang menarik, tidak ada di sana.

Mereka telah disertai oleh kedai pakaian vintaj, peniaga antik dan rumah lelong. Semua orang bercakap tentang Balat dan semua orang mahu tinggal di Balat, malah ramai yang ingin bekerja di Balat, sebab coworking sites pun ada, macam Olmadik Projeler.

Pelan petang ialah salah satu perkara yang mereka katakan anda perlu lakukan sekali dalam hidup anda: navigasi ke Bosphorus. Di satu pihak, bahagian Asia bandar, di sisi lain, Eropah dan, di tengah, tiada apa-apa –atau segala-galanya–.

semburan istanbul

Warna membanjiri setiap sudut ibu kota Turki menjadikan jalanan menjadi koridor yang selesa seolah-olah ia adalah rumah luar

HARI 3. SULTANAHMET: SEJARAH HIDUP

Sudah tiba masanya untuk bangun awal, dan di Sultanahmet banyak khazanah menanti kita sedia untuk ditemui. Di dataran Hippodrome, Masjid Biru dan Hagia Sophia boleh dilihat dengan tenang, satu di hadapan yang lain, tetapi kami tidak tahu di mana hendak mencari, dan kami hampir tidak menghabiskan kopi pertama kami pada hari itu. Sejarah bandar, dan kemanusiaan, terungkap dengan setiap langkah yang kami ambil di dalam Hagia Sophia.

Dan melihat ke atas, semuanya sesuai. Campuran budaya yang kita lihat di jalanan hari ini mencapai kemuncaknya. Dua medali dengan kaligrafi Arab berdoa kepada Allah dan Muhammad dan mengapit imej Yesus Kristus dalam pelukan Perawan Maria.

istanbul hagia sophia

Hagia Sophia, permata seni bina tempat pertemuan Timur dan Barat

Seratus meter dari basilika kami dapati tangki , sebuah gudang yang dibina semasa pemerintahan Justinian yang sekali lagi memainkan kontras yang menguasai bandar: kedamaian dan kegelapan di bawah sana berbanding kesibukan dan cahaya di luar.

Kami menyertai permainan menuju ke bazar besar dan, tanpa berfikir dua kali, kita masukkan ini labirin jalan di mana, semasa kita pergi, setiap sudut lebih biasa daripada yang sebelumnya. Pinggan mangkuk, lampu, barang kemas, sutera, permaidani... Apabila kami akhirnya menemui jalan keluar, kami memutuskan untuk melawat Bazar Rempah untuk melengkapkan hari.

Bazar Besar Istanbul

Salah satu gerai di Grand Bazaar

HARI 4. BEBEK DAN NIŞANTAŞI: KEHIDUPAN MODEN

Kami memandu di sepanjang pantai Bosphorus ke kawasan kejiranan sayang , salah satu yang paling moden di bandar, di mana rancangannya adalah untuk melawat banyak kedai barang kemasnya (seperti Kismet by Milka ), gula-gula (seperti Hersey Asktan ) atau pakaian (seperti Cashmere in Love atau Midnight Express ). Pada waktu malam, restoran dan kafe menjadi tempat di mana orang Istanbul suka melihat dan dilihat.

Kembali ke dalam kereta, kami terus ke arah satu lagi kawasan kejiranan yang paling bergaya, Nisantasi , penuh dengan butik mewah firma tempatan dan antarabangsa. The Garden of Must, salah satu restoran paling popular di kawasan itu, sesuai untuk mengecas semula bateri anda. Wajah-wajah terkenal dan tidak dikenali dari dunia fesyen, seni dan hiburan berkumpul di sana.

Tiada yang lebih Turki untuk menamatkan perjalanan selain mandi di a hammam dan makan malam di restoran Safran , yang terletak di tingkat atas hotel InterContinental , di mana ibu kota dunia, tidak terhingga, kosmopolitan dan bersemangat, sekali lagi menghormati kebaikannya dan memberikan kita matahari terbenam terakhir di atas infiniti yang menarik dan misteri.

Istanbul InterContinental

Tingkat tertinggi hotel InterContinental, salah satu pemandangan panoramik Istanbul yang terbaik

BAGAIMANA UNTUK MENDAPATKAN

** Syarikat Penerbangan Turki **

Ia mempunyai penerbangan terus sepanjang tahun dari Madrid, Barcelona, Bilbao, Malaga dan Valencia.

**Pelancongan Turki**

Semua yang anda perlu tahu tentang negara sebelum menaiki pesawat.

MANA NAK TIDUR

** InterContinental Istanbul ;** daripada €100

Tidak jauh dari Dataran Taksim, hotel ini menjadi pusat operasi yang sempurna untuk mengenali bandar Turki secara mendalam. Di tingkat atasnya ialah City Lights Restaurant & Bar, dengan salah satu pemandangan terbaik Istanbul.

** Rumah Soho ;** daripada €180

Projek paling bercita-cita tinggi kumpulan London setakat ini terletak di Palazzo Corpi abad ke-19 dan mempunyai spa mewah, gimnasium dengan gelanggang tinju, kedai gunting rambut, kelab malam dan juga pawagam.

** Çırağan Palace Kempinski ;** daripada €200

Sebuah istana empayar Uthmaniyyah di mana anda boleh merasai sensasi terapung di tengah-tengah Bosphorus. Adalah penting untuk mencuba masakan indah dari restorannya yang elegan Laledan dan Tugra.

** Fairmont Quasar Istanbul ;** daripada €150

Budaya dan glamor bergaul di restoran lima bintang yang serba baharu ini, dan menu di restorannya, Aila, adalah perjalanan yang lazat melalui sejarah masakan Turki.

buku petikan istanbul

Salah satu sudut Petikan Kitab

TEMPAT MAKAN DAN MINUM

** 360 Istanbul Beyoğlu **

Selain pemandangan panoramik Istanbul yang mengagumkan, masakan kreatifnya dengan resepi tempatan dan kelab tempat pesta berlangsung sehingga subuh melengkapkan tawaran.

Jalan Nevizade

Berjalan selari dengan İstiklal Avenue yang sibuk, Nevizade ialah jalan yang dipenuhi dengan meyhanes (kedai minuman Turki) yang menjadi hidup setiap hari pada waktu matahari terbenam. Jangan pergi tanpa mencuba meze (tapas) dan minuman berasaskan anise tradisional, rakı.

Hazzopulo Pasaji

Tidak diketahui oleh kebanyakan pelancong dan sangat popular dengan orang Istanbul untuk minum teh, menghisap sisha atau bermain backgammon. Setelah melalui koridor sempit yang penuh dengan kedai barang kemas dan cenderamata, kami dapati taman rahsia yang menawan ini.

** Cicek Pasaji **

Bangunan art nouveau abad ke-19 menempatkan galeri meriah bernama Pasaje de las Flores ini untuk banyak kedai yang pernah menghuninya, kini digantikan dengan bar dan restoran yang elegan.

Balik Pazari

Pasaje de las Flores menghala ke Pasar Ikan (Balik Pazari) di mana kami dapati, di samping tempat-tempat yang indah untuk merasai ikan yang baru ditangkap, kedai rempah ratus, pengawetan, gula-gula dan cenderahati.

**Meze by Lemon Tree**

Bertentangan dengan hotel Pera Palace yang bersejarah adalah tempat ini, sesuai untuk menikmati rasa tapas khas Turki.

**Datli Maya**

Di bawah moto 'makanan perlahan dihidangkan dengan cepat', resipi tradisional Anatolia disediakan dalam ketuhar berbahan bakar kayu di tempat ini, kebanyakannya menggunakan bahan organik dan perdagangan yang adil. Berbaloi untuk berhenti untuk menikmati salah satu hidangan vegetarian mereka atau menikmati piza Turki yang lazat.

** Karabatak **

Tempat ini mengambil namanya daripada seekor burung, karabatak (kormorant), yang terbang dan menyelam di sepanjang Bosphorus untuk mencari ikan. Ia adalah bengkel logam terbiar yang diubah suai menjadi kafe pertama yang dibuka di kejiranan Karaköy, di mana Today the Istanbul ' movida' tertumpu.

Istanbul 360

Pemandangan mengagumkan 360 Istanbul

DI MANAKAH BOLEH DIBELI

Hamam Jennifer

Tuala, cadar dan alas meja yang kami temui di bilik pameran Jennifer dan di dua kedainya di Arasta Bazar dibuat oleh tukang Turki pada mesin tenun lama dan dengan bahan semula jadi.

**Tulu Textiles**

Bilik pameran Elizabeth Hewitt adalah rumah kepada kawasan ajaib di mana anda boleh kehilangan diri anda di antara permaidani berwarna dan pelbagai elemen hiasan.

** Sevan Bıçakçi **

Tukang emas ini membuat karya seni asli dengan tangannya yang bahkan telah dipamerkan di muzium dan galeri. Cincinnya, di mana dia menghasilkan semula tempat seperti Hagia Sophia, terkenal di dunia.

**Cashmere in Love**

Ciptaan Esra Bezek dibuat menggunakan benang kasmir Mongolia yang terbaik digabungkan dengan bulu, kapas dan sutera yang indah.

** Taman Luna **

Kosmetik, beg, hiasan rumah, pakaian, buku dan beberapa produk makanan seperti madu dan minyak menduduki rak kedai ini yang terletak di tengah-tengah Galata, di mana kami dapati hasil ciptaan lebih 200 pereka Turki.

** fei **

Apabila Fatoş Yalın memutuskan untuk membuka butik ini, dia menganggapnya sebagai almari pakaian besar di mana ciptaan sendiri dan barang vintaj wujud bersama. Beg kulit, baju sutera dan kapas, buku, seramik dan pelbagai objek hiasan.

**Tabut Kraftangan**

Ruang ini, di tingkat atas hotel Adahan, direka bentuk untuk menyokong artis tempatan. Bilik yang kecil dan selesa di mana anda boleh minum teh dan membeli kepingan yang unik. Barrier Studio barrier.com Dalam bengkel Koray Kırca, kami dapati item pencahayaan yang paling transgresif di mana masa lalu dan masa depan bergabung.

** Çicek leri **

Buku dan kulit pokok ditukar kepada jam, sabun, lampu, bingkai foto dan kepingan hiasan yang tidak terkira yang dibuat dengan bahan semula jadi.

** Budaya ke-3 **

Zeynep Lale dan Emre adalah dua beradik yang mengasaskan jenama mereka sendiri untuk meraikan kepelbagaian budaya dunia. Perabot unik, gambar, aksesori dan hadiah di bawah slogan 'Inspired by the World, Created in Istanbul'.

UNTUK DIBUAT

Keseronokan Perjalanan

Jika anda ingin menikmati Istanbul seperti orang tempatan, hubungi Iskender dan Lola, seorang lelaki Turki dan seorang wanita Sepanyol yang akan menjadikan perjalanan anda tidak dapat dilupakan.

Pelayaran Bosphorus

Sebuah kapal yang melayari perairan yang memisahkan Eropah dari benua Asia akan membuatkan anda merasai keajaiban tempat ini di mana Timur dan Barat berjalan seiring. Syarikat seperti Den Den Yachts menawarkan lawatan peribadi untuk menerokai keajaiban persimpangan ini.

mandian Turki

Menikmati hammam Turki tulen –yang bertaburan di seluruh jalan di bandar– ialah hadiah untuk badan dan minda yang akan memperbaharui anda sepenuhnya. Salah satu yang paling popular ialah Aga Hamami, di Taksim.

KEGEMARAN SEDA DOMANIÇ, PENGARAH VOGUE TURKI

Apakah keunikan Istanbul?

Sejarah yang unik dan gabungan budaya yang jarang berlaku. Pergerakan berterusan ini memberikan bandar itu jiwa yang dinamik dan bertenaga.

Apakah pendapat anda tentang landskap budaya? Pemandangan seni telah berkembang pesat dalam sepuluh tahun yang lalu: muzium persendirian baharu telah ditubuhkan, Istanbul Biennale telah menjadi acara yang terkenal dan, yang paling penting, artis tempatan seperti Taner Ceylan, Cevdet Erek dan Halil Altındere, Mereka telah mendapat kemasyhuran antarabangsa.

Apakah restoran kegemaran anda?

Karaköy Lokantasi dan Mikla, kedua-duanya di kawasan Beyoglu, mendahului senarai saya.

Mana-mana pereka fesyen muda yang anda temui?

Misela dan Mehry Mu untuk aksesori dan House of DIV atau Klotho untuk barang kemas.

***** Laporan ini diterbitkan dalam **nombor 113 Majalah Condé Nast Traveler (Januari)**. Langgan edisi bercetak (11 keluaran bercetak dan versi digital dengan harga €24.75, dengan menghubungi 902 53 55 57 atau dari tapak web kami) dan nikmati akses percuma kepada versi digital Condé Nast Traveler untuk iPad. Edisi Oktober Condé Nast Traveler tersedia dalam versi digitalnya untuk dinikmati pada peranti pilihan anda.