Romantikisme Asia di landasan

Anonim

Ekspres Asia Timur

Cara paling selesa untuk meneroka landskap Thai

Kami akan gagal jika kami mengatakan bahawa Ekspres Timur & Oriental mengangkut penumpang dari Singapura ke Bangkok , untuk menamakan laluannya yang paling popular. Apa yang dicapai oleh kereta api mitos ini adalah untuk membawa pengembara ke masa lain ketika Asia adalah hutan, gin dan tonik, linen dan surat-menyurat yang ditulis dalam dakwat dan kertas.

Dalam perjalanan ini, destinasi tidak penting dan tergesa-gesa untuk tiba tidak wujud . Ini adalah laluan pertama di mana dia memulakan perjalanannya Abang Asia Orient-Express , pada tahun 1993. Ia dilakukan hampir sekali sebulan , kecuali pada musim sibuk Oktober dan November, apabila mereka meninggalkan tiga dan dua kali masing-masing. Kemudian mereka akan menambah laluan lain, mengambil kesempatan daripada stesen di negara berbeza yang mereka lalui, kerana ia sentiasa kereta api yang sama - hanya satu - yang membuat semua laluan melalui rantau ini.

Kereta api dilihat dari luar

Perjalanan ruang masa ke 'Jungle Book'

Kereta api bertolak dari Stesen Woodland di Singapura pada waktu tengah hari. Hidangan pertama dinikmati di dalam kereta makan ketika kereta api melintas Malaysia , menyelami diri kita sepenuhnya dalam Asia para sultan, istana dengan menara dan masjid . Pada tengah hari, pramugari yang ditugaskan untuk setiap petak mengetuk pintu kami untuk menghidangkan teh dengan sandwic timun dan pastri, dalam periuk perak dan perkhidmatan cina halus. bergaya British tulen.

Petak E&O adalah daripada gaya klasik, dalam kayu dan berkarpet, dengan meja kecil dan dua sofa yang berubah menjadi katil bujang dan bilik air kecil. E&O ialah keanggunan tanpa pretensi, yang mana anda perlu bersedia untuk melepaskan kemewahan yang difahami sebagai keselesaan mutlak. Deruan kereta api di landasan lama menyukarkan kadang-kadang untuk berjalan di lorong dan juga tidur, memakai solekan atau bercukur boleh menjadi "misi mustahil". Buku, tin dan objek lain sering dibuang jika tidak diamankan dengan betul. Gangguan moden seperti televisyen atau sambungan Internet boleh dilihat dengan ketiadaannya. Tetapi sebagai pertukaran untuk kesulitan kecil ini deria terbangun dengan pengalaman yang tinggal setelah perjalanan tamat , dan yang jejaknya berkembang dari semasa ke semasa.

Di dalam OE

Bahagian dalam gerabak adalah klasik dan dalam kayu, seperti dari era lain

Landskap di seberang tingkap mula gelap dan saat yang paling ditunggu-tunggu dalam perjalanan tiba: Makan malam . Yannis, tukang masak Perancis di E&O, melaksanakannya menu yang sesuai dengan restoran Perancis terbaik , dengan senarai wain dan minuman keras yang mengiringi setiap hidangan. Untuk mengelakkan selipar dan seluar pendek daripada merosakkan keajaiban tempat itu, E&O secara halus tetapi tegas mengenakan kod pakaian yang mengesyorkan lelaki memakai jaket dan wanita untuk mempamerkan keanggunan mereka momen paling glamor dalam perjalanan.

Sebelum dan selepas makan malam, bar, yang terletak di dalam kereta terbuka di hujung kereta api, sering menarik penumpang berkongsi pengalaman dengan koktel di tangan , manakala tumbuh-tumbuhan tropika bergegas ke luar dan Peter - pemain piano berkarisma yang uratnya mengalir melalui darah Itali, Vietnam dan Thai - membacakan melodi dari masa lain pada piano. Di bar seseorang memesan koktel lain. Salah satu momen gemilang yang mengingatkan kita mengapa kita mengembara.

matahari dan orient express

Salah satu sorotan Eastern & Oriental Express: senja

Pada pagi hari kedua, wajah sesama penumpang mencerminkan kekurangan tidur akibat tersentak. Kami meninggalkan kereta api di stesen Butterworth untuk pergi dengan feri ke pulau pinang . modal anda bandar george Ia adalah gabungan menarik seni bina kolonial dengan pengaruh Cina, Melayu dan India, yang menjadikannya layak untuk dimasukkan dalam senarai Warisan Dunia UNESCO sejak 2008.

Kembali ke kereta api, sekali lagi makan besar-besaran sementara kami memasuki Thailand dari selatan . Landskap masjid dan hamparan hutan memberi laluan kepada sawah padi dan kuil. Orang ramai yang menyambut laluan kereta api juga kelihatan lebih gembira, menunjukkan senyuman lagenda mereka dari motosikal yang beredar selari dengan kereta api, atau kanak-kanak melompat dan bergandingan tangan setinggi dada. Thailand mengalu-alukan kami dengan keindahan dan kegembiraan , seperti kebiasaannya. Dalam makan malam kedua ini kami telah melancarkan urusan dengan beberapa rakan pengembara dan kami berasa lebih selesa dengan orang yang tidak dikenali ini yang kami berkongsi ruang yang begitu kecil. Badan menuduh keletihan hari sebelumnya dan tidur menjadi kurang permintaan.

Melepasi jambatan di sungai Kwai

Jambatan di Sungai Kwai, salah satu tempat bersejarah yang paling penting dalam lawatan

Hari terakhir kami tiba di Kanchanaburi dan kami turun dari kereta api untuk melihat bagaimana ia melintasi jambatan terkenal di atas Sungai Kwai, yang dibina oleh tahanan Bersekutu semasa Perang Dunia II. Dari sana, bot ringkas membawa kami ke muzium yang didedikasikan untuk apa yang dipanggil Jalan Kematian dan Laluan Api Neraka , kawasan di mana banduan bekerja siang dan malam untuk dapat menggali terowong di gunung dengan memukul dengan tukul dan pancang besi. Tempatnya ialah tragis dan indah pada masa yang sama , dan menawarkan potret yang jelas tentang keadaan kehidupan yang keras di kem penjara Jepun semasa Perang Dunia II. Hos kami untuk hari itu, Hugh Cope, adalah salah seorang pengasas muzium.

Timur dan Orient Express rasa pengembaraan yang berterusan

Lawatan adalah perasaan pengembaraan yang berterusan

Kembali ke kereta api, satu lagi hidangan yang tidak dapat dilupakan dan kami menuju ke kaki akhir menuju ke stesen Hualamphong dari Bangkok. Saya cuba dari kereta di udara terbuka untuk mengambil kesempatan daripada saat-saat terakhir untuk mengekalkan perasaan pengembaraan dan penemuan yang telah melibatkan saya dalam perjalanan ini. Kembali ke rumah, tulang saya menghargai katil selesa yang tidak bergerak, tetapi semangat saya bercanggah dengan mereka dan berkeras untuk mengingatkan mereka bahawa, seperti yang dikatakan Agatha Christie, “Melancong dengan kereta api adalah melihat kehidupan”.

Harga setiap orang bermula dari 1,940 euro dan termasuk semua makanan, minuman dan lawatan termasuk.