Peringkat kedua: Tanjung Verde

Anonim

Adakah anda tahu Mindelo?

Pembetulan GPS pada 08:20 UTC pada hari Jumaat 11 Mac. 25 N 25.117 dan 22 W 05.739 - Tajuk 225- Angin ringan 10 Knts NE - Kelajuan 4.5-5 Knts (dengan Genoa sahaja).

lautan Atlantik Masuklah Pulau Canary dan Kepulauan Cape Verde. Saya tidur sepanjang malam resah kerana belayar perlahan-lahan dan dengan hanya satu layar, saya tertanya-tanya apakah pilihan yang harus saya aktifkan selepas matahari terbit . Bot dengan Genoa sebagai satu-satunya propelan tidak seimbang dan bergoncang, melontar terlalu banyak untuk membolehkan saya berehat kerana saya perlukan kerana ketegangan yang terkumpul.

Dalam tidur saya, saya fikir tidak sukar untuk saya membiasakan diri dengan warna biru yang berterusan, biru kehijauan, kelabu. yang mengelilingi saya selama sebulan sekarang . Mereka mengatakan bahawa laut memperoleh warnanya bergantung pada kedalaman dan plankton. Seperti padang pasir, laut tidak pernah sama, walaupun ia sentiasa laut yang sama. Yang berubah ialah siapa yang melayarinya . Dan seperti laut, kami tidak memakai warna yang sama setiap hari. Saya telah meninggalkan La Gomera dengan percaya bahawa saya tidak akan menjejakkan kaki di darat lagi sehingga Antilles. Saya sangat bimbang untuk melihat wajah saya bersendirian dengan ufuk yang tidak terhingga yang mana untuk menunjuk hampir dalam garis lurus ke arah Barat, Barat, menuju ke arah Barat dan mengumpul matahari terbenam. Tetapi nasib mempunyai tatabahasa dan carta tersendiri.

Sejak pecahnya Mainsail kami telah mencapai sedikit kemajuan dan dengan angin yang ringan dan lemah. Saya mesti mencari penyelesaian yang sesuai dan membuat keputusan yang betul . Percubaan untuk membetulkan layar, dengan ombak yang sentiasa menggoncang kami, tidak dapat dilaksanakan. Sebelum membuat keputusan besar, saya mesti mencuba pembaikan dengan bahan yang saya ada, tetapi saya mesti menurunkan layar dan membawanya ke kabin. Hanya dengan bekerja kering dan stabil, walau bagaimanapun tidak selesa, saya akan dapat melakukan kerja yang munasabah. Saya mengambil masa hampir sepanjang hari untuk bergerak : tampalan, sekemas mungkin, dan potong layar semula di tempat terakhirnya. Sekarang pukul 18:00 UTC dan saya berbangga dengan kerja yang dilakukan, kita akan lihat bagaimana ia bertahan, Anda perlu berfikir bahawa kita mempunyai 2,400 batu di hadapan kita!

Peta Cape Verde yang menunjukkan serangan oleh Francis Drake ke atas kubu Sepanyol pada 17 November 1585

Peta Cape Verde, menunjukkan serangan oleh Francis Drake ke atas kubu Sepanyol, pada 17 November 1585

Plot GPS pada 20:20 UTC pada hari Jumaat 11 Mac 24 N 47,400 dan 22 W 37,900 - Tajuk 225- Angin sepoi-sepoi 5-10 Knts NE - Speed 4.5 Knts (dengan Mainsail + Genoa). Jumlah jarak ke Destinasi 2,388 Nm

Terdapat sedikit gelombang yang membawa baik, angin sangat berubah-ubah dan lemah, oleh itu kelajuan tidak stabil. Pada pukul 9:00 malam, saya memutuskan untuk menghidupkan enjin untuk menyokong berjalan sedikit kerana kami telah kehilangan banyak masa dalam setengah hari terakhir dan tanpa kelajuan yang mencukupi hidrogenerator tidak mengecas bateri dengan cukup. Jika saya meletakkan lampu navigasi, ditambah pada peti sejuk yang saya tutup sepanjang hari, kita menghadapi risiko yang serius bahawa kita akan kehabisan tenaga yang mencukupi . Saya akan mengambil peluang untuk membuat makan malam dengan banyak sayur-sayuran. Makan tengah hari hari ini, kerana kerja yang sengit, hanya Jabugo Ham, keju dan bir Quilmes! Anda perlu melayan kakitangan dengan betul...

Saya memutuskan untuk membuat risotto dengan sayur-sayuran dan Parmesan asli, yang keluar dengan sangat baik. Saya menambah segelas wain Malbec , kepuasan yang diperlukan untuk mengimbangi kekecewaan beberapa hari lepas. Selepas makan malam, rutin kembali untuk memeriksa bahawa semuanya berjalan lancar dan oh, terkejut! Pembaikan layar tidak tahan! Ubat-ubat plastik jatuh semula kerana ketegangan berlebihan yang mereka dukung.

Saya mesti menurunkan layar di tengah malam. Pada akhir manuver, saya kembali ke kabin dan memutuskan untuk tidak memutuskan apa-apa sehingga keesokan paginya. Satu-satunya langkah yang saya rasa mampu untuk mengambil adalah untuk menetapkan haluan lebih jauh ke selatan, sekiranya, akhirnya, seperti yang saya rasa, saya memutuskan untuk menuju ke Cape Verde untuk membaiki Mainsail sebelum meneruskan. Pagi Sabtu fajar sangat tenang, dengan angin yang sedikit. Saya menghidupkan enjin selepas memutuskan untuk menukar haluan. Destinasi baharu: Cape Verde, pulau San Vicente, pelabuhan Mindelo, di mana saya dimaklumkan dari pangkalan saya bahawa terdapat Marina dengan semua perkhidmatan yang tersedia . Ia adalah pilihan yang paling bijak.

Sekumpulan besar ikan lumba-lumba

Plot GPS pada 17:20 UTC pada hari Sabtu 12 Mac 23 N 30.521 dan 23 W 19.782 - Tajuk 200- Angin hampir tidak wujud 3-5 Knts - Kelajuan 6 Knts (dengan Motor). Jarak ke Mindelo 406 Nm Jumlah jarak ke Destinasi 2,520 Nm (dikira semula kerana lencongan wajib).

Sebelum malam saya cuba untuk menaikkan layar nasib, yang tidak kurang daripada layar terbaik, pertandingan satu, dalam kain Kevlar. Tetapi ia mempunyai kelemahan: manuver solo adalah sangat sukar dan berisiko . Sebab ini menghalang saya daripada berfikir untuk terus berdua dengannya ke destinasi saya. Jika saya telah berada di separuh perjalanan, jelas saya akan menganggap kesukaran itu, tetapi mempunyai pilihan Cape Verde, saya tahu bahawa saya telah membuat keputusan yang terbaik. Tiga hari dari kedudukan pecah saya ke Mindelo, bandar kedua terpenting di kepulauan Cape Verde, ibu kota pulau São Vicente dan pelabuhan yang ingin saya sampaii, berjalan lancar. Hampir tidak berangin sehingga menghampiri pulau-pulau. Putih yang mengancam, awan yang mencurigakan dan buih yang gelisah, hilang.

Pembaikan GPS pada 09:40 UTC pada Ahad 13 Mac. 22 N 32,200 dan 23 W 39,360 - Tajuk 202- Angin ringan 8-9 Knts NE - Kelajuan 3.5-4 Knts. Jarak ke Mindelo 346 Nm Jumlah jarak ke Destinasi 2,460 Nm.

Ahad tanpa khabar berita. Saya cuba memancing, tetapi saya tidak boleh.

Titik GPS pada 21:30 UTC pada Ahad 03/13 21 N 41.210 dan 23 W 52.498 - Tajuk 202- Angin lemah 10 Knts NE - Speed 5 Knts. (di telinga keldai) Jarak ke Mindelo 293 Nm Jumlah jarak ke Destinasi 2,408 Nm

Pada pagi Isnin, angin kelihatan kembali apabila kami menghampiri Tanjung Verde. Masalah nampaknya telah hilang. Pagi yang sempurna untuk belayar. Terdapat sedikit bengkak yang mengganggu.

Pembetulan GPS pada 08:20 UTC pada hari Isnin 14 Mac. 20 N 49.098 dan 23 W 59.235 - Tajuk 195 - Angin sepoi-sepoi 11-12 Knts NE - Kelajuan 5-6 Knts. Jarak ke Mindelo 241 Nm Jumlah jarak ke Destinasi 2,355 Nm.

Hari yang sangat tenang, buat pertama kalinya dalam perjalanan sejak permulaan prolog di Semenanjung yang saya tidak belayar santai. Ia memberi saya masa untuk berfikir, sesuatu yang saya hampir tidak dapat lakukan pada hari-hari sebelumnya, sementara saya meneruskan dialog ruminan saya dengan diri saya sendiri dan dengan mereka yang kekal di lapangan. Teknologi baharu menghalang kesendirian mutlak. Tetapi ia juga bukan yang saya mahu.

Pulau-pulau terpencil mempunyai kemagnetan yang luar biasa. Mereka adalah kepingan tanah terpencil yang dibayangkan sebelum diterokai. Akhirnya saya rasa saya redha dengan peristiwa yang memaksa saya menyimpang. Ia akan membolehkan saya meneroka carta pulau saya. Saya cuba memancing. Sekali lagi tidak berjaya.

Navigasi diteruskan dengan ketenangan timbal walaupun kapal pengangkut yang boleh dibezakan dengan mata dan yang menyebabkan konsert bunyi bip dari penggera AIS yang berkeras untuk mengingatkan saya bahawa saya tidak bersendirian. Pengangkut barang memberitahu saya bahawa sekurang-kurangnya saya berada di landasan yang betul, di laluan terus ke selatan atau barat. Apabila saya semakin dekat dan berfikir ke mana saya akan pergi , saya sedar bahawa saya tidak datang bersedia untuk perhentian ini dan oleh itu saya tidak menjangka sebarang surat atau program.

Biarkan diri anda terbawa-bawa oleh rentak santai Mindelo

Hilang diri anda dalam rentak santai Mindelo

Pembetulan GPS pada 14:00 UTC pada hari Isnin, 14 Mac. 17 N 59.211 dan 24 W 38.240 - Tajuk 235 - Angin sepoi-sepoi 5-10 Knts NE - Kelajuan 4 Knts. (di telinga keldai) Jarak ke Mindelo 68.5 Nm Jumlah jarak ke Destinasi 2,182 Nm

Isnin berlalu tanpa kesakitan atau kemuliaan, setengah hari kelabu, tanpa panas tetapi juga tidak sejuk, sehingga pada waktu matahari terbenam sekumpulan besar ikan lumba-lumba muncul. Oleh kerana berdekatan dengan Mindelo, Saya memutuskan untuk menawarkan diri saya makan malam yang ringan tetapi elegan, krim udang galah dan udang dengan beberapa gelas wain Canarian.

Beberapa jam sebelum melihat tanah, ia menjadi gelap sepenuhnya dan saya mendapati diri saya belayar buta. Ia adalah pelayaran paling berbahaya yang wujud, juga yang paling kuno dan yang terus dilakukan oleh nelayan, terutamanya yang artisanal. Bintang tidak bersama saya , walaupun sonar itu, tetapi peralatan moden yang lain tidak berguna untuk saya. Kegelapan di laut tidak meninggalkan ruang untuk warna lain dan saya mesti memulihkan kemahiran pelayar lama. Tajamkan rupa, bezakan kontras antara hitam dan kelabu yang berbeza. Perkara yang paling sukar adalah untuk mengawal kebimbangan terserempak dengan sesuatu yang baru dilihatnya pada saat-saat akhir atau tidak sehingga kesannya...

Destinasi Mindelo di utara pulau São Vicente

Destinasi: Mindelo, di utara pulau São Vicente

Pada 02:30 UTC saya tiba di muara pelabuhan Mindelo, tetapi terdapat sangat sedikit dan papan tanda yang buruk untuk dapat mencari Marina. Mereka tidak menjawab radio atau telefon. Saya memberanikan diri keluar sehingga saya melihat beberapa tiang di latar belakang dan saya menghampiri, berlabuh seorang diri di pontoon stesen minyak. Sekarang pukul 04:00 dan saya gembira saya datang dari berehat di atas katil yang tidak lagi bergerak ke semua arah... Kami telah sampai.

Cape Verde. Apakah yang saya tahu tentang Tanjung Verde apabila saya bangun? hampir tidak ada apa-apa. Cesaria Evora . Suara yang manis dan berkaki ayam, artis yang tulen dan tersiksa. Balada kreol, lembut, nostalgia, muzik yang membelai dan mengajar anda untuk menghargai saudade . Lebih sedikit. Lirik berirama, kata-kata yang merobek jiwa anda. Sungguh manis mati di laut, dia menyanyi... kegemaran saya, atas sebab-sebab yang saya tidak akan jelaskan.

Malam dia tak datang

ia adalah sedih untuk saya

Tongkang itu kembali bersendirian

Malam yang menyedihkan adalah untuk saya

Tongkang belayar, malam itu

Pagi belum balik

pelayar kacak

Siren laut membawanya pergi

Ombak laut hijau madu

Landskap gunung berapi di Mindelo Cape Verde

Landskap gunung berapi di Mindelo, Cape Verde

Perkara pertama yang mengejutkan saya apabila saya tiba di Cape Verde ialah cahaya, pekat, seperti selalu di kawasan tropika. Cahaya yang tidak mengakui nuansa. Warna di sini semua ada. Kekasaran rupa bumi. Gunung berapi, ya, tetapi keras. Tanah yang kelihatan tidak mesra . Sesiapa yang berjalan di pulau-pulaunya, kakinya dikuliti. Cesária Évora memakai tapak kakinya terbuka, "jejak kaki", seperti yang dikatakannya selepas lima puluh lima tahun berjalan tanpa alas kaki, dari pelabuhan Mindelo ke pelabuhan lain. Cape Verde: sembilan pulau, 300 batu dari tanah besar, Lautan Atlantik, barat laut Senegal , satu juta empat puluh ribu jiwa, tujuh ratus ribu orang Cape Verde dalam penghijrahan, sembilan dialek kreol yang tinggal dari Portugis berangin, keliru dengan nyanyian burung. Ia adalah jajahan Portugis, merdeka pada tahun 1975, sebuah negara agraria dan nelayan, dihukum oleh masa dan kemarau. L Suara Cesária Évora mempunyai bau Cape Verde pada kulit gelapnya dan senyumannya yang mudah dan lebar.

Persekitaran Mindelo Cape Verde

Persekitaran Mindelo, Cape Verde

Orang kejutkan saya. Bertentangan dengan tanah yang mereka diami, penduduk Mindelo, Cape Verdean, mereka membina semula imej kebahagiaan saya . Itu yang saya telah bercakap begitu banyak kepada penuntut saya, Clinamen saya, dalam beberapa jam kami bercakap malam. Jauh dari segala-galanya, jauh dari semua orang, tidak tergesa-gesa, tenang, mengharapkan sedikit, kerana ada sedikit yang diharapkan, merindukan sedikit, kerana ada sedikit yang diingini, bercita-cita tinggi untuk apa yang benar. Memancing yang baik, tempat yang baik di bawah matahari, kehijauan laut. Kebahagiaan disuling oleh detasmen, jarak. Mungkinkah lebih mudah untuk bergembira – atau berpura-pura gembira – di tengah-tengah Atlantik, daripada melakukannya di Paris atau Barcelona. Saya mempunyai lebih 2100 batu lagi untuk memikirkannya. Pulau-pulau ini, yang sentiasa menjadi tempat perlindungan pelaut, juga merupakan pangkalan perdagangan hamba. Caribbean Afrika, seperti Haiti, juga memancarkan kesedihan itu untuk tercabut . Mungkinkah kebahagiaan itu ada kaitannya dengan menerima takdir yang menyentuh, dengan tidak memprovokasi peramal, dengan kelembutan semangat tertentu? Atau mungkinkah mereka telah membebaskan diri mereka daripada kebimbangan untuk bergembira dalam apa jua keadaan? Saya tidak mahu mengaitkan lemah lembut dengan kebahagiaan, mahupun dengan pasrah. Saya merasakan dalam diri orang-orang ini rasa maruah. Mungkin itulah kebahagiaan.

Saya memutuskan untuk memberi diri saya peluang untuk berjalan di pulau itu, untuk bertemu dengan penduduknya. Hargai, jika anda membenarkan saya, sebahagian kecil daripada rahsia mereka. Seperti yang saya lakukan di La Gomera, saya berjalan di jalan-jalan dan laluan kerana dengan kaki anda anda tahu tanah itu. Di seberang pulau Saya berjalan seorang diri di sepanjang laluan di tepi laut . Saya berjalan tanpa alas kaki. Pasir dan batu. Sepuluh kilometer di bawah matahari manakala beribu-ribu fikiran terlintas di fikiran saya sesuka hati. Saya memilih mereka secara rawak: “seseorang tidak berhenti belayar dengan memijak darat; seseorang tidak berhenti mengembara dengan berlabuh di pelabuhan. Perjalanan yang tidak terhingga adalah sikap, bukan alat pengangkutan . Ia menyerap "yang lain". Saya selalu beranggapan bahawa cerita orang lain lebih menarik daripada saya, sebab itu saya meminati sastera dan sebaliknya saya terkejut apabila mereka menggalakkan saya menceritakan anekdot saya, yang benar saya kumpulkan beribu-ribu. Untuk memahami sains dunia adalah penting, untuk memahaminya, sastera adalah penting. Kita mengembara sambil membaca, kita mengembara sambil bertemu "yang lain", sementara kita meletakkan diri kita di tempatnya. Perjalanan yang tidak terhingga adalah belas kasihan yang tidak terhingga, kerana segala sesuatu di sekeliling kita akan "suatu hari" tidak lagi wujud.

Pasaran di Mindelo

Saya kembali dan singgah di pasar ikan, di pasar, di pameran Cesária Évora. Semasa Sail saya sedang dibaiki, saya membiarkan diri saya tergoda dengan cerita yang mereka ceritakan kepada saya, suara-suara yang bercakap kepada saya. Saya tidak berpura-pura mengenali Tanjung Verde dan hari ini saya tertanya-tanya jika Cape Verde bukanlah peringkat yang diperlukan untuk perjalanan ini. Saya berterima kasih kepada Tuhan jahitan kerana memecahkan Mainsail saya, Tuhan Benang kerana menghalang saya daripada menjahit semula kain buruk itu. Kepada tuhan-tuhan laut, kepada ikan duyung dan ikan duyung mereka, saya berterima kasih kerana membiarkan saya berehat di sebidang tanah ini. Segala-galanya datang dari laut, dan kemudian laut memecah kehidupan dan hanya kadang-kadang mengembalikannya. Bawa kekayaan dan tinggalkan saudade. Dari laut juga datang muzik Cise, ratu morna.

Saya akan sentiasa membawa Tanjung Verde dan ombak laut hijau madu bersama saya.

_ Anda juga mungkin berminat..._*

- Peringkat pertama: La Gomera

- Surat lamaran: perjalanan Clinamen yang tidak terhingga

- Sindrom 'Saya tinggalkan segalanya'

- Petua untuk melancong bersendirian

- Petua untuk mempunyai tarikh solo yang sempurna

- Restoran tempat anda boleh makan bersendirian di Madrid (dan tidak berasa pelik)

- Destinasi sempurna untuk melancong bersendirian - Destinasi terbaik untuk melancong bersendirian

- Sindrom 'Saya tinggalkan segalanya'

- Filem dan siri yang akan memberi inspirasi kepada anda dalam pelayaran laut