Peringkat pertama: La Gomera

Anonim

Kami mengikuti impian pelayaran Clinamen

LA GOMERA, TANAH TERAKHIR

Apakah kepentingan persinggahan terakhir bagi pelayar jika bukan kerana di situlah perjalanannya benar-benar bermula? Keperitan, trek, perasaan melompat ke dalam kekosongan , semua ini sudah berlaku di darat, tetapi ia tidak berlaku di mana-mana tempat di tanah besar, tetapi di tempat yang berfungsi sebagai pelayar sebagai dok terakhir.

Menyediakan segala yang diperlukan, menyediakan kapal dengan baik, memuktamadkan semua butiran, untuk kelasi solo adalah tugas yang melibatkan ritual kecilnya. Saya telah membaca Diari Papan Kapal Christopher Columbus sejak sebelum belayar. Buku itu adalah hadiah yang saya curi daripada ayah saya beberapa hari sebelum pemergian saya. Kisah Columbus mesti dibaca di laut. Visi penjelajah yang pergi ke negeri yang jauh, kebetulan mencari apa yang tidak dicari. dari awal saya Projek Atlantik , saya memberitahu diri saya bahawa saya akan mengikuti arus angin, seperti yang dilakukan oleh Laksamana dan sama seperti dia memutuskan tiga daripada empat perjalanannya, bahawa persinggahan terakhirnya akan berlaku di pulau La Gomera, saya memutuskan untuk menetapkan laluan untuk paling barat Kepulauan Canary. Menjadi sebahagian daripada perjalanan yang tidak terhingga, saya bayangkan, bermakna menjadi sebahagian daripada kesinambungan di laut.

Saya tiba di pelabuhan San Sebastian de la Gomera dengan masa untuk dapat menikmati sedikit pulau itu. Jangkaan sebahagiannya dipenuhi. Mereka sentiasa melakukan… jangkaan. Casa de Colón adalah lebih simbolik daripada sebenar, kerana ia dibina beberapa abad kemudian di tapak di mana terdapat satu lagi penginapan di mana pelayar nampaknya telah bermalam. Walau bagaimanapun, layanan mesra orang Gomeran dan kehadiran tinggi orang Venezuela dan Cuba, menawarkan pengunjung detik mendamaikan.

kolon

'Cristóbal Colón's On-Board Diary', disyorkan membaca sebelum belayar

Pulau kecil ini dilayan dengan teruk oleh rompakan oleh Corsair Inggeris dan Belanda , walaupun yang terakhir dan paling dahsyat ialah pencerobohan Berber pada 1618 yang memusnahkan seluruh bandar yang didiami oleh Gomeran. Tetapi sehingga hari ini rintangan La Gomera dirasai dari alam semula jadi pulau itu, walaupun dalam iklim yang keras itu sendiri. Keanehan itu juga sampai ke bahasa. Gomeran telah mengekalkan bentuk komunikasi yang ingin tahu yang dikenali sebagai “wisel getah” . Bahasa bersiul menggunakan enam bunyi dan boleh menyatakan lebih daripada 4,000 konsep.

Pada tengah hari saya diceroboh oleh perasaan kekurangan mengenai jangkaan. Sehinggakan wanita yang menghadiri saya di pejabat maklumat pelancongan memahami saya dengan segera: Saya tidak boleh pergi tanpa melawat Taman Negara Alto de Garajonay, “Kalau tak melawat, macam tak datang pulau ni,” jawabnya betul-betul.

Anda tidak boleh menjadi pelayar yang baik jika anda tidak menerima perubahan haluan dan menyesuaikan diri dengan keadaan. Oleh itu, masih di darat, saya menukar jadual berlepas saya dan daripada berlayar pada keesokan harinya, saya memutuskan bahawa saya akan mengambil hari untuk melakukan lawatan itu ke tengah-tengah pulau itu. Alangkah indahnya untuk merasakan bahawa seseorang telah membuat keputusan yang terbaik, tanpa kesamaran!

Malam sebelum lawatan yang tidak dijangka, saya menawarkan diri saya makan malam terakhir di darat, di La Salamandra, sebuah restoran yang sangat disyorkan, saya menjalani detik gastronomi yang hebat dengan Mille-feuille terung sebagai pemula dan perut tuna panggang , hanya dimasak untuk tahap terbaik. Wain, merah Canarian yang baik, untuk menemani, lembut dan menyenangkan.

San Sebastian de la Gomera

Pagi-pagi lagi saya bergegas semua persiapan untuk bertolak Clinamen siap sebelum naik bas line 1 yang join San Sebastián dengan Valle Gran Rey . Saya berlari, seperti biasa, untuk menyertai satu aktiviti dengan aktiviti yang lain. Kini kelasi itu terpaksa berpakaian seperti pejalan kaki.

Apabila bas memulakan laluan menaik, keperibadian gunung berapi dan tahan pulau itu jelas dirasai. Watak La Gomera berakar umbi dalam bentuk muka buminya . Sebelum sampai ke tengah pulau, tempat saya akan turun, kami memasuki awan yang menutupi bahagian atas. lautan awan ini Ia dijana oleh angin perdagangan yang memekatkan wap air dalam daun pokok, menghasilkan apa yang dikenali sebagai hujan mendatar. Pendakian sehingga Tinggi Garajonay 1487 meter, ia sangat diselenggara dengan baik dan sangat menarik untuk menghargai tumbuh-tumbuhan yang berubah-ubah dalam persekitaran terpencil dan jinak. Semasa turun dan diserap oleh renungan tumbuh-tumbuhan, saya kehilangan diri saya yang luar biasa untuk berakhir di beberapa kawasan tanaman dan kampung. Di sana saya dapat memerhati bentuk pengeluaran yang tabah dan menderita , tetapi gigih dan memberontak. Seluruh landskap teduh di antara tumbuh-tumbuhan yang seolah-olah telah terbakar dan pucuk atau ladang baru. Apabila kembali ke pelabuhan, saya akan mengetahui bahawa pada tahun 2012 bencana alam terbesar telah berlaku, kebakaran yang memusnahkan sebahagian besar permukaan taman dan persekitarannya.

Saya kembali dari berjalan kaki pada pukul 4:45 ptg dan mendedikasikan diri untuk mengisi tangki air, memastikan bahawa saya mempunyai semua peruntukan lain, seperti botol gas tambahan untuk memasak. Saya meninggalkan tambatan pada pukul 6:00 petang untuk memuatkan diesel. Dia terpaksa menyiapkan tangki dan juga mengisi gendang tambahan yang digunakannya untuk melepasi Gibraltar.

Saya mahu belayar dengan sinaran cahaya terakhir.

Gonzalo Cruz si Kapten

Gonzalo Cruz, Kapten kami

Saya terpaksa mengemas seluruh ruang tamu dan kabin saya untuk keluar dengan puas dan tidak berebut kerana ia bertiup dengan baik di luar, semua yang bersepah pasti akan berwaltz. Saya memeriksa layar dan menyesuaikan semula terumbu dengan cara tradisional supaya hujungnya tidak terlalu ketat.

Pada akhirnya, saya hanya perlu melakukan pusingan telefon selamat tinggal. Momen yang sangat emosional seperti biasa, tetapi yang ini, yang saya sudah tahu adalah yang terakhir, akan menjadi lebih. Menjadi pengembara bukanlah sesuatu yang tergesa-gesa menjadi satu. Saya berumur dua puluh tahun dan berambut panjang, menjelajah benua Amerika, dia terus menjadi usahawan, bapa dan dengan surai yang dipendekkan oleh tanggungjawab, dan kini bersendirian, saya meneruskan laluan. Seperti yang pernah Eugenio Montejo katakan, "kami hanya membawa masa untuk hidup antara kilat dan angin". Seseorang tidak mengembara untuk menjadi kaya, tetapi untuk membuka jiwa.

Mendarat di San Sebastian de la Gomera

Berlepas di San Sebastián de la Gomera

MELANCARKAN TAMBANG

Apabila hari semakin gelap Pada pukul 8:00 malam saya bertolak dengan motor untuk mengharungi angin ribut 25-30 knot yang berlaku di puncak pelabuhan San Sebastian. Semasa saya mengucapkan selamat tinggal kepada saya dengan suara yang samar, semakin jauh.

Selepas 5 batu nautika dengan bermotor, pada pukul 9:30 malam saya menaikkan layar pada waktu malam, itulah yang saya mahu elakkan, tetapi air mata yang tumpah sangat berbaloi untuk melihat ke hadapan... Mainsail dengan 2 ketawa dan Genoa terbentang separuh jalan.

Pembetulan GPS pertama pada 0:21 pada hari Rabu, 9 Mac 2016.

27º 52' 160" U dan 17º 27' 492" W - Kursus 235º, Angin sederhana sederhana 13 Knts (simpulan). Kelajuan purata 5-6 Knts. Malam yang indah, berbintang tetapi tanpa bulan, dengan satu-satunya lampu jauh dari pelabuhan kecil pulau La Gomera.

Pada waktu malam saya berpindah dari Gomera untuk meletakkan di kaki langit lampu jauh Pulau Besi.

Pada 5:20, pada ketinggian titik paling selatan, saya mengambil titik GPS kedua.

27º 34' 400" U dan 18º 01' 125" W - Tajuk 255º. Angin sederhana kuat 22 Knt. Kelajuan purata 8 Knts.

Lautan awan di Garajonay

Kepulauan Canary semakin jauh sementara saya memikirkan sensasi saya di darat . Sudah di laut, dengan ingatan masih melekat di darat, saya merungut bait penyair yang tidak dapat dilupakan. Antonio Machado , dinyanyikan oleh Joan Manuel Serrat: segala-galanya berlaku dan segala-galanya kekal, tetapi milik kita adalah untuk lulus. Lewati dengan membuat laluan, laluan di atas laut. ... Pejalan kaki tidak ada jalan, jalan itu dibuat dengan berjalan, dengan berjalan jalan itu dibuat dan apabila menoleh ke belakang, seseorang melihat jalan yang tidak akan pernah dipijak lagi. Pengembara tidak ada jalan, tetapi bangun di laut!

Dia menyanyikan perkara yang sama ketika melintasi Jambatan La Quiaca, di utara Argentina, bersempadan dengan Bolivia , pada usia dua puluh tahun dan rasa tekad bahawa saya tidak akan kembali untuk tinggal di tanah yang telah melahirkan saya. Jadi ia adalah.

Pagi itu kelabu, saya tertanya-tanya bagaimana semua kelembapan ini tidak jatuh dan menyuburkan gurun Sahara yang berdekatan. Sarapan ringan dengan buah-buahan dahulu dan kemudian bakar dengan minyak zaitun, bagus. Yang hijau dan tebal. Sudah tentu, dua kafe biasa.

Pada pukul 6:20 petang, selepas seharian tanpa banyak berita, hari kelabu biasa yang membuatkan saya menunggu Selatan yang saya cari dengan sabar, saya membuat pengiraan laluan hari pertama. Kami telah melakukan 125 Nm (batu nautika) sejak 9:30 malam. ., yang menjadikan saya purata bersih 6 Knts kelajuan malar. Boleh tahan. Untuk memberi anda idea, itu akan memberikan jumlah masa persimpangan selama 19 hari.

Pada pukul 9:20 malam kami telah melakukan perjalanan dalam 24 jam pertama ini, 142 Nm yang mengekalkan purata 6 Knt . Jenama yang baik dan ia adalah cerminan hari dengan turun naik kualiti angin, tiupan yang baik silih berganti dan detik tenang yang lain.

Titik GPS: 26º 34' 980" U dan 19º 10' 600" W - Tajuk 220º - Angin sederhana 15-20 Knts dari NW

Kelajuan 6.5-7 Knts. Pada Laluan Linear terdapat 2600 Nm lagi ke destinasi Point-à-Pitre, di pulau Perancis Guadeloupe.

Makan malam pada malam itu berjimat cermat, beberapa quesadilla "bergabung" tetapi dengan ham Jabugo dan avokado Canarian yang sangat masak. Saya tidak terlalu lapar atau ingin membebankan penghadaman saya.

Titik GPS pada 9:20 pada hari Khamis, 10 Mac:

26º 06' 500" U dan 20º 20' 600" W - Tajuk 260º - Angin ringan 10-15 Knts NW - Kelajuan 6-6.5 Knts. Jarak Linear baki 2533 Nm

Bunyi Clinamen diulang tanpa jemu. Memalu laut dan angin. Kedutan jahitan, ketegangan pada tali. Deruan angin yang bertiup kencang, nyaring ketenangan yang tebal. Pablo Neruda, dalam bukunya Residencia en Tierra, mempunyai puisi yang didedikasikan untuk The Ghost of the Cargo Ship, yang dia bacakan kepada saya di tengah malam:

“…dan bau dan bunyi kapal tua,

daripada kayu reput dan besi yang rosak,

dan mesin letih yang melolong dan menangis,

menolak busur, menendang sisi,

mengunyah penyesalan, menelan dan menelan jarak,

membuat bunyi air masam di atas air masam,

menggerakkan kapal lama di atas perairan lama”

Titik GPS pada 18:20 pada hari Khamis 10 Mac selepas menurunkan Mainsail:

_25º 48' 040" U dan 20º 56' 292" W - Tajuk 250º- Angin sepoi-sepoi 10-15 Knts U - Kelajuan 4.5-5 Knts (dengan Genoa sahaja) _

Jarak Linear baki 2477 Nm

batuan gunung berapi El Hierro

Batuan gunung berapi El Hierro

Layar utama retak pada jahitan . Sesuatu yang digambarkan itu adalah kejadian besar. Perasaan timbal datang kepada saya. Musibah yang tidak berhenti. Saya mencuba pembaikan nasib berpegang pada ledakan, tetapi dengan ombak adalah mustahil untuk saya membaiki Sail dengan betul. Dalam 9 jam kami telah melakukan hanya 36 Nm, selepas malam di mana kami telah bekerja dengan baik sejak dalam 12 jam dari 9:20 p.m. titik akhir.

Insiden dengan Mainsail akan memudaratkan kita dalam perjalanan, tetapi di atas segalanya ia mengajar kita had rapuh antara cuaca baik dan kejadian yang merosakkan segala-galanya. Cuba membaiki Layar dengan banyak pergerakan boom akibat ombak, saya terlempar dengan kuat dan jatuh dengan teruk di tepi bot. , dipegang secara ekstremis oleh abah-abah dan kabel keselamatan persisian. Tanpa langkah berjaga-jaga itu dia akan masuk ke dalam air tanpa sedikit pun keraguan. Kemalangan ini menyebabkan saya rasa tidak selesa dan keletihan. Saya memutuskan untuk meninggalkan operasi pembaikan layar sehingga keesokan paginya apabila saya boleh mendekati mereka dengan tenaga baharu dan berpeluang menyelesaikan apa yang saya mulakan. Jika saya telah membongkar layar pada masa itu, saya tidak akan berjaya menyelesaikan susunan itu untuk mengangkatnya sebelum malam. . Saya memutuskan bahawa adalah lebih baik untuk menjimatkan usaha dan tenaga kerana keletihan juga merupakan punca kemalangan.

Saya memutuskan untuk mula membaca di dalam kabin untuk berehat dan mengawal kemarahan, masih menjadi mangsa keletihan fizikal yang sangat besar dan kebimbangan mental. Akhirnya saya tertidur dengan muzik sehingga selepas 23 jam. Saya belum makan malam dan saya tidak berasa terlalu sibuk dengannya.

Makan malam ringkas Sup Sampul Ayam dengan pasta dan 2 tortilla Mexico dengan Salmon Asap. Untuk pencuci mulut, tiga kali ganda Chimbote alfajorcito dengan kopi.

Titik GPS pada 0:20 pada hari Jumaat 11 Mac:

_25º 37' 068" U dan 21º 29' 108" W - Tajuk 255º- Angin sepoi-sepoi 15-16 Knts NE - Kelajuan 4.5-5 Knts (dengan Genoa sahaja) _

Jarak Linear baki 2467 Nm

Terdapat cara yang lebih buruk untuk menamatkan hari, saya fikir. Saya menganggap pengembaraan yang terputus-putus dan rasa untuk menerima takdir tanpa mengukur skop reka bentuk tersembunyinya. Ia akan menjadi bahawa dulce de leche memberi pampasan kepada seseorang untuk sebarang kekalahan.

Clinamen

Clinamen, di pelabuhan

_ Anda juga mungkin berminat..._*

- Surat lamaran: perjalanan Clinamen yang tidak terhingga

- Sindrom 'Saya tinggalkan segalanya'

- Petua untuk melancong bersendirian

- Petua untuk mempunyai tarikh solo yang sempurna

- Restoran tempat anda boleh makan bersendirian di Madrid (dan tidak berasa pelik)

- Destinasi sempurna untuk melancong bersendirian - Destinasi terbaik untuk melancong bersendirian

- Sindrom 'Saya tinggalkan segalanya'

- Filem dan siri yang akan memberi inspirasi kepada anda dalam pelayaran laut