Cuba mengikut kadar anda sendiri: perhentian kedua, Viñales

Anonim

Laluan kuda Viñales Cuba

Kami bangun awal untuk meninggalkan Havana. Kami tidak mempunyai tiket bas atau kereta api kerana kami telah memutuskan untuk meninggalkan bandar mengambil kesempatan daripada aliran pulau, sensasi itu bertukar menjadi fakta bahawa, pada akhirnya, Semuanya berakhir seperti yang dirancang. Dalam sebuah cocotaxi (sejenis telur kuning beroda), salah satu cara terbaik untuk mengelilingi Havana, kami menempuh jarak yang memisahkan Hotel Inglaterra dengan Stesen Bas.

Tetapi kami tidak akan menaiki bas untuk pergi Viñales, persinggahan seterusnya dalam perjalanan Cuba ini, tetapi kami telah memutuskan untuk bergerak di sekitar pulau itu kolektif, teksi kongsi persendirian.

Vinales Cuba

Viñales akan mengingatkan anda tentang sebuah bandar dongeng

Bas-bas di Cuba, yang paling terkenal di bawah jenama Viazul, agak daif, jalan raya penuh dengan jalan berlubang dan, di samping itu, ia tertakluk pada jadual yang biasanya meninggalkan beberapa jam lebih lama daripada yang dijangkakan. Jadi pilihan terbaik ialah berkongsi kereta dengan pelancong lain atau dengan orang Cuba sendiri, yang bergerak dengan lebih ekonomi, selesa dan selamat. dan ia berada dalam persekitaran stesen bas tempat kenderaan jenis ini dihubungi.

Sesampai sahaja di kawasan sekitar stesen, kami dapat melihat dengan jelas barisan orang ramai yang sedang menunggu untuk berkongsi teksi untuk ke destinasi mereka. Kami datang terlalu cepat kerana kereta yang datang dari Viñales yang, apabila laluan itu ditinggalkan, akan mengambil penumpang semula untuk mengatur semula, mereka belum tiba.

Ada masa untuk menghidupkan semula sensasi di Havana mendengar lagu itu oleh Manolo Simonet dan Trabuconya yang merupakan pujian kepada bandar: "Kerana di Havana terdapat sekumpulan orang gila, kerana di Havana terdapat sekumpulan orang gila."

Lima belas minit kemudian sebuah kereta tiba yang menuju ke Viñales. A rundingan cepat dengan pemandu dia membuat kami tiketnya untuk dua setengah jam berikutnya. Roley mempunyai a Peugeot 405 dari tahun 1987, kemewahan di bahagian ini. Kereta itu tidak mempunyai tali pinggang keledar, cat sumbing, tingkap manual hanya berfungsi jika dia menyentuhnya dan odometer mengukur kelajuan mengikut kehendaknya. Ia adalah apa itu.

Lembah Vinales

Pemandangan Lembah Viñales

Kami mengumpulkan tiga orang untuk 20 CUC setiap seorang, iaitu 20 euro setiap orang. Terdapat 181 kilometer yang dihiasi dengan banyak poster yang menggalakkan Revolusi. "Kami memahami perjuangan, bukan menyerah", "Kami akan menang", "Dengan berjaga-jaga" atau "Menentang Fidel atau dalam bola" adalah beberapa slogan yang menandakan A4 atau, seperti yang mereka panggil di sini, cara hidup.

Roley membenarkan kami masuk jalan panjang yang membentuk tulang belakang bandar Viñales. Kami memunggah bagasi sambil dia memandang bangga pada Peugeotnya seolah-olah berterima kasih kepadanya kerana membawa kami ke sini. Jalan penuh dengan bar, restoran, rumah pelancongan, pejabat pelancongan dan perniagaan lain.

Sebaik sahaja anda keluar dari kereta, perkara biasa ialah mereka menyerang anda untuk menawarkan anda semua jenis perkhidmatan. Dan di antara orang ramai itu Tamara, seorang wanita pertengahan umur yang menawarkan kami rumahnya sebagai penginapan untuk hari-hari yang kami akan habiskan di Viñales. Ia adalah aliran yang saya katakan. Tanpa sebarang komitmen kami pergi ke rumahnya, kami melihatnya dan kami menyukainya. Villa Mamey adalah sejenis rumah desa dengan sebahagiannya diubah menjadi pangsapuri pelancong.

Di Viñales hampir semua rumah disewa, amalan biasa di seluruh pulau. Apabila presiden Amerika Syarikat ketika itu, Barack Obama, membuka tangannya kepada rejim Cuba yang membenarkan kapal pesiar yang penuh dengan rakyat Amerika berlabuh di pantai pulau itu, bekalan hotel agak terhad untuk bilangan pelancong yang tiba setiap hari dengan keinginan untuk mengenali bandar dan landskap yang telah dilarang selama 50 tahun. Kerajaan Cuba, musuh harta persendirian, kemudian membenarkan rakyat menyewa bilik kepada pelancong untuk mengurangkan bekalan hotel yang terhad. Dengan ketibaan Donald Trump di Rumah Putih, kunci itu kembali, tetapi rumah yang telah memperoleh mata wang yang membenarkan mereka menyewa sebahagian daripada bilik mereka, kekal berkuat kuasa.

pasti, Ia adalah pilihan terbaik untuk perjalanan percuma ke Cuba . Menginap di rumah persendirian, selain lebih murah, juga bermakna semua penyemaian budaya di negara ini. Anda tinggal bersama keluarga sepanjang penginapan anda, secara literal, apa yang memperkayakan perjalanan dan memberikannya makna yang mungkin mustahil.

Goyo dan Mari adalah pemilik Villa Mamey, rumah desa dengan ayam dan kebun sayur. Mereka tinggal di sana bersama nenek mereka dan anak lelakinya yang berusia 10 tahun. Hiasan rumah adalah gambar pegun dari akhir 1960-an dan penginapan anda adalah syurga ketenangan. Ia adalah dua blok dari pusat Viñales dan dari tingkap bilik kami, kami dapat melihat sebuah sekolah yang pada waktu pagi dipenuhi dengan kanak-kanak dengan pakaian seragam yang menggabungkan fuchsia gelap dan putih di bawah pengawasan mural Ché Guerava. Semua untuk 15 CUC/malam termasuk sarapan pagi.

Viñales ialah sebuah bandar dongeng. Semua rumah berwarna pastel, dengan anjung dan kerusi goyang. Ayam jantan berkokok pada pukul 5 pagi dan beberapa ekor itik berkongsi jalan dengan kuda. Ia adalah tempat yang sangat menawan. Mengingatkan saya tentang bandar-bandar dalam filem barat, dan rumah yang paling mewah membawa saya ke ladang yang muncul dalam Gone with the Wind. Ya, agak lebih sederhana.

The Lembah Vinales, diisytiharkan sebagai Tapak Warisan Dunia oleh UNESCO, ia tenggelam di tengah-tengah bukit gunung berapi dan ia penuh dengan ketinggian tanah yang menonjol dan terpencil, mogot, sangat tipikal di Cuba, Republik Dominican atau Puerto Rico. Ia adalah tempat yang ideal di pulau itu untuk terbawa-bawa oleh kuasa alam semula jadi.

Dalam salah satu mogot tersebut pengembara ditunjukkan salah satu tarikan pelancong utama di kawasan itu: Mural Prasejarah. Kami menjumpainya kira-kira 4 kilometer dari bandar, tetapi jangan biarkan namanya menipu anda, ia tiada kaitan dengan zaman Paleolitik.

Mural Prasejarah Viñales Valley Cuba

Mural Prasejarah

Ia adalah hasil kerja Leovigildo González Morillo, seorang murid kepada artis Mexico Diego Rivera, dan telah dilukis oleh 18 orang selama 14 tahun. Siput, dinosaur, raksasa laut dan manusia yang diwakili ditemui di tebing di kaki Sierra de Viñales, di bahagian tertinggi Sierra de los Órganos. Bagi sesetengah orang, ia hanya psychedelic. Bagi yang lain, menakutkan.

Ia hanyalah satu contoh keajaiban yang boleh dilihat di kawasan itu. Dan anda perlu memilih. Sebagai contoh, menunggang kuda melalui Lembah Senyap selama lebih lima jam. Panduan kami Cuco, diselitkan cerita peribadi dengan penerangan tentang landskap dicelup hijau dan oker dan itu, kadang-kadang ia curam, dan pada masa lain ia dibuka di hadapan kita dalam bentuk padang rumput. Sepanjang perjalanan hujan turun. Saya rasa ini adalah cara untuk bertanya khabar di Tropika, dengan ribut. Nasib baik kami terkejut beberapa meter dari perhentian pertama kami, sebuah ladang tembakau.

menunggu kita Emmanuel Martinez, 46 tahun. Lelaki kuat berkulit mestizo, tetapi berambut perang dan bermata cerah. Baju itu pernah berwarna putih pada satu ketika sepanjang hayatnya, tetapi kini ia mempunyai warna coklat yang sebati pengering, diperbuat daripada kayu dan daun kurma, tempat kami berada. Topi petani memberinya penampilan yang menarik, hampir seperti seorang pelakon filem. “ Seluruh keluarga saya telah berdedikasi untuk tembakau. Di negeri ini Aku dilahirkan dan di dalamnya aku akan mati”.

mengajak kita untuk sebatang cerut yang dicelup dalam madu iaitu kedai makan bertukar menjadi asap semasa dia menerangkan bagaimana salah satu cerut mitos ini dibuat. Ia mempunyai campuran dua jenis terbaik di dunia: Cohiba dan Monte Cristo. juga bercucuk tanam Romeo dan Juliet, pelbagai dengan kualiti yang hebat tetapi harga yang lebih rendah. “Ia benar-benar tidak penting bagi kami. Negeri membeli 80% daripada tembakau daripada kami pada harga tetap, kami boleh menjual selebihnya kepada pelancong dan mendapat lebih sedikit, tetapi saya tahu bahawa saya tidak akan dapat mencapai lebih. Itulah sebabnya saya menanam semua jenis tembakau, tidak kira sama ada ia bernilai lebih atau kurang”.

Tembakau bergolek Viñales Valley Cuba

Viñales Valley ialah tempat yang sesuai untuk mempelajari cara pembuatan cerut

Emanuel adalah salah seorang rakyat Cuba yang berusaha keras untuk menjalankan perladangannya dan, bagaimanapun, impian mustahil untuk membeli kereta. “Bagi kami ia tidak dapat difikirkan. Walaupun saya boleh membelinya, mereka akan datang dari Negeri dan bertanya kepada saya dari mana saya mendapat wang itu. Mereka pasti akan merampas kenderaan itu.”

Martínez mewakili semua orang Cuba yang, walaupun tidak secara langsung menentang rejim, Mereka meminta sedikit keterbukaan ekonomi, satu isyarat yang akan menjadikan hidup lebih mudah bagi orang seperti dia.

Dari situ kami naik ke ladang omar, seorang jurutera pertanian yang meninggalkan segala-galanya untuk tinggal di luar bandar. Di dalam biliknya yang kecil tetapi menawan menyediakan makan tengah hari atau makan malam untuk kumpulan dan memberi demonstrasi cara membuat rum dan kopi. Ia mempunyai semua jenis tanaman di lebih daripada 200 hektar, anda tidak memerlukan apa-apa dari bandar.

Gua Vinales India Cuba

Di dalam Gua Orang India

“Saya bangun pukul lima pagi dan melakukan kerja-kerja ladang. Sekitar jam 10 pagi saya pulang kerana cuaca panas anda tidak boleh tahan lagi." Semua produk mereka adalah semulajadi dan dimasak tanpa sebarang jenis teknologi.

Pada waktu malam, kami rasa udang galah panggang dan daging babi panggang di salah satu teres Viñales. Semua dibasuh dengan mojito dan cubaliber. Di sebelah kami, sepasang suami isteri Belanda bercakap tentang pengalaman mereka di Gua India, satu lagi tarikan pelancong di kawasan itu. ini 5 kilometer dari Viñales dan juga menaiki bot di antara formasi batuannya Ia mesti sesuatu yang serupa dengan saat Goonies melarikan diri dari kapal One-Eyed Willy, sesuatu yang sangat menarik, mengikut penekanan yang diceritakan oleh Belanda.

Sudah di Villa Maney, saya dapati dalam panduan lama, itu 400 meter panjangnya adalah kediaman orang asli purba yang ditemui semula pada tahun 1920.

Pelbagai aktiviti untuk dilakukan di Viñales adalah berkadar dengan saiz dan kekayaannya. Anda boleh menikmati yang luar biasa berbasikal untuk persekitarannya. kita boleh pergi ke Lembah Palmerito, sangat dekat dengan Viñales, dan melihat ladang tembakaunya yang besar yang masih diusahakan secara tradisional, dengan kereta yang ditarik oleh lembu; lebih dekat dengan Sungai Ancon dan lihat bagaimana ketam yang kemudiannya ditawarkan kepada kami di restoran ditangkap; atau sehingga Hotel Los Jazmines untuk merenung pemandangan terbaik Cuba, hanya setanding dengan yang dialami oleh pendaki yang datang ke Viñales untuk berlatih sukan ini di mogot yang memenuhi lembah.

Kerana keletihan, kami tertidur di atas katil manakala di luar cengkerik berbunyi dan di dalam nyamuk berkeliaran di kulit kami. Esok kunci yang mengelilingi Viñales menanti kami. Pasir putih dan air yang jernih dengan suhu yang ideal, atau tidak?

Kolam renang Hotel Los Jazmines Viñales Cuba

Mungkin tempat untuk merenung pemandangan terbaik Cuba