Kepulauan Saronic: musim panas dalam hidup kita adalah Yunani

Anonim

Kepulauan Saronic musim panas dalam hidup kita adalah Yunani

Tentang lapan belas ratus pulau dan garis pantai yang, pada 13,676 kilometer, membanggakan sebagai yang terpanjang di Mediterranean, menjadikan Greece sinonim dengan laut, musim panas dan tradisi yang tidak berkesudahan yang berakar pada warna biru yang pekat.

Untuk masa yang lama kami ingin mengetahui beberapa daripadanya pulau-pulau greek yang terkenal dan, sebagai destinasi pertama kami, kami memilih untuk menyeberangi perairan pulau saronik , juga dikenali sebagai Argosaronic, sepanjang pantai Peloponnese, di Teluk Saronic.

Sebaik mendarat di Athens kami menaiki teksi ke pelabuhan Marina Alimos , yang terletak di tengah-tengah bandar. Di sana, kawan-kawan yang akan bersama kami menyelami suasana Saronics dan menyerap lagenda Yunani Purba. Kami telah menempah a perahu layar untuk lapan orang itu akan menjadi rumah kami sepanjang perjalanan. Memang benar bahawa ramai memilih untuk menggunakan feri untuk melompat dari pulau ke pulau, tetapi ini tidak sampai ke teluk terpencil dan kami mahu memberikan pengembaraan satu watak istimewa.

teluk saronik

Untuk tidak merumitkan hidup kami terlalu banyak, kami membeli jumlah makanan yang mencukupi yang boleh disimpan di dalam peti sejuk selama beberapa hari, supaya kami boleh menyediakan di atas kapal. sarapan pagi dan makan tengah hari . The makan malam Kami lebih suka menyerahkannya kepada tukang masak restoran yang kami temui dalam perjalanan dan kami akan membeli buah-buahan di kedai-kedai tempatan.

Bendera Jadilah Jiwa terangkat dan mendahului kami pada malam pertama di atas perahu layar menanti kami dan penyeberangan pagi ke Semenanjung Metana.

Metana ialah sebuah bandar kecil di kaki pergunungan, terletak di semenanjung dengan nama yang sama dan disambungkan ke tanah besar dengan sebidang tanah. Yang sama dipanggil dia gunung berapi, 760 meter , yang aktivitinya menjana satu siri sumber geoterma yang merupakan sebahagian daripada resort tempatan. Malah, ramai pelancong datang ke sini hanya untuk mandi semula jadi.

Sarapan pagi yang akan terasa lebih enak di laut berbanding di darat

Selepas menempuh jarak 26 batu (kira-kira tiga jam menyeberang), kami diikat di jeti, di mana kami diterima oleh beberapa orang. kucing tempatan dan dua ekor kacukan yang ceria . Pada awal bulan Jun, semuanya di sini mengingatkan padang pasir atau pemandangan a filem tentang kesunyian , kerana musim kemuncak belum bermula lagi.

Kebanyakan hotel dan kedai minuman belum bangun selepas musim sejuk dan terus menutup pintu.

Tetapi kami tidak sabar untuk melancarkan dron ke langit dan mengambil beberapa gambar kecerunan laut dan kesan cahayanya yang indah dengan sumber metana gunung berapi. Bolehkah anda bayangkan bagaimana kopi bercampur dengan susu di dalam cawan? Dengan cara yang sama, air pancut bercampur dengan laut, pada mulanya, putih dan biru tanpa tergesa-gesa bergabung menjadi satu warna, dan, sedikit lebih jauh dari tepi sentuhan, laut mengambil warna biru biru yang seragam.

Satu-satunya kelemahan untuk mandi dalam keindahan semula jadi ini adalah kuat bau hidrogen sulfida , jadi kami terpaksa membasuh pakaian renang kami lebih daripada sekali untuk memastikan ia kekal bersih.

Mungkin dalam beberapa dekad atau lebih awal lagi, Metana akan menjadi sebuah pulau , tetapi hari ini, selain dari laut, anda boleh ke sini dengan kereta.

Jamuan besar di atas perahu layar

Keesokan paginya kami meninggalkan semenanjung awal dan menuju ke selatan. Pada waktu subuh, cahaya matahari mengenang masa-masa ketika legenda dicipta tentang kemenangan, kekalahan dan cinta, yang kemudiannya menjadi mitos Yunani kuno . Sinaran matahari dipantulkan pada permukaan Adriatik dan pada secawan kopi, sementara kami, tidak bergerak, Kami menonton awal hari.

Perjalanan selama lima jam menanti kami bersama salah satu landskap yang paling indah di Greece . Bagi pasukan yang tidak bersedia, sentuhan pertama dengan goyangan perahu layar boleh menjadi penyeksaan, tetapi kami begitu tertarik dengan landskap , sentiasa berubah, bahawa kita lupa tentang kemungkinan pening.

ramai yang tertanya-tanya apa yang perlu dilakukan untuk tidak pening , tetapi kemudian mereka sendiri mencari jawapannya. Perkara yang penting ialah jangan memikirkannya, melakukan kerja rumah, berada di belakang roda atau mudah menikmati pemandangan.

Kami mengelilingi separuh berbatu Peloponnese , memerhati, melalui teropong, gereja bersendirian di atas batu yang menonjol dari laut. Beberapa batu sebelum sampai ke pulau itu, kami terserempak dengan a kumpulan ikan lumba-lumba yang mengikuti perahu layar kami "menari" dan menyambut kami dengan siripnya. Dan tiba-tiba, pada satu ketika, di hadapan kami pantai Hydra yang tidak boleh diakses telah dibuka , yang permukaannya mencapai 49,586 km2.

Perkara pertama yang kami lihat ialah landskap dramatik dan ganas yang dibina oleh batu dan batu kapur, lebih dekat dengan imej Nordic daripada Greece yang cerah. Beberapa batu kemudian kami memasuki a teluk berbentuk amfiteater, di tepi pantainya terdapat rumah-rumah yang dicat dengan warna yang berbeza dan dengan bumbung terakota. Destinasi terakhir kami ialah pelabuhan Hydra.

bacaan dibuai laut

Akademi armada saudagar pertama telah diasaskan di sini berabad-abad yang lalu dan masih beroperasi hari ini. Tidak hairanlah Hydra dianggap sebagai ibu kota pelayaran yang hebat. Juga terkenal dengan galeri seninya, banyak yayasan dan pelabur dalam sektor ini mengadakan acara, pemasangan dan pameran di sini, mewujudkan suasana yang sangat istimewa.

Artis yang dijemput oleh peniaga sering tinggal di pulau itu untuk menikmati tar kehidupan pulau.

Musim tinggi menjejaskan bilangan tambatan di pelabuhan , yang mana bot-bot itu diletakkan dalam beberapa baris dan sedekat mungkin antara satu sama lain, manakala di atas tanah yang kukuh peperangan dilancarkan untuk dapat meletak kereta di sana, di tempat yang unik itu. Kami bernasib baik kerana mencari tempat percuma . Kami menambat bot dan dalam beberapa minit seorang lelaki tua berjanggut kelabu datang berlari untuk membantu kami menuangkan air ke dalam tangki.

Selepas perjalanan yang panjang, kami mendapati diri kami berada di a oasis ketenangan dan kesunyian . Bandar ini mengagumkan dengan seni bina dan lokasinya yang unik. Pelabuhan berturap penuh dengan kedai minuman dan kedai dengan produk tempatan, dan pada zaman itu terdapat bau harum bunga di udara.

Tiada kenderaan di bandar dan orang ramai mengelilingi bandar dengan basikal, baghal atau keldai. Kami memutuskan untuk berpecah, sebahagian daripada kumpulan pergi mencari restoran untuk makan malam dan satu lagi naik ke bukit untuk melihat bandar dari atas.

jumpa anda di sini dengan sempurna

Jumpa di sini okay

Kami berjalan melalui jalan-jalan sempit melepasi bangunan putih, kuning dan merah jambu, mengelak panas yang kuat dengan bersembunyi di bawah naungan ladang anggur. Kami menonton patio yang selesa, kami mendengar kicauan burung dan bandar itu semakin mempesonakan kami.

Hampir semua portal setiap bangunan ditandakan dengan tarikh pembinaannya (1890, 1900, 1910...), dan penduduk tempatan tetap teguh dalam idea jangan ubah gaya seni bina . Sukar untuk membayangkan rasa hormat terhadap seni bina di bandar-bandar besar.

Mendaki bukit kami terkejut dengan cahaya yang wanita tua greek naik dan turun cerun, kadang-kadang agak panjang dan curam. Kucing mengelilingi kami dan tidak membenarkan kami berlalu, seolah-olah mereka tidak mahu kami menyingkap misteri kawasan mereka. Sehinggalah kami sampai ke satu tempat di mana pemandangan indah pelabuhan terbuka kepada kami. Sinar matahari terbenam meluncur di atas bukit, memantulkan pantai di semenanjung Peloponnesia yang agak berdekatan.

Saya harap begitu selalu

Kesunyian diganggu oleh loceng sebuah gereja kecil yang hilang dalam kebingungan jalanan. Muzik ini menambahkan sedikit daya tarikan pada saat itu dan kami merenung dalam diam di kaki langit , berasa gembira saksi sihir sedemikian.

Pada waktu pagi kami menambah bekalan buah-buahan segar dan roti, terutamanya dengan ceri yang lazat dan buah-buahan merah bermusim yang lain. Kami bersarapan di atas perahu layar yang menghadap ke teluk dan nikmati hidangan utama hari itu, kek kentang dipanggil filo , seluruh makanan tempatan.

Ia sentiasa sedih untuk meninggalkan tempat seperti ini, tetapi destinasi seterusnya yang menanti kami adalah pulau Dokós yang tidak berpenghuni Jadi kami menuju ke barat.

Perjalanan itu dianggap singkat dan tidak berangin langsung, jadi kami membuka sumbat sebotol wain putih dari kilang wain tempatan dan kami mengucapkan terima kasih kepada pulau Hydra, yang surut di kaki langit, kerana telah mengalu-alukan kami.

Pekan pulau Poros

Dokós adalah tempat yang unik kerana feri tidak terlalu sesak dengan pelancong. Tiada bandar pelabuhan dibina di sini , jika tidak, bersendirian sebuah gereja kecil yang dijaga oleh pasangan Yunani yang menawan, yang kami lihat dari jauh semasa mereka mengusahakan kebun sayur mereka. Kemudian kami mengetahui bahawa tuaian ini ditakdirkan untuk biara-biara di pulau-pulau berhampiran Teluk Saronic.

Kami menjatuhkan sauh pada 33 kaki dan, walaupun dalam kedalaman, bahagian bawahnya jelas kelihatan. Airnya jernih dan hampir tidak ada ombak kerana lokasi teluk yang menguntungkan. Kami mula menyediakan makan tengah hari. Ada yang potong tembikai, ada yang cuci ceri.. Disebabkan panas, kami hanya mahu makan buah dan wain sahaja.

Selepas makan berjimat cermat, dengan pemandangan sudut indah pulau itu dan gerejanya, Kami terjun ke dalam air dan berenang ke pantai manakala dua daripada kumpulan itu tinggal di atas kapal dan memerhati kami dari haluan kapal. Kami berenang selama beberapa minit sehingga kami tiba di ludah pasir yang sempit seperti pantai.

Gereja dibuka, tetapi kami tidak masuk kerana kami tidak memakai apa-apa selain pakaian mandi. Kami memutuskan bahawa adalah lebih baik untuk kembali ke sana untuk melihat matahari terbenam.

Jika suatu hari anda datang ke tempat ini, jangan biarkan kemalasan menyerang anda : Naiki bukit di sepanjang laluan berliku dan, selepas sejam berjalan kaki, anda akan mencapai sudut pandangan yang dicipta oleh alam semula jadi yang mana pemandangan yang mengagumkan akan memberi anda gambaran tentang skala seluruh kepulauan Saronic.

Juga, mungkin anda akan bertuah dan bertemu Leonis , seorang pendaki gunung Perancis yang telah tinggal di Greece selama bertahun-tahun dan yang mencari nafkah sebagai pemandu, mengetuai pejalan kaki di sepanjang laluan pergunungan pulau itu. Kami memang berjumpa dengannya... dan pada waktu malam dia datang melawat kami menaiki botnya.

Dia memberitahu kami bahawa dia belajar di Konservatori Saint Petersburg selama beberapa tahun, jadi kami dapat memahami satu sama lain dalam bahasa Rusia –ya, kami adalah orang Rusia dan kami telah menulis laporan ini dalam bahasa Sepanyol untuk Condé Nast Traveler–.

Malam itu, 6 Jun, adalah hari lahir penyair Rusia yang hebat Alexander Pushkin , jadi kami menghidupkan perbualan kami dengan serpihan opera Ruslan dan Lyudmila, oleh Mikhail Glinka, yang sedang bermain di radio pada masa itu.

Ini untuk Pushkin

Leonis sangat gembira sehingga dia tidak mahu pergi, walaupun dia kelihatan agak sedih kerana pertemuan kami membuatkan dia mengingati masa lalu. Greece sekali lagi memberi kami salah satu daripadanya momen yang tidak dapat dilupakan dan menakjubkan yang kekal seumur hidup. Kami pun tak sedar bagaimana bulan muncul di langit dan, apabila sudah lewat tengah malam, Leonis mengambil cuti dan kembali ke kapalnya.

Keindahan malam itu membuatkan kami terjaga dan kami memutuskan untuk berjaga malam bersama-sama.

Perkara yang sama berlaku di bot jiran. . Kami mendengar bunyi bising di semak-semak di pantai yang, menurut apa yang kami diberitahu, berasal dari kambing gunung di ladang pasangan Yunani itu. Kami berasa geli kerana mereka, seperti kami, terpesona dengan pesona malam dan tidak dapat tidur juga.

Akhirnya, fajar menemui kami di sana, meliputi seluruh landskap dengan rona keemasannya yang dramatik. Kami merasakan keharmonian yang tulen antara manusia dan alam semula jadi. Kami mempunyai tiga hari lagi untuk belayar, jadi selepas sarapan pagi dan tidak sedikit pun tidur, Kami menaikkan sauh, menaikkan layar dan menuju ke destinasi seterusnya... tidak kurang ajaibnya.

***** _Laporan ini diterbitkan dalam **nombor 130 Majalah Condé Nast Traveler (Julai-Ogos)**. Langgan edisi bercetak (11 keluaran bercetak dan versi digital dengan harga €24.75, dengan menghubungi 902 53 55 57 atau dari tapak web kami). Isu Julai-Ogos Condé Nast Traveler tersedia dalam versi digitalnya untuk dinikmati pada peranti pilihan anda. _