Saya mahu ia berlaku kepada saya: tuhan-tuhan tinggal di Pylos

Anonim

Teluk ajaib Pylos

Ke pulau-pulau? tanya mereka. Dia menjawab: Tidak, Peloponnesus. Dan dalam isyaratnya, dalam suaranya, kebanggaan dan rasa malu bercampur. Dia bukan ahli arkeologi, mahupun ahli sejarah, tetapi dia mengejarnya mitos dengan penetapan seseorang yang menyiasat perkara keluarga yang rendang.

Kami mendarat di Athens, menyewa kereta dan menuju ke Delphi. Kemudian, seperti sekarang, **pedalaman Greece** terdiri daripada satu siri destinasi terpencil di mana penumpang pelayaran dan pengendali pelancongan mendedikasikan lawatan pergi dan balik. Hotel dan restoran adalah tempatan; yang deposit, sebelum dan selepas bas berlepas juga.

Pada peringkat pertama kami, kami menyeberangi Gunung Parnassus. Jalan berliku-liku, kampung-kampung sedikit. Lembah itu jatuh, padat dan liar, di antara cemara, singkapan berbatu, oak dan holm oak. Kami berhenti di sudut pandangan yang tenggelam dalam tumbuh-tumbuhan dan Saya membayangkan satyrs dan nimfa di antara batu.

Jenius tempat itu menjelma tanpa rasa malu. Dia muncul lagi di Delphi, pada waktu matahari terbenam, di antara tiang-tiang kuil, dan di dalam Olympia, di sebalik pokok zaitun yang buahnya memenuhi amphorae para pemenang. Tetapi kepandaian Pylos yang menetapkan pandangan kami.

longgokan

Pilos, sebuah perkampungan nelayan yang penuh dengan mitos dan legenda

Jalan itu mengikut pantai Laut Ionia. Berkilometer pantai dara mengekori antara satu sama lain di belakang reedbeds. Kekurangan stesen minyak, persinggahan di mana seseorang boleh berhenti dan memuaskan kelaparan, menimbulkan rasa pelik.

Tanda abstrak diarahkan ke tempat di mana runtuhan menjulang keluar dari semak. Tinggalan turapan, alas kuil kecil, dinding.

Pilos ialah sebuah perkampungan nelayan. Rumah-rumah jubin, bercat putih, mengelilingi pelabuhan. Kami telah menempah bilik sebuah hotel yang menghadap ke laut.

Hiasan pintu masuk termasuk model bot nelayan, tuangan plaster arca klasik, pinggan desa, jam dengan masa pelik, gambar lama dan lukisan minyak wanita bogel. Perabotnya mengelirukan, tetapi kami mempunyai balkoni di teluk dan katilnya dicat biru.

Pilos tavern

Di Pylos kedai minuman mempunyai perabot yang dicat biru

Di sebalik pemecah ombak pelabuhan terdapat pulau ** Sphacteria .** Dia memberitahu saya bahawa di sana, di Perang Peloponnesia, Tentera Athens mengepung empat ratus pahlawan Sparta.

Kapal-kapal menghalang bekalan, tetapi perenang berjaya mengatasi sekatan sehingga, selepas tujuh puluh hari, Orang Sparta menyerah diri buat kali pertama dalam sejarah mereka.

Saya fikir api, trireme, darah dan jeritan mengelirukan kedalaman air. Kami memilih cerita kami, dan yang ini tidak memikat saya.

longgokan

"Rumah jubin, bercat putih, mengelilingi pelabuhan"

Kami makan di dataran, dikelilingi oleh wanita yang gagah perkasa, lelaki yang lemah cuaca, dan budak lelaki bermain bola. Wanita yang melayan kami tidak berbahasa Inggeris. Dia menghidangkan kami ikan bilis goreng dan salad dengan caper, tomato dan keju. Saat itu suam-suam kuku.

Keesokan paginya kami bangun awal dan menuju ke pedalaman. Di lereng bukit, di antara pokok zaitun, terdapat struktur yang melindungi runtuhan Istana Nestor

Dia memberitahu saya tentang lelaki tua itu raja yang mengiringi Achilles, Agamemnon dan seluruh pahlawan Achaean ke Troy. Ketenangannya dalam kekacauan ego itu menyebabkan dia mendapat perkenan tuhan dan pulang dengan aman.

Pelabuhan Pilos

"Ke pulau-pulau? Tidak, ke Peloponnese"

Runtuhan telah bertarikh pada akhir era Mycenaean, pada abad ke-13 B.C. Walaupun tiada yang membuktikan kaitan dengan watak Homer , lesen sastera telah dikekalkan.

Kami berjalan melalui dewan tempat ia terbakar api bulat. Empat tiang menyokong tingkat atas.

Dalam kandang disimpan tab mandi seramik, dihiasi dengan motif lingkaran. Sisa-sisa polikromi pada turapan menunjukkan bahawa semuanya adalah cemerlang ketika itu.

timbunan tab mandi

Tab mandi seramik di Istana Nestor

Di jalan ke pantai terdapat papan tanda yang kekaburannya memberi kesan serta-merta pada stereng. Tapak arkeologi dikumpulkan mengikut Denominasi Asal.

ya masuk Boeotia dan juga Peloponnese Tengah kuil dikuasai, di selatan spesies asli adalah makam Mycenaean, yang tholos batu bulat yang ditanam di dalam ladang zaitun.

Dalam setiap satu daripadanya, kami berhenti di hadapan celah yang menandakan tanjakan akses dan kami memerhati dengan bingung tinggalan api atau kandang biri-biri sementara di dalamnya.

Matahari sudah terbit dan kami menghampiri laut. Garis pantai terbelah dalam bulan sabit biru. Kami parking di sebelah pantai voidokilia . Pasir itu melukis separuh bulatan yang hebat.

Di sebuah tanjung, sebuah menara pengawas menandakan penurunan ke arah teluk yang dipenuhi pokok pain.

tholos

Makam Mycenaean, atau tholos, berhampiran Istana Nestor

Homer memanggilnya Pylos berpasir, dia berkata. Atas sebab itu, dan kerana berdekatan dengan istana, ahli sejarah telah menganggap bahawa ini adalah titik pendaratan.

Ia berkemungkinan bahawa, sebagai Odyssey , ini dia datang Telemachus mencari Ulysses. Dia ditemani oleh Athena, dewi bermata burung hantu. Nestor menawarkan dia wain, jamuan besar dan katil di sebelah salah seorang anak lelakinya.

Dia memberitahunya tentang perang, tentang kepulangan pahlawan secara rawak, tetapi dia tidak tahu apa-apa tentang bapanya. Pada waktu subuh, seekor lembu jantan telah dikorbankan kepada dewi. Puteri Polycaste mengurap Telemachus dengan minyak sebelum pergi.

Kami memilih mitos kami, saya fikir, dan melompat ke dalam air.

Pantai Voidokilia

Pantai Voidokilia dan ciri bentuk separuh bulatannya