Antartika, magnet untuk pengembara yang tidak lagi mempunyai sempadan untuk ditakluki

Anonim

Penguin di Antartika

Seekor penguin memerhati kami

Perjalanan ke Antartika sedang menuju ke pusat pengembaraan, memasuki alam yang tidak diketahui, ingat kembali epik Amundsen, Scott, Shackelton dan semua wira tanpa nama yang memungkinkan penaklukan relatif benua putih yang luas.

Tetapi kepercayaan kewujudannya bermula sejak zaman Yunani klasik, apabila Aristotle bergelut dengan idea tentang planet sfera. Kisah para pelaut pada masa itu menggambarkan bagaimana, dalam pelayaran mereka ke utara, bintang-bintang yang mereka kenali semakin hilang dari cakrawala pada masa yang sama mereka melihat yang lain yang tidak diketahui sehingga saat itu. Dan semua ini hanya boleh berlaku jika, bertentangan dengan apa yang sepatutnya, bumi adalah sfera, teori yang melemparkan satu lagi yang tidak diketahui: jika dia, mengikut pengiraannya, berada di hemisfera utara, kemungkinan besar terdapat juga hemisfera selatan dengan tanah yang belum ditemui.

Paus di Antartika

Magnet untuk pengembara yang tidak lagi mempunyai sempadan untuk ditakluki

Oleh kerana kedudukannya di arah Bintang Kutub, yang seterusnya terletak di buruj Beruang Kecil (dalam bahasa Yunani arktos), orang Yunani memanggil Arktikos sebagai tempat yang terletak lebih jauh ke utara, jadi jika terdapat hemisfera selatan ia mesti dipanggil antarktikos atau "bertentangan dengan arktikos".

Perjalanan saya ke selatan di seberang selatan bermula lebih awal; Tepat setahun yang lalu, ketika takdir dan projek peribadi masih berjalan membawa saya bertemu Alex Txikon, pendaki gunung terkenal di peringkat antarabangsa yang mencintai ais.

Beberapa ketika selepas pertemuan pertama kami, saya menerima panggilan daripadanya menjemput saya sertai ekspedisi anda ke Antartika pada bulan Disember, sebahagian daripada projek Jalan Raya ke Himalaya Musim Sejuk 2019-20 beliau. Jelas sekali, saya tidak meraguinya.

Selat Gerlache di Antartika

Kemungkinan besar terdapat juga hemisfera selatan dengan tanah yang belum ditemui

Selepas beberapa bulan persiapan, latihan dan ketidakpastian, masanya telah tiba, segala-galanya telah siap: peralatan dan pakaian mendaki gunung yang tidak berkesudahan, papan pisah saya (papan salji yang boleh dipisahkan kepada dua ski), makanan untuk menyambut Krismas di sana... dan beg pakaian dengan ahli asas untuk ekspedisi, kamera Intrepid 4x5 saya - nama itu muncul di fikiran - dipenuhi dengan banyak filem plat hitam dan putih. Kamera yang sempurna untuk menyediakan pembungkusan fotografi yang sepatutnya dan yang digunakan oleh perjalanan itu Saya ingin memberi penghormatan kepada penjelajah awal itu.

Jenis kamera ini jauh daripada apa yang kami kaitkan dengan fotografi pada masa ini, seperti kedekatan, rangkaian sosial dan lain-lain. Malah, ia berlaku sebaliknya: ia memaksa anda untuk menjadi perlahan, memerhati dan berkaedah.

Selepas dua puluh empat jam penerbangan kami sampai ke Malvinas, Falklands, pulau-pulau yang akan menjadi permulaan kepada hari-hari yang akan datang dan akan memihak mewujudkan ikatan persaudaraan diperlukan dalam ekspedisi.

Bersama Alex, Juanra Madariaga –seorang penulis dan pendaki yang hebat– dan rakan sekerja dan rakan saya yang lain (Luisón, Jose, Maite, Rosa dan Asier) kami akan tutup anak kapal Ypake II, sebuah kapal seberat tiga puluh tan yang ditadbir oleh Kapten Ezequiel dan anaknya Santiago.

Seribu batu nautika menanti kami di hadapan. Belayar melalui salah satu laut paling berbahaya di dunia adalah pengalaman yang tidak sesuai untuk perut yang halus. Malah hari ini, dengan semua maklumat yang kami ada, ini Ia adalah tugas yang dikhaskan untuk pelayar yang paling pakar.

José menulis diari ekspedisi ke arah Antartika

Kapal dan laut Drake mengenakan peraturan mereka kepada kami

Kehidupan penumpang juga tidak mudah, kerana sebarang pergerakan minimum membayangkan kemahiran yang dilatih dengan hari ke hari. Cermin mata jatuh, objek berterbangan, sesi lentur ketika ke bilik air...

Perlahan-lahan, Kapal dan laut Drake mengenakan peraturan mereka kepada kami, hari semakin lama sempadan antara siang dan malam semakin pudar, isyarat ketibaan kami yang hampir di tanah Antartika.

Jadi sehingga Pagi malam Krismas, Selepas malam ribut yang sukar, suara senyap Luisón menyedarkan saya: "Dieguito, gunung ais pertama!" Saya meraih kamera dan, secepat yang saya boleh, naik ke geladak, di mana Juanra sudah berada, dari haluan ke buritan dengan ilusi seorang kanak-kanak.

Cahaya malap ditapis oleh kabus tebal membiarkan sekilas figura gergasi ais itu apabila beberapa kepingan salji mula turun. Semuanya berlaku dalam gerakan perlahan pada retina saya, dan tiba-tiba saya menyedarinya kami telah tiba dan dunia baru terbuka di hadapan saya. Saya biarkan beberapa saat berlalu sebelum mengambil foto pertama, membenarkan kesan detik itu mendalam dan tidak dipadamkan.

Kepulauan Melchior Antartika

Kami berlabuh di Kepulauan Melchior dan sepanjang hari kami dedikasikan untuk meneroka alam sekitar. Gunung bersalji, dinding ais raksasa, penguin... permulaan yang sempurna untuk pengembaraan kami. Saya tidak fikir saya pernah begitu lapar untuk makan malam Malam Krismas.

Keesokan paginya kami belayar ke Selat Gerlache dan, selama beberapa jam belayar yang memisahkan kami dari Teluk Orne, kami melihat ikan paus, anjing laut dan penguin pertama. Alam dalam bentuk yang paling murni.

Untuk pendakian pertama kami, kami mahu melakukannya tanpa peralatan ski, gaya alpine. Semasa pendakian kami terserempak koloni penguin chinstrap memerhati kami dengan penuh perhatian, terutamanya kerana berada dalam musim pembiakan dan pergi bergaduh dengan skua yang rakus, sejenis burung camar pemangsa yang mengambil kesempatan daripada kesilapan kecil untuk menculik anak mereka.

Dengan crampon dan kapak ais kami sampai ke puncak lewat malam dan dengan perasaan tenggelam dalam 'malam Amerika', teknik fotografi yang terdiri daripada mengubah siang menjadi malam.

Meterai harimau di Antartika

Alam dalam bentuk yang paling murni

Di Antartika, siang dan malam bercampur. Waktu siang dilanjutkan kepada 24 jam, dibezakan hanya dengan beberapa jam senja yang sangat ajaib sehingga anda memaksa diri anda untuk tidur sesedikit mungkin untuk memanfaatkan masa ini sepenuhnya dan anda pengsan di dalam beg untuk, selepas apa yang kelihatan seperti sekelip mata, mula semula.

Akhirnya pengembaraan hebat pertama kami tiba. Alex dan Juanra mahu menuju ke arah pulau cuverville dengan penuh perhatian bahagian atas taji liar dan teruja dengan idea mendaki laluan yang belum pernah berlaku sebelum ini. Jam lima petang kami memulakan pendakian. Dinding besar salji yang tidak stabil, retak, serak, rabung tajam... kami mengambil lapan belas jam panjang ke puncak, di mana kita memeluk dan membaptiskan jalan baru sebagai Lorezuri (Bunga Putih).

Hari-hari berikutnya dihabiskan untuk mengemudi Selat Gerlache, mendaki dan meluncur menuruni gunung yang muncul dari laut, melawat pangkalan Antartika purba beku dalam masa yang masih mempunyai kesan penjelajah British awal, berkhemah di atas gunung ais dan ya, mengambil banyak gambar dan menulis sejarah kita sendiri sebagai peneroka dari sebuah benua yang kini, mengakhiri baris ini, Saya rasa dia akan bersama saya selamanya. Dan mungkin suatu hari gunung ais itu akan muncul semula dari kabus.