48 jam di Calp

Anonim

48 jam di Calp Mereka pergi jauh: temui pantai yang indah, bersiar-siar di bandar lamanya, menikmati masakannya dan juga memanjat batu! Di sini kita pergi!

Seperti banyak bandar lain di Pantai putih, Calp mengalami perubahan radikal pada tahun enam puluhan. A penduduk pertanian (berdasarkan pengeluaran badam, kismis dan kacang carob) disokong oleh penangkapan ikan dan perahan garam menyaksikan betapa tiba-tiba bersiar-siar Ia menjadi sumber pendapatan utama mereka. Jalan-jalannya, pantainya dan gunung-gunungnya mula dipenuhi hotel, pangsapuri, restoran dan bar pantai.

Penduduknya juga meningkat, daripada hanya lebih 2,000 orang pada tahun 1960 kepada lebih 30,000 pada tahun 2011 (lebih separuh daripada warganegara asing, terutamanya British dan Jerman). Walau bagaimanapun, selepas gelembung hartanah pecah pada tahun 2008 Trend berubah dan dalam masa lima tahun sahaja (2016) satu pertiga daripada penduduknya pergi, tinggal sekitar 20,000 yang ada sekarang. Kami bersedia untuk menikmati pantai, alam semulajadi dan tawaran masa lapangnya percutian yang ideal untuk seisi keluarga.

Calpe di pantai Alicante.

Calpe, di pantai Alicante.

HARI 1: PANTAI DAN KOLAM

Kami telah menyewa sebuah apartmen di salah satu daripada banyak menara di Calpe. Lantai bertingkat tinggi yang membolehkan kami melihat laut di hadapan, dengan latar langit perbandaran (dengan dataran garamnya di tengah dan pergunungan di latar belakang) di sebelah kanan kami. Kami keletihan kerana perjalanan (kira-kira lima jam dengan kereta dari Madrid), jadi selepas menyambung, kami akan menikmati sisa petang di Pantai Fossa (juga dikenali sebagai pantai Levante) yang kami ada sejauh dua minit berjalan kaki.

Bendera biru, semua perkhidmatan (pengawal penyelamat, bilik mandi, akses orang kurang upaya) dan a persiaran penuh dengan bar, restoran dan kedai cenderamata (terapung, sarung, baldi, penyodok dan apa sahaja untuk dimainkan). Tetapi kami datang mencari keindahan anda air biru pirus, dengan suhu yang cukup menyenangkan, di mana kita menyelami diri kita semasa kita memerhati gergasi batu Ifach (kami akan upload esok).

Seperti hampir semua pangsapuri di kawasan itu, pangsapuri kami mempunyai kolam untuk mana-mana penyewa, jadi sebelum naik ke tingkat atas untuk makan malam, kami mengeluarkan garam dan pasir di tempat mandinya dan memberikan diri kami sendiri. satu lagi celup dalam air berklorin untuk menghabiskan hari itu.

Calp

Calpe, di Marina Alta di Alicante.

HARI 2: ROCK OF IFACH

Selepas sarapan pagi di kami teres dengan pemandangan laut (Berhati-hati jangan tinggalkan apa-apa di atas meja, burung camar terbang mencari sisa makanan) Kami akan berjalan awal pagi. kita jahanam persiaran pantai La Fossa di sebelah kanan sehingga ia berakhir, apabila anda mencapai batu. Dari situ kami berjalan-jalan sedikit sehinggalah kami keluar ke pelabuhan Calpe. Di sana bermula yang kecil berjalan kaki ekologi (dipanggil Putera Asturias) hanya sepuluh minit untuk menikmati batu Ifach dari bawah. Kami akan mengelilinginya dengan Laut Mediterranean di sebelah kanan (dengan Benidorm di latar belakang) dan batu di sebelah kiri.

Sebagai tambahan kepada banyak kucing terbiar, kita akan terkejut melihatnya bilangan burung yang hidup dalam potongannya, di sana di mana ia hanya boleh dicapai dengan terbang (atau dengan tali, jika anda adalah salah seorang pendaki yang kerap mendatar ini). Kita akan lihat tentang segala-galanya burung camar berkaki kuning, tetapi ada juga burung helang peregrine dan kormoran. Kami kembali cara kami datang untuk menikmati berenang sedikit di pantai sebelum makan dan tidur sebentar. Kami akan memerlukannya untuk petang ini.

Dan kami bersedia untuk mahkota puncak batu ikonik Ifach yang telah kami lihat sepanjang perjalanan. Batu berkapur kira-kira 50,000 m2, 332 m tinggi dan satu kilometer panjang, disambungkan ke darat dengan tanah genting yang sempit dan diisytiharkan sebagai taman semula jadi. Untuk mengakses, milik anda tempah awal. Walaupun pada sebelah petang, selepas waktu kerja, pintu putar dibiarkan tidak berkunci untuk akses orang ramai dengan bebas. Ia ialah laluan ("laluan merah") kira-kira dua jam setengah dibahagikan kepada dua bahagian.

Batu Ifach

Batu Ifach.

Yang pertama membesarkan kita berzigzag ke terowong, digali pada tahun 1918 untuk menamatkan pendakian berbahaya. Ia berukuran kira-kira 30 meter yang boleh kita pegang tali di sisi, dan ia adalah bahawa dari sini di atas tanah (batu digilap oleh beratus-ratus lawatan yang berlalu setiap hari) agak licin (memakai but hiking atau mana-mana kasut yang tidak licin amat disyorkan).

Akses kepada kanak-kanak di bawah umur adalah dilarang dari terowong (anjing yang ditambat, jika kita ada), dan di sisi lain perkara menjadi agak rumit . Jalan bertukar menjadi jalan yang sempit seperti licin yang akan menguji vertigo kita pada beberapa kali. Beberapa meter kemudian, ia memberi kita pilihan untuk berpaling ke tepi untuk melihat carabiners Lookout, tetapi kami memilih untuk terus ke puncak.

Apabila kita bertambah tinggi, bahaya akan meningkat, dengan langkah-langkah di mana berpaut pada rantai, udara bertiup semakin kuat dan kuat dan burung camar terbang semakin dekat dan dekat. Sebaik sahaja, kita akan mempunyai panorama mengagumkan kedua-dua bandar dan Laut Mediterranean. Masa untuk kumpul kekuatan, ambil gambar dan turun semula.

Calp

Percutian ke Calpe.

HARI 3: SALINAS, CASCO ANTIGUO DAN LAGI PANTAI

Pagi kedua dalam 48 jam kami di Calpe dikhaskan untuk melawat litar kecil lorong basikal yang Calpe tawarkan kepada kami, dan kami sangkut dari Jalan Juan Carlos I. Kami membawanya ke kanan (meninggalkan laut di belakang kami), dan di bulatan pertama ia akan membuatkan kami belok kiri untuk menaiki Jalan Jaume I.

Selepas meninggalkan kanan Pertapaan Santa Maria de la Mercè di Calp (dengan patung Saint Pio of Pietrelcina yang ingin tahu di pintu masuknya), pada ketinggian Berkhemah La Merced Kami menyeberang ke seberang jalan untuk turun semula ke Juan Carlos I, kini di seberang.

Meneruskan sepanjang jalan ini, tidak lama lagi kita akan sampai ke tebing flat garam terkenal Calpe, teluk lama berubah menjadi lagun dari mana ia diekstrak garam laut dari zaman Rom sehingga 1988. Perairannya menarik banyak burung berhijrah (siluet flamingo menonjol di kalangan bangau, itik dan camar), malah ada cadangan laluan ornitologi sejauh 2.3 kilometer (45 minit berjalan kaki) untuk melihat kesemuanya. Berdekatan juga tapak arkeologi Mandi Permaisuri, sebuah istana Rom kuno.

Tempat Mandi Ratu

Tempat Mandi Ratu.

Kami meneruskan lurus di sepanjang lorong basikal, yang meneruskan sepanjang Avenida de los Ejércitos Españoles sehingga ia berakhir beberapa ratus meter kemudian. Sejurus sebelum itu, kami membelok ke kiri sepanjang Calle La Niña sehingga kami sampai ke Dataran Colon. Di sana kami akan meninggalkan basikal kami terikat (ada tempat letak kereta untuknya) dan Kami akan bersarapan di teres bar Arenal, dengan pemandangan laut.

Dan kami akan menghabiskan sisa pagi di pantai di hadapan kami: Arenal-Bol. Ia menawarkan ciri-ciri yang hampir sama dengan hari sebelumnya: pantai bandar pasir halus kira-kira dua kilometer sambungan dengan persiaran (dilarang berbasikal di sepanjangnya) dan semua jenis perkhidmatan. Sekarang kita akan mempunyai batu Ifach di sebelah kiri, serta yang berdekatan Pantai Cantal Roig.

Kami akan menghabiskan waktu petang yang sangat dekat dengan sana, di bandar lama Calpe. Tinggalan semasa ia hanya sebuah bandar pertanian, di mana laluan budaya ditandai dengan sudut yang menawan seperti salasilah keluarga yang dicat pada muka bangunan Lapsus Bistro.

Jalan itu Halaman Ia telah menjadi boulevard yang, seperti persekitarannya, telah dipenuhi dengan restoran dari negara lain: Thai, Amerika, Mexico, Cina… Kami telah menempah masuk Rusticana, pizzeria Itali (dengan pilihan vegan, salad dan semua jenis pasta) di mana kami akan mengucapkan selamat tinggal kepada Calpe antara kepingan dan pain bir.