Bagaimana untuk bertahan di Los Angeles semasa festival komedi terbesar dalam sejarah

Anonim

Los Angeles bukan sebuah bandar. Saya tidak kisah bagaimana Angelenos atau ibu mereka. Biarkan mereka melakukan apa yang mereka mahu tetapi jangan panggil ia bandar. Los Angeles ialah koleksi perkara yang sangat menarik yang dihubungkan oleh lebuh raya. Dari semasa ke semasa seseorang mempunyai hak untuk menggunakan keangkuhan Eropah tertentu dan untuk mempertahankannya, jika anda tidak boleh berjalan, ia adalah pusat membeli-belah. Kami tidak akan menuntut bandar lama, menara untuk mendaki untuk mengagumi pemandangan atau sungai yang besar. Tetapi apa yang kurang daripada menuntut sedikit urbanisme dan urbaniti.

Saya tiba di Los Angeles pada 28 April, takut dengan prospek melalui kastam. Dengan Covid, jumlah sijil dan kertas yang anda mesti kemukakan sepanjang perjalanan berjumlah beberapa ratus ribu. Dari visa pelancong kepada sijil vaksinasi melalui rambut unicorn, darah dari anak domba yang dikorbankan pada waktu subuh dan hati anak sulung anda.

Kafe Formosa Los Angeles

The Formosa Cafe, Los Angeles.

Di Twitter, sehari sebelum saya terbang, saya membaca satu thread tentang seorang gadis yang telah diselak. Saya akan bermain konsert di las vegas, lelaki di pusat pemeriksaan menjadi pemarah dan berkata bahawa jika dia tidak tahu ada tembok untuk pengedar dadah seperti dia, dan untuk rumah. Saya, yang akan membuat liputan festival komedi terbesar yang pernah ada, Netflix adalah Joke, berhasrat untuk memberitahu pegawai kastam yang baik hati itu matlamat saya adalah untuk membelanjakan banyak wang di negara anda dan kembali tidak lama lagi dan beberapa bendera Amerika yang saya ada di rumah saya, Saya akan membeli sepasang.

Semua berjalan lancar. tempang kereta sewa, yang ditakrifkan oleh semua orang sebagai penting untuk terus hidup di bandar ini –sekarang kita akan bercakap tentang ini– dan saya pergi ke hotel saya, sebuah hotel pangsapuri yang bagus di tengah-tengah, dengan kolam renang dan berhampiran dengan lapangan terbang. Saya mengambilnya kerana a) ia murah, b) kualitinya baik, c) Saya tidak begitu faham bagaimana bandar ini berfungsi dan saya lebih suka berada di hotel yang baik dengan kolam renang di pinggir daripada di lekapan Sunset Blvd.

Restoran hot dog Pink di L.A.

Saya tidak mahu tidur sebaik sahaja saya tiba, jadi saya melakukan beberapa pembelian kecemasan, membiarkan diri saya terpesona dengan pasar raya Amerika (harga yang terlalu tinggi, kewujudan bersama Cheetos pedas dengan botol ubat, pelbagai minuman tenaga) dan mengakhiri hari di Pink's, sebuah restoran yang mengkhusus dalam hot dog di mana untuk menghancurkan diri saya dengan senang hati.

Saya bangun keesokan harinya beberapa jam lebih awal daripada biasanya, tetapi berazam untuk memanfaatkan hari itu sepenuhnya. Pada waktu pagi, sarapan pagi di Donat Randy, sebuah lagi penubuhan ikonik. Iron Man berada di sana bersama Nick Fury, membincangkan inisiatif Avengers, dan saya pergi untuk mendapatkan beberapa donat manis tambahan. Itu dan kopi latte ais sudah cukup untuk memandu saya ke tempat paling jelas yang mesti dilalui oleh mana-mana pelancong.

Randy's Donuts Los Angeles

Randy's Donuts, Los Angeles.

Saya sedekat mungkin dengan papan tanda Hollywood (di internet mereka mempunyai seribu panduan tentang cara mengakses tempat di mana anda boleh melihatnya dengan bermaruah) dan Saya akan melalui balai cerap griffith, satu lagi institusi bandar. Kedua-duanya tidak menggembirakan saya. Untuk mengimbangi, saya pergi ke El Coyote, sebuah restoran Mexico yang muncul dalam Once Upon a Time in Hollywood, filem Quentin Tarantino. Saya memesan sejumlah besar fajitas yang akan saya makan untuk makan malam malam itu di hotel, berasa seperti seorang wira. Sama seperti watak Steve Buscemi dalam Reservoir Dogs, saya masih tidak memberi tip.

Petang tiba dan persembahan pertama perayaan tiba. Dave Chappelle dan rakan-rakannya. Rakan-rakan tidak lebih dan tidak kurang daripada Jeff Ross, Bill Burr, Deon Cole, Donnel Rawlings dan Busta Rhymes dalam konsert . Saya telah melihat Chappelle pada tahun 2020 di Berlin, sejurus sebelum wabak, dan persembahannya adalah seperti yang saya ingat. Dia ialah Bruce Springsteen komedi, seorang lelaki yang berjaya memberi anda berjam-jam bahan, pengalaman.

Pertunjukan Dave Chappelle di Los Angeles

Pertunjukan Dave Chappelle di Los Angeles.

Monolognya, lebih tenang daripada cadangan terbaru yang boleh dirasai di Netflix, mengandungi salah satu jenaka paling liar yang pernah saya dengar (yang, atas empati profesional, saya tidak akan menghasilkan semula secara bertulis). Memang benar malam ini bukanlah malam yang diperkatakan oleh semua orang. Tackle terkenal akan datang beberapa hari kemudian, mengatasi sebarang berita lain dari perayaan itu dan memaksa semua pelawak untuk tampil di khalayak ramai dengan jenaka serangan fizikal untuk membuka parti.

Hujung minggu tiba dan saya memutuskan untuk melarikan diri dari Los Angeles untuk melawat beberapa rakan di San Diego. Sebelum ini, sarapan pagi Pondok Brolly, tempat berbentuk payung yang terletak di sebelah hotel saya. Saya membuat beberapa roti bakar Perancis dengan telur dan sosej dan menuju ke lebuh raya. Sesungguhnya, kereta itu menjadi sangat penting kerana ia mampu menjana pancang kebimbangan. Jalan raya sangat besar, lalu lintas menakutkan, La La Land Saya tidak berbohong.

Makan tengah hari di Brolly Hut Los Angeles

Makan tengah hari di Brolly Hut, Los Angeles.

Saya tidak memahami tol atau kelajuan dengan baik dan saya berharap, semasa saya menulis baris ini, denda tidak diproses. Anda boleh memotong di mana-mana lorong, biasanya tidak kurang daripada empat atau lima. Walau bagaimanapun, tiada apa yang penting, apabila saya menyedari bahawa saya terlupa pasport saya di rumah dan terpaksa membatalkan percutian Tijuana saya Saya telah merancang kerana saya seorang yang bijak.

Sebagai balasannya, keesokan harinya saya menipu rakan sekerja saya supaya datang bersama saya Bandar Slab. Ia adalah pangkalan tentera terbiar di mana beberapa ratus orang kini tinggal. hippies lelaki dan wanita moden yang wujud di luar undang-undang, menahan suhu lebih daripada lima puluh darjah pada musim panas. Tapak ini menakjubkan.

Ia penuh dengan seni gerila, binaan logam yang mengecam cara hidup kita, tanda-tanda yang memberi amaran tentang kesilapan yang kita makan, grafiti yang menerangkan bahawa ikan lumba-lumba dicipta oleh Stalin, mezbah yang didedikasikan untuk dewa-dewa baru.

Pangkalan tentera Slab City yang terbengkalai di California

Pangkalan tentera Slab City yang terbengkalai di California.

Gunung keselamatan, atau Gunung Keselamatan, mengetuai wilayah itu. Sebuah bukit yang dilukis oleh seorang lelaki yang taat, berdedikasi kepada Tuhan, satu set warna-warna terang yang bercakap tentang penebusan di tengah-tengah mana-mana. Tanpa bergerak terlalu jauh, kami menemui satu lagi enklaf yang kelihatan seperti sesuatu daripada filem Lynch atau lukisan oleh Giorgio de Chirico: tasik yang dikelilingi oleh arca, pengakuan dosa, buaian di pantai dan TV disambungkan ke bumi, menala kepada tiada.

Saya membuat perjalanan pulang dengan kelajuan yang agak tinggi dan memberi saya masa untuk tiba untuk menikmati Sebastian Maniscalco, seorang Itali-Amerika yang sangat pantas, mesin fizikal, seorang lelaki yang lucu seperti dia menakjubkan. Masih mabuk dari jalan raya, padang pasir dan jenaka, saya menghadapi hari baru di mana saya melawat Perpustakaan Huntington.

Tidak dinafikan, salah satu lawatan wajib jika anda lalu. Ia agak jauh dari pusat (seperti segala-galanya, sebaliknya), tetapi ia adalah kira-kira taman yang besar, ruang untuk pemeliharaan ruang semula jadi yang berbeza, dengan kawasan yang menghasilkan semula ekosistem Jepun atau Australia, diiringi dengan istana yang terdapat pameran seni atau kesusasteraan, semuanya disusun oleh kedermawanan pasangan Huntington.

Taman Perpustakaan Huntington di Los Angeles

Taman Perpustakaan Huntington di Los Angeles.

Lawatan itu sepatutnya melengkapkan hari itu, tetapi malam itu mempunyai banyak tawaran: giliran untuk hadir perbualan antara Larry David, genius di belakang Kekang semangat anda dan Robert B. Weide, penerbit siri.

Peristiwa itu jarang berlaku. Ia berlangsung di Teater Greek. Agak calar, sejuk. Ia penuh. Tempat duduk barisan hadapan berharga kira-kira empat ratus euro. Perbualan antara dua lelaki itu menavigasi antara yang menarik, anekdot, remeh dan tidak masuk akal. Ayuh, saya sangat menikmatinya, tetapi jika saya seorang yang mempunyai empat ratus euro, saya masih bangun apabila mereka berdua menghabiskan malam bermain cuba menembak bola kertas dalam tong sampah.

Bir termurah sepanjang perayaan ialah kira-kira dua puluh dolar, jadi, memerlukan alkohol dan kasih sayang, saya pergi ke Formosa, bar legenda, cantik, sinematografi, sedia menawarkan koktel dan snek timur.

Bangunan Bradbury di Los Angeles

Bangunan Bradbury, Los Angeles.

Hari-hari berlalu antara kenduri dan komedi. Seperti di Mel's Drive In dan Saya pergi ke rancangan Jimmy Kimmel, yang jatuh sakit dengan Covid dan, sebaliknya, mempersembahkan Mike Birbiglia. Saya melihat John Mulaney di Forum dan saya makan malam di In-n-out, rangkaian hamburger California yang terkenal, di mana saya mengesyorkan memesan apa sahaja yang anda mahu, tetapi "gaya haiwan".

Saya bersiar-siar di pusat bandar, singgah ke Muzium Luas dan melawat Bangunan Bradbury (tetapan untuk filem pelari bilah) singgah makan di gerai korea Pasar Besar Besar. Saya menghadiri rakaman podcast Conan O'Brien, di Teater Wiltern yang megah, dengan Bill Hader sebagai tetamu, dan beberapa hari kemudian membezakannya dengan pertunjukan Kevin Hart, di stadium yang mengagumkan.

Rakaman Podcast Conan OBrien di Teater Wiltern Majestic L.A

Rakaman podcast Conan O'Brien, di Teater Wiltern yang megah di L.A.

Seperti beberapa taco dengan Manu Badenes, pelawak mitos dari negara kita, kini berada di Los Angeles dengan biasiswa Fullbright, sambil kita bercakap tentang komedi dan berkongsi kesengsaraan dan kegembiraan melihat satu sama lain. Saya melawat sebahagian daripada Laluan 66 asal, singgah di The Hat untuk menikmati sandwic pastrami dan cili goreng. Hanya tinggal dua pukulan lagi. David Letterman dan Tina Fey bersama Amy Poehler.

Jika anda dalam bidang hiburan, anda telah berkhayal untuk memenangi Oscar, mempunyai bintang anda dalam perjalanan kemasyhuran dan ditemu bual oleh David Letterman. Walaupun semua ini nampak mustahil. Apabila penyampai legenda Late Show bersara selama-lamanya, memberikan kerusinya kepada Stephen Colbert, bukan sahaja fantasi itu berakhir, tetapi kerinduan lain yang lebih duniawi, iaitu untuk menghadiri programnya sebagai orang ramai.

Fasad Innout di Los Angeles

Fasad In-n-out di Los Angeles.

Bahawa karom nasib telah membawa saya untuk melihat dia bertindak, manakala menampilkan pelawak seperti Sam Morril atau Phil Wang, dalam format yang dipanggil 'It's my time', yang akan dipersembahkan di Netflix tidak lama lagi, ia adalah sesuatu yang ajaib. Sebagai autopilot kerana saya mungkin perasan lelaki berjanggut itu, ia adalah sesuatu yang tidak akan saya lupakan. Terdapat ucapan tahniah untuk protagonis dan tahniah untuk penonton. Ini adalah yang terbesar daripada yang terakhir.

Untuk menjadikannya lebih besar, saya ditemani oleh Helen Santiago, seorang pelawak dan penulis skrip yang turut menghadiri festival tersebut. Kami menutup malam di Frolic Room (6245 Hollywood Blvd), bar koktel yang juga sering dikunjungi oleh Kevin Spacey LA Sulit.

Kita sampai ke hari terakhir. Pelan itu tidak boleh menjadi lebih baik: Saya makan dan menghabiskan waktu petang bersama Mario Tardón, seorang warga Asturia dan pelakon yang, enam tahun lalu, memutuskan untuk pergi ke Los Angeles dengan sebelah tangan di hadapan dan sebelah lagi di belakang. Selepas banyak usaha dan pengorbanan, dia bukan sahaja menikmati kejayaan profesional: dia seorang yang bijak, gembira, dengan cara melihat kehidupan yang saya kongsi, kagumi dan yang memperkayakan saya apabila saya menemuinya.

Sebastian Maniscalco menunjukkan papan tanda di Los Angeles

Daftar untuk pertunjukan Sebastian Maniscalco di Los Angeles.

Terbiasa, seperti kita semua, untuk berenang di lautan bajingan, menghabiskan hari bersama Mario memberi saya harapan dalam diri manusia dan dalam profesion lakonan. Dari satu segi, ia membantu saya berhubung dengan akar saya dan berasa optimistik tentang masa depan.

Kami akhirnya melihat Tina Fey dan Amy Poehler (dengan Taylor Tomlinson, seorang GENIUS sejati, membuka diri untuknya, cari dia) dalam acara yang mengingatkan Larry David. dah huru hara. Tiada siapa yang menyediakan apa-apa. Mereka bermain "anda lebih suka?" dan melakukan burpe di atas pentas.

Jelas sekali, anekdot dan karut berfungsi untuk membuat saya mati ketawa dan bersenang-senang, tetapi Saya tidak tahu sama ada saya akan gembira jika saya menjadi salah seorang daripada mereka yang membayar lebih daripada seratus euro untuk masuk. Netflix, sekarang, anda sudah mabuk. Sudah tiba masanya untuk pulang.