Sesat dan telekomunikasi di Tayrona

Anonim

Jika anda seorang nomad digital atau anda berkhayal untuk menjadi seorang, datanglah, selamat datang, kerana saya akan memberitahu anda bagaimana rasanya hidup seminggu bekerja di Taman Semula Jadi Tayrona di Colombia. Tempat yang unik, hangat, mengejutkan, dengan suasana musim panas dan, sudah tentu, wi-fi yang baik.

Ketibaan di Tayrona dilakukan melalui Lapangan terbang Santa Marta , bandar utama terdekat yang jika anda rasa ingin melawat, berbaloi untuk berjalan-jalan. Tapi kita pergi hutan dulu . Dari lapangan terbang anda boleh tiba dengan bas atau pengangkutan persendirian, seperti yang anda suka kerana ia adalah selamat untuk melakukannya dalam kedua-dua kes, walaupun tiada siapa yang mengambil keselesaan teksi.

Taman Semula Jadi Tayrona adalah salah satu taman negara yang paling terkenal di Colombia. Shakira menyanyikannya, kami semua mendapat pepijat dan kami mahu menunggang basikal ke mana-mana. Amaran spoiler: itu tidak semudah itu. . Taman ini mempunyai 15,000 hektar dan beratus-ratus spesies haiwan mendiaminya dalam kebebasan sepenuhnya. Pantainya yang indah dan kehijauan berdaun akan menjadi poskad yang anda hirup dan bawa pulang.

Jika kita kembali kepada matlamat kita: nomadisme digital dalam Tayrona ia boleh diamalkan selagi tidak masuk ke dalam taman . Taman ini adalah hutan tulen dan terdapat penginapan di khemah atau buaian, tetapi tiada perlindungan. Sekarang, di luar, di jalan berliku, penuh dengan motosikal, penjual jalanan dan beberapa trak yang sangat besar, anda akan menemui sudut kecil syurga anda sendiri.

Kabin Pengembara.

Berpuluh-puluh hotel dan kabin yang, tenggelam dalam alam semula jadi, disediakan sepenuhnya supaya anda boleh bekerja tanpa alas kaki dan akhirnya pergi ke kelas yoga pada waktu pagi atau bachata apabila anda telah menghabiskan hari itu.

Saya memutuskan El Viajero, sebuah penginapan yang direka untuk mereka yang melancong sendirian atau ingin bertemu orang. Ruang makan bersama, bilik berkongsi atau kabin impian dengan pancuran mandian ke arah langit terbuka yang hanya diganggu oleh bayang-bayang pokok palma.

El Viajero ialah tempat yang mesra di mana anda disambut dengan pelukan dan senyuman . Begitu juga Carlos, yang sentiasa memberikannya kepada semua tetamu. Apabila anda berada di sana selama beberapa hari barulah anda sedar mengapa.

Pagi pertama saya di El Viajero bermula pada waktu matahari terbit. Jika anda ingin melakukan sesuatu pada sebelah petang, wahai nomad, lebih baik anda mulakan hari anda dengan tenaga . Betik, tembikai, bijirin dan telur hancur dengan arepa membantu untuk menggambarkan Kalendar Google dari perspektif lain. Mengetahui diri bertuah kerana melakukan apa yang dia mahu di mana dia mahu. Adakah itu kejayaan sebenar?

Adalah penting untuk ditekankan bahawa mereka mempunyai kawasan kerja bersama di sini dengan rak buku, meja, palam dan beberapa pengembara dalam selipar, komputer riba dan fon kepala yang berfungsi sebagai teman. Dalam panggilan video anda akan kekurangan kelapa!

Yayasan Sungai.

SERBUHAN PERTAMA DALAM YAYASAN RIO

Pemandu teksi yang membawa saya ke Pengembara memberitahu saya bahawa saya perlu tahu Yayasan Sungai , dan di sana saya pergi terus. Joyce dan Ben, Colombia dan British masing-masing berada di belakang Asas , projek yang dimulakan oleh Ben apabila dia mengasaskan Asrama Sungai , penginapan lain yang terletak ke arah pedalaman pantai, di salah satu sungai di kawasan yang pada 2018 menerima anugerah untuk asrama terbaik di Amerika Latin. Dari awal sudah jelas bahawa mereka perlu menyumbang kepada masyarakat yang menjadi sebahagian daripada mereka dan hari ini, dengan wang yang mereka kumpulkan, mereka mampu membayar seorang guru untuk mengajar kelas dari Isnin hingga Jumaat di sebuah sekolah di kawasan hutan. .

Pada masa ini, kira-kira 13 kanak-kanak hadir tetapi mereka mempunyai sehingga 20 orang. Kanak-kanak yang tidak akan bersekolah tanpa bantuan itu.

Dari asrama mereka juga menganjurkan aktiviti sukarelawan untuk semua mereka yang tinggal dan ingin bersenang-senang mencipta permainan sukan, kelas Bahasa Inggeris... Dan kini mereka juga telah mula memperkenalkan pendidikan alam sekitar di dalam kelas. “ Adalah sangat penting bahawa kanak-kanak yang tinggal di sini memahami nilai tempat mereka tinggal dan mereka belajar membuang sampah di tempat yang ditunjukkan, mengitar semula…” Joyce memberitahu saya, yang kini bertanggungjawab ke atas aktiviti harian Yayasan.

Untuk bergerak di sekitar kawasan yang terbaik ialah teksi moto, bawa beg galas dan wang tunai . Jaraknya pendek tetapi berjalan di sepanjang jalan atau di dalam gunung bukanlah idea yang paling selamat. Jadi saya dan teksi moto berarak ke hentian seterusnya.

Saya mengakhiri hari menghantar e-mel terakhir daripada Asrama Niuwi , yang mempunyai matahari terbenam yang terbaik di kawasan itu. Cerun untuk mendaki akan menjadikannya lebih cantik apabila anda tiba . Pesan kopi dan nikmati lautan hijau dan matahari terbenam di kejauhan di laut.

Saya berjalan melalui Taman Semula Jadi Tayrona.

LAWATI TAYRONA

Inilah nasihat penting saya: tinggalkan pagi yang penuh (kira-kira 6 jam kesemuanya) untuk melawat taman semula jadi. Adalah berbaloi untuk mengorbankan masa bekerja berikutnya. Selain itu, anda akan suka mengangkat kaki anda semasa anda menaip.

Taman Semula Jadi Tayrona mempunyai pintu masuk tertutup yang dibayar pada permulaan berjalan kaki . Mereka akan meletakkan beberapa gelang kertas yang sesuai untuk perayaan pada anda dan anda boleh pergi. Panasnya pukul lapan pagi adalah petanda yang baik tentang pukul berapa untuk mula berjalan. Kami mengikut saranan untuk menaiki van yang memendekkan anda, lebih kurang, satu jam berjalan kaki dan meninggalkan anda di bahagian hutan. lakukannya. Kemudian ia agak persembahan. Anda berjalan di antara pokok yang sangat tinggi sehingga anda tidak dapat melihat langit.

Deru lautan hanya dapat dirasai, burung bernyanyi dan semut mengangkut cebisan daun kecil di sepanjang laluan milimeter. Cendawan keluar dari kayu balak yang tumbang, dan di tengah jalan, penduduk asli menawarkan anda air kelapa yang mereka sediakan pada masa yang sama . Baru jatuh dari pokok.

Air kelapa yang akan memberi anda kehidupan.

Apabila anda melihat laut anda sudah berada di dimensi lain. Pantai, di mana anda tidak boleh berenang kerana arus berbahaya, imperial berehat di hujung hutan yang bermain untuk tidak pernah berakhir . Perhentian pertama ialah kolam renang, kawasan di mana mandi dibenarkan. Seterusnya, yang terkenal Tanjung San Juan . Terdapat kabin untuk menginap, itulah sebabnya pengunjung berkumpul. Pada ketika ini di laluan, anda akan berjalan selama dua setengah jam. Rehatkan apa yang anda mahu dan kembali, tetapi jangan berlengah hari akan gelap tidak lama lagi.

Selepas pengembaraan, lumpur, batu, pendakian dan mandi… tiba masanya untuk kembali. Kerja bersama akan berada pada titiknya. Dari pukul empat ia kosong.

pantai Tayrona.

KEMBALI

Selebihnya hari berlalu antara muzik secara langsung pada waktu petang, permainan bola tampar pada sebelah petang, waktu komputer dan perbualan di ruang makan.

Waktu makan malam dan sarapan perkara pertama pada waktu pagi adalah kunci : seorang Mexico datang untuk memberitahu saya tentang kumpulan muzik yang perlu saya temui, seorang gadis lain dari Medellín memberitahu saya tentang kerjanya di bandar, seorang Austria kembali ke Amerika Latin dan meminta bantuan saya untuk memilih negara seterusnya, saya bersetuju dengan beberapa penganjur perjalanan pengalaman yang menjemput saya ke pengembaraan seterusnya di Asia…

Matahari mengancam akan terbenam apabila saya menutup komputer riba dan memasukkannya ke dalam beg galas. Saya tidak tahu sama ada saya akan kembali, tetapi terdapat banyak cara untuk tinggal.

Saya tidak tahu sama ada saya akan kembali tetapi terdapat banyak cara untuk tinggal...

Saya tidak tahu sama ada saya akan kembali, tetapi terdapat banyak cara untuk tinggal...

Awak juga mungkin menyukai:

• Bergerak ke bandar ini untuk memanfaatkan sepenuhnya telekomunikasi
  • Hotel yang boleh digunakan untuk telework dan menjadi lebih produktif
  • Teleworking di kampung: kehidupan nomad digital sentiasa ada