Jelajah Besar Switzerland, perjalanan yang mempunyai semuanya

Anonim

lembah swiss pada waktu matahari terbenam

Switzerland adalah segala-galanya yang anda harapkan dan banyak lagi

** Switzerland **. Nama apa lembut dan sedap . Switzerland tinggal dalam saya, seperti dalam banyak lagi, dalam bentuk padang rumput hijau dengan lembu ragut, gunung yang mengagumkan, sungai dan tasik dongeng, daripada chalet kayu dengan geranium di balkoni.

Switzerland rasa keju , hingga petang coklat panas berkerumun di sekitar perapian ; tetapi mereka juga merupakan dua suku kata bagi bandar-bandar kecil yang menawan , kanton di mana segala-galanya diputuskan bersama, a tidak mungkin harmoni diperbuat daripada empat bahasa dan pelbagai sempadan, dan bandar antarabangsa di mana ia diputuskan nasib dunia.

Bagaimana kemudian untuk menutup semua realiti dari Switzerland? Mudah: mengikuti laluan yang merentasi seluruh negara melalui tarikan paling lambangnya, atau perkara yang sama: Jelajah Besar Switzerland , jadual perjalanan jalan raya 1,600 kilometer melalui 22 tasik, 12 Tapak Warisan Dunia, dua Rizab Biosfera, lima laluan gunung besar...

Tetapi tidak perlu terharu, kerana tidak perlu sepanjang jalan sekali gus -walaupun jika anda merasakannya, kirakan bahawa anda memerlukan, sekurang-kurangnya, sebulan-; boleh diputuskan terlebih dahulu bidang apa yang kami minat lebih banyak untuk diterokai, kerana Laluan Besar terbahagi kepada sepuluh peringkat dengan titik permulaan yang berbeza, malah boleh dicapai dari negara jiran Perancis Jerman dan Itali . Ikut sahaja tanda putih dan merah dengan legenda "lawatan besar", atau lebih baik lagi: rancang laluan dari rumah dengan semua keselesaan dan perincian yang boleh dibayangkan dari ** tapak web My Switzerland,** dan pilih dari sana ke Hotel di mana untuk tidur -yang, di negara Switzerland, sentiasa berkualiti tinggi-. Ini, tujuh hari, adalah jadual perjalanan apa yang kami putuskan:

kereta api zermatt dengan matternhorn di latar belakang

Laluan kami akan membawa anda dari tasik ke gunung, melalui bandar dan bandar yang indah

HARI 1: TIBA DI GENEVA

Kami memutuskan untuk memulakan The Grand Tour of Switzerland oleh Geneva , yang menawarkan sambungan udara yang sangat baik dengan Sepanyol, dan sebaik sahaja anda turun dari pesawat, klise menjadi kenyataan: menonton iklan , bank, coklat dan barang kemas Mereka memerhatikan langkah kita. Dan tiba-tiba, rayuan yang indah disertai dengan adegan filem: "Cium sini."

Sebelum keluar dari airport, kami singgah Europcar , di mana kita akan mengambil kereta di mana kita akan membuat perjalanan kita, dan yang indah gps -sungguh, ia tidak pernah gagal- akan membimbing langkah kita. Dengan dia kita akan beralih ke mitos Four Seasons Hotel des Bergues , di tengah, dan dari mana jarak yang singkat memisahkan kita.

Setibanya, kami diterima dengan berhati-hati dan a makanan istimewa luar biasa, padam sekelip mata tekanan lapangan terbang. Mereka juga membantu yang besar gubahan bunga segar dewan dengan siling melambung tinggi dan a hiasan yang selesa pada masa yang sama megah , yang mengingatkan kita bahawa bangunan itu bermula dari 1834.

Di sebalik tingkap kami, pandangan terbaik bandar: mereka melihat Tasik Geneva , bandar lama dan juga puncak bersalji Alps. Di dalam, satu perapian -impian kami mula menjadi kenyataan- dan butiran yang dialu-alukan dalam bentuk keju swiss terbaik yang pernah kita rasa.

Angan-angan kami terus menjadi kenyataan, mencapai tahap yang lebih tinggi apabila kami memasuki bilik mandi -reka bentuk, seperti bilik lain, oleh Pierre Yves Rochon -: di sana kita akan mandi lama dalam tab mandi yang sangat besar, disiram dengan air bvlgari, dan kami akan menamatkan perjalanan hari pertama ini.

HARI 2: BERLEPAS KE NEUCHÂTEL

Hari ini laluan kami bermula, jadi kami mengumpulkan kekuatan dengan sarapan empat musim s, salah satu yang paling menyelerakan yang kami cuba -serta pastinya **instagrammable**-. Bufetnya menawarkan semua yang anda boleh jangkakan daripada sarapan pagi lima bintang -pastri halus, jus semula jadi, keju dan sosej tempatan, roti yang indah (semuanya di Switzerland) -, tetapi, sebagai tambahan, ia mengejutkan kami dengan meja dengan persediaan vegan!

Sebelum berlepas untuk menerokai bandar, nasihat: minta Concierge untuk menyediakan anda kad sim , kerana di Switzerland -yang bukan sebahagian daripada Kesatuan Eropah- perayauan masih wujud . Dan kemudian, ya: kemudian anda akan bersedia untuk berjalan-jalan melalui persekitaran, termasuk, sudah tentu, kedai jenama terbaik di dunia, menarik perhatian gereja-gereja -juga Ortodoks- dan kawasan kejiranan yang tenang dan dipesan dari taman-taman yang indah, di mana semua orang kelihatan berpuas hati.

Ia juga bernilai mendekati persekitaran Mahkamah, tempat petak coquettis membiak, kedai arak dan makanan istimewa, alat tulis mewah dan sudah tentu, Galeri seni. Dan kami berkata "sudah tentu" kerana, seperti kedai buku, Ia akan menjadi landskap biasa dalam perjalanan anda, jadi bersedia untuk melihatnya walaupun di tempat yang paling jauh bandar-bandar.

Kembali ke hotel, kami berjalan di sepanjang pantai tasik dan mengambil gambar -ia tidak dapat dielakkan- dengan Jet d'Eau , jet setinggi 140 meter yang muncul dari air. Apa yang bermula sebagai alat - ia adalah a pembatas tekanan yang menjadikan jentera yang digunakan dalam kerja-kerja perhiasan - adalah hari ini a tarikan pelancong yang, secara tidak dapat diterangkan kerana kesederhanaannya, sangat menarik perhatian.

tepi tasik geneva

Di Geneva semuanya tersergam indah dan teratur

Selepas setengah hari berjalan, kami kembali untuk kereta dan beg pakaian; kami mengucapkan selamat tinggal kepada tuan rumah kami yang sayang dan berlepas ke Neuchatel, modal dunia bagi pembuatan jam tangan kerana menjadi ibu pejabat syarikat terpenting dalam sektor ini di dunia.

Untuk mencapainya, kita akan melaluinya Nyon , sebuah bandar tepi tasik yang tepi sungainya, dihuni dengan rumah agam dan dinobatkan oleh a Istana dongeng, sangat berbaloi untuk dihentikan. Kami juga akan tinggalkan perasaan -buaian seni pembuatan jam- dan yang kecil Yverdon-les-Bains -bandar terma yang, secara peliknya, terdapat ** muzium fiksyen sains ** dan kedai yang jarang ditemui dari dunia komik-, untuk akhirnya sampai ke destinasi kami.

Untuk hari ini, apa yang akan kita lakukan ialah keluar makan malam dan berehat di ** Beau Rivage Hotel Neuchâtel **, Relais & Châteaux yang indah di tebing tasik terbesar di negara ini -bagaimana tasik sentiasa berpakaian- yang bilik, daripada Dimensi megah, Mereka akan memastikan kita tidur yang paling lena. Jika, sebagai tambahan, kami cukup bernasib baik untuk tinggal di rumah anda Suite Esplanade, kita akan dapati beberapa kejutan: daripada a spyglass yang boleh digunakan untuk mengimbas Pergunungan Bernese kepada yang eksklusif dan cantik kotak muzik dihasilkan oleh tukang-tukang Reuge . Pakar-pakar ini, sudah tentu, dalam Saint Croix, lokaliti yang juga akan kita tinggalkan dan di mana muzik mekanikal Ia mempunyai tradisi berabad-abad.

Dan kami bercakap tentang makan malam: kami akan menikmatinya di Hotel Palafitte , sebuah bangunan yang menakjubkan dalam bentuk palafitte, dinaikkan atas air dan direka oleh arkitek Kurt Hoffman dan pelajar sekolah hotel berprestij itu L'Ecole Hôtelière sempena majlis itu Pertunjukan Kebangsaan Switzerland 2002.

Di meja, kita akan berasa hampir seperti dalam bot sambil kita rasa masakan halus chef Periuk Maxim , yang mentafsir semula masakan Switzerland melalui penonton sebagai kontemporari dan antarabangsa seperti hotel itu sendiri. Penting: cuti ruang untuk pencuci mulut, Dan bukan sahaja kerana pencuci mulut di negara ini adalah agama; adakah di sini dia mengembara dalam a troli penuh dengan makanan istimewa, yang berjalan di sekeliling bilik menggoda kami sehingga akhirnya sampai ke pinggan kami.

HARI 3: BERLEPAS KE GSTAAD

Kami bangun dengan kehadiran biru tasik yang mencerminkan murid kami, dan selepas sarapan pagi yang enak, kami berjalan-jalan melalui jeti berdekatan -terdapat empat kilometer daripadanya di sepanjang tebing sungai-. Di sana kita akan menemui pantai-pantai kecil tempat kawan-kawan berkumpul makan tengahari dan patung-patung berpakaian dalam pakaian tipikal Belle Epoque , apabila perjalanan yang menyenangkan itu dibina.

Di pusat bersejarah, bau yang lazat: dari **kedai coklat Walder dan Suchard ** dan patisseries yang selesa seperti Mader , yang menjual roti dan gula-gula yang tidak akan menjejaskan a jamuan diraja. Mereka masuk fasad cerita, salah satu daripada mereka dengan bidai berwarna, yang membentuk latar belakang dataran di mana berpuluh-puluh kedai Mereka berbual secara animasi.

Semuanya dari satu kecantikan yang melampau, tetapi jangan letak kamera, kerana anda akan mahu melakukannya foto tanpa henti dari jalan yang naik istana, lantai berbatu dan rumah lama. Dari sana anda akan mendapat pemandangan indah seluruh bandar: nikmatinya dengan minuman di cuckoo ** Café de la Colégialle **, dan semasa turun, jangan lupa singgah di kedai buku Le Cabinet d'Amatur ; walaupun tidak ada satu salinan dalam bahasa Sepanyol, Anda akan menyukainya.

Sekarang mari kita kembali ke kereta dan menuju ke Gstaad. Dengan berbuat demikian, kita akan pergi setem Swiss biasa , yang kami telah menaiki kapal terbang. Jangan terlepas pandang landskap, kerana anda akan melintasi kampung-kampung kecil yang menawan geranium di balkoni, rumah dengan bumbung mengigau cantik, padang rumput penting di mana biri-biri dan lembu bebas berkeliaran, gerai dengan sayur-sayuran dan sayur-sayuran bermusim dan Padang Bunga yang berbayang dengan profil pergunungan bersalji. Bunyi sedap kan? Ia adalah!

pendakian ke istana Neuchâtel

Pendakian ke istana Neuchâtel akan mempesonakan anda

Sebelum sampai ke destinasi, satu perhentian terakhir: kami turun di Freiburg , bandar zaman pertengahan yang memelihara 70 bangunan dan pembinaan yang diisytiharkan Mercu tanda negara, sebagai mereka kereta kabel, yang menggunakan air sisa sebagai pengimbang! dan yang memisahkan bahagian atas bandar dari tebing sungai sungai sarin. Walau bagaimanapun, apa yang akan menipu kita tentang tempat itu, di atas semua, selesa keputusan itu dan betapa hangatnya penduduknya, yang banjir, bising, teres.

Di tengah-tengah, banyak kedai kecil objek reka bentuk, Daripada mainan berharga kepada barangan hiasan, mereka memastikan perjalanan yang paling menghiburkan. Di sini, sudah tentu, ada juga Galeri seni , tetapi juga kedai rekod dan pemotongan perpaduan. Lawatan penting? yang mempesonakan Espace Jean Tinguelli , yang memberi penghormatan kepada dua artis dari separuh kedua abad ke-20 yang secara mendalam menandakan kehidupan artistik bandar: imaginatif Jean Tinguely dan isterinya, Niki de St Phalle.

freiburg switzerland

Freiburg akan menyentuh hati anda

Kami kembali ke kereta, sekarang ya, untuk sampai ke penghujung perjalanan kami hari ini. Kami menaip ke dalam GPS: **"Hotel Ermitage ** " dan menyediakan diri kami untuk dos yang baik kelonggaran ... walaupun juga kekecewaan, kerana hanya satu hari di sana anda akan tahu sedikit.

Anda mahu kekal, sekurang-kurangnya seminggu di hotel ini yang mempunyai segala-galanya untuk menggembirakan: a spa gergasi dan berkualiti; dua kolam renang luar - salah satu daripadanya, panas sepanjang tahun, jadi anda boleh merendam diri semasa salji turun di luar; sebuah pawagam, sebuah pawagam! di mana setiap hari filem ditayangkan -juga untuk kanak-kanak-, tetapi di mana, melalui port USB, anda boleh memakai apa sahaja yang anda mahu; a bilik permainan dengan biliard dan juga bola pin ACDC eksklusif; ruang istirahat dengan pendiangan dan tingkap besar; kedai bunga; ruang restoran -di mana sarapan pagi juga dihidangkan- dibahagikan kepada bilik kecil, setiap satu dengan gaya yang berbeza, jadi anda boleh memilih mana yang paling anda sukai... Kami boleh meneruskan dan seterusnya -sebagai contoh, mengesyorkan agar anda menempah suite kesihatan , dengan jakuzi yang menghadap ke pergunungan di sekitarnya - tetapi kami hanya akan memberitahu anda untuk tidak melakukan kesilapan kami dan berhenti di sini sekurang-kurangnya dua malam. Anda akan berterima kasih kepada kami.

HARI 4: JALAN KE ZEMATT

Hari ini kita akan melawat Gstaad, sebuah poskad Switzerland di mana, malangnya, kita sudah sedikit swiss mereka tinggal. Mari kita fahami: ia adalah a kampung lama chalet daripada kayu yang telah dipelihara cantik dan utuh, tetapi dengan kos untuk mengisi jalan utamanya -ia sangat kecil- dengan kedai mewah dan bilik teh.

Ya, kerana Gstaad tergolong dalam golongan elit yang datang pada musim sejuk bermain ski dan berbelanja, tetapi untuk gambar yang berkaitan ia sangat berbaloi untuk berjalan-jalan. Malah, untuk dinikmati alam semula jadi yang mengelilinginya, kita boleh berjalan ke arah Saanen, jarak yang singkat, di mana kita akan menemui sebuah bandar kecil yang serupa dengan keindahan tetapi masih tidak diambil oleh orang asing. Untuk melakukan ini, ikuti papan tanda, atau tanya di pejabat pelancongan di Gstaad.

Kami meneruskan perjalanan menuju ke arah Zermatt, satu lagi lagu popular alpine Switzerland. Di dalamnya adalah Matterhorn , gunung paling fotogenik di dunia, dan tiada kereta dibenarkan , hanya kenderaan elektrik -ada semua jenis, dari teksi hingga trak- dengan dimensi tipikal Lilliputians. Objektifnya ialah jangan mengenyangkan tempat itu, atau mengganggu alam sekitar yang dilindungi.

Tetapi anda akan menyedari bahawa kemudian: sehingga itu, anda akan menyeberang jalan gunung melalui bermil-mil ladang anggur, istana romantik , hutan cemara dan juga pameran lembu. Sudah tentu, akan ada sedikit lebuh raya juga, kerana kita perlu pergi untuk seketika dari laluan yang hebat . Sebabnya? Kami berada di pentas dari Neuchâtel ke Bern, tetapi kami memutuskan untuk berhenti naik untuk turun peta dan dengan itu dapat pulang ke Geneva tepat pada masanya.

gstaad dengan latar belakang istana

Hampir tidak ada warga Switzerland yang tinggal di Gstaad lagi, tetapi ia masih cantik

Dalam GPS, omong-omong, tulis " Tasch ", kerana Zermatt, kami telah memberitahu anda lebih awal, tidak boleh dicapai dengan kereta. Anda perlu mengambil keretapi (8.20 francs pergi balik) yang menanti anda di bahagian bawah landskap air terjun dan dinding batu yang menjulang tinggi dan chalet kayu lama di mana tiada siapa yang tinggal. Apabila tiba, pilih salah satu daripada berbilang tempat letak kereta dari kawasan itu, di mana anda boleh meninggalkan kereta anda selama kira-kira lapan franc sehari.

Perjalanan di atas landasan adalah pendek, dan tidak lama lagi anda akan berada pada titik kebanyakan pelancong di switzerland , dengan pelbagai tarikan dan harga. Ini bukan Gstaad, ia lebih besar, dengan lebih ramai orang, tetapi ya, ia juga ada penginapan mewah. Untuk menjauhkan diri dari orang ramai, kami memilih Hotel Matthiol , chalet terakhir di Schlumatten, kawasan di mana mereka masih tinggal jiran -dan bukan pelawat- dan yang bersempadan dengan pergunungan, menjadikannya sempurna untuk menjalankan denai dengan berjalan kaki atau dengan basikal.

tempat itu mempunyai udara dan reka bentuk muda, dan diuruskan oleh sebuah syarikat perempuan sahaja Diketuai oleh Sara, seorang wanita Switzerland yang, omong-omong, pernah bekerja di ** Istana Gstaad ,** salah satu penginapan paling berbintang, terkenal dan kaya setiap meter persegi seluruh planet. Tetapi dia bosan dengan itu: dia lebih suka menjadikan kemewahan boleh diakses, dan dia telah mencapainya dalam dirinya butik yang sesuai untuk Instagram, dengan kemudahan yang dibuat dengan tumbuhan tempatan, a restoran yang bergaya di Zermatt dan suasana tidak formal dan muda. Kami akan tidur di sana malam ini, tetapi tidak sebelum mandi air panas menghadap ke Matterhorn itu sendiri.

HARI 5: TINGGAL DI ZEMATT

Hari ini kita tidak akan memijak pemecut lagi: kita akan membiarkan diri kita terbawa-bawa ketenangan kawasan itu , yang akan kita temui melalui yang berharga Jalan ke glasier purba - mereka akan memberikan anda peta untuk mengaksesnya di kaunter penerimaan tetamu.

kami pilih pergi berjalan kaki, walaupun ada yang melakukannya pada dua roda masuk laluan yang berani direka untuk meningkatkan adrenalin, dan kita melaluinya lembah tempat domba merumput , kawasan rekreasi untuk membuat unggun api dan d berseronok di atas buaian -malah ada zip line!-, vertiginous Jambatan gantung -tidak jauh anda akan dapati ** yang terpanjang di dunia ** jenis ini-, lebih banyak rumah kayu -anda tidak akan jemu melihatnya-, sungai, kayu balak gergasi untuk mengatasi musim sejuk dan panel yang menerangkan sejarah geologi dan sosial kawasan itu, sentiasa dikepung oleh kekuatan alam.

Lawatan yang mungkin tidak berkesudahan, tetapi yang paling jelas melibatkan puncak matternhorn -dengan kereta kabel, ya- naik ke stesen gunung tertinggi di Eropah, ke 3,883 meter di atas laut. Di sana, pemandangan panoramik glasier terbesar di Alps dan yang mengagumkan 38 gergasi alpine dari Itali, Perancis dan Switzerland akan menarik nafas anda.

Dan jika terlalu banyak salji membuatkan anda ingin bermain ski, ketahuilah bahawa anda boleh melakukannya tidak kira hari dalam setahun, kerana resort Zermatt dibuka setiap hari sepanjang tahun untuk anda meluncur melalui salji yang berterusan. By the way: pada musim sejuk, kanak-kanak sehingga sembilan tahun menikmati percuma daripada keseluruhan kawasan ski.

Dan kanak-kanak, secara amnya, akan berseronok di Zermatt, di mana terdapatnya pelbagai tarikan khusus untuk mereka, dan lain-lain yang akan menggembirakan muda dan tua, seperti yang indah Gornergrat, kereta api cog terbuka yang tertinggi di benua itu. Juga untuk tidak pernah, buang pemandangan yang indah sepanjang panorama musim sejuk ini dan tidak sesuai untuk mereka yang lemah jantung, kerana ia mencapai ketinggian sehingga 3,089 meter.

zermatt pada waktu malam dengan matternhorn di latar belakang

Zermatt cantik pada waktu malam dan siang

Selepas seharian di luar rumah, tiba masanya untuk berkumpul dan memanaskan badan di tepi fondue. Kami akan membawanya ke tempat yang jauh dari laluan pelancong, di mana hanya jiran pergi: Waldhaus , sebuah restoran kayu comel yang dikendalikan oleh pasangan yang menghidangkan makanan buatan sendiri yang dibuat dengan hasil tempatan. Dan yang bestnya ianya sangat dekat dengan hotel kami.

HARI 6: MENUJU KE MONT PELÈRIN

Kami memulakan laluan yang akan menutup laluan pekeliling kami dan akhirnya akan membawa kami ke Geneva. Untuk melakukan ini, kami meninggalkan gunung tertinggi dan kita kembali ke lembah, ke kebun epal - yang epal Swiss, by the way, mereka adalah makanan istimewa sebenar-, ke tasik yang tidak terhingga seperti laut kecil.

Yang akan kami lawati tidak lama lagi ialah Leman, bahawa dengan pandangan siapa kami memulakan perjalanan kami, tetapi sebelum ini, kami berhenti untuk berehat dan berjalan masuk Zion , terlindung di antara gunung. Malah, sejak cantik topi keledar bersejarah puncak boleh dilihat tanpa kesukaran, lebur pemandangan semula jadi dengan kubu-kubu , istana dan basilika yang membuktikan masa lalu yang panjang dan bermanfaat di tempat itu.

Satu perhentian lagi? Untuk satu lagi foto yang sempurna, anda patut singgah istana chillon, itu, dibina di atas dramatik rock spur di tepi tasik - yang perairannya mencerminkan menaranya - mengarang cetakan dongeng dengan mana anda menghabiskan masa kanak-kanak anda bermimpi dan memberi inspirasi kepada pengarang seperti Rousseau atau Lord Byron. Malah, ia adalah puisi oleh yang terakhir, Tawanan Chillon, yang membuatkan dia terkenal.

Istana Chillon

Istana Chillon layak mendapat gambar

Selepas kelebihan keindahan ini, kami kembali ke kereta: tulis dalam GPS " Hotel Le Mirador Resort & Spa "dan tidak lama lagi anda akan melalui lorong desa Mont Pelerin ("Monte del Peregrino"), kerana di situlah lokasi hotel kami. selain, anda akan melihat hutan dan padang rumput ; kepada yang lain, biru daripada air dan langit , penglihatan yang damai terganggu hanya oleh pemandangan rumah agam lama yang tersergam indah mencari tempat mereka di kalangan Lavaux Vineyards, diisytiharkan Warisan kemanusiaan oleh unesco.

Anda tidak akan jemu dengan pemandangan, tarikan utama hotel ini tingkap besar di mana keselesaan dihirup. walaupun dalam dia kolam renang dalaman, di tingkat atas, teruskan panorama yang menakjubkan , tetapi juga pada masa sarapan pagi yang sangat baik, dan dari kabin peribadi eksklusif Givenchy Spa.

Dalam penerimaan tetamu, sebagai tambahan, mereka akan memberitahu anda di mana untuk memulakan pelbagai laluan mendaki di persekitaran, dan mereka akan memberitahu anda cara untuk mencapai Vevy, bandar yang sangat jatuh cinta Charles Chaplin, yang menghabiskan tahun-tahun terakhirnya di dalamnya, seperti a Henri Nestle, yang mengasaskan syarikat antarabangsanya di sini.

anda akan masuk kereta kabel, salah satu alat pengangkutan yang paling banyak digunakan di Switzerland, yang stesennya kurang daripada lima minit berjalan kaki dari hotel (di mana, dengan cara itu, mereka akan menawarkan anda kad pengangkutan , sesuatu yang mereka juga akan lakukan dalam bilangan penginapan yang baik sepanjang perjalanan). Sekali di Vevey, dedikasikan diri anda untuk merayau-rayau tanpa tujuan melalui bandar lama, gereja, di tanah kubur -peliknya, tanpa pagar yang membatasinya dan di dalam bandar-, atau berjalan dengan tenang di sepanjang pantai, di mana anda akan menemui Vila Le Lac di Le Corbusier -juga diisytiharkan sebagai Tapak Warisan Dunia-.

tasik ladang anggur dan gunung di Vevey

Vevey: ladang anggur, tasik dan gunung yang sempurna

HARI 7: PULANG KE GENEVA

Hari ini kita kembali ke titik permulaan kita, tetapi pertama, kita membuat lencongan selama setengah jam untuk menikmati keseronokan Gruyères , ibu kota keju yang membawa namanya dan sebuah bandar kecil berkubu dengan landskap yang indah.

Jalan utama, diapit oleh deretan rumah berusia berabad-abad dan indah -galeri seni hari ini, bengkel tukang dan kedai cenderamata- yang menemani kami sehingga kami sampai ke istana yang berkaitan, adalah tarikan utamanya.

Walau bagaimanapun, peminat fiksyen sains akan menemui yang lain: the Muzium H.R. Giger , didedikasikan kepada ilustrator Switzerland yang terkenal kerana mencipta alam semesta visual filem asing, serta bar temanya, baru-baru ini dibuka.

Perkampungan Gruyères switzerland

Gruyères, bandar zaman pertengahan Switzerland yang tipikal

Selepas lawatan, kami kembali untuk menyertai jalan dan menuju ke arah Lausanne , universiti dan bandar kosmopolitan, tempat seni bergetar -terutama muzik- dan masa lapang lebih daripada perhentian lain dalam perjalanan kami.

Terutama menarik adalah Quartier du Flon , di tengah, terdiri daripada siri gudang lama dari 1900 yang ditukar menjadi ruang paling sejuk dalam bentuk kedai, pejabat, rumah dan sarang perjudian yang canggih. Turut menarik perhatian ialah peruntukan arked di bawah jambatan sebagai palang, yang rupanya berbeza dengan lorong curam yang tinggi yang mana bandar lamanya penuh.

Dan sekarang ya: kini kami akhirnya pergi ke Geneva, di mana kemewahan tanpa kemeriahan ** Mandarin Oriental Geneva ** menanti kami, sebuah institusi di bandar. selepas mereka tingkap panorama yang hebat kita akan rasa mati pandangan terakhir kami ke bandar, sementara kami duduk di katil King Size selepas mandian yang panjang dan hampir menyegarkan dengan produk dari Bottega Veneta.

A) Ya, santai dan dimanjakan, adalah bagaimana perjalanan harus berakhir, bahawa keesokan harinya akan menyingsing dengan sarapan pagi yang mencipta sejarah dan semasa itu -tidak kira jika kita telah melakukannya sepanjang perjalanan-, kita akan sekali lagi mengisi pinggan dengan keju dan pastri kelahiran tinggi yang lazat. Itulah perisa yang akan kami bawa dari Switzerland, sedangkan di belakang murid kami ramai beratus landskap daripada yang sempurna tasik dan poskad alpine.