Provence: Sade dan lavender

Anonim

Provence Sade dan lavender

Pesonanya, terkawal desa dan unjuran sendiri, adalah tebal dengan Saint-Remy . Saya telah membuat tempahan di hotel tempat saya menginap bertahun-tahun yang lalu. Dalam ingatan saya ia masih menarik ketenangan taman dan bau harum pokok ara , tetapi hiasan itu telah mengalami metamorfosis yang tidak dijangka.

Di atas teres Cafe du Lezard, Justine menjelaskan kepada saya bahawa dia tidak akan bersabar dengan itu kitsch rave bilik bukan sehari lagi.

Nasib baik masa tu masih low season. saya jumpa sebuah hotel desa di Orgon yang sepadan dengan jangkaan: dinding batu, cemara, lavender. Nama awak, Le Mas de la Rose , memberi kandungan kepada Amaran Fleuri Kampung itu berlaku di jalan raya.

Inilah pandangan yang menarik perhatian Van Gogh di SaintRmy

Inilah pemandangan yang menarik perhatian Van Gogh di Saint-Rémy

Pekan itu liar, berkapur, boleh diramal. Kami melaluinya dalam austin healy yang Justine cadangkan untuk saya sewa bagus . Dia sedang memandu. Adegan yang dipetik tangkap pencuri dengan kesetiaan yang berlebihan. sapu tangan. Adakah Grace Kelly memakai selendang? Garis kebiruan itu memberi makna baru pada lehernya, pada leher saya, pada pergelangan tangan saya.

Saya tertanya-tanya bila ia mula memberi laluan. Saya tidak pernah tertarik dengan peranan itu, tetapi skrip meletakkan saya di tempat yang tidak dijangka. Kebingungan awal berlaku, menentukan kami. Saya fikir jalan untuk penyerahan adalah mudah. Ia hanya perlu untuk mengenali diri sendiri dalam wajah baru.

Hotel ini adalah sebuah bangunan yang tidak teratur daripada batu terdedah dan dalaman neutral, dikelilingi oleh terali tebal, sebuah dusun dan katil bunga . Aku mengangguk tanda mengiyakan.

Kami menghabiskan waktu petang di kolam yang membuat simulasi kolam. Saya rasa saya telah minum sebotol Crozes-Hermitage. Berbaring di atas rumput, saya akan berendam dalam air yang masih sejuk semasa dia membaca Edward St. Aubyn di atas chaise longue berjalur. Keadaan objek saya adalah saya yang lain; mainan baru.

Le Mas de la Rose

Keesokan paginya saya tiba di sarapan pagi dengan lebam yang dijangkakan. Dia tidak ingat malam itu dengan tepat.

Kesunyian bercahaya taman itu terbentuk berturut-turut croissant dengan jem mawar . Justine memesan telur rebus. Ia mencerminkan saya dalam koherennya seperti dalam cermin cembung. Dia mencadangkan agar kami melawat Lacoste dan sebuah biara. saya mengangguk.

Sepanjang perjalanan, saya merenung landskap dalam diam. Di kawasan luar bandar di provence tidak ada gudang atau bangunan perindustrian untuk dipecahkan keharmonian batu merah jambu . Pergunungan Luberon membingkai lembah seperti poskad.

Lacoste ia terletak di tanjung. Kami pergi ke istana hancur . Justine memberitahu saya bahawa dia tinggal di sana Marquis de Sade.

Lacoste

Penduduk kampung memprotes kepada pihak berkuasa untuk kehilangan beberapa anak perempuan mereka, dan Marquis, yang telah pun didakwa di Paris kerana amalan tidak ortodoks, dia dipenjarakan.

Malah mereka pergi ke kolam untuk mengeringkan kolam untuk mencari mayat, tetapi tidak menemui apa-apa. Angan-angannya tidak sampai setakat karya-karyanya.

Pada tahun lapan puluhan, Pierre Cardin membeli istana itu dan menukarnya menjadi a Pusat kebudayaan . Saya fikir ini adalah tanda zaman: sebuah jenama telah memperuntukkan gema pesta pora Sade dan Justine baru mengendalikan cambuk.

Istana Sade yang hancur

Masuk ke dalam kereta, katanya Saint-Hilaire , sebuah biara kecil dari abad ke-12. Ia adalah Harta Pengantin , yang telah dipulihkan dengan susah payah. Ibu bapa mereka mengenali mereka. Mereka akan menjemput kami untuk minum kopi.

Para penatua menyambut kami dengan mesra. Dari taman yang sederhana, kami memasuki kapel. Gerbang batu merangkul kebodohan nave . Perkadaran itu biasa, intim. Sebuah teres yang tidak teratur menutupi biara itu. Pengantin perempuan bercakap dengan penuh semangat tentang kerja mereka.

Saya merenung tumbuh-tumbuhan yang lebat dari tingkap kecil yang terbuka di rumah bab dan saya berharap saya berada di sana tanpa dia, panjangkan penginapan saya ; tuliskan kisah yang mungkin tentang Karmelit yang Didiskal.

SaintHilaire

Saint-Hilaire

Semasa kami bangkit dari tidur monastik saya, Justine membetulkan cermin mata hitamnya dan berkeras untuk pergi Senanque . Saya tidak begitu memahami obsesinya terhadap lavender. Topik air pasang ungu terhadap biara cistercian Saya tidak percaya. Hujah beliau tidak dapat dipertikaikan: kami sangat rapat.

Pucuk baru-baru ini tersebar di lembah. Bangunan Romanesque batu kelabu, diubah menjadi hiasan, diselaraskan dalam mendatarnya dengan garis penerbangan padang. Terdapat dua bas. Sekumpulan orang Timur mengambil gambar dengan telefon bimbit mereka.

Sebelum sampai ke tempat letak kereta, kami membelok di sepanjang laluan yang mengelilingi ladang tanaman kedua, dikelilingi oleh hutan. Aroma lavender memenuhi udara.

Memandang Justine, Saya melihat isyarat yang luar biasa, mabuk. Dia meninggalkan kereta dan berlari melalui semak. Dia melutut dan menarik nafas panjang. Dia menoleh ke arah saya. Dengan senyuman gembira, dia berkata bahawa ayahnya membawanya ke sana setiap tahun. Dia bangun semula dan berlari. Dia memberi amaran kepada saya bahawa pengawal akan tiba tidak lama lagi. Semasa saya melihat dia berkhayal, Saya fikir beberapa watak menahan gegaran zaman kanak-kanak.