48 jam di Grenada

Anonim

Hujung minggu yang sempurna di Granada

JUMAAT

5:00 petang Kami memulakan lawatan kami ke ibu kota Andalusia dengan melawat Katedral sebelum mereka menutup kami di 6:45 petang . Betul-betul di tengah, ia adalah gereja Renaissance pertama yang dibina di Sepanyol, karya Diego de Siloé. Ia berbaloi untuk menyusuri bahagian luarnya untuk menikmati semua butiran yang ditawarkan oleh fasadnya , walaupun pada hakikatnya kami akan menghadapi risiko bahawa sesetengah vendor akan menegur kami untuk membeli rosemary atau pasli. Untuk 5 euro, kami boleh melawat kawasan pedalaman dengan panduan audio yang sangat terperinci yang akan menerangkan dalam kira-kira 40 minit sejarah semua kapel, altarpieces, lukisan, imej keagamaan, organ dan tingkap kaca berwarna.

Katedral Granada

6:30 petang Semasa kami pergi, kami akan mendapati bahawa jalan-jalan di sekelilingnya terdiri daripada pusat komersial bandar . Di antara pelbagai kedai cenderamata, cawangan francais fesyen utama dan bau menarik gerai infusi (terutamanya campuran teh) kita akan lihat teres yang indah di mana anda boleh menikmati tapa pertama di Plaza de la Romanilla (biasa digelar 'donkey square' kerana patungnya) dan Dataran Bib-Rambla . Walau bagaimanapun, jika kita mahukan bar yang jauh dari kesibukan pelancong dan dengan tapas buatan sendiri, kita akan menemuinya di pinggir Plaza de la Trinidad: La Taberna , tempat kecil dan selesa tersembunyi di Calle Sillería, dan La Clausura , sebuah bar keluarga di sudut Calle Málaga bertemu dengan Calle Fábrica Vieja, bersebelahan dengan Plaza de los Lobos.

Dataran BibRambla

Dataran Bib-Rambla

9:00 Malam. Tetapi untuk bercakap tentang tapas di Granada kita perlu bercakap tentang Jalan Elvira , boleh didekati dari banyak ketinggian atau dari mulutnya di Dataran Baru . Di sini bar datang dan pergi dan mudah untuk mencari banyak perubahan dari satu tahun ke tahun seterusnya, jadi kita mungkin akan menemui cawangan restoran klasik seperti Yang lama sama ada Si Cantik dan Si Hodoh dan tempat baharu seperti Gelanggang&Guling . Dalam kesemuanya, mereka harus membenarkan anda memilih tapa untuk minuman anda, walaupun mereka akan menghadkan anda kepada dua jenis tapa setiap pusingan, dan perkara biasa ialah semuanya didatangkan dengan buah zaitun, kerepek atau (lebih jarang) salad pasta sebagai hiasan.

11:00 malam Jika selepas mengisi tanaman kami ingin mencucinya dengan minuman, cadangan rocker kami untuk perjalanan ini ialah ** Enano Rojo **, yang menentang segala rintangan di jalan Elvira nombor 91 berkat pilihan muzik yang hebat dan koleksinya daripada gambar hitam putih. Rock&roll boleh diteruskan di ** Pata Palo ** _(Calle Naranjos, 2) _, kira-kira lima minit berjalan kaki. Satu lagi kubu kuat bandar ini ialah ** Planta Baja ** _(Calle Horno de Abad 11) _ dan tawaran konsertnya, tetapi ia hangus terbakar pada musim panas ini dan sedang menjalani pengubahsuaian pada masa penulisan. untuk dibuka semula secepat mungkin yang mungkin.

Malam-malam Granada kekal abadi

SABTU

10:00 pagi Hari ini masa untuk berjalan turunkan topi . Laluan yang disyorkan untuk dilakukan di luar bulan-bulan musim panas kerana panas menyesakkan yang melanda bandar. kami beratur dari Plaza Nueva Paseo de los Tristes , yang berjalan selari dengan sungai Darro dan melaluinya kami akan menikmati pemandangan pertama Alhambra (yang akan kami lawati pada hari Ahad).

Kami sedang menuju ke kejiranan sacromonte, yang jadual perjalanannya cukup baik. Pada akhir Paseo yang disebutkan di atas, kita perlu mengambil bahagian kiri cerun Chapiz, pada permulaannya anda boleh melawat taman-taman Palacio de los Córdoba. Lebih jauh sedikit, kita akan menemui patung Chorrojumo, patriark gipsi terkenal pada abad ke-19 yang memberitahu kami bahawa kami perlu belok ke kanan, di mana kami sudah menyalurkan Camino del Sacromonte.

Kejiranan Sacromonte baka tulen

Kejiranan Sacromonte, baka tulen

Kejiranan ini berhutang kemasyhuran kepada gua-gua yang diukir di pergunungan , yang pada asasnya mempunyai tiga kegunaan pada masa ini: rumah persendirian, bar/restoran dan muzium. Laluan yang berakhir dengan pendakian ke Biara, dibina hasil daripada penemuan pada tahun 1595 “Gua Suci” dengan peninggalan San Cecilio yang sepatutnya. Dalam perjalanan pulang, kami berhenti untuk menjamu selera di mana-mana bar (kebanyakannya dengan pertunjukan flamenco). Di dalamnya kita akan menikmati pemandangan panoramik yang luar biasa kejiranan dan Alhambra.

Albaicin

2:00 petang Kami menuju ke memancut dan kami belok kanan untuk melawat satu lagi kawasan kejiranan ikonik bandar: Albaicin. Pada masa ini kami sudah pun lapar, jadi kami makan di mana-mana teres yang menempatkan datarannya, dengan menu pada hari itu pada 10 euro. Setelah terhindar, t oca tersesat di jalan labirinnya untuk menemui Cármenesnya (rumah tipikal), gerbangnya, datarannya dan, terutama sekali, sudut pandangannya. Yang paling terkenal (dan ramai) ialah St nicolas , dengan pemandangan Alhambra yang tidak ternilai, muzik jalanan dan gerai kraf hippie dari semua jenis: gelang, loket, lukisan... Tetapi ia bukan satu-satunya, kami juga mempunyai San Cristóbal, Cruz de la Rauda, salah satu daripada Lona ... Sama menyenangkannya adalah perhentian di Taman Taman Carlos gelombang Placeta San Miguel Bajo, dengan teresnya dan Cristo de las Lañas, versi tertentu Cristo de los Faroles.

Pemandangan dari Albaicín

8:00 malam Pada waktu senja kami turun semula ke pinggir Calle Elvira, yang lorong-lorong bersebelahan - Dandang Baru dan Dandang Lama – mereka mewarnai banyak kedai cenderamata dengan semua jenis hadiah dan aksesori hippy dan Arab (selendang, beg, pakaian, djembes, darbukas, teh...) dan baunya dipenuhi dengan aroma kedai teh Arab , di mana kami meneruskan untuk menikmati cawan dengan hookah yang baik. Jika kita tidak mahu kembali untuk makan malam tapas, terdapat juga banyak gerai kebap di mana anda boleh merasai makanan Turki.

Calle de la Calderería Vieja

AHAD

8:30 pagi . Sudah tentu kita tidak boleh meninggalkan Granada tanpa melawat Alhambra. Bandar megah Andalusia purba ini, yang diisytiharkan sebagai Tapak Warisan Dunia, menerima kira-kira dua setengah juta lawatan pada tahun 2015, jadi tidak perlu dikatakan bahawa anda dinasihatkan untuk mendapatkan tiket anda sekurang-kurangnya sebulan lebih awal. Yang paling dituntut ialah tiket umum (15.40 euro), yang termasuk akses ke semua ruang yang boleh dilawati di Monumen: Alcazaba, Istana Nasrid, Generalife, Istana Carlos V dan Mandian Masjid. Walau bagaimanapun, jika apabila kita membuat pembelian, mereka sudah habis dijual atau kita hanya mahu melakukan satu lagi jenis lawatan, terdapat pilihan lain seperti lawatan malam atau pek kombinasi yang berbeza. Jika tiada kerusi lagi, kita boleh berdiri pada pukul 8:00 pagi di box office Mari lihat jika kita bernasib baik untuk membeli mana-mana tiket yang telah ditinggalkan melalui saluran jualan yang lain atau, dalam kes yang paling teruk, berpuas hati untuk melawat bahagian percuma (sudah tentu, yang paling tidak hebat): Istana Carlos V, dengan Muzium Alhambra dan Muzium Seni Halus, Calle Real dan esplanade di mana terletaknya Puerta del Vino.

Mandi Masjid

2:00 petang Jika kita bernasib baik, kita akan menghabiskan waktu pagi dengan melawat Alhambra, jadi apabila kita pergi, kita akan mempunyai masa yang cukup untuk makan sesuatu yang santai sebelum memulakan perjalanan balik. Untuk melengkapkan hari bertema, kita boleh mencuba salah satu restoran Arab yang akan kita temui di tengah-tengah: tagine, roti pita, salad taboulé dan couscous yang dibumbui dengan rempah aromatik yang khas . Di jalan Elvira sendiri kami mempunyai banyak daripada mereka, seperti Tajín Elvira (No. 46) atau Tagine Elvira (no.55) .