La Palma: jantung liar Kepulauan Canary

Anonim

Matahari terbenam dari Llano de los Jables di El Paso

Matahari terbenam dari Llano de los Jables, di El Paso

Awak dari mana dengan loghat lembut itu? "Saya dari La Palma". "Oh, dari Las Palmas de Gran Canaria!" “Tidak, dari La Palma. Saya dari pulau yang indah” . "Tapi... yang mana satu tu?" Reaksinya biasanya sama apabila bercakap tentang tanah saya dan, masih hampir sebelas tahun selepas pemergian saya, cara terbaik untuk mencarinya adalah dengan melukis peta improvisasi di atas kertas. “Yang ini, yang bentuk koyak terbalik. Paling jauh."

La Palma adalah salah satu tempat yang tidak diketahui di kepulauan Canary, walaupun ramai yang setia jatuh cinta dengan keindahannya yang liar. Mereka terperangkap dalam jaring mereka dan, apabila mereka mencubanya, mereka sentiasa mengulanginya. Yang lain tinggal di sana selama-lamanya. Hangat, mendadak, tinggi dan arca , pulau itu seperti seorang wanita berambut coklat yang cantik dengan mata hijau, enam kaki tinggi dan lekuk yang menggoda. Saya mengenalinya. Puisi dan sihir mengambil alih saya sebaik sahaja saya masuk ke dalam kulit duta yang sempurna.

Tetapi bagi pendatang Canarian, kembali ke pulau mereka seperti kembali ke zaman kanak-kanak untuk bercuti. Pada kesempatan ini saya pulang ke rumah dengan ditemani sekumpulan pelakon, dan semua sudut istimewa yang penuh dengan kenangan kini menjadi di pentas sinematografi perjalanan kami .

Dan bercakap tentang pawagam, di La Palma dan hampir 700 km2 kami dapati set luaran yang diubahsuai dengan gunung, gunung berapi, hutan tropika, hutan prasejarah, pantai, pantai dan sudut-sudut menawan yang tidak berkesudahan yang menarik untuk produksi audiovisual, dalam ruang yang agak kecil. Potensi estetik yang dilengkapkan dengan iklim yang luar biasa - 23ºC secara purata setahun –. Semua orang mengharapkan. Saya berasa gementar dan bertanggungjawab sebagai pemandu asli kumpulan itu. Nasihat pertama saya: "bertahan kerana lengkung akan datang!"

Sebelum mendarat di lapangan terbang Mazo, dari tingkap pesawat anda boleh mendapatkan idea tentang dimensi pulau yang melayang hanya sesuai untuk pakar jalan raya atau pejalan kaki yang tidak mengenal penat lelah. Nasib baik, di sini masa kadang-kadang seolah-olah berhenti dan istilah 'tergesa-gesa' tidak termasuk dalam leksikon palmero . Terowong lama Bahagian atas , juga dikenali sebagai 'terowong masa', menghubungkan kawasan timur dengan wilayah barat. Perkara biasa, apabila melintasinya dalam pengertian ini, ialah selepas mendaki kawasan berdaun jurang Brena Alta , dihiasi dengan pokok berangan dan semak yang diselubungi kabus, terpancar ke seberang dalam cahaya matahari yang cerah. Semua ini hanya 1,200 meter perjalanan . Di sisi lain, di perbandaran Langkah , kita masuk ke sifat gunung berapi pulau yang, dicelup dalam warna hitam dominan batu, ditutupi dengan mantel hijau pain Canarian.

Perhentian pertama membawa kami ke sudut pandangan Llano de Los Jables (juga dikenali sebagai Dataran Ahli Sihir ), di kaki Puncak Birigoyo . Dari sini pemandangan panoramik ke atas lembah aridane , dengan Taburiente Caldera di latar belakang, ia membolehkan kita merenung kesan hantu angin perdagangan yang memendakan lautan awan menuruni cerun puncaknya. Agak persembahan dari subuh hingga senja.

Juga di kawasan ini bermula apa yang dikenali sebagai laluan gunung berapi, salah satu laluan paling menarik di dunia dan tempat ultramaraton gunung diadakan Transvulcania, salah satu yang paling penting di Sepanyol, dan sejak 2012 ia menjaringkan gol untuk Kejohanan Dunia Lumba Gunung. Lebih daripada 20 kilometer laluan yang bermula di Refugio del Pilar, menyeberangi Cumbre Vieja sejauh lebih daripada 20 kilometer dan berakhir di hujung Fuencaliente, kawasan paling selatan La Palma, di mana Gunung berapi Teneguia , yang terakhir meletus di Sepanyol pada 1971, masih panas. Sangat dekat dengan sini, rumah api dan dataran garam Fuencaliente mereka adalah tempat istimewa di mana ufuk mengundang hati untuk kehilangan dirinya dalam biru Lautan Atlantik yang tidak terhingga.

Unax Ugalde di dataran garam Fuencaliente

Kami tiba di hotel Hacienda de Abajo, di tengah-tengah pusat bersejarah Tazacorte, sebuah oasis asli untuk memutuskan hubungan dari dunia, di mana kami mendapati diri kami berada dalam pelukan mesra layanan Canarian. Dikelilingi oleh tumbuh-tumbuhan yang meriah dan ladang pisang, kompleks ini dimiliki oleh Rumah Sotomayor Topete , sebuah keluarga bangsawan dari Galicia dan kemudiannya menetap di Extremadura dan Andalusia, dari mana mereka berpindah ke Kepulauan Canary pada awal abad ke-17. Projek keluarga yang bercita-cita tinggi ini, yang bermula dengan pemulihan ladang pengeluar tebu lama, kini diiktiraf sebagai hotel lambang oleh Kerajaan Kepulauan Canary.

Ia adalah syurga bagi pencinta seni, penuh dengan permaidani Flemish, galeri seni yang berharga dari abad ke-15 hingga abad ke-20, arca dan ukiran keagamaan, porselin Cina dan kepingan asli yang tidak berkesudahan dari Eropah, Amerika dan Asia, yang mengejutkan pengunjungnya dan Ia membentuk sumbangan terbesar warisan seni kepada La Palma sejak abad ke-18. Permata di mahkota ialah taman keanehan botani yang indah dan dimanjakan dibina di tengah-tengah empat bangunan dan itu tidak lama lagi menjadi tempat pertemuan dan hiburan untuk tetamu kami. Di sini rancangan pantai atau gunung dibincangkan semasa makanan dimasak di El Sitio , restoran hotel, yang menggabungkan tradisi gastronomi tempatan yang kaya dengan pengaruh antarabangsa dan penekanan pada rasa dan tekstur produk dari kawasan itu, dengan tradisi pertanian dan ternakan yang hebat.

Hotel Hacienda de Abajo

Hari baru menjelma wilayah barat La Palma dan sedikit demi sedikit orang turun ke jalan raya di Dataran Aridane , pusat pelancongan utama pulau itu. Sangat diperlukan adalah potongan (itulah yang kami panggil coffee bombón di sini) pada pertengahan pagi di kiosk di dataran atau jus buah asli yang lazat di bar eden , dua klasik hebat yang terletak secara strategik di bawah naungan pokok laurel India yang mengagumkan. Kawasan ini mempunyai dua pantai paling popular di pulau itu, Puerto Naos dan Charco Verde . By the way, di La Palma semua pantai adalah pasir hitam asal gunung berapi. Sangat halus dan terang, penampilan eksotiknya berbeza dengan pantai keemasan di Kepulauan Canary yang lain.

Los Llanos juga mempunyai akses ke salah satu pintu masuk ke Taman Negara Caldera de Taburiente. Kawah dasar laut yang sangat besar ini, lebih daripada 8 km diameter dan 1,500 meter dalam, adalah dinding yang hampir tidak dapat ditembusi di mana puncaknya naik dengan ganas dan meriah, mencapai titik tertinggi di budak lelaki roque , yang memahkotai pulau itu dengan 2,426 meter. Terdapat beberapa laluan melalui denai dan, walaupun ia hanya boleh dilawati dengan berjalan kaki, beberapa bahagian yang menuju ke sudut pandangan boleh dilalui dengan kereta. Menuruni jurang dan menyejukkan diri di kolam sungai yang mengalir melalui pedalamannya adalah pengalaman untuk orang dewasa dan kanak-kanak.

Sepanjang perjalanan, yang paling biasa adalah untuk melawat air terjun berwarna, terletak di Barranco de las Rivaceras, tempat yang penuh dengan warna oker, hijau dan kemerah-merahan hasil daripada perairan ferrugin yang mencipta semua nuansa dalam batu itu. Untuk berkhemah di Taburiente anda mesti meminta kebenaran (prosedur boleh dilakukan dalam talian), tetapi tanpa ragu-ragu pengalaman itu berbaloi.

Apabila malam tiba, pertunjukan bintang bermula di langit La Palma. Dan tidak, saya tidak keterlaluan. **Bagi Cerap Astrofizik Roque de Los Muchachos (ORM) ** ialah salah satu kompleks teleskop paling lengkap di dunia, berkat langit yang gelap dan cerah hampir sepanjang tahun. A) Ya, La Palma telah menjadi salah satu enklaf paling istimewa di planet ini untuk pemerhatian astronomi dan, sama ada di dalam taman atau di mana-mana sahaja di pulau itu, sentiasa sediakan lampu suluh jika anda salah seorang yang takutkan kegelapan. Langit La Palma dilindungi oleh Undang-undang untuk Perlindungan Kualiti Astronomi Balai Cerap IAC, dikenali sebagai hukum syurga , yang mengawal selia kawalan pencemaran cahaya, pencahayaan awam dan mengawal komunikasi radio dan laluan udara.

Kami menetapkan laluan ke ibu kota, yang terletak di timur pulau itu. Salib Suci La Palma ia elegan, kolonial dan telah diisytiharkan sebagai Aset Kepentingan Budaya dengan kategori Kompleks Seni Bersejarah . Di dalam Maritim Avenue Balkoni pelbagai warna yang jelas terserlah, penuh dengan kotak bunga yang dijaga rapi dan, di jalan belakangnya, anda boleh menghirup udara Havana. Di sini, restoran bistro yang menawan La Placeta sesuai untuk snek, sambil menikmati denyutan bandar dan wajahnya yang mesra. The jalan sebenar Ia adalah arteri utama, dan istana, gereja dan rumah manornya adalah warisan kemegahan yang dialami ibu kota pada abad ke-16 dan ke-17, ketika ia merupakan salah satu pelabuhan terpenting empayar Sepanyol.

Di penghujung jalan, monumen kepada Orang Kerdil La Palma ialah ikon yang mewakili tarian tradisional yang membuka Perayaan Lustral di pulau itu. Di latar belakang terdapat replika salah satu kapal Columbus, Santa María, kini menempatkan Muzium Tentera Laut Santa Cruz de La Palma.

Meninggalkan pantai, kami membuat penyelaman baru di hijau subur dan kami tiba di hutan Los Tilos , dalam perbandaran San Andrés y Sauces. Di sini keajaiban alam sekitar menjemput kita untuk membayangkan bahawa kita berjalan di kalangan dinosaur dalam versi yang pelik Taman Jurassic . Laluan itu membolehkan anda menyeberangi tiga belas terowong air dan turun ke tengah-tengah salah satu hutan laurel terpenting di Kepulauan Canary , ekosistem yang diwarisi dari era tertiari dan diisytiharkan Zon Teras Rizab Biosfera Dunia.

Kembali ke bahagian barat pulau, kami menyimpang ke Kejiranan Las Manchas , separuh jalan antara El Paso dan Dataran Aridane , dengan singgah di tempat yang indah Dataran La Glorieta. Karya seniman palmero pelbagai rupa Luis Morera, dataran kecil dengan sudut pandangan dan dihuni dengan tumbuhan flora asli mengejutkan dengan mozek indah kenangan Gaudian, pergola dan bangku yang ditutup dengan jubin. Sekarang pukul dua petang dan sangat dekat dengan sini kami mempunyai meja yang ditempah di Tamanca masih hidup. Restoran asal ini terletak di dalam gua gunung berapi di mana wainnya juga berehat.

Hutan Linden

Tidak lama lagi perayaan perisa bermula dengan paparan klasik hebat gastronomi sawit. Tidak dinafikan daging babi panggang adalah bintang menu. Saya kehilangan kiraan bahagian kentang kedut dengan sos mojo merah dan hijau berarak mengelilingi meja kami dan, akhirnya, bienmesabe , pencuci mulut tipikal palmero berasaskan badam, gula dan kek span. Di pulau La Palma segala-galanya yang penting diputuskan di sekeliling meja yang baik dan kini kami semua berasa gembira dan berpuas hati.

Sungguh melegakan melihat pelakon kami bebas menikmati syurga ini mengikut rentak irama palmero asli. Dalam ucapan terima kasihnya, saya mendapat semula kekuatan untuk kembali ke Madrid dan kemudian, apabila saya kembali, ia menyerang saya. perasaan bangga yang selama ini tidak diketahui. Saya ada kunci. Kerja saya di Condé Nast Traveler mungkin telah menjadikan saya warga dunia, tetapi hati saya masih seorang penduduk pulau. Perlukah saya meringkaskan apa yang terbaik dari La Palma? Sentiasa, sentiasa kembali.

Ana Fernández di Plaza de la Glorieta

* Artikel ini telah diterbitkan dalam majalah Condé Nast Traveler edisi Mac 93. Langgan edisi bercetak (**11 keluaran bercetak dan versi digital dengan harga €24.75, dengan menghubungi 902 53 55 57 atau dari tapak web kami**) dan nikmati akses percuma kepada versi digital Condé Nast Traveler untuk iPad. Edisi Mac Condé Nast Traveler tersedia dalam versi digitalnya untuk dinikmati pada peranti pilihan anda.

*** Anda juga mungkin berminat dengan...**

- Pelakon Sepanyol mengambil La Palma

- Kamus untuk mempertahankan diri apabila anda pergi ke Kepulauan Canary

- Alamat gourmet Kepulauan Canary

- 46 perkara yang perlu anda lakukan di Kepulauan Canary sekali dalam hidup anda

- Panduan untuk membuat roti bakar dan menyebar di Kepulauan Canary

- Poskad dari Gunung Teide

- Canarias dalam lima hidangan asas