Stromboli: hari laut dan api

Anonim

Belayar melalui Kepulauan Aeolian

"Dalam beberapa saat lagi kami akan mendarat di lapangan terbang Vinchenzo Bellini, di Catania," juruterbang mengumumkan melalui pembesar suara. Saya melihat ke luar tingkap dan ia adalah: Etna yang megah, gunung berapi aktif terbesar di Eropah, di mana masih terdapat sisa salji musim sejuk.

Ketinggiannya, kira-kira 3,329 meter, telah menurun lebih daripada 20 meter pada abad yang lalu setengah kerana letusan berterusan.

Di hadapan mata saya, dari cerunnya tergantung sebuah bandar kejiranan kediaman yang sempit. Nampaknya penduduknya tidak terlalu mempedulikan kehidupan yang begitu dekat dengan jiran yang perangai seperti itu, bukan sekarang pun dia dah kerap melukis jin selama bertahun-tahun.

Saya mengakui bahawa saya benar-benar ingin menghabiskan beberapa hari di sini: Sicily telah menjadi protagonis dalam banyak bab sejarah, ia telah mengalu-alukan orang Yunani, Sepanyol, Perancis, Uthmaniyyah dan telah mengetahui bagaimana untuk mengasimilasikan tanda yang ditinggalkan oleh setiap penguasa yang bersemangat untuk kemuliaan dan setiap masa hidup, yang menjelaskan sebab campuran budaya, seni bina dan rasa yang kaya serta keperibadiannya yang tidak dapat disangkal.

Gunung Etna

Jalan berliku ke kawah Etna

Semasa kami bersiap untuk menerokai bandar, saya sedar bahawa saya baru sahaja tiba di Itali yang sama sekali berbeza daripada yang saya kenali dalam perjalanan lain. Ada rasa damai, ketenangan luar bandar.

Rakan kami Santo telah berjanji untuk menunjukkan kepada kami tarikan terbesar pulau itu – gunung berapi. , tetapi dia juga memutuskan untuk membimbing kita melalui persekitaran Catania.

Jadi kami bangun awal dan memulakan hari menuju ke bandar berdekatan untuk sarapan pagi: pertama, arancini (sejenis kroket nasi yang disumbat dengan daging atau keju), diikuti dengan cipollino (pastri puff bawang), cappuccino, dan krim yang lazat. Sambil-sambil itu, kami menyaksikan kemunculan penduduk tempatan dengan santai.

Seterusnya, Santo menunjukkan kepada kita tempat di mana dia dibesarkan: kawasan yang terjejas oleh gempa bumi baru-baru ini di mana rumahnya rosak teruk. Sehinggakan keluarganya terpaksa berpindah sementara sementara delegasi tempatan meneliti tempat itu untuk memutuskan sama ada ia cukup selamat untuk mereka huni semula. Santo memberitahu kami seolah-olah situasi ini adalah sesuatu yang setiap hari dan kebiasaan.

Kristina Avdeeva dan Niko Tsarev

Perahu layar Kristina dan Niko, pengarang laporan ini

Kami terus memandu melalui landskap yang membuatkan kami terdiam; ia kelihatan diimport dari permukaan bulan. Keindahan aneh yang mengelilingi kita sangat menghipnosis sehingga kita tidak menyedari bahawa kita telah tiba di destinasi kita, di mana kita diterima. pemandangan seperti mimpi lembah besar yang penuh dengan lava fosil.

Hanya di tempat seperti ini yang dapat menyaksikan kekuatan alam yang maha kuasa, dan panorama yang mengagumkan dan menyejukkan ini adalah pengajaran bahawa alam semula jadi mengatasi sebarang tindakan manusia.

Lembah lava sangat besar sehingga mudah dipenuhi dengan ratusan padang bola. atau, jika gagal, bina bandar sebesar Catania. Namun, orang Sicily nampaknya tidak kisah dan mereka terus membina kawasan perumahan baru di lereng gunung berapi, seolah-olah tiada apa yang boleh berlaku.

Memang benar juga sikap sambil lewa ini dibalas dengan hakikat bahawa Di sini tanah itu kaya dengan mineral dan unsur mikro, yang membolehkan mereka menanam buah-buahan dan sayur-sayuran yang penuh dengan vitamin dan rasa serta menghasilkan wain yang luar biasa.

gunung berapi

Niko dengan marina pulau Vulcano di latar belakang

Anehnya, Empat ratus kawah baru telah terbentuk di sekitar Etna akibat letusan baru-baru ini. Yang terakhir hanya beberapa bulan yang lalu, pada bulan April, dan walaupun pelepasan abu adalah sengit di kawasan tertentu, ia tidak menghasilkan lava; bekas, lebih besar, dalam Disember 2018.

Kepulauan Aeolian, yang membentuk sejenis rantai di Laut Tyrrhenian, adalah destinasi kami yang seterusnya dan keinginan untuk melihat mereka buat kali pertama membuatkan kami secara praktikal dalam ketegangan pada waktu malam.

'Isola' dalam bahasa Itali bermaksud 'pulau' dan, seperti dalam banyak bahasa Eropah yang lain, akar perkataan memberi makna kepada istilah Inggeris seperti 'pengasingan'.

Keghairahan kita sendiri untuk belayar juga berpunca daripada keinginan kita untuk melarikan diri dari kehidupan bandar dan kesibukannya, sentiasa mencari pengasingan yang lazat.

Kristina mandi di hadapan arka gunung berapi Punta Perciato, di Salina

Keesokan paginya kami menuju ke marina Portorosa, salah satu marina yang paling terkenal dan serba lengkap di Itali, terletak 38 kilometer di utara Cape Orlando dan 19 di barat daya Cape Milazzo.

Di sanalah bot layar kami, Oceanis Beneteau, menanti kami. dipenuhi dengan bekalan selama seminggu dan dengan bendera kami, Jiwa Laut, menanti saatnya untuk dikibarkan.

Pelabuhan pertama yang kami lawati ialah di pulau Lipari, 30 kilometer dari Portorosa. Dengan keluasan kira-kira 37.5 km2, Lipari adalah yang terbesar daripada tujuh pulau yang membentuk kepulauan itu dan mempunyai bukti penempatan manusia sejak kira-kira 6,000 tahun dahulu.

Kami memutuskan untuk bermalam di pelabuhan Pignataro, dua kilometer dari bandar lama benteng, untuk melindungi bot daripada ombak, sesuatu yang tidak mungkin berlaku jika mereka berlabuh di pelabuhan yang lebih dekat dan lebih murah tanpa tahap perlindungan yang sama dari laut.

Lipari

Istana Lipari

Kami hanya mempunyai 24 jam untuk meneroka Lipari dan menyelesaikan semua formaliti pelayaran dan dok jadi selepas setengah jam berjalan di sepanjang pantai, tidak lama kemudian kami mendapati diri kami berada di kaki tembok kota, yang hampir bergabung dengan beberapa batu gunung berapi yang curam.

Jalan zigzag yang sempit membawa kami ke puncak runtuhan akropolis purba San Bartolomeo. Semasa kita berjalan ke arah itu, jelas bahawa kita berada di hadapan sesuatu yang mengagumkan: segala-galanya di sekeliling kita adalah sama mengagumkan dan membawa kita ke adegan filem oleh Visconti atau Fellini.

Pengunjung yang datang sejauh ini jangan berhenti terokai setiap sudut rahsia dinding, nikmati pemandangan panoramik dan teluk pelabuhan nelayan kecil Marina Corta.

Lipari

Gereja di pulau Lipari

Selepas berjalan-jalan kami membeli cannolo, manisan Sicily yang terkenal, terdiri daripada segulung doh goreng yang diisi dengan krim ricotta dengan vanila, sitrus, air mawar atau perasa lain dan sentuhan coklat. Officina del Cannolo, lima minit dari katedral, Ia adalah tempat terbaik untuk mencuba mereka.

Pada keesokan harinya, Kami menikmati sarapan pagi di teres hotel kecil kami dengan pemandangan indah pelabuhan dan bandar lama. Semasa kami mengambil kopi tanpa tergesa-gesa, kami mengagumi ufuk dan memanaskan badan dengan sinaran pertama matahari pada hari itu.

Kami mahu tinggal di sini sehingga keabadian, tetapi Gunung berapi Stromboli menanti kami dan perjalanan belayar empat puluh kilometer.

Kami menghampiri pulau mitos, hanya empat kilometer diameter, dari barat. Ia naik 925 meter di atas paras laut, manakala pangkalannya tertimbus dua ribu meter di bawah permukaan air, meninggalkan hanya satu pertiga daripada gunung berapi yang kelihatan.

Stromboli

Sarapan pagi berasaskan pastri tempatan

Kira-kira dua kilometer ke barat laut adalah pulau kecil Strombolicchio, batu yang pada asalnya membentuk sebahagian daripada gunung berapi dan dipanggil "bapa Stromboli".

Sejurus selepas itu kami menghampiri cerun Sciara del Fuoco. Apa yang benar-benar unik tentang Stromboli ialah ia tidak pernah berehat dan salah satu daripada empat kawahnya meletus setiap lima minit. – itulah sebabnya anda sentiasa dapat melihat selubung abu berlegar di sekelilingnya dan pelayar sering merujuk kepada gunung berapi sebagai “rumah api Mediterranean”–.

Pulau ini tidak mempunyai tempat yang ditetapkan untuk perahu lunas untuk berlabuh, hanya garis pantai berbatu dengan lava beku yang agak tidak boleh diakses, jadi ia hanya boleh dilakukan di barat laut ekstrem pulau itu, berhampiran pantai.

Strombollichio

Batu kecil bernama Strombollichio

Semasa kami bersedia untuk memulakan pendakian selama tiga jam, kami memastikan kami mempunyai pakaian hangat yang mencukupi, stokin panjang, tiang mendaki dan obor (kasut boleh disewa disini).

Mereka juga memberi kami senarai arahan dan topi keledar. berbaloi untuk dibawa beg galas bertetulang untuk menyimpan semua pakaian, yang akan ditutup dengan abu apabila anda kembali.

Walau bagaimanapun, semua formaliti ini dilupakan sebaik sahaja kita mula mendaki laluan berliku gunung berapi, yang memberikan kita pemandangan yang menakjubkan.

Bangun di Sea Soul dengan gunung berapi Stromboli

Pemandu mendaki gunung yang berpengalaman mengetuai kumpulan kami dalam sejenis pergerakan perlahan yang dikuasai oleh senyap.

Sementara itu, kami tidak boleh berhenti mengambil gambar, cuba merakam betapa cepatnya landskap berubah dari satu saat ke yang seterusnya: anda mula berfikir bahawa anda berada di Bumi, dengan tumbuh-tumbuhan yang subur, panas matahari dan angin sepoi-sepoi dan, sejurus selepas itu, anda mendapati diri anda berada di Bulan, dikelilingi oleh kawah dan permukaan kosong, tanpa matahari menyembur anda dengan kekuatannya.

Akhirnya, di bahagian atas, kita berasa seperti berada di angkasa lepas dengan angin meniup abu ke mata kita. Fakta penting: letakkan sedikit arancini daging dalam beg galas anda untuk snek sebaik sahaja anda sampai ke kawah pertama.

panarea

Pemandangan pulau Panarea

Apabila matahari mencapai ufuk, segala-galanya di sekeliling kita menyala dengan warna oren tipikal Sicily. Kami masih mempunyai 50 meter lagi untuk sampai ke kawah dan pemandu kami membawa kami ke arah salah satu sisi.

Matahari akhirnya hilang di sebalik ufuk dan malam tiba. Letusan abu membuat tekak kita sakit, membuatkan kita batuk. Awan debu tebal menyelubungi kita, seperti yang kita lihat cahaya bersinar yang hebat.

Beberapa saat kemudian, kita menyaksikan letusan semburan lava ke semua arah dan tenggelam dalam keheningan kolektif untuk menyerap detik itu, yang kita raikan dengan tepukan spontan... Ibarat menyaksikan simfoni sebuah orkestra!

gunung berapi

pulau gunung berapi

Stromboli memberi kami beberapa bunyi lagi, kemudian memasuki keheningan lengkap yang layak untuk angkasa lepas.

Kami terpesona melihat semua yang berlaku di sekeliling kami dan kami tidak dapat mengalihkan pandangan dari kawah. Tetapi kami perlu kembali dan dua jam berjalan melalui pasir gunung berapi memang meletihkan. Kembali ke atas bot layar, kami melihat rentetan lampu dari jauh dan nampaknya mustahil bagi kami bahawa kami berada di sana hanya setengah jam sebelum itu.

Pada keesokan harinya kami menimbang sauh untuk belayar ke arah Salina dengan bantuan ombak fajar. Kami melihat sekali lagi pulau Bergman dan Rossellini yang mengagumkan dan berjanji untuk kembali pada masa hadapan.

Di atas perahu layar Jiwa Laut

Salina ialah pulau kedua terbesar selepas Lipari dan terdiri daripada dua gunung berapi yang memberikannya bentuk: Fossa-delle-Felci (968 meter) dan Monte-dei-Porri (860 meter).

Apabila tiba di Saint Marina , perkara pertama yang kita lihat ialah dataran kecil dengan kafe berhampiran katedral. Dalam bidang ini adalah penting cuba malvasia yang keluarga Tasca d'Almerita buat dengan anggur mereka sendiri, dituai di perkarangan hotel Capofaro –keluarga membeli tanah ini untuk memulihara dan menambah baik infrastruktur kawasan tersebut–, terletak di bahagian barat laut pulau itu.

Kami mengagumi rumah api dan menuju ke arah Ptollara selepas melewati kampung kecil Malfa. Keindahan teluk menjadi terkenal pada tahun 1994 berkat filem itu Tukang pos (dan Pablo Neruda) , dan sehingga hari ini anda boleh membeli semua jenis cenderahati dengan wajah Massimo Troisi, pengarah dan protagonisnya.

Capofaro Locanda Malvasia

Rumah api di hotel Capofaro Locanda & Malvasia, sesuai untuk merasai wain tempatan

Kami kembali ke teluk pada keesokan harinya dan menikmati matahari terbenam dengan satu-satunya syarikat sebotol wain putih tempatan, mengagumi kilatan cahaya terakhir yang dipantulkan di dasar perairan Tyrrhenian.

Dalam perjalanan pulang, kami melalui Gunung Berapi, yang terkenal dengan bau khas hidrogen sulfida dan tempat di mana dewa api dan cyclops mempunyai tempaan mereka, mengikut mitologi. Tanpa berlengah, kami mandi lumpur dan melawat mata air panasnya.

Anda juga mempunyai pilihan untuk naik ke kawah gunung berapi -pada ketinggian 499 meter-, yang kini tidur dengan tenang, dengan satu-satunya kehadiran wap yang luput, aroma hidrogen sulfida dan lava panas yang sentiasa mengingatkan kita bahawa di tempat ini laut dan api bersilang.

Tetapi kami lebih suka duduk di atas untuk mengagumi Salina dan Lipari dari jauh. Pada saat yang tepat itulah kami akhirnya mengetahui mengapa ia dikenali sebagai "pulau kalung".

Saline

Pemandangan perahu layar Kris dan Niko dari langit, di Salina

Laporan ini diterbitkan dalam Majalah Condé Nast Traveler nombor 140 (musim panas 2020). Langgan edisi bercetak (11 keluaran bercetak dan versi digital dengan harga €24.75, dengan menghubungi 902 53 55 57 atau dari tapak web kami). Edisi April Condé Nast Traveler tersedia untuk kita semua nikmati dari mana-mana peranti. Muat turun dan nikmati.