48 jam (di luar liputan) di Matarraña

Anonim

Matarraña: mod 'perlahan' diaktifkan

Pada suatu ketika dahulu terdapat sebuah tempat yang dijaga oleh gunung yang menjulang tinggi dan terlindung oleh hutan pain, pokok zaitun, oak dan pokok badam.

Tempat di mana kehidupan mempunyai irama tersendiri, irama yang tenang, mengikut rentak alam dan musim. Di sini, runut bunyi disediakan oleh cengkerik, burung hantu, alunan angin dan deruan sungai.

Pada waktu malam, kecerahan bintang menangkap semua mata, tanpa sebarang halangan yang berani berdiri di antara batas manusia dan ketuhanan.

Tidak, ini bukan permulaan kisah dongeng, puteri dan naga. Ia nyata, dan ia lebih dekat daripada yang anda fikirkan. Selamat datang ke Matarraña, pengesahan muktamad bahawa kecantikan adalah dalam diri.

Matarraña

Matarraña: kecantikan adalah dalam diri

PERMATA RAHSIA BAJO ARAGÓN

Terletak di wilayah Teruel, wilayah Matarraña terdiri daripada 18 lokaliti diketuai oleh Valderrobres, ibu negara.

Jumlah penduduk tidak mencecah sembilan ribu penduduk, tetapi angka itu merujuk kepada bancian rasmi, sejak Orang ramai dari seluruh dunia datang ke sudut ini untuk mencari tempat perlindungan kecil mereka.

Sungai Matarraña adalah yang memberikan namanya kepada wilayah itu, dihiasi dengan air terjun, kolam semula jadi, denai mendaki dan berbasikal, tanah ladang yang mengekalkan masakan di sekitarnya, dan perkampungan yang indah di mana anda boleh jatuh cinta dengan pesona masyarakat desa.

Tiada hotel di sini - kami tidak boleh memanggil penginapan unik yang tersebar di sekitar kawasan seperti itu - tetapi rumah ladang yang mengagumkan yang dindingnya menempatkan cerita dari abad yang lalu, rumah kecil yang menawan di mana anda boleh membaca dalam kehangatan perapian dan biara yang diubah menjadi tempat perlindungan di mana anda boleh melupakan dunia.

Percutian luar bandar yang sempurna mempunyai namanya sendiri, Matarraña , dan di sini kami mencadangkan beberapa rancangan untuk menikmati hujung minggu yang sempurna tanpa sambungan, alam semula jadi dan di atas semua itu, ketenangan mutlak.

Pemandangan panoramik yang ditawarkan oleh hotel Torre del Marqués

JUMAAT

4:00 petang Landskap mula berubah apabila kami menghampiri Matarraña. Hijau mula menjadi lebih sengit, gunung mengejutkan kami pada penghujung setiap lengkung dan pencemaran benar-benar hilang sepenuhnya.

Turunkan tingkap dan nikmati aroma pedas pokok pain, bunyi burung dan udara segar memenuhi paru-paru anda. Biarkan jam tangan di dalam petak sarung tangan, anda tidak akan memerlukannya.

Perhentian pertama kami, sudah tentu, tempat kami akan tidur hujung minggu ini, Torre del Marqués, rumah ladang abad ke-18 yang diubah suai menjadi hotel mewah yang baru sahaja dibuka di Monroyo.

Percutian mewah di tengah-tengah Matarraña

Projek Hotel Mewah Kecil yang baharu ini ialah lima bintang pertama di rantau ini dan tempat yang sesuai untuk mengaktifkan mod perlahan dan biarkan diri anda pergi. Ia mempunyai 18 bilik, kolam renang luaran yang dipanaskan sepanjang tahun, spa, restoran dan suasana di mana masa lalu dan masa kini berjalan seiring tanpa mengecilkan butiran.

“Bangunan itu telah melalui banyak pengubahsuaian sepanjang sejarahnya dan apa yang kami lakukan ialah membongkarnya dari dalam, mengeluarkan lapisan paling terkini dan mengekalkan yang paling tulen. Pendek kata, kami telah memelihara parut mereka”, jelas Óscar García, pemilik hotel Torre del Marqués.

Mampan dalam pembinaan dan operasi, Rumah ladang itu telah dipulihkan menggunakan bahan dari kawasan itu dan pada dindingnya kami menemui teknik ubi tradisional. Tenaga diperoleh melalui panel solar dan dandang biojisim.

Salah satu suite di Hotel Torre del Marqués

4:00 petang Selepas daftar masuk di hotel Torre del Marqués, kami memulakan pengembaraan pertama kami melalui Matarraña: persiaran ke Parrizal de Beceite, laluan yang indah dan mudah yang mendaki sungai sepanjang lurah, dinding batu kapur, gua, lukisan gua dan bahagian laluan pejalan kaki di atas perairan yang jernih.

Kami bertemu di Beceite dengan Onofre, pemandu kami syarikat Senda, yang menganjurkan aktiviti pelancongan aktif dan kebudayaan di seluruh rantau ini. Jika anda pergi sendiri, anda harus tahu itu untuk mengakses tempat letak kereta dan tempat yang anda perlukan tiket yang anda boleh beli di Pejabat Pelancong Beceite.

Kami meninggalkan kereta di tempat letak kereta terakhir dan mengikuti Onofre sejauh 800 meter di sepanjang laluan di mana apabila kami pergi, kami akan menemui sudut yang paling ingin tahu seperti Cova de la Dona yang menakjubkan, rongga pepenjuru yang digali di dalam batu dan dengan lukisan gua Fenellassa.

Apabila kita melihat catwalk, ia bermakna kita telah mencapai permulaan Laluan Parrizal de Beceite, yang meliputi 6 kilometer (perjalanan pergi balik) dan boleh disiapkan dalam masa kira-kira dua atau tiga jam.

Parrizal de Beceite

Selat Parrizal

Oleh itu, kami akan terus mendaki Sungai Matarraña di sepanjang laluan dan jejantas, mengagumi gua batu kapur, sungai bawah tanah dan menyapa memerang nakal sekali-sekala atau mendengar dari jauh kepada ratu tempat itu, kambing Hispanik.

Di antara tumbuh-tumbuhan, menonjol pokok asli (oak holm), kayu kotak, maple dan tiga jenis pain yang berbeza itu berlaku semasa kita naik.

Berhampiran sumber sungai, kami akan tiba di Selat Parrizal, pemandangan semula jadi dengan gaung setinggi 60 meter dan lebar minimum hanya 1.5 m di beberapa bahagian. Jangan risau, aksesnya mudah dan sesuai untuk semua khalayak.

Salah satu perkara yang paling menarik tentang landskap yang luar biasa ini sudah pasti warna air, benar-benar jernih di beberapa bahagian –di mana dasar sungai boleh dihargai dengan sempurna–, dan warna pirus dan zamrud pada orang lain. Ya, mereka membuatkan anda ingin menyelam tanpa memikirkannya, tetapi jangan tergesa-gesa, kolam semula jadi menanti kami di sudut.

7:00 malam Berenang di kolam semula jadi? Sudah tentu! Baiklah, yang paling sejuk boleh memercik di sekitar pantai dan membasahi kaki mereka. Kami akan kolam semula jadi La Pesquera, satu siri kolam (tol) yang dibentuk oleh Sungai Uldemó sehingga pertemuannya dengan Matarraña.

Untuk ke sana, ikut sahaja arahan dari bandar Beceite dan selepas kira-kira 3 kilometer kita jumpa kolam pertama, Tol de l'Olla. Tutup mata anda dan biarkan burung hitam dan air menidurkan anda.

Menaiki Sungai Matarraña

10 malam Untuk makan malam, tidak perlu pergi jauh, kerana di bandar Beceite meja kami menanti kami Kilang Solfa.

Bekas kilang kertas ini bertukar menjadi rumah hotel salah satu sudut Matarraña yang paling indah dan rahsia: teres peribadi yang menghadap ke sungai dan restoran di mana anda boleh mencuba hidangan khas di kawasan itu seperti fesols de Beseit, kacang putih asli dengan manfaat kesihatan penting yang hampir hilang.

Menunya, yang berubah mengikut musim, menampilkan protagonis yang lazat seperti **truffle hitam, D.O. Teruel, cendawan, dapur, kambing atau ikan kod. Hidangan pencuci mulut di atas teres. **

Sudah tiba masanya untuk kembali ke Torre del Marqués merenung bintang-bintang dari taman mereka Sehingga tidur menangkap kita.

Pemandangan dari Kilang Solfa, di Beceite

SABTU

10 pagi Sinaran matahari masuk melalui tingkap mengumumkan hari baru di Matarraña. Anda membuka tingkap dan oh, terkejut, permaidani hijau di kaki anda mengingatkan anda bahawa anda telah bangun di syurga. Burung-burung juga nampaknya telah bangun dan semasa mandi, aroma kemudahan Natura Bissé membuatkan anda inginkan Semoga kemesraan ini berkekalan selamanya.

Di restoran konservatori, sarapan yang baru dibawa dari kebun berhampiran menanti anda, dalam enklaf yang unik di mana anda boleh melihat kawasan Puertos de Beceite dan lembah sungai Tastavins.

Keju segar, yogurt asli, telur hancur, gulung segar dari ketuhar dan pir buatan sendiri, aprikot dan jem ceri Ini hanyalah beberapa pilihan yang ditawarkan oleh Torre del Marqués untuk memulakan hari dengan penuh tenaga.

Hotel Torre del Marques

Sifar kilometer berkuasa di restoran hotel

11 pagi kita menuju ke Valderrobres , di mana kami bertemu dengan Antonio, dari Yayasan Valderrobres Patrimonial , yang akan menunjukkan kepada kita semua keajaiban yang disembunyikannya bandar zaman pertengahan yang indah ini, ibu kota rantau ini dan ahli persatuan bandar-bandar tercantik di Sepanyol.

“Kawasan ini sentiasa menjadi kawasan transit, sejak itu pertengahan antara laut dan pedalaman, antara Valencia dan Zaragoza, dan itulah yang secara sejarah menandakan tempat itu”, jelas Antonio.

“Bahasa yang kami tuturkan di sini adalah varian Catalan dan tiada siapa yang bersetuju untuk memanggilnya –dia terus memberitahu kami– walaupun Ia lebih dikenali sebagai Chapurriau.

Valderrobres

Jambatan Batu, Valderrobres

Kami tersesat di jalan-jalan Valderrobres sehingga kami sampai ke jambatan batu, dari mana kami mendaki istana yang mengagumkan dari abad ke-14, salah satu kubu utama era Gothic yang wujud di Aragon dan diisytiharkan sebagai Monumen Negara.

Membentuk unit yang tidak larut dengan istana, berdiri gereja Santa María la Mayor, mengisytiharkan sebagai Aset Kepentingan Budaya, yang bahagian ketiganya, dirobohkan sejak abad ke-19, telah dibina semula secara keseluruhannya –kerja yang berakhir pada tahun 2009– dan pemulihan lengkap kuil juga telah dijalankan, yang hari ini merupakan penanda aras Gothic di negara kita.

Selepas menikmati pemandangan lembah dari atas istana dan menyemak imbas di dalam muzium, Kami kembali ke kereta, sudah tiba masanya untuk memulihkan kekuatan untuk rancangan hebat yang menanti kami petang ini.

Pemandangan dari Istana Valderrobres

2 petang Hari ini kita makan di Mas de la Costa, di mana kami diterima oleh Christian dan Françoise, pasangan suami isteri yang memiliki penginapan empat bintang dengan 15 bilik ini di mana, di mana sahaja anda melihat, anda dapati landskap indah Puertos de Beceite.

Rumah ladang itu masih mengekalkan pintu asal dari tahun 1804 dan bahagian dalamannya dihiasi dengan kasih sayang dan penjagaan, supaya tetamu berasa selesa seperti di rumah mereka sendiri: membaca di perpustakaan, menuangkan segelas wain anda sendiri di bilik bawah tanah atau makan di kandang kuda dahulu.

Di hadapan restoran Mas de la Costa adalah chef Facundo Salas, yang komited dengan masakan Mediterranean dengan pengaruh Perancis dan sesekali mengangguk ke tanah airnya, Argentina.

Rasa mengatasi semua perkara dalam setiap hidangan, dibuat dengan produk segar dan bermusim, kebanyakannya diambil dari taman mereka sendiri. Menu berubah setiap malam dan makan malam di bawah bintang sentiasa berakhir melihat ke langit melalui teleskop Christian.

Lebih banyak tentang Pantai

6 petang Pelan untuk petang adalah pada pedal dan melalui landskap yang akan membuatkan anda tercungap-cungap - dengan cara yang baik. Untuk ini, kami sekali lagi bergantung pada Senda, yang telah menyediakan kami laluan basikal di sepanjang Vía Verde Val de Zafán, laluan kereta api lama yang menghubungkan Alcañiz dengan Tortosa, kini ditukar menjadi laluan berbasikal.

Ianya mengenai susun atur ringkas sesuai untuk semua khalayak, penuh dengan kontras dan sudut di mana anda boleh menikmati aktiviti luar.

Dengan sungai Ebro sebagai tulang belakang, Via Verde akan membawa kita melaluinya jambatan, saluran air, terowong, stesen lama yang dibina semula seperti Aldover dan Benifallet dan banyak kawasan enklaf yang indah.

8 malam Kembali ke Torre del Marqués dan selepas berenang di kolam renang, Sudah tiba masanya untuk membiarkan diri anda terkejut dengan chef Emmanuel Gustavo dan pelayan Guillermo Durán yang mesra.

Kita mulakan dengan membuka mulut dengan cara yang terbaik, mencelup roti dalam minyak Diezdedos, minyak zaitun dara tambahan yang dihasilkan dengan tangan di ladang Vall de Ballestera, terletak di perbandaran Cretas yang berdekatan , di mana buah zaitun dari mana minyak luar biasa ini dilahirkan ditanam dan dituai, yang akan menjadi pengalaman deria di lelangit kita, selain memberikan pelbagai manfaat kepada tubuh.

Estet Vall de Ballestera, di mana minyak Diezdedos yang luar biasa dilahirkan

Tetapi mari kita teruskan, ini baru sahaja bermula. Selepas memberikan laporan yang baik tentang sepinggan ham lazat dari Teruel D.O. –dengan roti kristal dan tomato, sudah tentu–, di hadapan mata kita disajikan dengan bintang mutlak tempat itu: Ternasco de Aragón dimasak dalam ketuhar pada suhu rendah selama 14 jam. Makanan istimewa yang disertai dengan kentang ungu, bawang merah dan buih sawi hijau.

Untuk pencuci mulut? Kami membiarkan diri kami dinasihatkan dan mencuba Coulant coklat 85% dengan aiskrim kacang hazel dan serbuk badam panggang.

10 malam Satu malam lagi, kami bergembira dengan langit yang diberikan Matarraña kepada kami, diiringi lagu jangkrik, penerbangan sepasang kelawar yang tidak mahu ketinggalan pertunjukan dan musang sekali-sekala melarikan diri ke atas bukit melalui semak. Oh syurga, betapa kami akan merinduinya kembali di bandar besar.

Matarraña

Ternasco de Aragón: makanan istimewa asli

AHAD

11 pagi Hari ini hari Ahad, dan selepas laluan mendaki di Parrizal dan mengayuh semalam, Hari ini masa untuk berehat. Oleh itu, selepas bersarapan di salah satu sudut luar hotel, Kami memutuskan untuk menempah satu jam untuk diri kami di spa - ya, ia boleh diswastakan supaya pelanggan dapat menikmati keajaiban ini dalam privasi.

Kita juga membiarkan diri kita dimanjakan Ana Belén, ahli terapi manual dan tenaga yang tangannya telah melawat spa, sekolah yoga, pusat ayurveda dan hotel selama lebih daripada 20 tahun: dari pusat peranginan Lanjarón ke sebuah sekolah di utara India, melalui India, Tulum dan kini, tanah airnya.

Dengan otot-otot yang benar-benar santai, badan penuh dengan udara gunung dan minda dalam keadaan terputus kerana ia tidak pernah berlaku dalam masa yang lama, Kami menamatkan hujung minggu yang mengagumkan ini di mana kami kehilangan liputan, tetapi kami memenangi dua hari yang tidak dapat dilupakan di salah satu sudut paling indah di negara kami - yang kami tidak akan teragak-agak untuk kembali tidak lama lagi.