Satu-satunya pemandu teksi wanita di Rabat

Anonim

Roda tenaga yang berkuasa latar langit pekedai dan masjid. Kadang-kadang ada mata yang menunjuk dari segenap penjuru. kenapa nampak seorang wanita yang memandu teksi tidak pernah berhenti menjadi orang asing bagi masyarakat Maghribi.

Souad Hdidou ialah seorang wanita berusia 34 tahun yang dianggap sebagai satu-satunya pemandu teksi wanita di bandar Rabat . Cukup inspirasi untuk negara yang lebih suka melihat wanitanya memasak chebakia di dapur dan bergantung kepada suami, walaupun Maghribi disahkan sebagai negara Arab yang paling bertolak ansur mengenai kemasukan wanita yang malu-malu dalam masyarakat.

Kami berjalan di jalan-jalan bandar di utara Maghribi bersebelahan dengan Souad, contoh pertubuhan wanita tempatan yang telah menemui sekutu baru dalam dirinya berasa selamat dan difahami apabila bergerak di sekitar Rabat.

Souad Hdidou, satu-satunya pemandu teksi wanita di Rabat

Souad Hdidou, satu-satunya pemandu teksi wanita di Rabat.

IBU, SAYA NAK MEMANDU

Dilahirkan di bandar berhampiran rumah Putih Sejak kecil, Souad merasakan keghairahan untuk stereng yang menjanjikan lebih banyak kemerdekaan dan kebebasan. “Saya bernasib baik kerana mempunyai ibu bapa yang lebih liberal walaupun benar bahawa saya mendedikasikan diri saya untuk memandu untuk masa yang lama sehingga saya secara rasmi memberitahunya begitu, ”Souad memberitahu Condé Nast Traveler melalui panggilan telefon.

"Maghribi Ia adalah negara Arab yang paling biasa apabila ia datang untuk mencari juruterbang wanita pertama, ketua pertama parti politik, dll. . Saya tidak pernah mendapat kritikan daripada keluarga saya, hanya dorongan. Terdapat perubahan mentaliti terhadap wanita selepas kedatangan alaf baru di Maghribi”.

Sentuhan pertama Souad dengan stereng adalah seperti pemandu van syarikat makanan sejuk beku yang menghantar ikan . Walau bagaimanapun, baginya pekerjaan ini tidak mencukupi dan dia mengambil inspirasi daripada rakan-rakannya yang merupakan pemandu dari Casablanca asalnya: “Saya perlu lebih berdikari dan mempunyai bajet dalam jangkauan saya ”, sambungnya. "Begitulah tercetusnya idea untuk menjadi pemandu teksi wanita."

Selama lima tahun, Souad telah memandu teksi petit berwarna biru (dinamakan kerana saiznya yang kecil). Pada tahun-tahun pertama dia bekerja dengan empat pemandu wanita lain yang akhirnya meninggalkan pekerjaan itu. Souad memberi jaminan bahawa tahun pertama bukanlah mudah, kerana mereka dirompak dan rakan lelaki mereka masih tidak melihat seorang wanita memandu dengan baik. “ Walaupun mentaliti berubah sedikit demi sedikit, masih terdapat ribuan lelaki yang lebih suka wanita duduk di rumah atau bekerja di dapur. ”, tambah Souad.

Souad Hdidou pemandu teksi wanita di Rabat

Souad dengan teksi petitnya.

MAJLIS PERJALANAN DENGAN RODA

Souad berfungsi seperti biasa dari pukul 8 pagi hingga tengah hari atau, jika perlu, walaupun sehingga tengah malam dengan rehat untuk makan tengah hari di antaranya. Caj dari 10 hingga 20 euro setiap hari , walaupun pendapatan telah menurun selepas ketibaan wabak itu, kerana pada masa ini tidak dibenarkan berkongsi teksi petit di Maghribi atas sebab kesihatan. sama, Pelanggan Souad tetap setia kepada sekutu mereka.

Kewujudan pemandu teksi wanita di Rabat Ia merebak ke seluruh kawasan kejiranan Souad dan seluruh bandar, itulah sebabnya ramai wanita menghubunginya untuk meminta perkhidmatannya pada bila-bila masa sepanjang hari. “ Ramai wanita menghubungi saya secara langsung, terutamanya yang lebih muda, kerana mereka berasa lebih selamat bersama saya apabila mereka mengelilingi bandar atau ke kelab pada hujung minggu”, kata Souad. "Pernah juga salah seorang pelanggan saya bersalin di tempat duduk belakang teksi."

Souad juga mengatakan bahawa ramai pelanggan telah menawarkan diri untuk berjumpa dengan anak-anak mereka dan dia ketawa. Ada juga yang mencadangkan perjalanan ke bandar lain berdekatan dan Souad bertindak sebagai panduan yang sempurna: “Ada pelanggan dari Amerika Syarikat yang membayar saya untuk membawanya ke bandar Fez dan saya menemaninya sepanjang hari. Dia memberitahu saya bahawa dia akan menghubungi saya semula apabila dia kembali ke Maghribi.”

Souad Hdidou satu-satunya pemandu teksi wanita di Rabat

Ramai pengembara wanita berasa lebih selamat dengan Souad Hdidou yang memandu.

RABAT, MELALUI MATA SOUAD

Kehidupan Souad di Rabat adalah kaleidoskop budaya dan kontras terbaik di bandar Maghribi. “ Saya suka bangun awal setiap hari dan bersarapan di Café Haning, di mana mereka menghidangkan sepiring telur dengan daging kering (Jle’a) dan roti barli ”, kata Souad. “Saya juga selalunya pergi makan ikan goreng di Poissons Anass, walaupun kadang-kadang saya tersesat di Madinah lama Rabat untuk mempunyai lidi kefta atau potong siput dan jeruk yang mereka jual di gerai-gerai.”

Pada hari Rabu, Souad pergi ke Hammam Marassa dan pada hari Ahad dia suka berjalan-jalan Pantai Skhirat untuk melihat matahari terbenam. “ Rabat adalah tempat yang sangat tenang dan disyorkan untuk mereka yang mencari Maghribi asli di luar bandar besar seperti Marrakech ”. Pada beberapa hari cutinya, Souad juga suka melawat tempat-tempat seperti Necropolis Chellah, sebuah kompleks Rom purba yang terbengkalai selama bertahun-tahun sehingga kedatangan golongan benimerin.

Rabat Morocco

Rabat, Maghribi.

Semasa dia memakan siputnya yang hilang di antara bazar berwarna-warni, Souad menerima panggilan daripada pelanggan yang mempercayainya untuk pergi ke seberang bandar. Ia adalah bahasa komuniti wanita yang hari ini berganding bahu di seluruh dunia dan, kadang-kadang, juga berkongsi renungan dalam kereta yang sama. Wanita yang berdepan nadi sejarah setua lambat, kadang-kadang mengancam. "Walaupun jam 4 pagi, jika seorang wanita menelefon saya, saya pergi dan mengambilnya," tutup Souad.