Laluan emas hitam adalah di El Bierzo

Anonim

Laluan Wolfram dan Peña del Seo

Berbohong di barat laut wilayah León dan di sempadan dengan Orense adalah wilayah El Bierzo, sebuah tanah yang indah yang menawarkan pelbagai pilihan untuk melarikan diri daripada orang ramai yang gila dan memanjakan diri anda dengan pengalaman bermandikan sifat riang.

Wilayah Bercian mempunyai sejarah yang kaya dan pelbagai sejak zaman pra-Rom, melalui kehadiran Empayar Rom, yang meninggalkan kesan di Las Médulas, lombong terbuka terbesar di seluruh Empayar Rom, sehingga Visigoth atau bahkan Abad Pertengahan.

Tetapi dalam perjalanan ini kami menemui salah satu sudut paling tidak diketahui di El Bierzo:** Laluan Wolfram, di Peña del Seo,** kawasan yang menikmati kekayaan besar pada tahun 40-an. Di sini tungsten diekstrak, seperti di beberapa lombong lain di Sepanyol dan Portugal, yang dikenali sebagai 'emas hitam'. Ianya mengenai logam kelabu keluli yang sangat keras dan padat yang sangat jarang ditemui di kerak bumi dan hanya boleh ditemui di Bumi digabungkan dengan sebatian kimia lain.

Semasa Perang Dunia II Ia adalah bahan yang sangat didambakan. kerana ia digunakan untuk mengeraskan senjata tentera (perisai kereta kebal dan kepala peluru), tetapi juga untuk membuat mentol lampu atau motor. Hanya berlian yang lebih keras daripada logam ini.

Villar dari Kejiranan El Bierzo

El Bierzo ialah lembangan perlombongan yang penting

LALUAN WOLFRAMIO DAN PEÑA DEL SEO

Kami tiba di Villafranca del Bierzo (A6-Exit 407) untuk pergi ke bandar Corullón, tanah warisan mistik, kekuatan geologi dan budaya ladang anggur, salah satu kawasan wain paling berprestij di seluruh Castilla y León.

Kami menyeberangi jalan berliku yang di beberapa bahagian menyempit dan membelok ke satu arah, dan selepas 14 kilometer kami sampai ke bandar Cadafresnas, di mana kita akan memulakan laluan Wolfram.

Kami meninggalkan kereta di hujung bandar di mana terdapat papan tanda yang menunjukkan bahawa ia adalah a laluan 16.5 kilometer pergi dan balik, dengan penurunan 850 m, kesukaran sederhana dan ia akan mengambil masa kira-kira lima jam untuk melakukannya jika kita ingin memahkotai dua puncak Peña del Seo, pada 1576 m.a.s.l. Kemungkinan memendekkan laluan dan pergi hanya ke bandar La Piela, Ini hanya lebih 8 km di sepanjang trek dengan tanjakan yang sangat kecil yang boleh anda akses dengan kereta luar jalan. Ia adalah jalan yang Kami akan kembali ke tempat yang sama.

Kami terkejut dengan keindahan landskap yang luar biasa dari langkah pertama laluan, tempat kami memerhati relief gunung yang curam di lembah dikelilingi oleh tumbuh-tumbuhan yang subur dengan warna musim bunga.

Dari jauh kita nampak Peña del Seo yang bangkit seperti permaisuri yang hebat , mengagumkan, kasar, cantik dan megah. Di bahagian atas ialah puncak geodesik, salah satu daripada beberapa puncak rata yang boleh dilihat dari banyak titik di seluruh El Bierzo, sejenis rumah api di mana Salji pertama tahun ini biasanya turun.

Kami terus berjalan di sepanjang sisi gunung dari mana kami melihat, tersesat dalam keluasan, bandar perlombongan La Piela ditinggalkan beberapa dekad yang lalu. Selepas 4 kilometer berjalan lancar, boleh dikatakan rata, sisa-sisa bandar dicapai, runtuhannya mengeluarkan daya tarikan yang misteri dan agak mengagumkan menambah keindahan landskap yang mengelilinginya dan itu membuatkan kita berfikir bahawa tinggal di sini, untuk satu masa, agak bertuah.

Kami berjumpa dengan beberapa orang, kami tahu bahawa ia adalah kawasan yang sedikit dikenali dan agak dilupakan. Di sini kami bertemu dengan berciana Estefanía Nieto, seorang graduan dalam Pelancongan, yang memberitahu kami sedikit tentang sejarah tempat itu.

Runtuhan bandar lombong Peña do Seo di Cadafresnas.

Runtuhan bandar lombong Peña do Seo, di Cadafresnas.

SEJARAH SIKIT

“Antara tahun 1940 dan 1958, a aktiviti perlombongan yang hebat. Terdapat dua peringkat yang sangat berbeza: yang pertama adalah masa yang sangat huru-hara, apabila mereka menjual wolfram kepada orang Jerman, yang menggunakannya untuk senjata perisai dalam Perang Dunia II. Mereka adalah tahun di mana Pengintip datang dari kedua belah pihak. Sesetengah, untuk mendapatkan bahan berharga pada sebarang harga, dan yang lain, untuk mengelakkannya, "jelas Estefanía.

“Peringkat kedua adalah untuk pembekalan tungsten dalam Perang Korea untuk menjual diri mereka kepada Amerika, eksploitasi adalah lebih teratur dan bandar itu dibina. Terdapat beberapa nama di mana bandar ini dikenali: bandar perlombongan Peña del Seo, bandar Piela atau bandar wólfram. Ia adalah masa apabila kawasan ini menikmati kekayaan yang besar tergesa-gesa emas hitam itu untuk digunakan dalam peperangan", sambung graduan dalam Pelancongan.

Kami berjalan melalui bandar terbiar yang sudah runtuhan tetapi masih menikmati pemandangan istimewa gunung. Berpuluh-puluh keluarga tinggal di sini di mana ratusan pekerja bekerja dan kemudahan dibina yang telah kantin, komisaris, sekolah dan semua jenis keselesaan untuk masa itu.

Estefanía, yang mengenali kawasan itu dengan baik, terus memberitahu kami: "Pada tahun 1958 lombong ditutup kerana permintaan yang menurun, tetapi masih ada mineral di dalamnya. Sehingga tahun 1974, pengawal itu tinggal di bandar itu bersama keluarganya dan yang dapat saya temu bual untuk projek tahun akhir saya. selepas dia pergi rompakan bermula dan keruntuhan oleh pengabaian. Ia adalah kawasan yang dilupakan, saya harap lebih banyak dilakukan untuk memeliharanya dan memberikan kepentingan yang ada padanya."

Ya betul! bandar ini Ia termasuk dalam Senarai Warisan Merah dianjurkan oleh Hispania Nostra, sebuah persatuan bukan untung yang termasuk dalam senarai ini unsur-unsur Warisan Sejarah Sepanyol yang berisiko kehilangan, kemusnahan atau perubahan nilainya.

Bandar Kulit.

Selepas rumah-rumah terakhir kami mengambil trek yang muncul ke kanan, kini laluan mengeras, kami naik secara berzigzag sehingga kami sampai ke satu persimpangan, laluan di sebelah kanan menuju ke kaki Peña del Seo , titik dari mana kita akan memulakan pendakian. Yang di sebelah kiri memandu kepada perlombongan. Kami memilih laluan ke kanan untuk sampai ke pas. Pada ketika ini kita ambil jalan kecil di sebelah runtuhan pembinaan lama, laluan itu hilang di beberapa titik jadi ia akan menjadi perlu untuk perhatikan peristiwa penting batu yang menandakan laluan pendakian.

Bersedialah untuk berpeluh dengan baik memanjat Peña do Seo tetapi ganjaran pada 1,576 m.s.n.m adalah besar! Apabila kita sampai ke puncak pertama, timbunan batu menanti kita, yang terbentuk sejenis peninjau kami singgah untuk menjamu selera dan menikmati pemandangan panoramik sebelum sampai ke puncak kedua.

Bermula dari sekarang anda perlu mengikut jambul kordal sehingga sampai ke puncak kedua di mana kita akan menemui sisa gerai dan puncak geodesik. Pandangannya menyayat hati! Kami berserah kepada penghormatan yang ditawarkan oleh landskap kepada kami: rangkaian gunung dan lembah yang dalam yang menarik beberapa bandar poskad Bercianos.

Bangun di sini menggembirakan semangat sedemikian rupa sehingga masa seolah-olah berhenti pada masa-masa tertentu. Dan ketenangan semula jadi mengecas semula bateri jiwa untuk musim yang panjang. Dengan pusingan kepala yang mudah dan pandangan yang baik, anda dapat melihat, dari kejauhan, betapa kecilnya puncak jingga lombong emas Las Médulas. **

Dari ketinggian ini, angin menerpa muka kami dengan kuat sambil mengingati betapa kecilnya kami di planet yang begitu besar. Di dalam hati cerita-cerita nyata yang berbatu-batu ini bergema dengan nama dan nama keluarga, tahun-tahun sukar untuk bertahan hidup dan trapeze wolfram, mineral ini sangat diingini sehingga hari ini ia tidak bernilai apa-apa.

Selepas menikmati pemandangan panorama yang indah, kami akan kembali melalui laluan yang sama dan dalam perjalanan turun kami akan berhenti untuk menemui sisa-sisa pakaian baru dan lama, serta galeri perlombongan.

Las Mdulas di Leon

Anda boleh melihat Las Médulas dari kejauhan.

TEMPAT MAKAN DAN TIDUR

11 kilometer jauhnya ialah Villafranca de El Bierzo, sebuah bandar zaman pertengahan yang menawan yang dilalui oleh Camino de Santiago dan ia adalah ibu kota bersejarah di rantau ini. Kami tersesat di jalan-jalannya, yang menyembunyikan warisan seni di dalamnya yang patut dikunjungi dengan santai.

Kami menginap di MicroHostal La Puerta del Perdón yang mana kami jatuh cinta dengannya pemasangan kayu yang menggoda dan selesa di mana anda boleh menghirup syurga kedamaian yang menjemput anda untuk berehat, hanya apa yang kami perlukan!

Kami telah menempah meja untuk mencuba masakan mereka berdasarkan pilihan produk tempatan terbaik. Muzik jazz dimainkan dan dari tingkap kita melihat istana komposer Cristóbal Halffter.

Kami mencuba a Bierzo pepper geleé dengan jeruk tenggiri roti manis kuno dengan kerang, tuna utara tataki dengan nenas rebus diiringi oleh wain DO Bierzo, Wain Fuente de San Lázaro de Demencia, dengan sensasi buah yang luar biasa, lazat dan seimbang yang membuatkan kita merasai detik ini dengan lebih intensiti. Dan untuk pencuci mulut, gigitan Santo –pastri puff dengan krim, krim putar dan coklat–. El Bierzo mengingatkan kita, sekali lagi, itu perjalanan menjilat jari bagus. Kami akan kembali!