Patones, bandar berhantu di Sierra Norte de Madrid

Anonim

Patones bandar berhantu di Sierra Norte de Madrid

Anda harap jalan berbatu buntarnya tidak berkesudahan

Di antara kesibukan pelancong Patones de Arriba dan ketenangan harian Patones de Abajo, penduduk di sini perbandaran Sierra Norte de Madrid, dalam jangkauan dari ibu negara, 40 minit dalam perjalanan ke Burgos.

Kedekatannya, sifatnya yang menakjubkan dan tawaran semula jadi yang luas setiap minggu mereka menarik beratus-ratus pendaki gunung, penunggang motosikal, penunggang basikal, pejalan kaki, gua, jurugambar, ahli mikologi, pencari filem dan pengembara secara amnya.

Patones bandar berhantu di Sierra Norte de Madrid

Bagaimana jika kita menambah misteri dengan sedikit hujan?

HARI 1: TERES DAN DUSUN EKOLOGI

Kami meninggalkan Madrid sehingga menghadkan hujan dan hari kerja yang intensif menjadikan jalan raya menjadi roti setiap hari Jumaat dan kami berjaya tiba tepat pada waktunya untuk makan.

Pangkalan operasi kami ialah Tembikai Rumah Luar Bandar , kandang keluarga lama di Patones de Abajo ditukar dengan berhati-hati dan berhati-hati menjadi penginapan yang menawan yang baru dibuka tahun ini.

Selepas meninggalkan bagasi kami di bilik kami, hujan membolehkan kami menikmati teres Bar Manolo _(Avenida de Madrid, 78) _, di seberang jalan. Ia mengenai a tempat yang popular di kalangan pendaki gunung Madrid kedua-duanya untuk bertemu sebelum naik ke puncak dan untuk makan tengah hari dalam perjalanan menuruni salah satu daripadanya sandwic, bahagian, hidangan gabungan atau, dalam kes kami, hamburger.

Petang akan berlalu bersiar-siar melalui kebun yang menentang di sekitar laluan ternakan. Untuk mengikutinya, belok kanan melalui Parroquia de San José ke arah Uceda, bandar yang berdiri dengan bangga di atas bukit yang boleh anda lihat dari hadapan.

Jalan bersepah pokok berangan, pokok badam, pokok quince dan pokok anggur dara yang berharga, yang bertukar menjadi merah pada musim luruh berbanding kuning poplar.

Kita akan berjumpa tidak lama lagi saluran Cabarrus, tertakluk kepada pelan penyesuaian untuk memanfaatkannya sebagai litar pejalan kaki dan berbasikal, sehingga kami menemui Sungai Jarama, yang pantainya rendang menawarkan kawasan mandian yang menyenangkan untuk pejalan kaki musim panas.

Casa Rural Melones, kem asas kami

Dalam perjalanan pulang, kami berhenti untuk melawat kemudahan ** Tómate La Huerta ,** projek Natalia dan Simón, dua ahli agronomi muda yang memutuskan untuk menubuhkan di sini perniagaan buah-buahan dan sayur-sayuran organik anda. Selain mendirikan gerainya di pameran hampir setiap hujung minggu, penghantaran ke rumah kepada individu, restoran dan kumpulan pengguna.

Di sebelahnya adalah tanah ahli ** CSA Vega de Jarama ,** sebuah persatuan yang didedikasikan untuk f Promosi pengeluaran tempatan pertanian organik dan ternakan yang berjaya mengagihkan lebih 60 bakul berisi enam kilo sayur-sayuran setiap minggu.

Apabila malam tiba kami berpindah ke Torrelaguna , di mana mereka yang ingin mencari suasana mempunyai sesuatu untuk dimakan dan/atau minum. Pilihan kami ialah ** Taberna del Motero **, dan terdapat ramai yang mengembara ke kawasan itu dengan menggunakan dua roda. Mengikut irama rock terbaik, kami memberikan akaun di teres anda roti bakar ikan bilis besar dengan keju biru, gulungan kambing dengan bawang karamel dan perut tuna dengan lada merah.

Kami menghabiskan makan malam dengan berjalan-jalan di sekitar dataran untuk melihat muka depan dewan bandar dan gereja dalam cahaya bulan sebelum tidur.

Petua: jika boleh, elakkan hujung minggu di Patones de Arriba

HARI 2: BLACK SLATE, TORREZNOS DAN PERIUK

Dengan perut yang penuh dengan roti bakar tomato organik, madu tempatan dan kek span buatan sendiri, kami akan menemui permata di mahkota: patones dari atas, sebuah bandar yang dilawati oleh pelancong dan pendaki gunung yang pada hujung minggu anda perlu melihat akses terkawal dengan kereta.

Mereka yang tidak bangun awal akan mempunyai pilihan untuk meletak kereta di Patones de Abajo dan berjalan kaki (hanya dua puluh minit). Ia tidak mengambil masa lama untuk mengetahui mengapa ia begitu sesak: sebuah bandar batu tulis hitam yang dikelilingi oleh gunung yang kelihatan seperti sesuatu daripada filem Tim Burton.

dalam Pejabat pelancong , dilengkapi dengan pameran tetap dan model kawasan di Gereja lama San José, menganjurkan lawatan berpandu pada hari Sabtu, Ahad dan cuti pada jam 12.00 tengah hari untuk 2.5 euro.

Perkara biasa ialah datang awal pagi, Berjalan-jalan di sepanjang salah satu daripada banyak laluan yang ditawarkannya dan manjakan diri anda dengan penghormatan yang bermanfaat di salah satu restorannya yang tidak terkira banyaknya.

Masa sudah suntuk untuk kami, jadi kami melawat sendiri semua **sudut bucolicnya (terdapat jadual perjalanan yang dicadangkan dengan panel penerangan)**, dari bilik dobinya ke lantai pengirikan yang melalui jalan curam dalam ketuhar.

Patones bandar berhantu di Sierra Norte de Madrid

Torreznos mereka adalah klasik di tempat itu

Sejuk mula menembusi tulang, jadi kami melihat ke dalam yang selesa Restoran Las Eras _(Calle de Las Azas, 29) _ untuk minum wain dalam kepanasan perapiannya (pada musim panas kita boleh melakukannya di teres yang dicemburui dan berwarna-warni). Vegetarian akan mendapati dalam menunya bilangan pilihan terbesar di seluruh bandar.

Minuman beralkohol terus masuk Royal Tavern, terkenal dengan torreznos yang menyelerakan. Semua meninggalkan ruang untuk yang popular pinggan serdak , yang akan kita temui dalam menu hari mana-mana restoran.

Kembali ke dataran kami melawat ** El Trasgo , kedai kraf yang pakar dalam ukiran kayu.** Kami, bagaimanapun, akan merasai mereka jenis sosej akhirnya membeli empat: beri biru (paling menarik pada rasa dan penglihatan), walnut, keju biru dan boletus.

Kerasnya makanan menuntut tidur siang dan, walaupun petang telah turun hujan, kami tidak peduli kerana kami telah menempah tempat di ** bengkel seramik yang mereka tawarkan di rumah luar bandar kami,** terbuka kepada semua jenis awam (tidak perlu ditempatkan).

Ricardo akan mengajar kita, dengan pelbagai teknik dan jenis tanah liat, cara membuat periuk, bahawa kita akan perlu meninggalkan di sana pengeringan sehingga mereka melalui ketuhar mereka (kita boleh kembali untuk mereka bila-bila masa yang kita mahu). Namun begitu, dia dah banyak buat jadi kita boleh tanam kaktus sendiri (mereka mempunyai jumlah yang tidak dapat dikira antara rumah hijau dan seluruh rumah) dan tidak meninggalkan dengan tangan kosong.

Patones bandar berhantu di Sierra Norte de Madrid

Dan apabila malam tiba, kesibukan bertukar menjadi sunyi

Kami telah menghabiskan waktu petang menguli dan menghias makhluk kami, jadi kami bersedia untuk makan malam berasaskan produk tempatan. Sosej dari El Trasgo dilengkapi dengan sempurna dengan **salad tomato organik, keju butang dari Quesería Jaramera dan sepotong El Gran Cardenal** (berasal dari Torrelaguna), semuanya dibasuh dengan Bir kraf Bailandera.

Hujan membolehkan kami melakukan aktiviti yang paling ajaib dalam perjalanan: berjalan kaki malam ke Patones de Arriba. Diterangi oleh cahaya bulan yang hampir penuh, jalan pintas itu akan membolehkan kita mengelak jalan hampir keseluruhannya dan lalu di bawah saluran air yang dibina di dalam batu untuk pendakian hampir dua puluh minit.

Kami tiba pada tengah malam untuk melihat bagaimana mantra itu telah lenyap: pelancong telah hilang, kedai-kedai dan restoran telah ditutup dan beberapa penduduk yang tinggal di bandar menanti hari baru dengan kehangatan pendiangan mereka. Kesibukan telah bertukar menjadi sunyi, gerabak menjadi labu.

HARI 3: PUNCAK DAN TAKDUAN

Kami mengulangi sarapan pagi pada awal pagi untuk mempercepatkan beberapa jam sebelum melakukan kepulangan yang tidak dapat dielakkan. Kami membawa kereta ke Bandar Atazar , yang pernah menempatkan pekerja takungan homonim.

Dari situ kami menuju ke Laluan Genaro (GR 300, ditanda pada setiap masa dengan angka kayu biru yang menawan) untuk sampai ke Cancho de la Cabeza yang terkenal dalam laluan selama satu jam sahaja (Pilihan tradisional ialah tiba dari Patones de Arriba dalam empat perarakan). Kecuali bahagian kecil tembok api, ia berjalan sepanjang masa di sepanjang laluan yang sering dilalui oleh basikal dan juga basikal gunung.

Takungan El Atazar

Ganjaran teratas dengan pemandangan panoramik Sierra de Guadarrama yang tidak terhingga, pergunungan Guadalajara, Takungan Atazar (dan bandar) dan seluruh komuniti Alto Jarama.

Berundur dengan kereta, di sekitar gua Reguerillo (sedang ditutup) dan parit yang menarik, kami singgah di Pontoon Zaitun , empangan yang tidak digunakan yang pernah menahan perairan Sungai Lozoya dan kini sering dikunjungi oleh jurugambar yang ingin mengambil kesempatan daripada kuning poplarnya, hijau padang rumput dan kelabu tebingnya, penuh dengan pendaki.

Sebelum memulakan pemulangan, kami mengulangi di Bar Manolo untuk bertolak dengan rasa lazat hidangan bintangnya: daging perap, daging dengan tomato dan telinga panggang.

Patones bandar berhantu di Sierra Norte de Madrid

Menangkap udara sebelum kembali ke asfalt