Monasterio de Piedra, percutian ke Zaragoza yang paling semula jadi

Anonim

Air terjunnya yang mengagumkan, salah satu tuntutan Monasterio de Piedra

BAGAIMANA UNTUK MENDAPATKAN

The biara batu Ia adalah harta persendirian yang terletak di pinggir bandar Nuevalos , satu setengah jam dari ibu kota Zaragoza dan dua setengah jam dari Madrid, jika kita pergi dengan kereta. Alternatifnya ialah pergi ke Calatayud dengan menaiki kereta api atau bas dan menaiki bas lain di sana.

MANA NAK TIDUR

Biara itu sendiri mempunyai sebahagian besar kemudahannya yang dikhaskan **untuk hotel monumentalnya**. Sebagai tambahan kepada fakta bahawa kita tidak perlu merumitkan kehidupan kita dengan lebih banyak pemindahan, ia telah berlaku spa dengan litar haba lebih daripada 500 meter persegi dan rawatan relaksasi yang akan melengkapkan percutian ke badan raja-raja.

Monasterio de Piedra percutian ke Zaragoza yang paling semula jadi

Nuevalos, titik permulaan yang baik untuk lawatan anda

Pilihan lain ialah menempah penginapan di Nuévalos atau mana-mana bandar di kawasan itu. Pilihan kami membawa kami ke ** Hospedería El Pilar de Calatayud **, tempat yang selesa dan menawan di tengah-tengah bandar dari mana ia mengambil masa setengah jam dengan kereta untuk sampai ke biara.

LAWATAN

Kami tiba ke Calatayud Petang Jumaat dengan masa untuk berjalan-jalan sebentar untuk menemui fasad dan menara banyak gereja asal Mudejar (Saint Mary, Saint Peter, Saint John, Saint Andrew...) .

Kawasan yang paling disyorkan untuk makan malam atau minum ialah Walk Courts of Aragon , jalan berhampiran sungai Jalón yang dilanda bar dan teres . Bar pertubuhan mereka ialah penuh dengan pancang yang masuk hanya melalui mata: kroket, telur dadar, jeruk, cendawan… Di bar Goya, tanpa pergi lebih jauh, kami akan dilayan dengan hebat.

Selepas sarapan pagi yang baik, kami menghadapi lawatan kami ke Monasterio de Piedra. Kita mesti jelas bahawa Ia bukan lawatan ke alam liar, tetapi ke taman yang sebahagian besarnya dibuat oleh tangan manusia.

Kejatuhan air yang menakjubkan di air terjun Cola de Caballo

Kami memutuskan untuk bermula di taman, di mana kami menemui pokok-pokoknya, paddocknya dan, terutamanya, air terjunnya yang mengagumkan. Dan itulah, pada hakikatnya, air sungai Piedra, disalurkan, bertakung dan tergesa-gesa dengan cara yang paling imaginatif dan asli Dia adalah protagonis sebenar. Jika anda melawat semasa musim hujan, aliran arus meningkat dan, dengan itu, sifatnya yang menakjubkan.

Mungkin yang titik tinggi laluan , yang dipajang pada setiap masa dengan tanda dan anak panah, sama ada air terjun Cola de Caballo. Menjenguk keluar dari atas lakonan a pandangan yang tidak ternilai , menuruninya melalui gua yang diukir ke dalam batu itu menarik, tetapi memasuki gua di bawah dan melihat bentuk batu yang berubah-ubah manakala air yang menitis di muka kita ia menyucikan.

Lawatan ini disempurnakan dengan lawatan ke ladang ikan dan ia mendapat tasik cermin sebelum mengambil jalan pintas kembali. Lawatan boleh berlangsung antara dua dan tiga jam bergantung pada apa yang kami menghiburkan diri kami di setiap tapak dan, terutamanya, pada bilangan foto yang kami ambil (ia akan menjadi tanpa henti).

Sebelum keluar, dan jika kita berada dalam musim, kita harus pergi ke kandang burung pemangsa, di mana kita dapati pelbagai spesimen burung hantu, burung hantu bangsal, burung helang, burung helang dan burung nasar . Kakitangan falconry dengan senang hati menjawab mana-mana soalan kami, dan, jika cuaca mengizinkan, mereka melakukan demonstrasi luar.

Tasik Cermin

Waktu makan tengah hari menangkap kami menikmati matahari di teres ** Restoran Piedra Vieja **, di mana kami boleh makan buluh, pinchos dan sandwic. Jika kita mahu mengambil kira mereka hidangan gabungan, menu mereka pada hari itu atau hidangan à la carte mereka (dengan pilihan untuk celiac) kita perlu naik ke ruang istirahat di tingkat satu.

Di kawasan hotel, the Restoran Kings of Aragon juga menawarkan masakan tradisional Aragon, antarabangsa dan avant-garde. Kedua-dua pertubuhan berada di dalam kandang.

Dengan perut yang puas, kami masuk ke dalam Biara Santa María de Piedra Cistercian. mereka Lawatan berpandu ia berlangsung selama 45 minit dan terdapat kira-kira satu sejam sehingga 5:00 petang.

Kami akan melalui biara utama dan memasuki pelbagai kebergantungan yang ada di persekitarannya, seperti rumah bab, mezbah barok, Biara (sebuah gereja dengan pelbagai gaya seni bina yang kehilangan bumbungnya semasa rompakan yang dialami oleh Biara di Disentailment Mendizábal) atau yang ingin tahu pemanas.

Selepas lawatan berpandu kami boleh tinggal di dalam menyemak imbas dengan lebih tenang selama yang kami mahu. Begitu juga, kita boleh mengakses Muzium Wain apa yang ada dalam cilla, di mana kita akan temui sedikit sejarah dan proses penghuraiannya melalui foto, alatan dan perwakilan bersaiz hidup.

Biara

Balik Calatayud, kami pergi melawat kawasan Yahudinya, dikelilingi di atas bukit-bukitnya oleh istana Doña Martina, Torremocha dan Santuari Peña, di jalan-jalannya kita juga dapati rumah ibadat yang telah dipulihkan.

Pagi Ahad bermula dengan sarapan pagi di ** Kafeteria Bombón **, tempat yang menyenangkan yang terletak di salah satu sudut Dataran Sepanyol , yang patut diintai hanya untuk melihat balkoninya yang ingin tahu.

Kami naik untuk mengucapkan selamat tinggal kepada bandar sehingga Istana Ayub, terletak di atas gunung dominan yang berada di pinggir. Di antara runtuhannya kita akan dapati pemandangan panoramik bandar dan kuasa yang diperlukan untuk melakukan pemulangan dalam keadaan zen.

DATA PRAKTIKAL

Sebelum pergi ke Monasterio de Piedra, kita mesti tahu bahawa kita ada dua pilihan input. Yang pertama dan paling dituntut ialah yang memberi akses taman (tidak syak lagi bahagian paling menarik dalam lawatan), ke biara cistercian (dengan panduan, melainkan permintaan tinggi menghalangnya), dan pada pameran burung pemangsa pada bulan-bulan panas (dari Mac hingga Oktober, kedua-duanya termasuk) .

Pilihan kedua adalah yang hanya memberikan akses kepada biara. Kedua-duanya boleh dibeli di pejabat tiket, walaupun **jika kita membelinya dalam talian** kami akan menjimatkan 10% dan mengelakkan kemungkinan menunggu.

Untuk lawatan ke taman adalah disyorkan pakai pakaian yang selesa, kasut sukan atau gunung, botol air dan kamera dengan bateri dicas.

Kebolehcapaian adalah terhad dan pelbagai tangga serta kesempitan serta cerun gua akan menghalang laluan kerusi roda dan kerusi tolak.

Anda boleh memasuki Monasterio de Piedra dengan seekor anjing -sentiasa bertali dan kecuali paparan burung pemangsa-. Sekiranya memasuki biara, anjing itu mesti masuk ke dalam pelukan atau pembawa.