Percutian romantis di Lisbon: 'Hati saya gembira apabila saya melihat anda'

Anonim

“Seseorang perlahan-lahan berkata: 'Lisbon, awak tahu…'. Saya tahu". Maka bermulalah salah satu puisi terindah yang pernah ditulis ke ibu kota Lusa. pelakonnya, Eugene de Andrade , tidak dilahirkan di Lisbon, tetapi seperti ramai orang lain, dia jatuh cinta dengannya sebaik sahaja dia menjejakkan kaki di atas batu buntar itu.

"Dia seorang gadis berkaki ayam dan ringan, angin yang tiba-tiba dan jernih di rambutnya, beberapa kedutan halus mengintai matanya...”, sambung penyair.

Tidak mustahil untuk melawatnya pada hujung minggu – mahupun seumur hidup–, tetapi memang begitu hayatinya, hirup dan memujanya, sebagaimana anda memuja perkara yang anda tidak tahu jika ia akan kekal selama-lamanya: dengan semangat dan semangat, menikmati setiap saat tanpa memikirkan apa yang akan datang seterusnya.

“...sunyi yang terbuka/ di bibir dan di jari/ saya menuruni tangga/ dan langkah/ dan langkah/ ke sungai./ Saya tahu./ Dan anda, adakah anda tahu?

48 jam boleh pergi jauh, dan kami tidak bercakap dengan tepat mengenai kuantiti, tetapi mengenai kualiti: tidur di rumah agam Lisbon abad ke-18, tersesat di Alfama, berkongsi makanan laut dan wain sesuka hati dan belayar dengan matahari terbenam sebagai latar belakang, antara banyak perkara lain.

Satu-satunya perkara yang perlu anda letakkan? Syarikat (dan cinta, banyak cinta).

Trem Lisbon

Calçada de São Francisco

TINGGAL DI MANA

Percutian romantis patut penginapan romantik untuk dipadankan. Dan kami mempunyai lebih daripada jelas: Alma Lusa / Baixa Chiado ia adalah tempat yang sempurna. Pertama sekali, kerana ia tidak kelihatan seperti sebuah hotel, sebaliknya sebuah rumah agam yang selesa terletak di antara Sungai Tagus dan pusat bandar.

Terletak 25 minit dari lapangan terbang, Alma Lusa berada terletak di sudut sudut Praça do Município yang tenang –tanpa bunyi atau lalu lintas–, bangunan yang sama yang menduduki bangunan neoklasik Dewan Perbandaran.

Bangunan itu, yang kebanyakannya bermula dari abad ke-18, ia berfungsi pada zamannya sebagai gudang senjata di bandar dan hari ini menempatkan 28 bilik –12 daripadanya suite– di mana kemewahan wujud bersama masa lalu, menyelubungi kita dalam aura kemerosotan yang elegan.

semuanya ada di sini didalangi untuk mempersembahkan ode manis kepada Portugis , bermula dengan nama: Alma Lusa Hotels diasaskan oleh pengusaha hotel Miguel Simoes de Almeida.

AlmaLusa BaixaChiado

Menginap di bangunan abad ke-18 yang terletak di sudut Praça do Município

Dari pendiangan lama ke jubin, melalui tekstil yang kaya dan lantai berjubin asli: pereka dalaman Giano Gonçalves telah berjaya menyatukan vintaj dan moden dalam palet rona bumi, kelabu, tan dan kayu yang menenangkan.

Sabun Portus Cale, kosmetik Castelbel, tuala Lima Mayer dan peralatan tempat tidur dan tilam Colmol: Setiap sudut hotel butik ini mempunyai kesan jelas negara Portugis, yang dicampur dengan butiran Maghribi dan Afrika serta kertas dinding yang mengagumkan oleh artis British Andrew Martin.

Zaman sezaman datang dari tangan pancuran mandian hydromassage dari Sanindusalas, mesin kopi Delta, menu bantal yang indah dan cadar 100% kapas percale , sebagai tambahan kepada Wi-Fi, televisyen dan radio REVO SuperSignal.

Di luar bilik tidur, lamunan Portugis dan desa berterusan dinding dan siling kosong, batu, kayu lapuk dan alang besi terdedah.

AlmaLusa BaixaChiado

Yang lama dan moden dalam harmoni yang sempurna

JUMAAT

6:00 petang Tiada yang lebih baik daripada memulakan perjalanan kami tersesat di jalan-jalan Lisbon berjalan-jalan tanpa tujuan dan menikmati seni bina dan suasananya.

Kami memasuki bandar dan pergi ke mana-mana jalan yang menuju ke tengah-tengah Baixa-Chiado –Crucifixo, Áurea, Almada, Spateiros...–. Secara tidak sengaja, kami terlanggar lif Santa Justa dan mengambil peluang untuk melayari Carmo Convent , sebuah kuil Gothic lama yang dirobohkan selepas gempa bumi 1755 yang kini menempatkan sebuah muzium arkeologi.

Selepas mendapat ais krim –atau beberapa buah berangan bergantung pada masa dalam setahun– kami meneruskan kursus kami berjalan menyusuri Garret Street, di mana **kedai buku Bertrand yang terkenal** terletak.

Selepas juga berhenti di lambang ** A Vida Portuguesa ** –dan pergi dengan sesuatu, jelas sekali– kami akhirnya mendengar saksofon di dataran menawan Largo do Chiado , diapit oleh gereja Nuestra Señora de Loreto dan Nuestra Señora de la Encarnación.

Lisbon

"Dia seorang gadis berkaki ayam dan ringan, angin yang tiba-tiba dan jelas di rambutnya..."

Dari sana kita naik ke nombor 18 Rúa Nova da Trindade: Hari ini kita makan malam di Páteo de José Avillez.

9:00 Malam. Dari segi gastronomi, Lisboa dan Avillez adalah dua perkataan yang tidak dapat dipisahkan dan tidak dapat dipertikaikan. José Avillez memenangi bintang Michelin pertamanya di restoran Tavares yang bersejarah dan dua tahun kemudian dia memutuskan untuk membuka ruangnya sendiri, tersebar di seluruh Lisbon dan Porto.

Dan ya, kita bercakap dalam bentuk jamak, kerana chef Portugis itu tidak berhenti mengembangkan empayarnya sejak pembukaan Cantinho do Avillez di Chiado.

Kemudian muncul Belcanto, Pizzaria Lisboa, Café Lisboa... dan pada masa tertentu, dia fikir sudah tiba masanya untuk mencipta kejiranan gastronominya sendiri, justeru ** Barrio do Avillez ** dilahirkan, ruang gastronomi tertentu yang menggabungkan beberapa konsep restoran : kedai runcit (Mercearia), kedai minuman khas Portugis, Beco (kabaret gourmet) dan destinasi kami: Páteo.

Di teres yang comel ini di mana tidak ada kekurangan perincian, ikan dan kerang adalah raja, jadi kami tidak banyak berfikir dan memesan salah satu keistimewaan mereka: udang bakar dengan sos dari kawasan kejiranan. Dari dunia lain.

Di bahagian permulaan mereka menawarkan pilihan menarik untuk dikongsi: udang dengan fleur de sel, udang harimau bakar, udang bawang putih dengan cili... Jangan ketinggalan senarai yang luas keju –dari Serra da Estrela, dari Azeitão, dari pulau São Jorge, dari pulau São Miguel, dari Évora–.

Untuk pencuci mulut? Klasik dari chef Avillez, Avellana3: ais krim hazelnut, buih hazelnut, hazelnut yang baru diparut dan fleur de sel. Celupkan sudu ke dalam gelas dan nikmati semua tekstur pada masa yang sama.

Bairro do Avillez

Patéo do Avillez yang genit

SABTU

9.00 pagi. Sinaran matahari masuk dengan malu-malu melalui langsir bilik kami dengan pemandangan Praça do Municipio. apabila kita melihat keluar, Bau garam bercampur dengan kopi tetamu terawal, yang bersarapan di teres restoran.

Selepas memberikan akaun yang baik tentang sarapan pagi, di mana tidak ada kekurangan telur hancur yang baru dibuat, pasteis de nata dan roti bakar dengan jem buatan sendiri, penuh tenaga kami melancarkan diri kami ke atas dan ke bawah bukit Lisbon.

10:00 pagi. Alfama Ia adalah, tanpa ragu-ragu, kejiranan paling romantis di bandar dan yang paling selamat daripada gempa bumi 1755. Jika di mana-mana intipati Lisbon berada dan terpeluwap, ia ada di sini , di antara lorong-lorongnya yang sempit, fasadnya yang usang penuh dengan bunga dan pakaian yang tergantung serta nada sayu Fado yang bermain sorok-sorok di sebalik pintu.

Untuk sampai ke daerah nelayan lama ini, kami akan melakukannya dengan cara yang paling klasik: menaiki trem mitos 28 ke istana San Jorge.

Setelah di sini, kami mengaktifkan mod kapal terbang sekali lagi dan hanya membiarkan diri kami terbawa-bawa sekali lagi oleh mantra Portugis, yang membawa kepada pemandangan indah Santa Lucía –semoga bugenvilnya berada pada kemegahan maksimumnya–, dari mana untuk mengagumi permaidani berwarna-warni bumbung dengan Tagus di latar belakang.

Alfama

Alfama, di mana masa dan dunia diam

2:00 petang Jika rama-rama dalam perut anda telah bertukar menjadi singa lapar yang tidak dapat dijinakkan oleh fados pun, ambil 28 sekali lagi atau berjalan kaki ke tengah-tengah Chiado untuk ke ** Alma , oleh Henrique Sá Pessoa.**

Terletak di bangunan abad ke-18 yang pernah berfungsi sebagai gudang untuk kedai buku Bertrand, Alma mendapat menanggalkan keanggunan mana-mana perhiasan yang berlebihan untuk mengekalkan ketulenan yang kurang adalah lebih.

Kayu, kulit dan tona tua memonopoli bahagian dalam premis, di mana chef Portugis menawarkan kami perjalanan melalui masakan haute dari seluruh dunia, tetapi sentiasa dengan Lisbon sebagai destinasi berlepas dan ketibaan.

Anda boleh memilih salah satu daripada dua menu rasa: dari pantai ke pantai (semua penghormatan kepada Atlantik) dan Jiwa (tafsiran menarik tentang perisa tradisional negara) .

Jika anda memilih untuk makan a la carte, dua cadangan yang lazat: Daging babi Iberia dari Alentejo dengan chutney pisang dan ikan kod "Cobblestreet" dengan puri bawang dan kuning telur. Kejayaan terjamin.

Jiwa

Ketulenan kurang adalah lebih, ditandatangani oleh Henrique Sá Pessoa

4:00 petang Walaupun tujuan percutian ini bukan untuk mengenali Lisbon tetapi untuk (semula) mengenalinya dan berkongsi masa sebagai pasangan, kita tidak boleh meninggalkan bandar tanpa menjadi pelancong –sebentar sahaja– dan menghampiri pusat saraf Lisbon (dengan kebenaran daripada Praça do Comercio) .

Memang kita bercakap tentang Plaça Dom Pedro IV, lebih dikenali dengan nama lamanya, Pracá de Rossio, dan untuk mozek dalam bentuk gelombang yang membentuk jubin hitam dan putihnya.

Dan, apa kejadahnya, mari kita jatuh ke dalam godaan dan tarik topik mempunyai galão di teres Café Nicola dengan fasad art deco sebagai latar belakang.

Selepas menyambut patung Don Pedro IV dan meninggalkan Teater Kebangsaan Doña María II, kami sampai ke monumen Restauradores, di mana Avenida da Liberdade yang terkenal –dan mewah– bermula , tetapi daripada meneruskan terus, kami membuat belok kiri 'romantik' dan mengambil Elevador da Gloria, yang menghubungkan Dataran Restauradores dengan Barrio Alto.

Lisbon

Kedai buku nampaknya, conserveira adalah

6:00 petang Di penghujung perjalanan, menunggu kita sudut pandangan San Pedro de Alcantara , yang menawarkan pemandangan bandar yang menakjubkan di taman yang indah. Satu kebetulan", hari sudah mula gelap, mari kita menikmati persembahan

8:00 malam Mari kita akhiri petang dengan cara terbaik: membakar cinta dengan wain yang enak. Kami menuruni Rua da Misericórdia dan membelok sedikit ke kanan, bersiar-siar di bar dari yang paling bohemian sehingga anda mencapai ** Grapes & Bites **, di mana terdapat juga muzik secara langsung.

Berdekatan, kami dapati ** Tasca do Chico ** (mengiringi gelas dengan papan keju Alentejo yang lazat) dan ** Bar Wine BA do Bairro Alto ** (dianggap oleh ramai sebagai bar wain terbaik di Bairro Alto, jangan lupa untuk tempah awal). Sudah tiba masanya untuk makan malam dan ** Pharmacia menanti kami di Mirador de Santa Catalina.**

10 malam Susana Felicidade dan Tánia Martines menukar apotek lama ini menjadi restoran yang sangat istimewa. Terletak di dalam bangunan yang hari ini merupakan ibu pejabat Associação Nacional de Farmácias, tempat menarik yang nampaknya baru sahaja keluar dari tahun 50-an.

Perabot terkumpul kotak ubat, pinggan mangkuk vintaj, almari ubat, botol sirap, malah ada penimbang dan mikroskop!

Di sini tidak ada kekurangan perincian, seperti yang ditunjukkan, kertas dinding, dengan pil, gunting, tabung uji dan semua jenis motif dari bidang perubatan, pada latar belakang biru muda. oh dan tidak mungkin anda akan menemui dua kerusi yang sama.

Sebaik sahaja kita keluar dari kejutan awal, sudah tiba masanya untuk melihat menu dan memilih antara petisco yang menyelerakan, seperti Sotong panggang dengan keledek tumbuk dan kerepek bawang putih, bacalhau tipikal à Zé do Pipo.

Untuk pencuci mulut, dikongsi atau tidak –apabila anda mencubanya anda akan faham sebabnya–, pastikan anda mencuba kek keju kambing, yang menggembirakan. Buaian di atas teres adalah pilihan terbaik untuk menikmati minuman terakhir di bawah bintang.

farmasi

Pharmacia tidak akan meninggalkan anda acuh tak acuh

AHAD

12:00 tengah hari. Selepas menyediakan kopi di dapur mini bilik kami dan meminumnya di atas katil – hari Ahad adalah untuk bersantai – kami sedar bahawa sudah hampir waktunya untuk makan.

Di bahagian bawah tangga rumah agam kami yang indah dan tanpa meninggalkannya, adalah ** Delfina **, di mana kami membiarkan diri kami dinasihatkan dan mencuba sup yang menenangkan pada hari itu, Pica-Pau dengan bawang dan bawang putih (resipi biasa yang dibuat dengan daging babi) dan beberapa amêijoas à Bulhão Pato.

3:00 petang. Mari kita manfaatkan waktu terakhir kita di ibu kota Portugis untuk naik kereta api di Cais do Sodre , lawati Torre de Bélem dan buat perhentian teknikal yang sepadan –dan sangat diperlukan– di ** Pasteis de Belém ** sebelum menuju ke pelabuhan.

5:00 petang Mungkinkah ada sesuatu yang lebih romantis di Lisbon daripada belayar di Tagus? TIDAK. Malah, mengetepikan romantisme, ia adalah salah satu perkara yang perlu dilakukan sekurang-kurangnya sekali di bandar ini. Dan syarikat terbaik untuk menjalani pengalaman ini ialah ** Tagus Cruises .**

Bot bertolak dari Doca de Alcântara dan melawat beberapa tempat paling lambang di bandar ini –Padrão dos Descobrimentos, Jambatan 25 April, Cristo Rei, Biara Jerónimos, Praça do Comercio, Alfama– menawarkan pemandangan yang berbeza dan benar-benar indah.

Oleh itu, digoyangkan oleh air sungai, kami menamatkannya hujung minggu yang dilimpahi dengan kasih sayang – yang baik hati – dan kami pulang ke rumah dalam keadaan saudade.

Lisbon

'Hati saya gembira apabila saya melihat awak'