48 jam di Galway antara bir, rumah berwarna-warni, muzik dan tebing

Anonim

Galway: hujung minggu Ireland

Kedudukannya yang strategik di tepi laut, keindahan yang dihargai sejak awal dan suasana meriah yang terpancar dari setiap sudut telah menjadikan **Galway sebagai salah satu bandar kegemaran untuk dikunjungi di Ireland **.

Kedua-dua orang tempatan dan asing pergi ke enklaf ini setiap tahun sama ada untuk mengambil kursus bahasa, pergi mencari kerja untuk meningkatkan tahap bahasa Inggeris anda, belajar di universiti atau sekadar menikmati percutian yang sewajarnya.

Dan Galway, walaupun ia tidak boleh membanggakan saiz Dublin, adalah tempat yang sesuai untuk mengalami secara langsung idea tentang Ireland dipaparkan dalam buku, filem dan lagu kegemaran kami (tetapi beritahu Ed Sheeran dan lagu Galway Girl yang terkenal di peringkat antarabangsa).

Nasihat terbaik apabila melawat bandar yang dikenali sebagai paling peramah di ireland ? Jangan memaksakan diri anda sama ada jadual, atau laluan, mahupun kewajipan dan Biarkan diri anda dijangkiti oleh suasana bohemian dan perayaan yang meresap ke bandar. Pendek kata...HIDUPKAN!

muzik jalanan

TENGAH HARI JUMAAT

6:00 petang Untuk membuat hubungan pertama dengan Galway sebaik sahaja dipasang di bandar yang menarik ini, perkara pertama yang perlu kami lakukan ialah meneroka dengan berjalan kaki apa yang dianggap sebagai pusat bersejarah.

Faham antara Dataran Eyre dan Gerbang Sepanyol , semua jalan yang merangkumi kawasan itu akan ditemui penuh dengan kedai, pub, kedai minuman Ireland dan buskers muzik Celtic yang paling tulen atau dalam gaya Ed Sheeran yang paling tulen. Anda akan segera berintegrasi dengan alam sekitar dan mula berfikir tentang melanjutkan penginapan anda, siapa tahu, mungkin... selama-lamanya?

Bersiar-siar kami segera menemui Shop Street, jalan paling meriah dan komersial di Galway. Kita boleh menikmati bir sebelum makan malam di mana-mana pub yang terletak di jalan yang sibuk ini dan mula nikmati intipati Ireland yang sebenar. Esok akan ada tempat untuk melawatnya dengan berhati-hati (dan pelancongan).

8:00 malam Di Ireland, seperti di UK, waktu makan malam biasanya dari jam 18:00 jadi anda perlu berhati-hati untuk tidak pergi makan malam pada pukul 9:30. Besar kemungkinan dapur akan ditutup selama setengah jam atau sebelum ini. Bukannya anda pergi makan malam pada pukul 18:30 tetapi antara 19:30-20:30 adalah masa yang baik untuk menikmati hidangan terakhir pada hari itu.

Kami mempunyai dua pilihan, sama ada tinggal di beberapa pub di kawasan yang mempunyai hidangan panas untuk snek dan berkongsi ditemani oleh satu (atau beberapa) Guinness yang menyegarkan atau pergi ke restoran berdekatan.

Galway

Sebuah enklaf di mana sejarah, keseronokan dan gastronomi yang baik dijamin

Jika kita memilih alternatif kedua, Pembuat Pai menyandang nama kita. Pastri berperisa dan manis yang luar biasa dan lazat dibuat dalam ketuhar Mereka telah dimasak di tempat ini selama bertahun-tahun dengan cara buatan sendiri dan telah menetapkan diri mereka sebagai penanda aras di bandar.

Oleh kerana permintaan yang tinggi, pada April 2019 mereka memutuskan untuk menukar tempat (sebelum ini terletak di 10 Cross Street Upper) dan pindahkan dua pintu dari lokasi lain untuk memuaskan hati semua pelancong dan penduduk tempatan yang datang ke sini setiap hari untuk rasa kek kuat mereka.

Di laman asal mereka telah membuka sebuah lagi restoran dengan falsafah yang sama dipanggil Arnab Putih yang menjanjikan untuk menjadi Tempat baharu Galway. Kek mereka adalah sekeping kecil syurga, daging lembu dan lobak merah atau ayam dengan cendawan mereka unik, tetapi kami juga mencari pilihan lain, malah vegetarian, jadi kami tidak memerlukan lebih daripada tawaran untuk makan malam yang enak.

Adalah dinasihatkan pergi awal kerana biasanya beratur panjang, tetapi penantian itu berbaloi. Selain itu, jika kami tergesa-gesa, kami mempunyai pilihan untuk memesannya untuk dibawa pulang dan merasainya di apartmen atau di mana-mana tempat lain.

Pembuat Pai

Pastri yang dipanggang dan manis

10:00 malam Untuk tidur kita boleh memilih untuk tinggal di pusat yang sibuk dan mahal atau pergi sedikit untuk mencari pilihan yang agak murah. Penginapan di Ireland jauh lebih mahal daripada yang biasa kita lakukan di Sepanyol, jadi jika kita dapat mencari sesuatu yang lebih murah dan kualiti yang sama, ia akan sentiasa diterima dengan baik.

Di dalam teluk bukit masin berpuluh-puluh B&B penuh sesak di pinggir laut hanya 20 minit berjalan kaki dari pusat Galway, jadi mereka pilihan yang tepat untuk tidak jauh dari pesta malam tetapi tidur di kawasan yang santai dan tenang.

Bangun tidur dan melihat pemandangan County Clare adalah ajaib. **Sunrise Lodge B&B** (3 Ocean Wave, Dr. Colohan Road) dan tuan rumahnya yang ramah adalah contoh yang cemerlang penginapan yang tenang dan luar biasa di teluk ini.

Salthill

Salthill Bay yang cantik

SABTU

10:00 pagi Selepas bangun dan menikmati sarapan Ireland yang lazat dan tradisional dihidangkan kepada kami setiap pagi di b&b kami, Tiba masanya untuk mengenali Galway pada waktu siang dan temui beberapa sudut bersejarah yang paling melambangkan di bandar ini.

kita boleh berjalan persiaran yang menghubungkan Salthill dengan pusat Galway. Lawatan selama setengah jam di mana, jika cuaca baik, ia akan diterjemahkan kepada berjalan kaki yang menyenangkan di mana kita akan melihat orang ramai bersukan dan menikmati hari yang menyenangkan di bawah sinar matahari.

11:30 pagi Apa yang tidak patut kita lepaskan? Perkara yang baik adalah bahawa ia adalah bandar yang mudah dikunjungi dengan berjalan kaki dan pada suatu pagi kita sudah pun melihat tempat-tempat yang paling menarik perhatiannya, jadi kita boleh mendedikasikan yang lain untuknya nikmati suasananya yang baik, budayanya, gastronominya dan sudah tentu birnya!

Tetapi pertama-tama kita boleh melawat Gerbang Spanich, Latin Quarter yang terkenal dan Muzium Perbandaran Galway. Jika kita terus melalui pusat, kita akhirnya akan sampai ke Dataran Eyre dengan pusat membeli-belahnya yang terkenal.

Jika kita ingin meninggalkan litar pelancongan, kita hanya perlu berjalan sedikit ke utara, di seberang sungai Corrib adalah katedral katolik saint nicholas dan beberapa langkah darinya bangkit Universiti Kebangsaan Ireland, yang telah menawarkan pengajian universiti sejak 1849.

Pada tahun 1908, sebuah pusat yang dikaitkan dengan Universiti Nasional Galway telah ditubuhkan secara muktamad. Beribu-ribu pelajar kebangsaan dan antarabangsa melancong ke sini setiap tahun untuk mengambil bahagian dalam semua jenis program universiti mereka.

Kalau kita rasa nak jalan jauh sikit, dari universiti dan hanya 20 minit berjalan kaki je Istana Terryland, juga dikenali sebagai 'istana lama'.

Ia adalah sebuah bangunan yang runtuh kerana pada tahun 1961 kebakaran memusnahkan kubu pertahanan, meninggalkan apa yang kita ketahui hari ini. Tapi masih berbaloi untuk dilawati sebentar.

katedral bandar

1:30 petang . Apabila kami telah melawat tempat-tempat penting kami boleh kembali ke pusat untuk makan. Jika hari mengiringi mengapa tidak memesan makanan yang dibawa pulang dan merasainya di selatan Gerbang Sepanyol di South Park? Pemandangannya mengagumkan dan suasananya sangat tenang.

Kita boleh pergi ke Dough Bros. (1 Jalan Tengah) restoran pizza gaya Neapolitan terkenal dengan produk berkualiti dan harga yang berpatutan atau jika kita menggemari masakan yang lebih tradisional, McDonagh's (22 Quay Street) menanti kita hidangan ikan&cip terbaik di Galway.

Kami mengambilnya dan kami pergi ke taman untuk membuat perkelahan yang terbaik, tidur siang, bermain kad dan jika kita rasa ingin berlatih senaman. Tidak kedengaran buruk sama sekali, bukan? Dalam kes yang paling teruk, jika hujan kami sentiasa boleh merasai makanan di dalam pertubuhan.

6:00 petang Bergantung pada masa tahun di mana kita mendapati diri kita, matahari terbenam ke atas Galway akan berlaku pada satu masa atau yang lain. Pada musim bunga ia menjadi gelap antara 5:00 ptg dan 6: 00 ptg dan pada musim panas matahari boleh terbenam sekitar 8:00 p.m. Salah satu lokasi berhampiran pusat untuk menyaksikan detik ini ialah berhampiran South Park, khususnya di pintu masuk ke Sungai Corrib.

Saat matahari terbenam di atas laut dan pantulan menerangi rumah-rumah berwarna yang terletak di The Long Walk adalah sesuatu yang unik dan indah yang akan kekal dalam retina anda sepanjang hari.

8:00 malam Selepas matahari terbenam, tiba masanya untuk terus menggembirakan diri dengan masakan tradisional Galway dan kali ini kami akan melakukannya di restoran ** Hooked ** (65 Henry Street). Kita tidak boleh meninggalkan perkampungan nelayan ini tanpa mencuba sedap ikan dia dan makanan laut dan di tempat ini mereka pakar dalam kedua-duanya.

Ikan & kerepek, tiram, cumi, burger ikan atau sup ikan adalah beberapa hidangan tawaran kulinari yang anda tidak boleh terlepas pandang. Sedap!

Jika kita pergi pada bulan September kita harus tahu bahawa setiap tahun sekitar masa itu pelabuhan bandar meraikan Festival Tiram dan Makanan Laut, pelantikan wajib untuk pencinta gastronomi.

10:00 malam Selepas makan malam sudah tiba masanya ambil sedikit ketegasan sebelum bersara. Siapa tahu jika perkara itu boleh pergi lebih jauh dan siapa yang mengatakan seseorang mengatakan beberapa. Kami mempunyai berpuluh-puluh tempat di mana anda boleh menikmati minuman klasik di Ireland, jadi kami boleh mencubanya satu demi satu. The Quays, Tigh Neachtain, O' Connells Pub, The King's Head...mengagalkan tempat!

Ketua Raja

Dalam percutian kami, anda tidak boleh ketinggalan bar!

AHAD

9.00 pagi. Hari ini tiba masanya untuk meninggalkan bandar untuk menemui salah satu keajaiban yang paling mewakili seluruh Ireland, tebing moher (juga dikenali sebagai 'Cliff of Moher' dalam bahasa Inggeris).

Kami mempunyai tiga pilihan untuk melawat permata Emerald Isle ini dengan kereta sendiri, dengan pengangkutan awam atau dengan lawatan berpandu. Jika kita ingin mempunyai masa yang kita mahu dan tanpa tergesa-gesa untuk dapat berhenti di sepanjang jalan jika kita ingin mengagumi landskap yang mengagumkan ini, Perkara yang terbaik ialah kami menyewa kereta di Galway dan meneruskan perjalanan.

Sejam setengah perjalanan, kita dapati kawasan alam semula jadi ini yang pasti kita akan kenali daripada poskad tipikal Ireland dan kerana tetapan filem Harry Potter atau siri Game of Thrones. Anda tidak akan melihat apa-apa seperti itu!

Tanda-tanda yang terletak di sepanjang laluan yang sangat dekat dengan tepi tebing akan memberi amaran kepada kita kita mesti pergi dengan berhati-hati dan tidak terlalu dekat dengan had, kerana arus udara berbahaya dan seseorang boleh jatuh ke dalam kekosongan. Kami juga boleh melihat tanda bantuan sekiranya seseorang pergi dengan idea yang agak membunuh diri. Lebih baik mencegah daripada mengubati!

Keagungan tempat ini adalah unik. Sama ada hari itu baik atau keadaan cuaca buruk, berjalan-jalan dan membiarkan diri anda mabuk dengan sihir dan mistik yang merangkumi keragu-raguan alam ini adalah sesuatu yang perlu.... dan sudah tentu mengambil gambar yang diperlukan.

moher

Cliffs of Moher yang mengagumkan

1:00 petang. Sebaik sahaja kita telah meninggalkan tebing Moher, Sudah tiba masanya untuk berhenti teknikal di bandar pantai Doolin. Di sini kita boleh menjamu selera di beberapa pub di kawasan itu untuk menaiki feri yang akan membawa kita ke salah satu pulau aran.

Doolin ialah bandar paling dekat dengan tebing dan dari mana feri bertolak untuk melawat pulau-pulau melalui laut. Kepunyaan County Clare, ia adalah tempat yang sesuai untuk mengecas semula bateri dan meneruskan perjalanan kami.

The muzik tradisional Ireland Ia adalah salah satu pertaruhan hebat Doolin dan jika kita mempunyai peluang, kita harus mendengarnya di beberapa pub. Untuk makan? Pilihan yang sangat baik boleh Pub & Restoran McGann (Jalan Utama Roadford).

3:00 petang. Selepas makan tengah hari, tiba masanya untuk menaiki feri yang akan membawa kami ke salah satu pulau aran di mana bahasa Ireland masih menjadi bahasa utama dan tradisi adalah perintah hari ini. Tiga pulau dengan warisan budaya yang luas kerana keindahannya yang mengagumkan.

Inis Oírr ia adalah yang terkecil dan paling hampir dengan bahagian daratan Ireland. Inis Meain terletak di tengah dan menawarkan landskap yang penuh dengan formasi batuan dan padang hijau. Ia adalah yang paling kurang dikunjungi daripada tiga pulau, yang menjadikannya kawasan yang sempurna untuk pelancong yang mencari ketenangan dan ketenangan.

Dan akhirnya Inis Mor , yang terbesar daripada tiga dan yang paling jauh memberi kita landskap batu kapur dan tebing curam.

8:00 malam Kini tiba masanya untuk kembali ke Galway dan menikmati malam Ireland. Adakah seseorang mengatakan Guinness atau Murphy?

Doolin

Doolin, sebuah bandar tepi laut yang menawan