Mesir dalam masa seminggu

Anonim

Kuil Horus dan Sobek Kom Ombo

Mesir, destinasi yang diperlukan

Kami mengikat selimut ke kepala untuk melakukan lawatan klasik Mesir: empat hari pelayaran Nil dari selatan negara dan tiga di ibu kotanya, Kaherah.

Seperti yang anda ketahui, destinasi ini penuh dengan sejarah di keempat-empat sisi, dan sorotannya berbentuk seperti mumia, kuil, piramid, hieroglif dan masjid.

Terdapat banyak untuk dilihat, jadi berhati-hati, tidak akan ada gencatan senjata dalam rancangan ini!

kuil giza

Anda akhirnya akan melihat landskap yang anda impikan sepanjang hidup anda

HARI 0: MADRID-ASWAN

Hari pertama ini, seperti yang terakhir, tidak benar-benar dikira, kerana kita akan menghabiskan antara kapal terbang, lapangan terbang dan kereta.

Selepas mendarat di Kaherah, tiba masanya untuk menaiki penerbangan lain ke Aswan (di selatan negara) . Di sana, kami akan menyewa kereta dan tidak lama lagi mengetahui bahawa peraturan lalu lintas di sini adalah sangat berbeza: pada asasnya, mereka turun ke bermain Claxon untuk semua.

Kami sampai lewat malam kabin kapal persiaran kami, Raramis I, terdampar di tebing Sungai Nil, di mana menanti kita makan malam dan katil bahawa kita hanya akan merasai tiga jam.

pelayaran nil

Perhentian seterusnya: Sungai Nil

HARI 1: KUIL GERGASI

Anda perlu bangun pada pukul empat pagi untuk pergi Abu Simbel . Jika kita berjaya memastikan mata kita terbuka semasa perjalanan, karma akan memberi ganjaran kepada kita dengan gambaran yang indah matahari terbit di padang pasir.

Dengan menyusuri kuil dari jauh dan memerhatikannya yang mengagumkan dan pintu masuk ikonik di tengah-tengah gunung, dengan empat figura raksasa duduk bersebelahan. Ramses II, kita akan tahu bahawa usaha itu berbaloi: sejarah murni terbentang di hadapan kita.

Bahagian dalam tempat itu boleh dilawati dan, secara teori, dilarang mengambil gambar supaya tidak merosakkan hieroglif yang menghiasi dindingnya. Walau bagaimanapun, ramai orang melakukannya dengan membayar pengawal keselamatan a baksheesh, petua yang kita akan ditanya beberapa kali sepanjang perjalanan.

Abu Simbel terletak di tebing juga gergasi tasik tiruan nasser , akibat daripada pembinaan empangan aswan (salah satu yang terbesar di planet ini) di perairan Sungai Nil.

Kembali ke Aswan, a bot membawa kita melalui perairan sungai ini ke Kuil Philae , yang pada zaman dahulu terletak di pulau dengan nama yang sama.

Dengan pembinaan empangan itu, ia ditenggelami air. Oleh itu, kuil itu terpaksa berpindah batu demi batu ke pulau kecil yang lain, seperti yang berlaku dengan pembinaan lain (antaranya, Kuil Debod , yang diberikan kepada Madrid).

Kedua-dua berjalan melalui dinding terpencil dan pemindahan air adalah ajaib, seolah-olah kita telah mengembara dalam masa dan juga di angkasa.

Kami makan dalam pelayaran menuju ke Kom Ombo, penduduk di mana kita akan melawat kuil yang didedikasikan untuk tuhan Sobek dan Haroeris. Di pintu gerbangnya, kita mendengar yang mengagumkan azan yang dipancarkan diperkuatkan dari menara masjid.

Malam itu kami menemuinya betapa awalnya ia menjadi gelap di mesir pada masa ini (baru pukul 5:30 ptg dan matahari sudah terbenam), tetapi ia sangat menarik melawat kuil pada waktu malam.

Patung dan reliefnya, diterangi oleh lampu sorot, mencipta permainan cahaya dan bayang yang paling fotogenik yang membuatkan kita melibatkan diri sepenuhnya dalam halo tidak realiti yang terpancar

masuk ke Abu Simbel

Pintu masuk Abu Simbel yang mengejutkan

HARI 2: LANDSKAP DAN CARRIAGE

kita bangun dalam Edfu, di mana gerabak menunggu pelancong untuk membawa mereka ke kuil tuhan Horus. Berehat sebentar dan nikmati pemandangan dari tingkat atas kapal persiaran (dengan teres, kerusi berjemur dan kolam renang) juga merupakan pilihan yang disyorkan.

Kami menonton dengan penuh semangat landskap tebing Nil, di mana kehijauan ladang berbeza dengan kuning pergunungan padang pasir, sehingga kami sampai ke destinasi seterusnya: Luxor, ibu kota purba negara yang dibina di atas runtuhan Thebes, dengan populasi kira-kira 200,000 penduduk, di hadapan sepuluh juta daripada Kaherah , modal semasa.

Luxor telah, menurut ramses , panduan bersemangat kami, satu pertiga daripada monumen dunia, jadi kami memanfaatkan waktu petang menemui salah satu yang paling mengagumkan: Kuil Luxor.

Pintu masuk diketuai secara firaun oleh obelisk gergasi dan colossi Ramses II dan, di dalam, yang mengagumkan halaman bertiang dan masjid , dibina semasa kuil masih terletak di bawah tanah dan dihormati dalam pembinaan semula seterusnya.

Kemudian, kami menerokai bandar dalam perjalanan yang mustahil di belakang kereta kuda. Saat dia masuk ke dalam jalan sempit souk adalah yang paling nyata.

Hari itu berakhir dengan teh dan merokok shisha bersebelahan dengan pemandu kami, di teres salah sebuah kafe pusat.

kuil luxor

Kemegahan Ramses mengetuai Kuil Luxor

HARI 3: MAKAM COLOSSI DAN FARAONIC

Hari ini kita melawat mitos Lembah Raja , di mana makam terkenal Tutankhamun.

Sebelum tiba, dinasihatkan untuk digunakan Perlindungan suria dan buat de rigueur berhenti untuk syot kilat di hadapan Colossi Memnon, gergasi batu yang mengumumkan ketibaan kepada kawasan bersejarah dari seberang Sungai Nil.

Lembah Raja-raja adalah salah satu daripada pengalaman paling menarik perjalanan, kerana ia termasuk lawatan ke beberapa kubur firaun bawah tanah.

turun mereka tanjakan curam sehingga sampai ke bilik pengebumian, menemui butiran dinding yang ditutupi dengan relief dan hieroglif, ia adalah yang paling memperkaya (selagi kita tidak sesak), dan ia akan memberi kita gambaran tentang apa yang mereka lakukan. pencuri terkenal dengan menyerang mereka.

Di Lembah, yang Kuil Hatshepsut, digali di lereng gunung di Deir el Bahari, mengambil nafas anda jauh: dua ketinggian tiang yang dihiasi dengan patung yang diakses melalui tanjakan di mana tiada siapa yang mahu berhenti mengambil foto.

Kami mengucapkan selamat tinggal pada hari itu dengan **lawatan malam ke Hotel Marsam**, dibina di atas dua tingkat adobe dan dengan halaman rumah penuh dengan tumbuh-tumbuhan dan pokok-pokok aromatik, di dalam bilik-bilik yang selesa ahli arkeologi pernah tinggal Howard Carter.

Kuil Hatshepsut

Kuil Hatshepsut menarik nafas anda

HARI 4: FILEM TEMPLES

Penginapan di Luxor (mungkin penduduk dengan lebih pesona perjalanan) diakhiri dengan lawatan pagi ke kuil karnak, menyertai Luxor oleh tiga kilometer sphinx dihadapi seperti yang dihadapi oleh Kisah yang tidak berkesudahan.

Bercakap tentang pawagam: ini adalah salah satu lokasi yang paling dikenali di kematian di sungai nil , adaptasi Agatha Christie yang sesuai lihat sebelum perjalanan untuk membuka mulut.

Di halaman tiang, letakkan hebat Di mana leher kita akan berakhir sakit kerana melihat ke atas, adegan terkenal percubaan pembunuhan berlaku. Dan jika kita mengalihkan mata kita ke arah kumbang batu di tepi tasik buatannya, kita akan melihat berpuluh-puluh pelancong melakukan ritual ingin tahu yang terdiri daripada pergi berkeliling beberapa kali untuk mencari rezeki.

Lepas makan masa terbang lagi sampai Kaherah, di mana, walaupun sebelum mendarat, lalu lintas yang besar disebabkan oleh kilometer deretan kereta dilihat dari kapal terbang.

Namun, segala-galanya dilupakan ketika tiba di hotel Mercure Cairo Le Sphinx , apabila kita berjaya meneka siluet piramid raksasa Dalam kegelapan malam. Di sana mereka menunggu kami keesokan harinya.

kuil sphinxes karnak

Seperti dalam 'The Neverending Story'

HARI 5: PIRAMID DAN SPHINX

Pagi bermula dengan kuat dengan lawatan ke yang terkenal piramid Cheops, Khafre dan Micerinos, detik itu dalam kepala anda setiap kali anda memikirkan Mesir... kecuali hakikat itu mereka tidak berada di tengah-tengah padang pasir, tetapi di pinggir bandar.

Kita mulakan dengan menghargai Cheops, yang terbesar di antara piramid Mesir (Kephren nampaknya lebih tinggi, tetapi itu kerana ia dibina lebih tinggi) dan yang tertua daripada tujuh keajaiban dunia, selain satu-satunya yang masih bertahan. Selepas itu, kami mempunyai sedikit masa lapang untuk mengambil gambar di kaki Khafra, di mana, walau bagaimanapun, kita akan menjadi orang yang difoto oleh berpuluh-puluh kanak-kanak yang sedang keluar hiking dan dengan penuh semangat meminta kebenaran kami untuk berselfie.

Kami melawat kawasan pedalaman Menkaure, yang merupakan pengalaman yang serupa dengan pengalaman di makam Lembah Raja-raja, tetapi lebih sesak, lebih kurang mudah diakses dan, sudah tentu, kurang menarik, kekurangan hieroglif.

Lawatan berakhir dengan monumen paling popular di negara ini: Sphinx Besar Giza, yang 20 meter tinggi dan 57 panjang boleh kita amati dari sangat dekat. Tempat itu telah menjadi subjek pelbagai pemulihan , tema yang sentiasa dibangkitkan pembahagian pendapat , kerana ramai pakar Mesir mempertahankan bukan campur tangan untuk menjejaki masa.

Selepas berhenti komersial di a kedai papirus, sudah tiba masanya untuk pergi ke kuil lembah , dibina di sebelah timur piramid Khafra dan disimpan dalam keadaan yang agak baik.

Kami meneruskan laluan kami di nekropolis memphis, ibu kota Empayar Firaun purba, yang mana sahaja tinggal sedikit, dan kami mengakhiri hari itu sakkara, di mana anda boleh melihat yang terkenal Piramid langkah.

Selepas hari yang meletihkan, di mana kami telah kira-kira sepuluh jam lawatan, kami mengalami lebihan dos data egyptology...

Sphinx Giza yang hebat

Sphinx Besar Giza, monumen paling popular di negara ini

HARI 6: MASJID, MUMMIES DAN BAZAAR

Sudah dari kereta, kami memerhatikan keadaan yang suram kota orang mati (a tanah kubur didiami gelandangan) sebelum mendarat di kaki Kota Saladin, di mana kita akan menyelami zaman pertengahan islamic cairo sehingga terkenal masjid alabaster , antara yang tercantik di dunia.

kedua-duanya miliknya teres luar berturap seperti permaidani dalaman mereka kita perlu berjalan mereka berkaki ayam, sesuatu yang kita akan lupa melihat butirannya yang tidak terhitung. Selepas itu, kami menuju ke Suku Koptik , yang akan kita masuki dengan turun beberapa tangga serupa dengan laluan bawah tanah.

Kita beralih seketika daripada agama Islam untuk melihat Gereja Kristian San Sergius , dibina di atas kubur di mana, mereka berkata, keluarga suci itu berlindung melarikan diri dari Herodes ; dan daripada Saint Barbara , dengan angka ingin tahu Perawan Maria dibuat dengan wayar ringan . Kami juga melawat sinagog ben ezra , satu-satunya perhentian yang berkaitan dengan agama Yahudi.

Topeng terkenal Tutankhamun

Seterusnya ialah beli hadiah dalam yang terkenal Bazar Khan-al-Khalili, pasar yang besar dengan jalan-jalan yang penuh dengan cenderamata: piramid kecil, kemeja-t, magnet peti sejuk, cincin kunci, kemenyan... Syor: tawar-menawar, tetapi tiada kesalahan.

Kursus ekspres dalam Egyptology berakhir dengan lawatan ke ** Muzium Mesir ,** di mana kita akhirnya akan melihat yang terkenal topeng tutankhamun , dipamerkan di dalam biliknya sendiri di mana gambar tidak boleh diambil, bersama dengan semua penemuan dari kubur.

Kami juga gembira dalam renungan a bilangan mumia yang baik , yang berada di dalam bilik berasingan di mana anda perlu membayar Tambahan tunai, sesuatu yang berbaloi jika kita ingin melihat sedozen dibalsem kekal dalam keadaan sempurna pemuliharaan.

Kami mengucapkan selamat tinggal kepada Kaherah yang melawatnya pusat kolonial bersama pemandu tempatan kami, di mana kami duduk di teres untuk minum teh, menghisap shisha dan makan salah satu falafel terbaik hidup kita.

Esok (hari ke-7) kita sudah tahu apa yang menanti kita: awal pagi, kereta, lapangan terbang, kawalan dan penerbangan ke Madrid.

Walau bagaimanapun, pada masa ini kita mengelak daripada memikirkannya, dan Kami menikmati malam seperti mimpi di atas bumbung bandar.

teres cairo

Esok akan menjadi hari lain