48 jam di Trinidad antara jalan-jalan berwarna, muzik, mangga dan pantai syurga

Anonim

48 jam di Trinidad antara jalan berwarna-warni, muzik mangga dan pantai syurga

Perhentian wajib dalam perjalanan anda ke salah satu pulau dengan lebih banyak irama, kehidupan dan daya tarikan di Caribbean. Apa yang tidak boleh ketinggalan semasa anda melalui Trinidad?

Sama ada kali pertama atau kesekian kali anda melawat Cuba terdapat perhentian yang mesti dibuat setiap kali anda kembali ke pulau itu, dan Trinity adalah salah satu daripadanya. . Dengan Camaguey Ia adalah salah satu bandar kolonial yang masih berdiri di tengah-tengah pulau dan ia adalah a enklaf yang patut dikagumi dan dinikmati pada bila-bila masa anda mempunyai peluang . Sebuah bandar pelancongan, tetapi itu masih berjaya mengekalkan dari semasa ke semasa intipati Cuba yang boleh dibanggakan.

Kerana sebaik sahaja anda menjejakkan kaki ke dalamnya, segala-galanya dilupakan dan keinginan untuk menemuinya langkah demi langkah bermula, dengan tenang . Tanpa jadual, tempahan, panduan, atau pengenaan... seperti yang anda rasakan pada bila-bila masa! Trinidad sudah tiba masanya untuk menyerap semua itu, minum seteguk demi seteguk pada waktu siang dan seteguk pada waktu malam , belajar melalui wajah mereka: pelancong, bohemian, pejuang, pemberontak, cantik, huru-hara...! tetapi hiduplah, seolah-olah tiada hari esok!

Warna meresap ke segala-galanya di Trinidad

Terletak hanya 4 jam dengan kereta dari Havana, ia adalah kawasan yang sempurna untuk terus meneroka pulau unik ini. Dengan Viñales, Cienfuegos, Santiago de Cuba dan Varadero , adalah salah satu perhentian yang setiap pengembara lakukan sekurang-kurangnya pada hubungan pertama mereka dengan Cuba.

Sebagai data diisytiharkan Tapak Warisan Dunia UNESCO pada tahun 1988 . Anda tidak akan memerlukan lebih daripada 48 jam untuk menemui perkara penting Trinidad dan persekitarannya, tetapi kami sudah menjangkakan bahawa anda akan mahu tinggal lama di salah satu daripada banyak rumah berwarna-warni yang menghiasi jalan-jalan di bandar, minum canchánchara, makan udang atau udang galah dan mengagumi matahari terbenam dari salah satu pantai yang indah yang terletak beberapa minit dengan kereta dari bandar.

TENGAH HARI JUMAAT

5:00 petang Selepas memasang diri kami di salah satu daripada berdozen rumah tetamu yang boleh didapati di setiap langkah Trinidad (adalah dinasihatkan untuk membawa mereka dengan sarapan pagi yang pada harga sederhana 5 CUC mereka menawarkan anda jus, kopi, semua jenis buah-buahan tropika , roti, roti bakar dan juga telur jika hari mengizinkan), kami tidak mempunyai pilihan selain untuk memulakan berjalan di jalan-jalan sempit di pusat Trinidad.

Jiran sedang berehat di Trinidad

Permata penjajah Cuba yang paling berharga

Kita boleh memulakan laluan dengan Plaza Mayor dikawal oleh Iglesia Mayor de la Santísima Trinidad dan untuk dia Muzium Seni Bina Kolonial. Untuk pemandangan panorama bandar kita hanya perlu pergi ke Muzium Sejarah Perbandaran dan naik ke bumbungnya untuk menghargai pemandangan.

Dalam petak yang sama kita akan menemui Istana Pemotong Batu dan selebihnya? bersiar-siar dan bersiar-siar, walaupun haba dan kelembapan tidak terlalu mendesak, kami boleh merujuk lawatan percuma yang mereka lakukan setiap hari di sekitar bandar dan dengan hanya sedikit sumbangan kami akan mengetahui lebih lanjut tentang sejarah dan asal Trinidad sebagai kawasan kolonial Cuba.

8:00 malam Setelah hentian budaya yang diperlukan dan wajib telah selesai, kita boleh memberi laluan kepada hedonisme dan keseronokan yang telah lama ditunggu-tunggu. Dan orang ramai datang ke Cuba untuk banyak perkara, tetapi di atas semua itu mereka datang untuk ketawa, makan, menari dan minum. Dan di kawasan ini, mereka tahu banyak tentang semua ini.

Sebelum makan malam kita boleh menuruni tangga muzik rumah _(Calle Cristo) _ untuk menikmati mojito yang menyegarkan, daiquiri atau a cachánchara (Minuman bintang Trinidad) . Di samping itu, tangga ini adalah salah satu titik dengan Wi-Fi di kawasan itu jadi ia akan menjadi masa yang sesuai untuk menyambung ke rangkaian (selepas memasukkan kata laluan yang diperoleh pada kad gores yang kami beli sebelum ini) untuk menyemak pelan untuk hari berikutnya atau memuat naik foto yang diperlukan ke suapan Instagram kami... semua ini mengikut irama muzik latar!

Jiran di Trinidad

9:30 malam Untuk makan malam kita tidak boleh ketinggalan Restoran San Jose _(328 Calle Gutiérrez) _ dan cuba koktel udang galah lazat yang mereka sediakan, iringi makan malam dengan limau frappé yang lazat dan beberapa daripada banyak koktel yang mereka ada pada menu.

Ia adalah tempat pelancongan tetapi ia tidak kehilangan kualiti hidangannya dan yang mana ia berbaloi untuk membayar harganya, yang sedikit lebih tinggi daripada tempat-tempat lain di sekelilingnya, tetapi sangat sedikit sehingga anda tidak dapat melihat perbezaannya. Untuk kira-kira 12 CUC seorang anda boleh makan malam! Adalah dinasihatkan untuk pergi lebih awal kerana anda biasanya perlu menunggu sesuatu, walaupun perkhidmatan biasanya cepat.

11:00 malam Selepas makan malam dan walaupun keesokan harinya kami perlu bangun awal untuk lawatan, kami boleh menurunkan makanan dengan cara yang terbaik: MENARI!

Dan di mana untuk melakukannya? Jika kita rasa ingin menemui dan bergerak ke irama Cuba yang sebenar Rumah Trova _(29 Calle Cristo) _ sedang menghubungi kami. Simbiosis antara orang Cuba dan pelancong di mana muzik, tarian dan minuman adalah satu-satunya perkara yang penting. Tempat yang sesuai untuk bermula dengan kelas tarian salsa dan Latin kami.

Plaza Mayor Trinidad

SABTU

10:00 pagi Selepas memberi kami penghormatan sarapan pagi yang lazat di rumah tetamu tempat kami menginap, tiba masanya untuk keluar ke jalan untuk berbual dengan beberapa teksi, sama ada rasmi atau tidak, untuk melihat berapa banyak kos untuk membawa kami ke Taman Semula Jadi Air Terjun Nicho, rizab yang terletak di dalam Taman Semula Jadi Topes de Collantes terletak di antara Trinidad dan bandar revolusi Cienfuegos.

11:30 pagi El Nicho ialah bahagian paling terkenal di taman yang dibuka kepada orang ramai, ia boleh diakses dengan harga 10 CUC (peso boleh tukar Cuba) dan di mana kami mencari laluan dengan laluan sepanjang hampir 2 km untuk hidup bersama dengan alam semula jadi dan dengan air terjun, kolam, gua atau air terjun yang menakjubkan di mana kita boleh berenang dengan baik.

Ya betul! Air itu berasal dari pergunungan jadi kita mesti bersedia dan menyedarinya suhu sejuk , tetapi masih paling menyegarkan. Adalah disyorkan untuk membawa kasut yang selesa dan beg galas dengan air untuk dapat menjalankan persiaran dengan cara yang paling selesa. Apabila kita telah pun merendam terakhir, tiba masanya untuk naik sedikit lagi mengikut laluan bertanda ke sudut pandangan yang menakjubkan dari mana kita akan mempunyai pemandangan panorama yang indah untuk menghargai keindahan tempat itu, menarik nafas panjang dan berasa sangat bertuah. Salah satu paru-paru Cuba adalah ini.

Niche di Trinidad

The Niche, di Trinidad

Taman Semula Jadi Tope de Collantes terletak di Sierra del Escambray , 800 meter di atas paras laut dan merupakan salah satu enklaf semula jadi yang paling dilindungi di Cuba. Kedua-dua kerajaan dan penduduk tempatan di kawasan itu bertanggungjawab terhadap perlindungan dan pemuliharaan semua fauna dan flora di tempat itu.

Taman ini mempunyai banyak sejarah di sebalik dan semasa zaman revolusioner menyambut ramai tentera Che Guevara dalam memerangi Diktator Batista dan beberapa pemberontakan menentang Fidel Castro.

3:00 petang. Dalam perjalanan ke Beratus kebakaran kita boleh singgah di beberapa berpuluh-puluh gerai tepi jalan untuk merasai kesedapan dan warna-warni buah tropika yang tumbuh di kawasan itu, seperti mangga, pisang, betik atau jambu batu. Ledakan perisa pada harga yang akan membuat anda ketawa!

Niche di Trinidad

The Niche, di Trinidad

4:00 petang Kami tiba di Cienfuegos (dinamakan sempena askar Sepanyol José María Cienfuegos Jovellanos), juga dikenali sebagai 'Mutiara Selatan' dan kami mula menemui pusat bersejarah bandar ini yang diisytiharkan Tapak Warisan Dunia pada tahun 2005 . Udara kolonialnya dapat dirasai di setiap sudut enklaf ini yang boleh ditemui pada sebelah petang.

Apa yang tidak boleh dilepaskan? berjalan-jalan melalui Paseo del Prado dan jalan San Fernando, sehingga anda sampai ke Plaza de Armas dan Taman José Martí. Dari sana ia hanya beberapa langkah ke Katedral Immaculate Conception, Teater Tomás Terry dan Rumah Kebudayaan Provinsi . Jika kita terus ke selatan, kita akan sampai ke laluan laluan Cienfuegos, tempat yang sesuai untuk berehat sambil menikmati koktel dan mengagumi keindahan laut.

Beratus kebakaran

9:00 Malam. Kembali ke Trinidad, hari ini hari Sabtu dan badan mengetahuinya. Selepas melalui rumah tetamu kami ada temu janji di La Botija _(71B Calle Amargura) _, di mana orang ramai yang beratur di pintu masuk kedai minuman itu sudah meramalkan bahawa kami menghadapi salah satu kegemaran kami di bandar.

Makanan yang lazat, perkhidmatan yang penuh perhatian, harga yang berpatutan, banyak mojitos, cacháncharas dan daiquirís... semua ini diiringi dengan muzik secara langsung yang akan membuatkan kami bangun di atas meja untuk menari sebaik sahaja kami selesai makan malam.

11:00 malam Kami sentiasa boleh menaiki tangga semula muzik rumah di mana persekitaran lebih terjamin. Tetapi jika kita ingin mencuba sesuatu yang baru Kedai minuman La Cachanchara _(90 Calle Real del Jigüe) _ ialah satu lagi pilihan terbaik.

Kami berada di hadapan salah satu bangunan tertua di bandar dan di sini mereka membuat minuman semangat terkenal yang dipanggil cachánchara dan begitu tradisional di Trinidad (walaupun ia dicipta di kawasan timur pulau itu pada masa perang kemerdekaan menentang Sepanyol) . Dibuat dengan minuman keras tebu, madu dan jus lemon Ia adalah satu bom yang mesti kita cuba sekurang-kurangnya sekali sepanjang berada di bandar.

Pantai Ancon

00:00 Di mana hendak mengakhiri malam? Jika kami bertanya soalan ini di Trinidad, mereka akan menghantar kami ke kelab mitos **La Cueva (nama rasminya ialah Disco Ayala)** yang terletak hanya 15 minit berjalan kaki dari Plaza Mayor. Satu-satunya perkara yang perlu kami lalui ialah laluan yang tidak terlalu terang tetapi dengan itu kami akan menemui pelancong dan penduduk tempatan yang pergi ke tempat yang sama dengan kami.

Setibanya di sana, muzik komersial dan Cuba akan mengiringi kami sehingga ke pagi. Seperti yang ditunjukkan oleh namanya, kami menghadapi kelab malam di dalam sebuah gua, diedarkan di beberapa rongga atau ruang: kawasan bar, pintu masuk, lantai tarian, bilik mandi... Tiada apa yang perlu dicemburui dengan Cova d' di Xoroi di Menorca!

AHAD

11:00 pagi. Selepas parti pada malam sebelumnya, tiba masanya untuk berehat 'a la bartola' di salah satu hamparan pasir halus terbaik dan air jernih di selatan Cuba (yang di utara Varadero dan Keys adalah cerita lain): Pantai Ancon . Mereka hanya memisahkan 12 km dari Trinidad untuk mencapai sekeping kecil syurga dengan kemungkinan pergi ke sana untuk 8 CUC dengan teksi kolektif . 4 km panjang untuk berjalan kaki, berjemur, mengambil gambar masing-masing untuk menghiasi Instagram kami atau melakukan beberapa sukan air yang ditawarkan di persekitaran.

Trinidad anda perlu menjalaninya

Trinidad, anda perlu menjalaninya

2:30 petang Untuk makan kita ada beberapa pilihan. Baik pergi ke salah satu pusat peranginan yang terletak di pantai atau jika kita lebih suka tinggal di pantai di bawah payung dan untuk harga yang kecil pesanan makanan untuk makan di tempat yang sama di mana kita mempunyai tuala, jadi ia tidak akan perlu bergerak ! Ya betul, sepanjang masa mengiringi hari matahari dan laut dengan satu demi satu mojito.

7:00 malam . Jika kami tidak mempunyai apa-apa lagi perjalanan yang dijadualkan, perkara terbaik yang boleh kami lakukan ialah tinggal di Playa Ancón sehingga matahari terbenam. Melihat matahari terbenam dari kawasan ini adalah ajaib dan paling memabukkan. Satu-satunya perkara yang perlu kami lakukan ialah bersetuju dengan pemandu teksi kami masa perjalanan pulang kerana ada masanya apabila kereta kolektif pulang ke Trinidad pada masa tertentu, kami tidak akan kehabisan pengangkutan.

Ada kemungkinan semasa perjalanan kami memutuskan untuk melanjutkan penginapan lebih lama. Apa lagi yang boleh kita lihat di sekitar Trinidad?

- Lembah Kilang Gula terletak di dataran luas yang terdiri daripada lembah Agabama-Méyer.

- Bandar Santa Clara dan penghormatan khusus kepada Che Guevara di mana anda boleh menemui makam bersama Che yang lain dan pejuang lain.

- Perairan Cayo Las Iguanas dan Cayo Blanco yang jernih.

Mutiara penjajah Cuba menanti kita.