Holbox, pulau Caribbean di mana kita semua ingin tinggal

Anonim

Holbox pulau Caribbean di mana kita semua mahu tinggal

Semasa saya mengatur perjalanan saya ke Mexico, saya memutuskan bahawa satu perhentian, tidak kira kosnya, akan berada di Holbox. Saya tahu serba sedikit tentang pulau kecil di utara Mexico ini, tetapi gambar sahaja berbaloi . Tidak ada yang dibandingkan dengan realiti, sudah tentu.

Februari, dengan suhu purata 25 darjah, mengalu-alukan saya di syurga kecil ini beratus-ratus km dari rumah saya. Untuk ke sini kami pergi ke Pelabuhan Chiquilá utara semenanjung Yucatan , dan kira-kira dua jam dari lapangan terbang cancun dengan kereta

Perjalanan itu menyenangkan kami kerana pemandu memutuskan untuk mengambil lebuh raya yang melalui semua kampung sebelum sampai ke Chiquilá. Tumbuhan dan kehidupan tulen!

Feri ke Holbox , yang hanya mengambil masa kira-kira 30 minit, berlepas setiap dua jam. Menjadi sebuah pulau yang sangat kecil, berukuran kira-kira 2km lebar dengan 40km panjang dan mereka tinggal di dalamnya hampir 1,500 orang , telah mengawal selia akses pelawat, walaupun lebih daripada yang sepatutnya mereka masuk, tetapi itu adalah perkara lain.

Menaiki feri itu agak menarik , bukan sahaja untuk pandangan, tetapi kerana kami cukup bertuah untuk melihat ikan lumba-lumba dalam kebebasan . Adakah mereka mengalu-alukan kami ke pulau itu? Mungkin ya, kerana ikan lumba-lumba jarang dilihat mengikut apa yang penduduk tempatan memberitahu kami. Jadi perjalanan dimulakan dengan nasib.

Pulau dari pandangan mata burung.

Kedatangan tidak kurang menariknya. Sekumpulan kereta golf yang ditukar menjadi teksi berkumpul di pintu keluar feri, kerana peredaran jenis kenderaan lain di pulau itu tidak dibenarkan ; pasir putih halus, yang merupakan asfalt seluruh pulau, rumah berwarna rendah dengan mural yang hebat, matahari dan tumbuh-tumbuhan adalah tuan rumah yang terbaik.

Hotel kami, Awan Holbox , berada di hujung pulau yang lain, laluan terakhir yang bersempadan dengan Rizab Terlindung Yum Balam , jadi dengan emosi kami ambil kereta golf yang membawa kami ke sana. Sepanjang perjalanan kami melawat pusat Holbox, dan tidak ada perkataan untuk menggambarkan emosi bahawa ini bandar Fisher , gembira, selesa, cantik dan mengujakan.

Kami berjalan di jalan-jalannya dan tiba-tiba laut muncul. Poskad itu indah: pantai yang besar dengan air biru biru yang hampir putih, tenang seperti yang tidak pernah saya lihat sebelum ini, Huruf Holbox pada batang kayu dipaku ke pantai , buaian berwarna, burung camar dan kabin berhampiran laut, sangat sempurna.

Di pulau itu, salah satu yang paling dilindungi oleh kerajaan Mexico, mereka tidak membenarkan kemasukan rangkaian hotel atau pasar raya besar , semua perdagangan adalah tempatan dan hotel adalah eko-resort majoriti. Di samping itu, mereka tidak boleh membina mana-mana bangunan yang tidak menghormati intipati bandar.

Jadi beberapa km dari naik laut Kabin Holbox , putih, dengan balkoni kayu yang kukuh dan bumbung jerami. dan di sisi lain, hutan hujan tropika . Tiba-tiba saya faham kenapa sebaik tiba ada panel yang menawarkan tanah dan perumahan di Holbox. "Semua orang mahu tinggal dan tinggal di sini", fikir saya.

Muralnya menggembirakan hidup sesiapa sahaja.

APABILA ANDA MENANGKAP SYURGA

Nasihat pertama saya, jika anda berfikir untuk sampai ke sini, ialah anda memadam perkataan masa dari fikiran anda . Tidak wujud. Cuaca di sini adalah perkara yang lazat , telah berhenti dan berterusan sehingga selepas matahari terbenam seolah-olah ia tiada penghujung.

Holbox adalah syurga sejati, itulah sebabnya saya meminta anda untuk menjaganya . Bahawa anda memerhatikan poster di mana spesies dilindungi pulau itu muncul, sebahagian daripada mereka anda akan dapati berjalan di sepanjang pantai atau menunggang basikal. jangan ganggu mereka Mereka sebelum kamu.

Malah, pulau itu mempunyai sejarah yang panjang kerana ia telah pun didiami oleh tamadun Maya, walaupun kehadiran tamadun lain bermula sejak 1852 . Di samping itu, dia adalah seorang yang terselamat sejati, kerana ia muncul semula selepas taufan pada tahun 1886 yang memusnahkan segala-galanya.

Flamingo, burung camar, rakun , semua jenis ikan tropika, penyu -yang bertelur di pantai- dan jerung paus . Yang terakhir adalah "tarikan pelancongan" par excellence pulau itu.

**Kebanyakan penampakan adalah pada bulan Ogos (musim ramai) **, tetapi ia mencapai rizab sebanyak Cape Catoche dan Yum Balam (“Lord Jaguar” dalam bahasa Maya) dari Mei hingga September. Spesies ini dilindungi oleh NOM 059 sejak 2010, jadi ia tidak lagi dibenarkan menyentuhnya.

Penderaan itu sehingga bot-bot itu hampir mencederakan sirip mereka, sebab itu sekarang hanya dibenarkan menghampiri 10 meter dalam bot . Tidak boleh menggunakan flash juga Hanya orang yang diberi kuasa boleh melawat.

Adalah penting untuk anda ingat bahawa anda tidak boleh membuang apa-apa ke dalam laut, atau melalui jalan-jalan; Y elakkan plastik seboleh mungkin . pulau itu mempunyai sumber kitar semula yang terhad Oleh itu, banyak bekas ini masih terkandas, bersepah dengan landskap yang indah ini.

Awan Holbox. syurga betul

Awan Holbox. Syurga, bukan?

DI DALAM AWAN

Holbox ada 34km dengan pantai yang masih dara dan empat ruang semula jadi yang ditetapkan: Pulau Passion , pulau kecil 10 minit dari Holbox, Cape Catoche , hujung pantai Mexico yang hanya boleh dicapai dengan bot, Yalahau , mata air yang besar dianggap sebagai mata air muda kerana air mineralnya; dan Pulau Burung , sebuah pulau kecil yang dilitupi hutan bakau.

Kami tiba di Las Nubes, pada had Yum Balam , di mana hanya laut dan hutan bakau yang wujud . Jika syurga pernah wujud, ia berada di sebidang tanah di Caribbean Mexico ini. Holbox Clouds ialah a hotel eko-mewah tetapi dengan intipati pembinaan pulau itu.

mereka 27 bilik diedarkan membentuk sebuah dusun kecil kotej dengan dinding bercat putih yang berbeza dengan hijau pokok palma yang menjulang tinggi dan tumbuh-tumbuhan yang banyak di kawasan itu. Semuanya memancarkan kedamaian dan ketenangan.

Perkara terbaik tentang Awan ialah komitmen mereka terhadap pulau itu, dan bagaimana mereka dapat membuat tetamu memahaminya kemewahan juga boleh mampan.

kabin mereka.

Dalam bilik yang mereka ada lampu LED yang dipasang , semua kemudahannya adalah organik, mereka juga mempunyai program tuala terkawal untuk membelanjakan apa yang perlu dan mereka tawarkan air tulen dalam jag kaca sebagai alternatif kepada plastik.

Komitmen mereka juga meluas ke dapur mereka, di mana mereka hanya menggunakan produk biodegradasi , sebenarnya penyedut minuman yang mereka tawarkan dibuat dengan tepung jagung . Begitu juga spesies yang tertutup kekal, seperti siput, udang galah atau kerapu.

Saya memberi amaran kepada anda sekarang bahawa fikiran anda akan mengambil sedikit tempat ajaib ini kerana ia tidak dapat dilupakan.

Bangun dengan salah seorang daripada anda sarapan biasa dan buatan sendiri , terjun ke laut dengan ombak dayung dan nikmati matahari terbit di Holbox di antara lidah pasir halusnya. Burung camar dan banyak burung lain terbang di antara mereka, kerana kepelbagaian biologi mereka tidak terhingga; dan di bawah kakimu, Anda tidak akan dapat berhenti mengagumi pergerakan pari manta yang sukar difahami.

Tamatkan hari dengan menjamu selera di menu lazat restorannya dengan matahari terbenam , di sini mereka sangat unik. Apa yang patut anda cuba? mereka aguachiles bermusim , udang galah -kelazatan pulau yang setanding kecemerlangan-, dan ikan pada hari itu. kegemaran saya adalah dia Margarita asam jawa . Dari dunia lain!

Semoga seekor rakun akan mengucapkan selamat malam kepada anda...

Putih kapur yang lazat dari Las Nubes.

BERRANCANG UNTUK MENEMPIT PULAU

Terdapat banyak aktiviti untuk nikmati holbox . Mungkin anda adalah salah seorang yang berpuas hati dengan berada di hadapan laut, dan percayalah saya akan memberikan apa sahaja untuk mengaguminya sekali lagi. Jadi jika itu pilihan anda, ia juga akan berjaya. Sesungguhnya, di sini matahari sangat kuat jadi jangan lupa perlindungan anda, mahupun ubat nyamuk anda untuk malam itu.

Anda boleh mulakan hari berjalan di tepi laut . Melalui laut? Ya begitulah keadaannya. Anda boleh mengembara ke seluruh pantai Holbox secara praktikal seperti Musa menyeberangi perairannya, kerana pada siang hari air pasang surut dan di antara pantai dan laut terbentuk lidah pasir putih yang sangat bagus untuk berjalan-jalan ketika matahari terbit.

Di pusat bandar terdapat banyak restoran untuk sarapan pagi yang sihat Y kedai cenderamata jadi ia tidak akan membebankan anda untuk mengalih perhatian diri anda. Walaupun dengar saya jika saya memberitahu anda itu sebaiknya ikut moto pulau: "jangan buat perancangan".

Kami memutuskan untuk menghabiskan pagi yang santai di hotel butik Ser CasaSandra. Tempat ini adalah hasil idea artis Sandra Perez Lozano , itulah sebabnya lebih daripada sebuah hotel ia seperti rumah anda.

Dari teres CasaSandra.

Rumah 17 bilik tidur dan vila mewah , taman yang indah dengan kolam renang dan pelbagai ruang di mana anda boleh mencuba masakan serantau yucatecan . Setiap sudut menghembuskan seni: dari taman ke binaan yang dibuat dengan kayu solferino.

Dari CasaSandra anda tidak boleh ketinggalan yang lain dan pemandangan dari buaian di pantai bersebelahan batang jagung, bar yang sesuai untuk memesan sebarang minuman yang menyegarkan , mahupun urutan Spanya.

manjakan diri anda, anda tidak perlu menjadi tetamu hotel untuk melakukannya.

Pada tengah hari mereka menawarkan ** menu lazat oleh chef Roberto Solís **. Mereka membuat salad tomato, tartare ikan dalam sos hijau, yang kerisik sotong dan quesadillas. Walaupun tiada seperti tiba dari pantai dan cuba ikan segar hari ini dalam sos mojo atau sos bawang putih . Tidak ada kesilapan yang mungkin!

Pada waktu malam, makan malam sangat menyenangkan di teres dengan pemandangan pantai. Mungkin tidak ada a risotto labu tempatan sangat lazat di pulau itu. Tamale coklat dan kek keju jambu batu mereka tidak dapat dilupakan.

Makan malam atau makan tengah hari di sini.

JIKA KITA MENGUCAPKAN SELAMAT SEKURANG-KURANGNYA JADILAH...

Anda sentiasa perlu kembali ke Holbox, itu pasti. Tetapi jika anda meninggalkan sini, dan kerana anda akan mengalami kemurungan selepas bercuti, biarkan ia menikmatinya sepenuhnya.

Anda tidak boleh pergi tanpa mencuba pizza udang galah yang biasa . Terdapat beberapa tempat untuk melakukannya, jika anda inginkan sesuatu yang murah anda boleh pergi ke Pizzería Edelyn atau di Cariocas. jangan ketinggalan juga udang segar mereka (apa yang kita kenal sebagai udang) yang terdapat di mana-mana restoran di pulau itu.

Cara yang baik untuk mengucapkan selamat tinggal kepada syurga adalah dengan menonton salah satu matahari terbenam yang ajaib. milik kita dari pantai Punta Coco. Terima kasih kepada pasukan CasaSandra yang menganjurkan perkelahan di pantai untuk kami, kami dapat mengucapkan selamat tinggal dengan penuh gaya. Bunyi tidak dapat dilupakan, bukan? Ia adalah bahawa ia adalah.