Di situlah KoffeeCleta Yoli tiba

Anonim

The CoffeeCleta

La KoffeeCleta de Yoli: kopi jelajah (dan falsafah hidup)

"Segala sesuatu berlaku ada sebabnya". Inilah yang Yolanda Díaz tekankan beberapa kali semasa perbualan. "Kami memerlukan kegembiraan, lebih banyak sikap dan percaya pada apa yang kami lakukan." Falsafah hidup yang Yoli bawa setiap pagi ke jalan-jalan Ainsa , sebuah bandar di Aragonese Pyrenees di mana musim panas lalu kebanggaan besarnya mula beredar: **La KoffeeCleta! Basikal perkhemahan yang termasuk troli dengan kopi istimewa dan coklat. **

Asal usul projek? Kucing Kemboja.

THE DRAGON CHRONICLES

berasal dari Ferrol, Yolanda Díaz meminati pengembaraan, pengembaraan, tetapi terutamanya berbasikal. Buktinya ialah anugerah beliau sebagai pemenang dalam Kejohanan Enduro Aragon 2019. Pada masa itu, basikalnya "Naga" sudah wujud. Tetapi janganlah kita mendahului diri kita sendiri.

Dikaitkan dengan industri perhotelan sejak mudanya, Yoli telah bekerja di tempat perlindungan di Pyrenees dan di pusat peranginan ski, di restoran dan pangsapuri pelancong. Sehingga idea trak makanan muncul. "Saya dan seorang rakan berfikir tentang menetapkannya, tetapi dua majlis bandar menolak kami kembali," kata Yoli kepada Traveler.es. **Projek itu terkandas seketika dan kemudian perjalanannya datang. Perjalanan, sebaliknya. **

Di belakang basikalnya "La Dragona", Yoli melawat antara November 2019 dan Februari 2020 Laos, Vietnam dan Kemboja. “Saya suka melancong secara berdikari. Mereka cuba membuat saya menjadi penaja beberapa jenama dengan basikal lain, tetapi Dragona saya ialah teman perjalanan saya yang hebat. Saya sudah terlalu banyak menangis kerana dia."

Dialu-alukan di rumah tempatan semasa banyak perjalanannya, Yoli menganggap dirinya peminat gaya hidup makanan jalanan budaya timur, punca projek La KoffeeCleta: “Di negara Asia Tenggara seperti Laos anda bangun dan anda tidak membuat sarapan di dapur. Orang tempatan yang mengalu-alukan saya pergi ke troli untuk membelinya dan saya meminta dia untuk khao pun untuk saya juga. Ia adalah satu lagi konsep pemulihan.”

Walau bagaimanapun, sedikit yang dapat dibayangkan oleh protagonis kami apa yang akan berlaku apabila dia sampai ke sempadan antara Laos dan Kemboja. Suatu malam di bandar Stung Treng, Yoli digigit kucing yang membawanya, antara panggilan insurans, hospital dan suntikan rabies, untuk berhenti berbasikal dan mempunyai masa untuk berfikir.

"Segala-galanya berlaku dengan sebab, dan kucing itu adalah sebabnya." Pada masa itu, di suatu tempat di Vientiane pada pukul 5 pagi, itu Konsep basikal hibrid dan trak makanan dilahirkan: "Saya melihatnya dengan jelas, ia adalah milik saya."

Bersandar pada idea, reka bentuknya (dan beberapa bantuan daripada Pinterest, dia akui), dia mula membina masa depannya. "Saya mempunyai pilihan A, B, C, D dan E: La CrepeCleta, HeladoCleta, FoodieCleta, ConoCleta dan KoffeeCleta." Walau bagaimanapun, **sekembalinya ke Sepanyol, keperluan dewan bandar meninggalkannya dengan hanya satu pilihan: La KoffeeCleta! **

Terima kasih kepada bantuan rakan tukang kayu, Yoli menambah dapur dengan dua penunu dan peti sejuk ke basikal: “Adalah penting untuk mengambil kira jenis perniagaan yang anda cari, kerana basikal adalah asas kepada segala-galanya. Ia adalah bengkel dan tempat penyimpanan anda, jadi anda perlu peka dengan ruang tersebut”.

Selepas menyemak semua peraturan kesihatan dan dos keyakinan yang baik, Yoli memulakan pengembaraan bersedia untuk jadikan hari esok sebagai peluang baru.

TANPA KAPASITI TERHAD

8 pagi di Aínsa. Jiran-jiran kelihatan bersedia. Dan pada satu ketika, saya mahukan kopi oleh Rosa Morena, simfoni tahun tujuh puluhan yang mengumumkan ketibaan Yoli dengan KoffeeCletanya. Di atas projek anda, terpancar kehangatan mereka yang mengejar impian dan kopi istimewa hangat ditemani biskut atau biskut.

"Sekarang saya bersama kopi Brazil dan Ethiopia daripada lelaki dari San Jorge Coffee Roosters, di Zaragoza, sedikit retak! Cinta pandang pertama kami. Pada mulanya, pilihan yang paling biasa ialah menggunakan mesin espresso, tetapi untuk memiliki espresso, pelanggan pergi terus ke bar. Apabila saya membuat keputusan mengenai kopi penapis mereka memberitahu saya saya gila”.

Juga, Sebagai Galician yang baik, tidak ada kekurangan minuman keras kopi dan dalam beberapa minggu kebelakangan ini ia menawarkan pek sarapan di rumah. Untuk musim panas, cadangan buku untuk limau dan air berperisa.

Yoli mengakui bahawa dia ingin menawarkan menu yang lebih luas, tetapi mendapati had tertentu. "Saya mahu terus belajar dan ramai orang mencadangkan saya menambah lebih banyak hidangan dan cadangan, tetapi saya adalah seorang ibu saudara yang menjual kopi dengan basikal," katanya. "Saya juga mempertimbangkan untuk membawa kopi ke 26 bandar di majlis perbandaran, tetapi, Ia adalah 170 kilo KoffeeCleta!"

Kejayaannya tidak kurang dalam panggilan dengan niat francais. "Saya memikirkannya, tetapi saya sangat menghargai masa saya, dan KoffeeCleta saya memberi saya cukup untuk hidup dan terus mengembara, saya tidak memerlukan lebih banyak lagi."

Model perniagaan yang memberi inspirasi, terutamanya pada masa industri hospitaliti tidak melalui detik terbaiknya dan krisis kesihatan memaksa kita untuk mengambil hala tuju baharu. Yoli tidak mempunyai kapasiti terhad tetapi tidak mengehadkan selagi ia menyesuaikan diri dengan langkah kebersihan. Dan optimisme dan kegembiraan, yang sangat kurang hari ini.

“Krismas ini saya memakai topi bunian dan rantai bola. Kadang-kadang kucar-kacir berwarna coklat” katanya sambil ketawa. Sudah tentu, dia jelas bahawa hasratnya adalah untuk terus bekerja di luar rumah dan kembali ke ruang tertutup, bukan dari jauh pada masa ini. Walaupun sejuk.

Hari-hari bersalji lalu, Yoli telah memilih senjata rahsianya: MiniKoffeeCleta, sebuah basikal yang menarik kereta kemping, lebih mudah disesuaikan dengan jalan raya yang berais dan kemungkinan garis besar pengembaraan masa hadapan. "Saya terus memikirkan projek baharu, berlatih sebagai barista, menambah baik motosikal saya dan, sudah tentu, meneruskan perjalanan dengan Dragona saya."

Langkah seterusnya ialah mempromosikan idea membawa MiniKoffeeCleta ini ke selatan Sepanyol. Tetapi ia tidak mengganggunya lagi. Yoli sudah sedia ada pilihan A, B, C, D dan E.