Anonim

Keindahan klasik

Mandi terma yang tiada tandingan, menaiki bot malam, kapal lama yang diubah suai menjadi pub gergasi, rumah ibadat terbesar di Eropah... Percutian ke ibu negara Hungary, yang dibahagikan dengan Sungai Danube kepada dua bahagian (Buda dan Pest), adalah sangat berpatutan. disyorkan. Dan pertukaran euro kepada forint Hungary (1 EUR = 311.86 HUF pada masa artikel ini ditulis) akan menjadikan kita memperoleh sedikit kuasa beli. Semasa menyediakan beg pakaian anda, perlu diingat bahawa suhu agak serupa dengan bahasa Sepanyol, tetapi anda perlu menambah faktor kelembapan. Dan jangan lupa baju renang anda, terdapat hampir 100 mata air panas tersebar di 12 tempat mandi.

JUMAAT

5:00 petang Kami tinggal di kawasan kejiranan Belváros, bersebelahan tebing timur Danube (Perosak), di tengah-tengah bandar. Selepas meninggalkan beg pakaian kami, perkara pertama yang menarik perhatian kami –selain daripada kelembapan yang dikeluarkan oleh sungai– ialah banyak kedai cenderamata, dengan anak patung matryoshka sebagai hidangan bintang. Jika kita ingin membeli cenderamata, kita boleh membelinya pada bila-bila masa dan kita akan mengelak daripada dimuatkan sepanjang petang. Dalam perjalanan ke Parlimen melalui Rue Bécsi, kita boleh singgah di Michael Jackson Memorial Tree, yang terletak di salah satu sudut taman Erzsébet tér . Ia adalah pokok yang secara spontan diubah menjadi tempat perlindungan oleh peminat Raja Pop, yang mula menggunakannya pada hari kematiannya untuk meninggalkan gambar, puisi, lilin yang menyala dan dedikasi yang paling tidak dapat dibayangkan di sana.

6:00 petang . Kami meneruskan perjalanan ke Parlimen di sepanjang tebing Danube (Belgràdrakpart), dengan itu menikmati pemandangan latar langit buda (bahagian barat) di seberang sungai. Tidak lama selepas melalui Jambatan Rantai (Széchenyi) dan Dataran Roosevelt kami akan tiba. Bangunan ini, selain menjadi tuan rumah sesi Perhimpunan Negara dan agensi kerajaan terpenting di negara ini, menawarkan fasad neo-gothic yang luar biasa (simbol bandar, hasil kerja Imre Steind), berjalan-jalan melalui taman luar yang berbunga dan lawatan percuma untuk warga Kesatuan Eropah.

Permata visual bandar

7:30 malam Jalan kaki diteruskan Pulau Margaret, di tengah-tengah Danube, yang diakses melalui jambatan homonim yang terletak di sebelah Parlimen. Kami menyewa salah satu tandem yang seperti kereta dan kami mengayuh melalui ini pulau kecil yang penuh dengan tumbuh-tumbuhan dan sudut-sudut yang indah untuk berhenti: runtuhan Gereja Santa Margarita, taman-taman gaya oriental, Gereja San Miguel, Torre del Agua... Di sana, Festival Sziget juga berlangsung, festival muzik yang pada bulan Ogos (tahun ini, dari 10 hingga 17 ) bawa ke pulau kecil terbaik di persada antarabangsa (Rihanna dan Muse antara yang lain pada tahun 2016) dan itu selalunya ada band Sepanyol a (dari Ska-P a, Ogos ini, Manu Chao) .

10:00 malam . Selepas makan malam sekejap kami pergi ke minum ke kawasan Yahudi, di tengah-tengah Pes t. Di sana kita akan dapati bangunan-bangunan lama dalam runtuhan diubah menjadi pub dan dipanggil 'garden bar', sama rupa dengan mencangkung tetapi berlari secara persendirian . Mereka patut dilihat hanya untuk hiasan pelik mereka: grafiti, perabot kitar semula, monitor komputer yang tergantung di dinding... Kegemaran pelancong ialah Szimpla (Kazinczy u. 14), dengan teresnya yang besar, tiga tingkat dan sudut dan celahnya yang tidak terhitung banyaknya yang dihiasi dengan tab mandi, peragawati dan juga sebuah kereta terbelah dua.

48 jam di Budapest

Keseronokan adalah seperti ini di Budapest

SABTU

10:00 pagi Tidak ada cara yang lebih baik untuk menghilangkan mabuk daripada melawat spa, jadi selepas menikmati sarapan juara di teres Kami menaiki metro menuju ke Plaza de los Héroes (Hösök tere stop, kedua dari belakang pada Baris 1) . Kita akan segera melihat monumen Milenium, 36 meter tinggi, dengan malaikat Jibril di atas. Di kaki mereka dua baris lajur dengan apa yang dipanggil wira, alegori patung itu mereka memberi penghormatan kepada kerja, kesejahteraan, kebijaksanaan, kemuliaan dan keamanan. Di sana kita juga dapati Galeri Seni dan Muzium Seni Halus. Tetapi kami meneruskan perjalanan kami taman perbandaran Városliget ke Széchenyi Baths, yang paling dalam dan paling panas di bandar (Tiket berharga kira-kira 17 euro untuk menukar). Banyak kolam renang, jakuzi dan sauna di kawasan pedalaman, dengan bau sulfur yang kuat di perairannya. Di luar, kolam panas, dengan papan catur ikonik untuk berendam dalam permainan , dan musim panas, dengan jakuzi yang tidak ternilai di tengah-tengah bahawa setiap setengah jam bertukar menjadi pusaran air yang berputar mandi dalam gelung. Kami juga mendapati teres di mana kami boleh minum atau makan sesuatu, jadi kami akan menghabiskan sebahagian besar hari di sini, sehingga kulit kami berkedut.

5:00 petang Dengan bateri kami dicas selepas rawatan haba, kami bersedia untuk menyeberang ke arah Buda, bahagian barat bandar. khusus kami menuju ke Istana, Tapak Warisan Dunia (Bas 16ª, 16, funikular dan hentian Metro Batthynány ter) . Terletak di atas bukit di tebing Danube, kami mempunyai satu setengah kilometer berjalan kaki di mana kami akan dapati tiga gereja, lima muzium, pelbagai monumen, jalan dan bangunan bersejarah, selain daripada pelbagai bar dan galeri seni . Semua ini bersama-sama dengan pemandangan panoramik Pest yang tidak ternilai.

Istana, Tapak Warisan Dunia

8:00 malam Selepas melawat daerah Castle, kami kembali berjalan-jalan di sepanjang lereng Gunung Gellért ke Jambatan Liberty, tempat yang indah untuk melihat matahari terbenam dengan latar langit di kedua-dua belah bandar di atas sungai. Apabila melintas patut singgah di pub Untuk Dijual (Vamhaz korut, 2) . Sebagai tambahan kepada muzik langsung mereka dan pint menyegarkan, Lantainya menarik perhatian kami, ditutup dengan cangkerang kacang tanah yang tidak terhingga yang mereka keluarkan untuk snek, dan dindingnya, betul-betul dilapisi kertas dengan nota, puisi dan dedikasi daripada semua orang yang lalu lalang. Kami mengambil peluang untuk makan malam sambil mendengar duo blues di latar belakang.

9:30 malam Kami belum berhenti sepanjang perjalanan, jadi tunggangan terakhir hari ini kami akan buat tunggangan salah satu pelayaran malam yang melayari Danube. Mereka bermula di pelabuhan bersebelahan dengan Hotel Marrito dan mereka menyeberang di bawah semua jambatan yang menghubungkan Buda dengan Perosak (Libertad, Elisabeth, Cadenas, Margarita dan Árpád), sebagai tambahan kepada Isla Margarita di sekelilingnya. Kosnya kira-kira 4,000 forint Hungary ( kira-kira 12 euro ) setiap orang, adalah percuma untuk kanak-kanak berumur sehingga sembilan tahun dan termasuk minuman **(kami juga mempunyai pilihan untuk makan di atas kapal) **.

Pub Untuk Dijual yang pelik dan menarik

AHAD

10:00 pagi Pagi terakhir perjalanan kami kembali ke suku Yahudi ke melawat Dohány Street Great Synagogue, yang terbesar di Eropah , gaya Byzantine-Moor dan dibina pada pertengahan abad ke-19 oleh arkitek Vienna Ludwig Föster. Kanak-kanak lelaki perlu memakai salah satu yarmulkes mereka (topi, untuk mengingati bahawa Tuhan berada di atas kita pada setiap masa), dan kanak-kanak perempuan tidak boleh menggunakan skirt atau suspender (ia dianggap tidak sesuai untuk melihatnya). Tiket itu juga digunakan untuk melawat gereja dan muzium , yang mempamerkan koleksi objek yang berkaitan dengan budaya Yahudi sejak zaman Rom purba (peninggalan sejarah, objek ibadah...) . Di sana juga kita dapati peringatan Holocaust, willow menangis yang diperbuat daripada logam yang setiap helaiannya mengandungi nama mangsa Yahudi.

11:30 pagi . Kami melengkapkan pagi dengan lawatan ke Muzium Rumah Keganasan, yang, jauh daripada didedikasikan untuk filem bergenre, memfokuskan kepada jenis seram lain yang lebih nyata dan menyeramkan: yang dilakukan oleh Nazi ke atas rakyat Hungary. pertama (ia adalah ibu pejabat Sosialis Kebangsaan negara pada musim sejuk 1944) dan l pihak komunis kemudian (pada tahun 1945 polis politik ÁVH telah dipasang, berdedikasi untuk menganiaya dan menghukum musuh komunisme) . Empat tingkat yang mendokumentasikan gangguan yang dialami mangsa, dengan sel mereka masih berdiri dan tangki ikonik dikelilingi gambar mangsa yang terjatuh supaya tidak melupakan apa yang berlaku di situ agar ia tidak berulang.

kehidupan di antara kolam

1:00 petang. Kami tidak boleh meninggalkan bandar tanpa melawat spa terbaiknya, **terletak di Hotel Gellért** (lebih daripada seorang daripada anda akan biasa dengan iklan yogurt Danone 1992). Tidur di sana adalah larangan (ada raja-raja Eropah yang telah menghabiskan bulan madu mereka di bilik mereka), tetapi yang mengejutkan jalan masuk ke bahagian spa agak murah (pada lawatan terakhir kami terdapat tawaran makanan dan bilik mandi untuk kira-kira 20 euro). Selepas makan seperti raja dalam kemudahannya yang mewah, kami memakai baju renang kami dan pergi ke perniagaan. Zon dalaman dipisahkan mengikut jantina, dengan pelbagai kolam renang, sauna dan tab mandi panas. Di luar, penggunaan campuran, kita akan dapati pelbagai kolam luar (salah satunya dengan simulasi gelombang) dan padang rumput di mana kita boleh berbaring dengan tuala. Ideal untuk pulang ke rumah lembut seperti bulu dan tidak sabar untuk kembali.