Siberia Extremadura: paya, masakan tempatan dan hidupan liar

Anonim

Siberia yang melampau

Terputus hubungan di tengah alam

Antara paya yang membendung air sungai Guadiana meluas di wilayah Badajoz Siberia yang melampau, yang dengan bangganya mempertahankan pencalonannya untuk Rizab Biosfera diberikan oleh UNESCO atas dasar hutan berdaun, padang rumput yang panjang, banyak fauna liar dan masakan tempatan yang kuat.

HARI 1: SCARAPUCHES, BERREA DAN TARIAN SERANTAU

Mereka mengatakan bahawa ada kemungkinan bahawa tidak mahu namanya disiarkan dan kesukaran dalam komunikasi yang dialami rantau itu pada zamannya adalah yang menyebabkan ia dinamakan sebagai Siberia Extremeña. Hakikatnya ialah kita kami menanam dalam masa dua setengah jam dengan kereta dari Madrid oleh N-502, yang kami ambil dari A-5 di ketinggian Talavera de la Reina.

Pangkalan operasi kami adalah di duke pandai besi, di sekitar takungan García de Sola. Kami mempunyai penginapan di ** La Huerta de los Nogales, ** penduduk desa rumah desa di pinggir bandar yang dijaga secara terperinci oleh Lourdes dan Carlos, cukup dekat untuk mengambil masa 5 minit berjalan kaki dari bandar dan cukup jauh untuk di tengah padang, dikelilingi oleh ladang zaitun di kaki gunung.

Kami tidak mengambil masa yang lama untuk menemui gastronomi terkenal Extremadura dengan snek petang, berasaskan gula-gula madu dan kacang dari bandar Siberia yang berbeza: sendi, canelilla, donat kuning telur, ekor courgette, bunga madu, bodigos, chaquetías...

Fauna Siberia Extremadura

Berdiam diri dan biarkan fauna asli muncul

Selepas perarakan peninjauan kecil melalui pusat Herrera, kami bergerak ke daerah Peloche. Selama lebih tiga abad mereka merayakan setiap 17 Januari kultus San Antón dengan tarian "penari"nya, kepada irama gitar yang khusyuk.

Mereka hanya boleh menari di jalanan pada hari orang suci, jadi kami mesti berpuas hati untuk melihat latihan di kemudahan perbandaran. Perkara yang paling menawan adalah untuk melihat kasih sayang dengan mana wanita berpakaian lelaki mereka saman serantau, di mana baju putih dan kot itu dihiasi dengan pelbagai jenis sapu tangan, anyelir dan busur.

Untuk menyelesaikan, kami kembali kepada makanan ringan berdasarkan escarapuche, hidangan tipikal Siberia di mana daging atau ikan dibakar dan kemudian dimaserasi selama berjam-jam cuka ibu (tidak ditapis) dan hidangkan sejuk sebagai salad dengan tomato dan bawang. pelengkap acar dilapisi tepung roti dan sendi.

menari

Para penari sedang berlatih tarian mereka

Tetapi tanpa sebarang keraguan apa yang menjadikan Peloche paling terkenal ialah pantainya, bahawa di pantai takungan García de Sola bercita-cita untuk mendapatkan bendera biru. Kami tiba tepat pada masanya untuk melihat sesuatu yang tidak ternilai matahari terbenam di perairannya sambil kami mendengar bunyi jeritan dari ** La Barca del Tío Vito, ** bar pantai yang dibuka pada musim panas dan hujung minggu.

Kami hampir tidak lapar, tetapi kami tahu tujuan kami datang, jadi kami bersiap-siap untuk makan malam di lounge bar pantai berdekatan yang lain: ** El Espolón, ** betul-betul di pantai. Kami buka dengan a papan biri-biri merino, kambing verata dan keju lembu disertai oleh badam goreng, quince, buah-buahan merah dan jeruk bawang.

Kami meneruskan dengan pilihan sosej Siberia, kroket boletus, sayur rangup yang dimandikan dengan madu dan escarapuche babi yang terkenal.

Perkara itu berakhir dengan cod confit dan daging kambing, semuanya dibasuh dengan Pago de Casasolas, merah buatan Castilblanco yang akan menemani kami sepanjang perjalanan. Gloria, minuman keras manis biasa di kawasan itu, Ia akan cuba melancarkan penghadaman kita sebelum kita tidur.

biri-biri

Landskap wilayah Badajoz ini akan membuatkan anda terdiam

HARI 2: SAFARIS, BOOT DAN BINTANG

Kami bangun tidak terlalu lapar, jadi selepas sarapan ringan kami akan membakar sedikit kalori di atas gunung. Dari rumah luar bandar yang sama kami mengambil laluan melalui kawasan teduh Herrera menuju ke Istana Herrera del Duque (kini dalam pemulihan).

Berjalan hampir setengah jam sesuai untuk semua khalayak yang memberi ganjaran kepada matlamatnya dengan pemandangan panoramik kawasan tersebut dan dinding kubu zaman pertengahan. Di sana kami dijemput oleh ahli **Transiberiana 4x4,** sebuah persatuan yang berdedikasi untuk menganjurkan Laluan 4x4 sepanjang trek hutan yang merentasi Extremeña Siberia.

The Lembah Saguhati yang mengelilingi Herrera tiba-tiba menjadi segala-galanya safari fotografi. Antara dia pain batu, chaparros, holm oak dan kayu putih kami memerhati banyak spesimen tanpa henti rusa merah, rusa fallow dan mouflon (biri-biri liar) . Lebih sukar difahami adalah babi hutan , walaupun ia juga mungkin untuk menangkap satu.

Tiba di sekitar Fuenlabrada di pergunungan tumbuh-tumbuhan menjadi padang rumput pokok zaitun dan fauna dalam kumpulan kambing dan lembu. Bandar ini mempunyai kreditnya Pembukaan Kilang, kawasan rekreasi dengan kolam semula jadi, kawasan berkelah, barbeku (untuk bulan-bulan sejuk) dan pergola untuk menikmati hari keluarga di tengah-tengah alam semula jadi.

Kayu manis

Canelillas: kejatuhan

Selepas berkelah kecil untuk menikmati keju dan hidangan sejuk untuk makan tengah hari dengan roti dari ketuhar kayu bakar koperasi Herrera, kami menuju ke Cañada Real Segovia. Dalam perjalanan kami ternampak hamparan kecil merina, di mana trasterminancia (kepelbagaian singkat transhumance) disambut pada 17 November. Kami berhenti sebentar untuk bergambar monumen Reyes Abades kepada wanita Siberia di Garbayuela.

Kita teruskan sehingga Tamurejo, dan selepas memerhati panorama yang ditawarkan oleh sudut pandangan Morro, diet Siberia masih berdasarkan kroket criadillas (cendawan dengan rasa seperti boletus), bawang putih putih (sentiasa disertakan dengan telur dadar kentang), daging kambing dan rebus buatan sendiri, sama seperti yang dilakukan oleh para gembala pada zaman mereka. semua atasnya dengan kopi, bunga dan badan.

Dengan anggukan yang aneh, kami pergi ke pinggir bandar raja pelabuhan, berhampiran empangan yang mengekalkan perairan Takungan Cijara. Di sana kami dijemput oleh pasukan ** Birding Siberia, ** sebuah syarikat khusus dalam ekopelancongan, untuk menyeberangi perairannya yang luas bot.

Perjalanan dihabiskan untuk mencari rusa melalui teropong untuk berdiri di hadapan yang mengagumkan Tembok Pergunungan Pakis untuk memerhati burung nasar , untuk menamatkan lawatan kami di kawasan rekreasi yang dikenali sebagai Bot.

Rusa

Di mana sahaja anda melihat: Mama Alam

Dari situ kami terus menaiki kereta ke Pusat Tafsiran Cíjara, terletak di pinggir Helechosa. Dalam perjalanan kami berhenti lagi untuk mendengar berteriak, dengan rusa yang biasa dengan kehadiran manusia hanya beberapa meter dari jalan raya.

Pusat ini mengandungi pelbagai bilik dengan yang menarik pameran tetap mengenai fauna dan flora asli dan teres yang lebih menyenangkan di bahagian atas.

Tetapi tanpa ragu-ragu perkara yang paling menarik adalah miliknya Sudut pandangan samawi La Siberia, yang dihidupkan secara automatik pada 10:00 p.m. untuk menunjukkan kedudukan buruj musim panas dan musim sejuk.

Istana Alcocer

Malam itu menjadi malam yang ajaib di tangan Gabino, ketua pusat "astropelancongan". Antara Oaks dan Stars, yang mengajar kita dengan teleskop dan penunjuk lasernya planet dan buruj di langit yang bebas daripada pencemaran cahaya.

Makan malam cuba menjadi ringan, dengan sedikit Bir kraf La Siberia diiringi dengan pelbagai tapas berasaskan pâtés, puding hitam (kentang dan kopiah) dan sosej rusa, daging rusa dan babi hutan.

Kami bermalam di persekitaran yang istimewa di mana Rumah Cijara, bahawa dalam Rizab Wilayah homonim menawarkan penginapan paling moden yang terletak di tengah-tengah hutan, dikelilingi oleh hutan pain, haiwan dan kesunyian.

Siberia yang melampau

La Siberia Extremadura, calon Rizab Biosfera

HARI 3: RUSAK, VULTUR DAN HASIL TEMPATAN

Kami bersarapan di kawasan berkelah yang melekat pada kabin yang dikelilingi oleh bau pain dan udara segar. Kami menghabiskan waktu pagi melancong lagi dalam 4x4 the Rizab Wilayah Cíjara sepanjang bahagian yang menghubungkan Helechosa de los Montes dengan Herrera del Duque.

Jalan itu adalah awam dan ia juga ditetapkan, jadi ia boleh dilintasi dengan mana-mana kenderaan. Mereka keluar untuk menemui kami lagi rusa dan rusa terbiar (anda perlu menyediakan kamera anda, mereka akan melarikan diri sebaik sahaja mereka mendengar kereta itu) dan sejumlah besar burung nasar bahawa mereka telah menemui sesuatu untuk dirampas.

Kembali ke Herrera, kubu yang memahkotai gunung itu kelihatan seperti hantu berkat kabus. sebiji kopi masuk Para pendeta, di tengah-tengah persiaran La Palmera, dan menyimpan **produk tempatan (madu, badam, mufin dan kubur Herrera)** biarkan kami bersedia untuk memulakan kepulangan kami.

Dengan sedikit nasib (ia akan diputuskan pada 2019), pada kali seterusnya kita melawat Siberia Extremadura ia akan menjadi Rizab Biosfera.