72 jam di Labuan Bajo

Anonim

osiris martinez di pulau komodo

72 jam dalam salah satu daripada tujuh keajaiban alam semula jadi di dunia

Hari 1

11.00 pagi: Ketibaan

Saya mendarat di lapangan terbang Labuan Bajo . Untuk ke Flores adalah pantas dan mudah jika anda melakukannya dari bahasa bali . Beberapa penerbangan yang dikendalikan oleh syarikat yang berbeza berlepas setiap hari dari pulau dewa dan harganya berpatutan (untuk purata 100 euro pergi balik mereka akan menghantar anda ke pulau itu).

Ketibaan di Labuan Bajo sudahpun mengumumkan kedamaian dan keindahan tempat itu: lapangan terbang yang kecil, dikelilingi oleh alam semula jadi dan sangat dekat dengan laut mereka mengalu-alukan pelancong yang baru mendarat.

Pemanduan dari lapangan terbang ke hotel saya menunjukkan kepada saya tempat yang masih sangat dara, tenang dan yang menandakan kontras penting dengan pulau Bali yang sibuk dan pelancongan. Tiada lalu lintas, tiada bangunan, tiada kedai atau restoran moden di sini. Hanya sebuah perkampungan nelayan kecil yang terdiri daripada jalan utama dan rumah asas kecil yang memenuhi garis pantai perairan jernih yang menghadap ke laut yang penuh dengan pulau-pulau kecil.

Ayana Komodo

**12:00 pagi: Daftar masuk di hotel Ayana Komodo **

Untuk penginapan saya, saya memilih untuk kekal di tempat pertama (dan hanya sehingga kini) hotel lima bintang dari wilayah Labuan Bajo.

Hotel ini sangat mengagumkan sehingga sukar untuk menggambarkannya dengan kata-kata. Berbohong di tebing pantai Waecicu , kompleks 205 bilik ini (semuanya dengan pemandangan laut) mempunyai beberapa restoran, tiga kolam renang, gimnasium, pusat menyelam, satu lagi pusat kajian biologi marin dan spa.

Dari teres bilik saya, saya hanya melihat laut, pulau, beberapa bot... dan jeti yang berakhir dengan bar dan separuh bulatan kerusi berjemur di tengah-tengah air. Di samping itu, mereka memberitahu saya bahawa hotel ini mempunyai a pulau persendirian yang masih belum rosak yang boleh diakses beberapa kali sehari dengan bot . Syurga itu wujud dan ia dipanggil Labuan Bajo!

matahari terbenam di kalong

Warna matahari terbenam yang menakjubkan di Kalong

16:30: Matahari terbenam yang menakjubkan

Untuk melihat matahari terbenam, saya menyertai rombongan menaiki kapal Lako Taka , bot yang lantainya diperbuat daripada kaca dan membolehkan anda melihat dasar laut, yang membawa saya ke pulau kalong . Pulau ini hanya didiami oleh kelawar , yang penerbangannya pada waktu matahari terbenam adalah tontonan sebenar dan aktiviti yang saya cadangkan kepada sesiapa sahaja yang melawat kawasan Komodo.

Banyak bot persiaran dan nelayan bertolak setiap petang dari pelabuhan bandar Labuan Bajo untuk menghadiri pertunjukan, dan beberapa bot dengan kabin yang memuatkan pelancong yang menerokai kawasan yang sedang tidur di atas kapal, juga singgah di tapak untuk melihat musim luruh malam.

Kampung Ranko

20:00: Makan malam segar di tepi laut

Saya makan di Kisik , restoran ikan hotel, terletak di atas pasir Pantai Waecicu. Di sini, tiada menu: kedai makan memilih ikan segar pada hari itu yang dicaj mengikut berat dan dipaparkan di kaunter restoran untuk merasainya disertai dengan salad lazat dan sup tradisional dari wilayah Flores. Semua kutleri diperbuat daripada bahan semula jadi, dan cahaya malap obor api gergasi mereka menghidupkan petang.

HARI 2

11:00: Pengenalan kepada Komodo dan hidupan marinnya

saya berjumpa dengan Jing, ahli biologi marin dari hotel Ayana. Saya bertanya kepadanya tentang hasrat kerajaan baru-baru ini akses dekat ke Pulau Komodo kepada orang ramai , dan meyakinkan saya dengan menjelaskan bahawa taman negara mempunyai kira-kira 27 pulau , dan pulau Komodo hanyalah sebahagian kecil dari seluruh dunia untuk diterokai.

Osiris Martinez di Pulau Gusung

Pulau Gusung

2,000 kilometer persegi Komodo pergi jauh, dan itulah sebabnya ramai pelancong memilih untuk tinggal di bot-hotel untuk melawat kawasan dan menyelam tanpa henti selama berhari-hari. Sebaliknya, banyak lawatan sehari sudah membolehkan anda melawat tempat yang paling penting, dan Jing memberitahu saya bahawa adalah mungkin untuk melihat naga, ikan badut, penyu, pari manta dan juga ikan lumba-lumba dalam lawatan tersebut. Ketidaksabaran saya untuk memeriksanya semakin bertambah.

14:00: Bersiar-siar ke Gua Rangko

Perjalanan ke gua Rangko telah selesai bot bermotor dari sebuah perkampungan nelayan kecil yang terdiri daripada rumah-rumah kecil sederhana yang mempunyai nama yang sama. Selepas kira-kira sepuluh minit perjalanan melalui laut biru, saya tiba di a pantai dara disokong oleh laluan menaik.

Gua Ranko

Saya berjalan selama beberapa meter dan ia adalah: sebuah gua kecil yang airnya hijau kelihatan tidak nyata. Tetapi segala-galanya tidak berakhir di sana: perjalanan pulang dengan bot ke bandar kecil mempunyai perhentian rahsia wajib: Pulau Gusung, tebing pasir putih di tengah laut yang dikelilingi oleh batu karang dan ikan badut yang menakjubkan.

20:00: Makan malam Jepun

Menjamu selera masakan Jepun boleh didapati di Labuan Bajo, dan tempat itu dinamakan sempena HonZEN . Restoran AYANA Komodo menjemput anda untuk menikmati semua jenis sushi dan tapas tradisional masakan Jepun, teppanyakis atau ramen di sekitar bar, meja kayu atau menghadap ke laut, di teres restoran. Menu ini tidak berkesudahan dan produknya sangat segar. Saya cadangkan udang galah dan salad sayur macerated!

honzen

Restoran AYANA Komodo

HARI 3

08:00: Lawatan Hari Taman Negara Komodo

Lawatan saya bermula pada pukul lapan pagi, masa di mana kapal Katil Lako sebahagian daripada jeti pantai Waececiu.

Kami akan menghabiskan hari di sekitar pulau-pulau Rinca dan Padar , dan setiap perhentian hari itu adalah persembahan sebenar. Trekking permulaan memberikan pemandangan pulau yang keunikan yang terkenal adalah untuk memerhati tiga warna pasir di pantai Padar: hitam, putih...dan merah jambu!

Dan tepatnya Pantai Merah Jambu adalah destinasi seterusnya... dan pantai yang paling menakjubkan yang pernah saya lihat dalam hidup saya. Kehadiran serpihan karang merah mewarnai pasir pantai ini dengan air yang jernih dalam rona merah jambu pastel yang nyata. Berhenti di tempat itu untuk menyelam adalah impian yang menjadi kenyataan. Saya berkongsi satu jam kebahagiaan dengan penyu, ikan pelbagai warna dan saiz, bintang dan batu karang.

osiris di pantai merah jambu

Pantai Pink, pantai dari dunia lain

Tetapi perjalanan belum berakhir! Saya akan memenuhi impian saya, yang tidak menyelam pun . Selepas berhenti di 'Manta point' yang terkenal di tengah laut dan berenang beberapa meter dengan topeng dan snorkel, ada mereka: tiga pari manta menari di bawah badan saya dan tarian mereka sangat megah sehingga saya rasa saya sudah mula menangis.

Sekarang emosi saya telah pulih, selepas beberapa minit lagi di atas bot, kami berhenti di Taka Makassar , tebing pasir putih beberapa meter yang dikelilingi oleh perairan biru biru yang tidak nyata. Masa untuk menikmati perkelahan yang paling nyata kehidupan perjalanan saya!

Taka Makassar

Sebelum pulang ke hotel, memenuhi kawasan yang mesti dilihat, kami melawat a Rizab alam semula jadi Pulau Rinca untuk mendekati beberapa ekor komodo. Dinosaur moden sebenar ini adalah tuntutan utama ke kawasan itu, dan perlindungan mereka boleh menyebabkan penutupan pulau yang memberi mereka nama terkenal mereka.

Apabila saya bertanya kepada renjer taman tentang 'ancaman' ini, dia memberitahu saya: "Kami tidak kisah langsung. Flores mempunyai lebih banyak daripada Pulau Komodo." Saya tidak boleh bersetuju lagi: Komodo hanyalah sebahagian daripada syurga marin dan daratan asli ini . Saya akan pergi dari sini dengan kenangan yang tidak dapat dilupakan…dan saya tidak akan menjejakkan kaki ke pulau terkenal yang akan ditutup tidak lama lagi!