48 jam di Bilbao

Anonim

Bilbao tiada lagi kelabu...

Tidak, Bilbao tidak lagi kelabu...

JUMAAT:

3:00 petang. Dengan tergesa-gesa nasib kami, kami berjaya tiba tepat pada masanya untuk makan, jadi kami menyelami sepenuhnya masakan tradisional Basque terima kasih kepada Gure Kabi (Particular de Estraunza, 6), sebuah restoran khusus di mana, sebagai tambahan kepada menu harian, kami akan menemui hidangan à la carte. The Kacang putih mula-mula mereka hampir tiada ruang untuk ikan bilis bakar daripada yang kedua, terutamanya dengan udang yang telah pergi ke pusat bandar. The Goxua , pencuci mulut biasa yang dibuat dengan krim putar, kek span, krim pastri dan gula karamel, menamatkan tugas itu.

5:00 petang Dengan penuh keberanian, kami menurunkan beg kami di hotel sebelum menyelesaikan masalah kereta, dan itu kerana Tempat letak kereta di bandar adalah masalah sebenar. Kami diberikan dua pilihan: letakkan di tempat letak kereta yang membayar untuk hari penuh, atau letak di suatu tempat bandar pinggir bandar (seperti Sarriko) dan bersiar-siar dengan metro. Kami memilih pilihan pertama dalam ekonomi Garaj San Mames (Sabino Arana, 21), bersebelahan dengan yang terkenal Stadium Bolasepak , dan kami kembali ke pusat berjalan-jalan di jalan Kolam Siswazah (biasanya dikenali sebagai 'Pozas'), di mana peminat semua peringkat umur mengambil alih bar, kaki lima dan jalan raya pada hari-hari Athletic.

Azkuna Zentroa yang sangat asli

6:00 petang . Kami akan bermalam di Alhóndiga de Bilbao, yang kini dinamakan semula Azkuna Zentroa . Ia mengenai a gudang wain lama dibina pada awal abad kedua puluh dan ditukar menjadi a pusat kebudayaan avant-garde. Rumah tumbuhan bawah tanah pawagam komersial dan bilik pameran percuma. Di aras jalan kita dapati segi empat sama berbumbung, disokong oleh 43 lajur, di mana anak-anak kecil mempunyai Txikiland, pusat hiburan dengan permainan, cerita dan komputer. Walaupun perkara yang paling mengejutkan adalah untuk memerhati dari bawah lantai lutsinar kolam, ditempatkan di gim atas.

8:00 malam . Jalan kaki telah berjaya menurunkan makanan sehingga berani pergi ke Bar Alameda (Alameda de Urquijo 40, di hadapan Alhóndiga) untuk menyelesaikan tugas dan mencuba 'Felipadas'. Ia mengenai a pintxo eksklusif daripada premis ini yang terdiri daripada a Sandwich ikan bilis Cantabrian, salad dan mayonis dengan sentuhan Tabasco . Walau bagaimanapun, pilihan lain seperti ikan bilis zucchini Mereka juga akan membuat mulut kita berair.

Anda tidak akan menemui 'Felipadas' di mana-mana tempat lain di dunia

SABTU:

10:00 pagi Kami memulakan hari baharu dengan menghilangkan rasa ingin tahu kami tentang **lidi telur dadar kentang Kazeta ** (Alameda San Mamés, 6), yang dianugerahkan dengan ' Bilboko Tortilla’ tahun 2015. Sesungguhnya mereka berhak mendapat kemasyhuran mereka, dan yang datang dengan perasa York ham dan keju di atas, bersama-sama dengan kopi dengan susu, membuat sarapan pagi yang berair luar biasa.

11:00 pagi. Dengan perut yang kenyang lagi, kami turun bersiar-siar Hurtado de Amezaga untuk membelok ke kanan ke Navarra. Di sana kita akan dapati pemandangan indah yang Bandar Lama , destinasi pagi kami, menawarkan dari seberang muara. Sebaik sahaja anda melintasi Jambatan Arenal dia berdiri bangga Teater Arriaga , dengan pengaturcaraan terbaik di bandar. Kini tiba masanya untuk tersesat di Seven Streets dan temui Katedral Santiago, Fuente del Perro, Gereja San Antón...

1:00 petang. Sudah tiba masanya untuk meneruskan hari gastronomi yang ketat di ** Xukela ** (C/ El Perro, 2), tempat yang selesa di mana anda boleh menuangkan wain dengan diiringi oleh pintxo cendawan dengan foie atau ikan bilis dengan keju. Rasa akan diteruskan hanya beberapa meter jauhnya, dalam Rio-Oja (C/ El Perro, 4) , dengan beberapa periuk kecil kupang dalam sos dan anak sotong dalam dakwatnya.

Teater Arriaga yang membanggakan dan mengagumkan

Teater Arriaga, bangga dan mengagumkan

4:00 petang . Perkara seterusnya untuk memotong senarai adalah untuk mendapatkan Gunung Artxanda , yang mana kita mesti pergi ke Dataran Funikular (bersebelahan jalan Castaños) sama ada berjalan-jalan di sepanjang muara atau menaiki trem. Naik dan turun akan merugikan kita dua bil 0.95 euro ; seorang pergi setiap 15 minit, dan jika kita ingin menikmati keseluruhan panorama, kita mesti berdiri di dalam kabin hanya di belakang pemandu. Apabila di atas, kami memberi diri kami sendiri jalan-jalan sikit kat taman sehingga kami menyandarkan pandangan untuk merenung seluruh bandar.

6:00 petang Turun, kami terus menikmati muara melalui Uribitarte berjalan. Mama, labah-labah mimpi ngeri raksasa, akan memberi amaran kepada kita bahawa kita telah mencapai yang terkenal Muzium Guggenheim , dengan struktur titanium yang mustahil, yang trend terkini dalam seni kontemporari , dua restoran (satu di tingkat atas dan satu di tingkat bawah) dan anjing sayur lambangnya, anak anjing , Di hujung yang lain. Dibuka sehingga 8:00 p.m. dan 13 euro untuk tiket dewasa.

8:00 malam . Selepas muzium kami selesai berjalan di sepanjang muara ke perhentian trem Istana Euskalduna . Terdapat dua kemungkinan di sini, seperti dalam buku Pilih Pengembaraan Anda Sendiri: jika anda ingin keluar, ambil yang pergi ke Bandar Lama dan temui sarang perjudian yang jalan iturribide , sesuai untuk kekasih daripada rock, punk dan metal . Jika anda ingin 'bertenang', naik trem ke arah bertentangan dan turun di perhentian terakhir di Jalan Autonomi. Di sini kita boleh menamatkan hari seperti yang kita mulakan, dalam Kazeta , kali ini mencuba salah satu gin dan tonik hebat mereka.

Bandar Lama sentiasa hidup

Bandar Lama, sentiasa hidup

AHAD:

10:00 pagi Rancangan untuk hari ini adalah untuk dimasukkan dari jam pertama gear di dalam bagasi kereta dan mendekatkan diri untuk melihat pelbagai perkara yang ada di pinggir bandar sebelum pulang. Yang pertama ialah naik ke Pantai Sopelana , di tebing kanan Nervión, yang berkhemah Ia adalah pilihan ramai pelancong pada bulan-bulan musim panas. Di sana kita boleh berjalan-jalan di atas pasir dan minum aperitif di dalam Batu Sopelana , restoran dengan pemandangan laut. Kami terus turun sehingga kami berhenti di Pelabuhan Lama Algorta , di Getxo, sebuah perkampungan nelayan yang indah yang akan meninggalkan kita dengan perasaan yang hebat di mulut kita sebelum meninggalkannya.

1:00 petang. Dalam perjalanan ke tebing kiri, kami melihat yang terkenal jambatan gantung , feri dibina di Sungai Nervión. Sebelum kita kembali, dan jika kita menjadi pengikut Skorbuto (salah satu kumpulan punk paling terkenal yang telah dihasilkan oleh bandar ini), kita akan dapati di Santurce beberapa tempat sering dikunjungi peminat separuh planet: patung yang didedikasikan untuk pemain gitar dan penyanyi, Iosu Foundling , di jalan Vallejo de Mamariga, dan tanah perkuburan Kabiezes, tempat tinggalan kedua-dua Expósito dan pemain bass serta penyanyi berehat, Jualma Suarez.