Hujung minggu bergambar di Gijón: pantai, cider dan rock & roll

Anonim

Kami bersedia untuk menemui keajaiban semula jadi, budaya dan gastronomi apa yang Gijón sediakan untuk kita, tetapi hakikatnya ialah pengembaraan kami bermula di Oviedo. Pilla dalam perjalanan, ia berhampiran (setengah jam dengan kereta) dan menempatkan restoran La Panoya di kawasan kejiranan di pinggir bandar. Di sana kami telah mengatur untuk bertemu tuan rumah tempatan kami, jadi selepas bangun sedikit awal kami tiba pada waktu makan tengah hari.

Sebaik sahaja kami duduk di teres, kami memahami cadangan: gambar gazpacho, kek scorpionfish (paté ikan Asturian), air, wain dan buatan sendiri mengalu-alukan kami serta-merta. Pelayan menasihatkan kami untuk tidak memesan hidangan yang sama antara kami banyak permulaan dan hidangan utama menu mereka pada hari itu , dan dia betul-betul betul: dua atau tiga orang boleh makan setiap seorang, jadi tiba masanya untuk berkongsi dan membuka tali pinggang.

Selepas alpukat dan tartare ayam, nasi dengan cendawan, ham dan pucuk bawang putih, terung dengan madu, burrito Mexico dan Rebus kacang Asturian dan sup makanan laut (yang terakhir sebagai hadiah), Hampir tidak ada ruang di atas meja atau di dalam perut kami. Detik mengesahkan lebihan: pelbagai tudung, Ayam dan ham nenek, di atasnya dengan bunga rampai Pencuci mulut di rumah.

PETANG DI PANTAI

Pencernaan yang begitu berat membawa kita ke menghabiskan waktu petang di pantai, sama ada untuk berenang atau tidur siang. Jadi selepas meninggalkan barang-barang kami di apartmen kami di Gijón, terletak di kejiranan pekerja La Calzada, Kami masuk semula ke dalam kereta.

Terdapat air pasang, yang bermaksud bahawa pantai tempatan akan diambil oleh air. Atas sebab ini kita beralih kepada Pantai La Espasa (35 minit), bersebelahan dengan bandar La Isla. Pemandangan untuk dilihat: semasa terapung di laut, kami mempunyai keluasan Teluk Biscay di hadapan kami dan gunung-ganang hijau dimakan awan dari belakang. Ombaknya juga menarik ramai pelayar, tetapi jika kita tidak mempunyai papan, kita sentiasa boleh menurunkan makanan dengan menghempas ombak.

Kembali ke Gijón kami memilih untuk a makan malam ringan (papan keju dan bahagian sayur-sayuran dalam vinaigrette) dibasuh dengan cider Untuk melakukan ini, kami pergi ke salah satu kedai Tierra Astur, sebuah francais khusus dalam makanan Asturian, terletak di bandar ini bersebelahan dengan pantai Poniente. Kalau tak tahu nak tuang (atau tak rasa nak membazir setengah botol), boleh selalu minta tudung tuang atau, di beberapa rumah cider, minta pelayan melakukannya untuk kami.

Kami mengakhiri hari dengan berjalan malam di sepanjang laluan laluan. Kemudian ia membawa kami ke semenanjung Cimadevilla (salah satu kawasan kejiranan yang paling menawan) untuk diteruskan oleh Pantai San Lorenzo (dengan lampu persiarannya dipantulkan ke laut) dan kembali melalui pusat bandar.

kejiranan Cimadevilla

Kejiranan Cimadevilla (Gijón): tradisi dan avant-garde

DI SIANG

Keesokan paginya kami mengulangi perjalanan, tetapi kami akan melihat segala-galanya dengan mata yang berbeza. Pantai Poniente dipenuhi dengan pemain tenis pantai, persiaran penunggang basikal dan pelari, dan pelabuhan kelasi menyediakan bot mereka. Di Cimadevilla kami berjalan melalui taman yang membawa kami ke Dalam Pujian Horizon, tugu menghadap panorama laut yang akustik seorang pemain paip mengambil kesempatan supaya melodinya didengari dari seluruh Bukit Santa Catalina. Tiba di San Lorenzo, arena sudah penuh sesak perenang terawal.

Di Plaza Mayor sudah gerai-gerai tukang pasar mereka telah dibuka. Kami mempunyai roti bakar kopi dan tomato dan minyak untuk sarapan pagi di teres kedai kafe La Botica Indiana. Kemudian kami melawat kedai buku Paradiso, di mana, sebagai tambahan kepada semua jenis buku ( daripada kebaharuan kepada puisi oleh penyair Asturian ), kita akan dapati sejumlah besar vinil dan CD (rock, punk, blues, jazz…) baru dan terpakai. Hanya satu minit ke kedai buku Amarcord, pakar dalam filem dan komik. Pelbagai jenis bir kraf di Casa Lúpulo cukup menggoda kami untuk minum aperitif di teres anda, diatur di jalan Merced.

PANTAI PERLORA DAN GÜELGUES

Kami kembali ke kereta untuk menghampiri ketenangan bandar pesisir pantai Perlora (18 minit). disana menanti kita hidangan terbaik dalam perjalanan, diatur di dalam dewan hotel dan rumah agam El Carmen. Selepas beberapa permulaan ratatouille dengan telur puyuh dan empanada buatan sendiri, kekuatan kroket ham, persembahan cemerlang papan keju Asturiannya dan kelembutan cachoponya menggembirakan selera kami, yang sesuai dengannya sedap di mulut dulce de lechenya . Waktu petang berakhir di pantai kecil Güelgues, teluk pasir dan batu yang berdekatan.

Kembali ke Gijón kami menghampiri untuk menemui kehidupan malam di pusatnya. Kami makan malam Kentang dengan keju Cabrales, kupang dalam vinaigrette dan anak sotong di teres La Casona de Jovellanos, terletak di dataran dengan nama yang sama di Cimadevilla, sering dikunjungi oleh anak muda yang tidak henti-henti mencurah-curah dan pesta bujang.

Berjalan di sepanjang pantai Perlora di Asturias.

Berjalan di sepanjang pantai Perlora, di Asturias.

Untuk minuman selepas itu, kami memilih untuk mematuhi banyak cadangan yang telah menasihatkan kami untuk melakukannya di Kelab Savoy. Perjalanan melalui masa yang akan membawa kita kembali ke rock & roll terbaik tahun lima puluhan (Chuck Berry, Elvis, Little Richard...), sama ada di teres yang menyenangkan atau di dalam muzium hidup yang dianggap dalamannya, dengan muzik secara langsung. Koktel, makanan Amerika dan gitar elektrik untuk mengucapkan selamat tinggal kepada bandar Asturian sebelum pulang keesokan harinya.

LANGGAN SINI untuk surat berita kami dan terima semua berita daripada Condé Nast Traveler #YoSoyTraveler