Mengikut jejak Capote di Costa Brava

Anonim

Rumah Truman Capote di Cala Sanià

Pada awal musim bunga 2021, dokumentari skandal The Capote Tapes telah dikeluarkan, menceritakan personaliti kompleks (dan kontroversi) penulis terkenal Truman Capote . Anda mungkin suka Capote atau tidak, tetapi ia tidak membuatkan sesiapa pun acuh tak acuh. Walau bagaimanapun, apa yang ramai terlepas pandang ialah karya agung yang mengubah kewartawanan Amerika baru baru sahaja ditulis dengan indah teluk Palamos, di Costa Brava.

Pada penghujung April 1960 , penulis Truman Capote tiba di Palamós bersama pasangannya Jack Dunphy, seekor anjing jantan, seekor pudel buta, seekor kucing, 25 beg pakaian dan lebih daripada 4,000 muka surat yang membentuk draf itu Berdarah sejuk . Pada masa itu, Sepanyol masih ditadbir di bawah Kuk Franco , tetapi beberapa kawasan di Costa Brava mereka melarikan diri dari kejujuran rejim dan menjadi trend di kalangan personaliti dan selebriti Amerika untuk menghabiskan masa di sana, terutamanya selepas Ava Gardner menjadikannya bergaya . Sebuah oasis sebenar di tengah-tengah pemerintahan diktator.

Teres dan sarapan pagi di Hotel Trías

Pasangan itu menghabiskan masa selama 18 bulan di kawasan itu selama tiga musim panas yang panjang - 1960, 1961 dan 1962. Pada tahun-tahun ini mereka tinggal di lokasi yang berbeza: di Hotel Trias ; rumah yang Dataran Catifa – yang, walaupun ia tidak lagi wujud seperti itu, masih mempunyai tanda dengan kata-kata Truman tentang Palamós: "Ini adalah perkampungan nelayan, airnya jernih dan biru seperti mata ikan duyung. Saya bangun awal kerana nelayan set belayar pada pukul lima pagi dan mereka membuat bising sehinggakan Rip Van Winkle (protagonis cerita oleh Washington Irving yang tertidur selama 20 tahun di bawah naungan pokok) tidak dapat tidur”- dan yang menakjubkan Rumah ladang Cala Sanià.

Apabila kami mula merancang perjalanan, kami ingin mengelak daripada menggunakan kereta dan kami mempertimbangkan pilihan dari Barcelona, titik permulaan kami. Kami bukan peminat kereta, kami tidak mempunyai kereta sendiri dan kami cuba sedaya mungkin untuk mengurangkan kesan CO2 kami pada bila-bila masa yang boleh. Apa yang kami suka adalah mengayuh, tetapi sudah tentu, kayuh kami agak bandar. Tetapi kami mendapati bahawa kami boleh mengambilnya kereta api dari Barcelona ke Caldes de Malavella dengan kami basikal , untuk kemudian membuat laluan kira-kira tiga setengah jam dengan laluan hijau sehingga Platja d'Aro dan dari sana di sepanjang pantai ke Palamós. Dan di sana kami pergi.

Teluk La Fosca

Sebagai penginapan, kami memilih Hotel Trias, di mana mereka juga memberitahu kami bahawa kami boleh meninggalkan basikal tanpa sebarang masalah. Keutamaan kami adalah untuk melawat rumah di Cala Sanià kerana lokasinya di tengah-tengah berjalan kaki parapet yang pergi dari Palamós ke Calella de Palafrugell. Kami menempuh sebahagian daripada laluan dengan basikal yang melalui enklaf sehebat itu Teluk La Fosca gelombang Cala S'Agaró , di mana Capote dan cendekiawan lain pernah menghadiri pertunjukan flamenco Selendang (yang tidak lagi wujud) dengan cerdik . Di sana kami bertemu Encik Miquel, seorang penduduk Palamós yang menghabiskan hari-harinya di rumahnya menghadap ke laut bot kraf.

Cikgu Miquel

Masih terdapat beberapa teluk dan pengembaraan untuk dicapai rumah Sania : padang rumput dengan biri-biri meragut, ladang bunga popi yang mekar, malah lawatan yang tidak dijangka ke berek yang dibina Dalí di pantai Es Castell dengan pintunya senget. Dari bahagian ini kami terpaksa membiarkan basikal terikat kerana jalan menjadi lebih curam dan menanjak.

Berek Dalí di Es Castell

Apabila kami tiba di teluk Sanià, kami melihat rumah putih di kejauhan, kami menyusurnya kerana tidak mungkin untuk masuk dan kami memutuskan untuk tidak kembali ke pusat Palamós lagi dan meneruskan sepanjang Camino de Ronda lebih jauh. Kami menemui satu lagi penemuan perjalanan apabila kami tiba di tempat yang menarik Cala Estreta: Barraca D'en Quico . El Quico telah tinggal di berek ini sejak 2014 dan tidak menggunakan wang itu. Ia mengalu-alukan pelancong yang boleh membawa apa sahaja makanan yang mereka mahu dan menggunakan ruangnya sesuka hati. Satu lagi utopia kecil pantai Catalan.

Patisserie Collboni yang legenda di Calle Mayor

Patisserie Collboni yang legenda, di Calle Mayor

Kembali ke pekan dan walaupun 60 tahun telah berlalu, masih ada sesuatu yang kekal dalam Costa Brava yang Truman tahu, selain daripada Hotel Trias. The kedai roti collboni pada Calle Mayor (mereka mengatakan Truman menyukai lengan gipsinya) atau restoran Maria de Cadaques, di mana kami makan udang Palamós yang terkenal (musim udang adalah dari April hingga Oktober). Dan mengejar udang, lawatan ke Lonja, berhampiran pelabuhan, bersebelahan dengan Plaza de la Catifa, adalah sangat disyorkan. Di sana, selepas memancing, beberapa nelayan tradisional udang yang masih tinggal, seperti Jaime dan rakan-rakannya, masih berkumpul untuk minum.

Di Palamós Jaime dan udang dari kawasan itu

Di Palamós, Jaime dan udang dari kawasan itu

Kembali kepada kesipian protagonis sastera kita, Marius Carol , dalam buku tentang penginapan Truman di kawasan itu, mengulas bahawa dia berjalan di sekitar bandar dengan jubah sutera . Satu lagi kisah yang diceritakan ialah dia mendapat tahu tentang kematiannya kawan Marilyn Monroe apabila saya membeli surat khabar di Calle Mayor. Dia membeli sebotol gin dan kembali ke Hotel Trias sambil menjerit "Kawan saya sudah mati! Kawan saya sudah mati!"

Hilang sudah soirées masyarakat tinggi New York dan rakan-rakannya yang kaya, yang tanpa belas kasihan dia kata-kata dalam novel anumertanya, berjudul Dimakbulkan Doa . Jauh berada Dick dan Perry, pembunuh keluarga Clutter yang digambarkannya dengan teliti dalam In Cold Blood. Dan ia adalah bahawa Capote memerlukan pengakhiran karya agungnya dan untuk itu dia memerlukan Dick dan Perry untuk dijatuhkan hukuman mati.

Parapet berjalan

Kita tidak akan pernah tahu bagaimana keadaan akan berubah jika satu perkara atau yang lain telah dilakukan. Mungkin Truman akan mendapat ketenangan sebagai jiran Encik Miquel di Cala S'Agaró dan bukannya menamatkan hidupnya dengan tragis. Siapa tahu? Walau bagaimanapun, dalam musim luruh 1962 , Jack, Truman dan haiwan mereka meninggalkan Costa Brava untuk tidak kembali.

Yang ini dekat dengan kita syurga kecil teluk pirus , laut yang jernih dan gastronomi yang sangat baik untuk menyelam, mengayuh, berjalan melalui pergunungan... atau membaca In Cold Blood sambil menikmati Martini dengan gin.

Mengikut jejak Truman Capote...

Filemografi yang disyorkan:

• -The Capote Tapes, Ebs Burnough, 2019.

• -Capote, Bennett Miller, 2005. Biopik Truman dengan Phillip Seymour Hoffman yang hebat.

• -Infamous, Douglas McGrath, 2006. Satu lagi biopik Capote.

• -Malam yang Tidak Berakhir, Isaki Lacuesta, 2010. Mengenai pengalaman Ava Gadner di Tossa de Mar.